Η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» και ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων που μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει σε 45 εκδόσεις σε συνεργασία με τα σχολεία της Περιφέρειας προκηρύσσει έναν νεοσύστατο θεσμό, τον πρώτο (1ο) Μαθητικό Διαγωνισμό στον γραπτό λόγο με τη δημιουργία Σχολικών Εφημερίδων.
Ο Μαθητικός Διαγωνισμός απευθύνεται στα σχολεία όλης της Ελλάδας και της Κύπρου, αφορά μαθητές και μαθήτριες Λυκείου και θα ολοκληρωθεί στη διάρκεια του σχολικού έτους 2024-2025. Οι συμμετέχοντες σε αυτόν μαθητές και μαθήτριες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους θα συντάξουν την ύλη σχολικής εφημερίδας, η οποία θα περιλαμβάνει ρεπορτάζ, συνεντεύξεις και αρθρογραφία.
Ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.
Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
… στους πρωταγωνιστές του διαγωνισμού, τις μαθήτριες και τους μαθητές μας στην Ελλάδα και την Κύπρο. Ανεξάρτητα από το αν η εφημερίδα σας λάβει κάποιο βραβείο, είστε ήδη νικητές. Και αυτό διότι με τη συμμετοχή σας έχετε κερδίσει μια σπουδαία εμπειρία: να γίνετε διαμορφωτές και όχι απλοί καταναλωτές της είδησης – να μάθετε, δηλαδή, στο πεδίο τι σημαίνει ενημέρωση, που βρίσκεται στον πυρήνα της έννοιας του ενεργού πολίτη. Καλή επιτυχία στον διαγωνισμό και σε όλους τους συμμετέχοντες!
Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κυπριακής Δημοκρατίας
Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας θα συνεχίσει να επενδύει και να προάγει τέτοιου είδους δράσεις, προσφέροντας την απαραίτητη στήριξη και στους εκπαιδευτικούς που θα καθοδηγήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες που θα εμπλακούν στον Διαγωνισμό. Οι ιδέες και η δημιουργικότητα των μαθητών και μαθητριών μας έχουν τη δύναμη να κάνουν τη διαφορά.
Πέντε πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Κύπρου, δύο φορείς του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΠ και ΕΟΕ) και το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Γρανάδας Ισπανίας.
Η επιλογή των εφημερίδων που θα βραβευτούν θα γίνει από κριτική επιτροπή στην οποία θα συμμετάσχουν οι πρυτάνεις πέντε πανεπιστημίων της Ελλάδας και της Κύπρου (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Κύπρου), ο Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας, οι πρόεδροι του ΙΕΠ και του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων της Ελλάδας, ακαδημαϊκοί, έγκριτοι πανεπιστημιακοί και εκπρόσωποι του «ΒΗΜΑΤΟΣ».
- Ζητήματα της τοπικής κοινότητας
- Κοινωνικά ή επιστημονικά θέματα (π.χ. κλιματική κρίση, νέες τεχνολογίες)
- Εγχώρια επικαιρότητα
- Διεθνή επικαιρότητα
- Θέματα παιδείας, σκέψεις και προβληματισμούς των νέων
- Μικρά διηγήματα ή ποιήματα
Υποβολή συμμετοχής από τα σχολεία της χώρας
Έναρξη υποβολής υποψηφιοτήτων
Ολοκλήρωση υποβολής υποψηφιοτήτων
Κατάρτιση βραχείας λίστας από την κριτική επιτροπή
Έναρξη διαδικασίας ψηφοφορίας από το κοινό
Ολοκλήρωση διαδικασίας ψηφοφορίας από το κοινό
Εισήγηση κριτικής επιτροπής για τα τρία πρώτα βραβεία και για το βραβείο καλύτερου κειμένου
Τελετή απονομής
Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκπροσωπώντας το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως δάσκαλοι πρωτίστως, στηρίζουμε σταθερά κάθε προσπάθεια όπως αυτή, που ενθαρρύνει τη συμμετοχή των νέων στη δημόσια σφαίρα, πυροδοτεί αξίες και αποπνέει πολιτισμό και αισιοδοξία για το αύριο της Χώρας.
Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Σε αυτή τη δημιουργική διαδικασία είμαι βέβαιος ότι θα βρείτε χαρά και ηθική ανταμοιβή και εύχομαι σε όλες και όλους που θα λάβετε μέρος στον διαγωνισμό, κάθε επιτυχία.
Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ο διαγωνισμός των σχολικών εφημερίδων στους μαθητές των λυκείων της Ελλάδας και της Κύπρου, έρχεται να συνεισφέρει στην κάλυψη μιας μεγάλης ανάγκης για τις μαθήτριες και τους μαθητές, να τους δοκιμάσει στη συγγραφή και να τους προετοιμάσει για την ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου
Έχουμε ανάγκη τη φρεσκάδα, την έμπνευση και τον δυναμισμό των νέων παιδιών. Κι εκείνοι, όλες και όλοι, έχουν ανάγκη τη στήριξη και την εμπιστοσύνη μας. Το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, εξάλλου, αυτά τα παιδιά θα υποδεχτεί ως φοιτητές και φοιτήτριές του.
Πρύτανης του πανεπιστημίου Κύπρου
Είναι σημαντικό -από νωρίς- όλες και όλοι μας να κατανοήσουμε ότι τα λόγια και οι πράξεις μας έχουν αντίκτυπο στον άνθρωπο, στην κοινωνία, στο περιβάλλον. Με αυτά στο νου, κάθε μας δραστηριότητα πρέπει να στρέφεται ταυτόχρονα στη δική μας ανάπτυξη και στη βελτίωση της κοινωνίας στην οποία ζούμε, θα μεγαλώσουμε και θα εργαστούμε.
Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας
Ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων έχει μια μακρόχρονη ιστορία στα κράτη της Δύσης, όπου το πνεύμα της ενημέρωσης είναι άρρηκτα δεμένο με τη δημοκρατία, την ελευθερία της σκέψης και της έγκυρης και ενυπόγραφης ενημέρωσης… αναφερόμαστε στην δημοκρατική αγωγή, έτσι όπως την αντιλήφθηκαν στην κοιτίδα της δημοκρατίας, την αρχαία Ελλάδα.
Ακαδημαϊκός, καθηγητής γλωσσολογίας ΕΚΠΑ
Η σχολική εφημερίδα δεν δημιουργεί απλώς ένα «δημοσιογραφικό φυτώριο» με αβέβαιο μέλλον, αλλά μια δεξαμενή ταλέντων που θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο μέλλον για μια καλύτερη κοινωνία.
Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας
Η σχολική εφημερίδα προσφέρει μια δημιουργική απασχόληση για τους μαθητές… μια μικρή διέξοδο μακριά από την κάθε μορφής οθόνη.
Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του υπουργείου Παιδείας
Η σχολική εφημερίδα είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές και τις μαθήτριες να εκφράσουν τις ιδέες τους, να συνεργαστούν και να δουν τον κόσμο με κριτικό μάτι, αναδεικνύοντας παράλληλα τον ρόλο τους ως ενεργοί πολίτες.
Καθηγήτρια Βιοχημείας-Εμβιομηχανικής ΕΚΠΑ, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ευγενίδειου Θεραπευτηρίου
Η στήριξη της ελεύθερης έκφρασης των μαθητών παράγει συνειδητοποιημένους πολίτες και ώριμες δημοκρατίες.
Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, Κοσμήτορας Σχολής Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ
Η μαθητική δημοσιογραφία είναι ένας πυλώνας σύνδεσης, ένα μέρος όπου οι μαθητές μπορούν να συζητούν ελεύθερα τις ιδέες τους, αναδεικνύοντας την ικανότητα να συζητούν και να επισημαίνουν τα προβλήματα της κοινωνίας μας που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, ΟΠΑ
Με όρους αγοράς και μάρκετινγκ θα λέγαμε ότι χρειάζεται να προσαρμοστεί και η γραφή μας στα νέα δεδομένα για να προσεγγίσουμε αποτελεσματικά το κοινό που στοχεύουμε. Εάν βάλουμε στο «τραπέζι» και την εξέλιξη των φωνητικών δεδομένων και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, θα συζητάμε σε λίγο ή ήδη συζητάμε για το μέλλον της γραφής ως τρόπο έκφρασης.
Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Δημοσιογραφίας (J-Lab) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
Δίνει βήμα και αξία στη νέα γενιά! Να καταγράψει σε ένα παραδοσιακά ισχυρό μέσο επικοινωνίας, που την έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ, την επικαιρότητα, να μιλήσει για όσα την απασχολούν μέσα από το δικό της πρίσμα, και να μας προβληματίσει. Προσδοκούμε με ανυπομονησία να διαβάσουμε τις Σχολικές Εφημερίδες.
Καθηγητής, Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου
Το τι είναι είδηση αποτελεί μια από τις πιο αφηρημένες έννοιες που καλούμαστε να κατανοήσουμε. Είναι σαφές ότι διαμορφώνεται στην εποχή μας μια επιτακτική ανάγκη για εκπαίδευση των πολιτών του μέλλοντος σε σχέση με την προσωπική τους ενημέρωση αλλά και σε σύνδεση με το ευρύτερο φαινόμενο της ενημέρωσης ως κοινωνική διαδικασία.
Επίκουρος Καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας, Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας
Η μαθητική εφημερίδα είναι η εικόνα της οπτικής γωνίας των εφήβων. Οι μαθητές παρατηρούν, κρίνουν, γράφουν και περιγράφουν την πραγματικότητα του σχολικού τους περιβάλλοντος και τους προβληματισμούς τους για τα όσα συμβαίνουν στην κοινωνία που ζουν, και αγωνιούν για την αποδοχή.
Αρχισυντάκτρια στο Βήμα, υπεύθυνη του θεσμού των μαθητικών εφημερίδων
Head of Digital Storytelling στο tovima.gr
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση, καθώς και για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων στη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής φόρμας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο 6944477980, κυρία Σαντούσι Αφροδίτη, Δευτέρα – Παρασκευή 9.00πμ – 5.00μμ, ή στο email tovimatonmathiton@tovima.gr.
Το χρονικό διάστημα για να δηλώσουν τα σχολεία τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό βράβευσης Σχολικών Εφημερίδων ορίζεται από τις 23 Οκτωβρίου 2024 μέχρι τις 24 Νοεμβρίου 2024.
Η έναρξη υποβολής των υποψηφιοτήτων ορίζεται η 15η Ιανουαρίου 2025 ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής η 28η Φεβρουαρίου 2025. Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των υποψηφιοτήτων όλες οι εκδόσεις θα αξιολογηθούν από την κριτική επιτροπή των συμμετεχόντων Πανεπιστημίων και Ακαδημαϊκών που θα έχει συσταθεί ειδικά για τα βραβεία. Σε αυτή τη διαδικασία θα λάβουν μέρος αποκλειστικά τα σχολεία που θα δηλώσουν συμμετοχή στον διαγωνισμό. Η επιτροπή θα καταρτίσει τη βραχεία λίστα των υποψηφίων Σχολικών Εφημερίδων η οποία θα δημοσιοποιηθεί και οι αναγνώστες του «ΒΗΜΑΤΟΣ» θα ψηφίσουν ένα φύλλο (μία σχολική εφημερίδα) που πιστεύουν ότι αξίζει να διακριθεί. Η ψηφοφορία του κοινού θα έχει συντελεστή 40% και η ψηφοφορία της επιτροπής θα έχει συντελεστή 60% επί του αποτελέσματος.
Η βράβευση των διακριθέντων φύλλων θα πραγματοποιηθεί σε ειδική εκδήλωση τον Μάιο 2025, όπου θα λάβουν μέρος μόνο οι επιτυχόντες/ούσες – διακριθέντες/θείσες μαθητές και μαθήτριες που συνέγραψαν τις σχολικές εφημερίδες κατά την α’ φάση του διαγωνισμού.
Για τους μαθητές που έγραψαν τα καλύτερα άρθρα άποψης-γνώμης από όλες τις συμμετέχουσες Σχολικές Εφημερίδες Ελλάδας και Κύπρου!
Εκπαιδευτικό ταξίδι στη Νέα Υόρκη που θα περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τις κάτωθι επισκέψεις:
Για τη συντακτική ομάδα της 1ης καλύτερης εφημερίδας:
Για τη συντακτική ομάδα της 2ης καλύτερης εφημερίδας:
Ειδικότερα:
*Θα προστεθούν και τα προγράμματα των λοιπών Πανεπιστημίων.
Για τη συντακτική ομάδα της 3ης καλύτερης εφημερίδας:
Σε όλες τις βραβευθείσες Συντακτικές Ομάδες θα δοθούν:
Συνδρομές για ένα έτος:
Σε όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα
«ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» θα δοθεί:
Αναμνηστική βεβαίωση συμμετοχής η οποία θα ληφθεί ηλεκτρονικά