Τα συντάγματα των Δημοκρατιών και η Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ κωδικοποιούν τις αξίες που υποστυλώνουν τις δημοκρατίες και στερεώνουν τις αξίες του ανθρωπισμού. Διατυπώνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών: ελευθερία, ισότητα, σεβασμό της νομιμότητας, της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων των άλλων. Αναμφίβολα, η εκμάθηση των αρχών και κυρίως η αγωγή τήρησής τους είναι ζωτικής σημασίας, ενώ κρισιμότατη είναι η κατανόηση των συνεπειών της ανομίας, λόγω περιφρόνησής τους. Εν όψει παραβατικών συμπεριφορών προσφεύγουμε εξηγητικά στην απουσία παιδείας με το: «τα πάντα είναι θέμα παιδείας», δηλώνουμε εμμέσως έτσι πως η παιδεία αποτελεί επίκτητο αγαθό, παραγόμενο συστηματικά, μεθοδικά και μακροχρόνια. Πώς ακριβώς, όμως, γινόμαστε υπεύθυνοι πολίτες;
Η εκμάθηση δημοκρατικών αρχών και πρακτικών συντελείται καίρια με τα μαθήματα Πολιτικής Αγωγής, όπου οι μέλλοντες πολίτες μυούνται στη συγκρότηση της ευνομούμενης Πολιτείας, στην υπόλογη πολιτική συμπεριφορά και στην ανάγκη τήρησης των αρχών, ως ζωτικής προϋπόθεσης της δημοκρατίας και της ευημερίας. Οι «μαθητές ως μέλλοντες πολίτες» ευαισθητοποιούνται για τα θεμελιώδη διακυβεύματα, ώστε να συνειδητοποιήσουν πώς ατομικά και συλλογικά θα συντελέσουν στην ευνομούμενη πολιτεία. Αρα, αυτό γίνεται εφικτό μόνον εφόσον γαλουχηθούν και εκπαιδευτούν αρμοδίως. Η επίγνωση της πολιτειότητας και η αντίστοιχη διαγωγή συνιστούν, επομένως, πολύτιμα επίκτητα συμπεριφορικά και γνωστικά αγαθά, τα οποία θα υπάρξουν ως κεκτημένα μόνον εφόσον καλλιεργηθούν. Ipso facto συνεπάγεται πως ως πολίτες είμαστε συντελεστές της ευνομούμενης πολιτείας, ή της αποτυχίας της.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.