Τέρενς Ντέιβις(10 Νοεμβρίου 1945 – 7 Οκτωβρίου 2023)
Δύο ήταν οι κινηματογραφικές ζωές του Τέρενς Ντέιβις. Η μία ήταν αυτή του ποιητή της παιδικής ηλικίας («Η μεγάλη μέρα τελειώνει»), του χρονικογράφου τη γενέτειράς του και αγαπημένης του πόλης, του Λίβερπουλ («Για τον χρόνο και την πόλη»), του σκηνοθέτη της εργατικής τάξης και της καθολικής ταυτότητας («Μακρινές φωνές, ασάλευτες ζωές»). Η άλλη ήταν εκείνη του προσεκτικού και εκλεπτυσμένου κινηματογραφιστή λογοτεχνικών έργων: «Το σπίτι της ευθυμίας» της Ιντιθ Γουόρτον ήταν αντίστοιχο της ποιότητας της «Εποχής της αθωότητας» του Μάρτιν Σκορσέζε, «Το βαθύ μπλε του έρωτα», μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Τέρενς Ράτιγκαν, μια ελεγεία για τη μοναξιά και τη ρομαντική αγάπη, το «Ενα τραγούδι για το ηλιοβασίλεμα» του Λιούις Γκράσικ Γκίμπον η απέριττη ματιά σε ένα κλασικό μυθιστόρημα για τη σκωτσέζικη ύπαιθρο των αρχών του 20ού αιώνα. Η «Ευλογία», μια εκλεπτυσμένη σπουδή του στρατιώτη-ποιητή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου Ζίγκφριντ Σασούν, θα ήταν το διάλειμμα προτού επανέλθει με το «The Post Office Girl», βασισμένο σε έργο του Στέφαν Τσβάιχ. Οι διασκευές ήταν πιο δημοφιλείς από τις προσωπικές ταινίες, η φροντίδα για τη λογοτεχνική μεταφορά περνούσε ευκολότερα στο ευρύ κοινό από τις αυτοβιογραφικές ματιές, στην πράξη όμως οι δύο πλευρές αλληλοσυμπληρώνονται και καθιστούν τον Ντέιβις έναν από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους βρετανούς σκηνοθέτες. Δεν είναι παράξενο που τα στοιχεία τα οποία κωδικοποιούνται στο σινεμά του (ειλικρίνεια, λυρισμός, συναίσθημα) είναι εκείνα τα οποία αναζητούσε επίμονα στην ηθοποιία: «Οι περισσότεροι ηθοποιοί, κατά τη γνώμη μου, χάνουν πολύ από τον χρόνο τους με την ηθοποιία. Κανένας δεν θέλει να βλέπει κάποιον να παίζει στην οθόνη. Οι ηθοποιοί πρέπει να αισθάνονται, όχι να παίζουν – διαφορετικά αυτό που προκύπτει δεν είναι γνήσιο». Αυτή ήταν και η συνηθέστερη δική του οδηγία στα γυρίσματα – όχι να ενσωματώσουν αλλά να αποβάλουν κάτι: «μια ήπια υπόδειξη να ξεχάσουν ό,τι έχουν προετοιμάσει και απλώς να ακολουθήσουν το συναίσθημά τους».
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.