Κένεθ Ανγκερ(3 Φεβρουαρίου 1927 – 11 Μαΐου 2023)

Μυστικιστικές τελετουργίες, συναυλίες των Rolling Stones, αλεξιπτωτιστές που πηδούν από ελικόπτερα στο Βιετνάμ, ιπτάμενοι δίσκοι πάνω από τον ναό του Λούξορ, μοτοσικλετιστές με δερμάτινα κατά τη διάρκεια ενός οργίου, πολλές εμφανίσεις του Εωσφόρου. Οι μικρού μήκους ταινίες του Κένεθ Ανγκερ, θαυμαστή του Σεργκέι Αϊζενστάιν και του άγγλου αποκρυφιστή Αλιστερ Κρόουλι και ενός από τους πρώτους ανοικτά ομοφυλόφιλους αμερικανούς σκηνοθέτες, δεν του έδωσαν ποτέ μια θέση στο Χόλιγουντ ούτε και μνημονεύονται ως αριστουργήματα της Εβδομης Τέχνης. Πέρα από το σκανδαλιστικό στοιχείο του σεξ και της διαβολικής παρουσίας, όμως, άσκησαν μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση της αισθητικής του βιντεοκλίπ: η γρήγορη εναλλαγή των πλάνων, η τεχνική του ελεύθερου συνειρμού, η χρήση του ροκ ως σάουντρακ έκανε αυτά τα φιλμ των δεκαετιών του ’50 και του ’60 έργα αναφοράς για όσους αργότερα θα σκηνοθετούσαν στην εποχή του θριάμβου του MTV. Καθώς οι πρώτες του ταινίες απαγορεύθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Ανγκερ έζησε και εργάστηκε από το 1950 ως το 1961 στη Γαλλία όπου γνώρισε προσωπικότητες του καλλιτεχνικού χώρου όπως ο Ζαν Κοκτό, ο Ζαν Ζενέ και η Κολέτ. Εκεί έγραψε το 1959 και το βιβλίο που τον κατέστησε ευρύτερα γνωστό, συνδυασμό γαργαλιστικών λεπτομερειών, τεκμηρίων και σπερμολογιών για την ιδιωτική ζωή πλήθους αστέρων του Χόλιγουντ. Οποιος διαβάζει το «Hollywood Babylon» πρέπει να το κάνει με τη διαρκή υπόμνηση ότι ο Ανγκερ ήταν μυθομανής, αλλά η γενικότερη αίσθηση ενός τόπου χλιδής, ηδονοθηρίας, έκλυτου βίου και επιδεικτικής σπατάλης δεν είναι ανακριβής. Οι πωλήσεις του ήταν τέτοιες ώστε ο συγγραφέας να ζει επί δεκαετίες από τα δικαιώματά του, η γοητεία του τόση ώστε να αποτελέσει τη βάση του περυσινού κινηματογραφικού «Babylon». (Μια συνέχεια το 1984 δεν είχε την ίδια επιτυχία ούτε και απαγορεύθηκε στις ΗΠΑ, όπως το πρώτο μέρος.) Πνευματώδης και γοητευτικός, ο Ανγκερ άφηνε πάντοτε τον συνομιλητή του με την αμφιβολία κατά πόσο όλος αυτός ο εωσφορισμός των ταινιών του ήταν αυθεντικός αποκρυφισμός ή διαρκής αναζήτηση της πρόκλησης.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω