Ο έχων τα πάντα «εν σοφία ποιήσει» μάς έστειλε πρώτο τον κορωνοϊό (ή COVID-19). Κάτι κακό θα είχαμε κάνει και θέλησε να μας τιμωρήσει. Αφού πέθαναν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες, οι επιστήμονες κατάφεραν (με χίλιους κόπους) και βρήκαν το εμβόλιο. Αμέσως εξαπέστειλε την παραλλαγή Δέλτα να καλύψει το κενό. Και πριν τα βρούμε με τη Δέλτα, να σου και το «Ομικρον»!
Αλίμονο! Το ελληνικό αλφάβητο έχει 24 γράμματα – κι άμα τελειώσουν τα φωνήεντα, θα πάμε και στα σύμφωνα!
Κατάλαβα πάντως γιατί οι ευσεβείς πιστοί, μοναχοί, ιερείς και αρχιερείς δεν αποδέχονται τα εμβόλια – και χρειάστηκε όλη η πειθώ του κράτους για να τα δεχθούν – έστω και με το ζόρι. Γιατί πώς συμβιβάζονται οι πανδημίες με την εικόνα ενός Πανάγαθου και Παντοδύναμου Θεού;
Ναι, επαναλαμβάνω την αφελή απορία που έκανε τον καθηγητή της Θεολογίας στο δημοτικό να με πετάξει έξω από την τάξη. «Μα εσύ είσαι άθεος!» μου είπε στο διάλειμμα.
Ωστόσο κανένα από τα σοφά φιλοσοφικά και θεολογικά βιβλία που διάβασα αργότερα δεν μου έδωσε την απάντηση στο ερώτημά μου. Το πρόβλημα του πώς εισήλθε και δρα το Κακό στον κόσμο παραμένει άλυτο για τους πιστούς. Ολόκληρος κλάδος της φιλοσοφίας ονομαζόμενος «Θεοδικία» ασχολείται με αυτό. (Ναι: Δικάζει τον Θεό!) Οι λύσεις που προτάθηκαν ήταν αφελείς και στρεψόδικες. Και τελικά οδήγησαν σε αντίθετα αποτελέσματα. Ηδη, στα πιο προηγμένα κράτη του κόσμου η πλειοψηφία των κατοίκων είναι άθεοι ή αγνωστικιστές.
Ο αρχαίος εκείνος θεσμός, πολύ αρχαιότερους από όλους του θεούς, ο Χάροντας (που βασιλεύει αυτά τα δύο χρόνια), μαζεύει συνεχώς θύματα. Πιστούς και άπιστους, καλούς και κακούς, νέους και γέροντες. Το δρεπάνι του έχει στομώσει.
Και η μόνη μας ελπίδα είναι μια πολύ νεότερη θεά – η επιστήμη. Που από τα παλιά χρόνια η Εκκλησία την είχε υπό διωγμόν. Μάγους και μάγισσες θεωρούσαν οι πιστοί, οι κληρικοί και οι επίσκοποι, όσους διερευνούσαν τα μυστικά της ύλης. Συχνά τούς έκαιγαν στη φωτιά. Η Ιερά Εξέταση τους αγαπούσε πολύ…
Δύο είναι οι κυρίαρχες απαντήσεις που δόθηκαν στους διώκτες: Η περιφρόνηση του Τζορντάνο Μπρούνο – που προτίμησε να καεί στη φωτιά – και η ειρωνική στάση του Γαλιλαίου που δέχθηκε να ανακαλέσει τις απόψεις του για να γλιτώσει την καταδίκη – αλλά φεύγοντας από το δικαστήριο ψιθύρισε το περίφημο «e purre si muove», «και όμως κινείται». Γιατί ως επιστήμων ήξερε ότι η απάντησή του δεν θα άλλαζε σε τίποτα την τάξη του Σύμπαντος.
Οσοι λοιπόν δεν καταλαβαίνουν την αντίσταση της Εκκλησίας στα εμβόλια, θα πρέπει να γυρίσουν πίσω στην Ιστορία και να κατανοήσουν πως εδώ πρόκειται για έναν πολύ παλιό αγώνα που αφορά την ίδια την ύπαρξη αυτών των δύο θεσμών: Εκκλησίας και Επιστήμης. Και μη νομίσετε ότι επειδή μερικοί θρησκευτικοί ηγέτες πήραν το μέρος της κυβέρνησης, λύθηκε το πρόβλημα. Οι πιστοί ακούνε τους ιερείς και ακόμα περισσότερο τους μοναχούς, τους «γεροντάδες» του Αγίου Ορους, που δεν έχουν μετακινηθεί ούτε έναν πόντο.
Αν, όπως υποστηρίζουν αρκετοί επιστήμονες και φιλόσοφοι της επιστήμης (με επικεφαλής τον Γιουβάλ Χαράρι), στο όχι πολύ μακρινό μέλλον η επιστήμη καταργήσει τον θάνατο, οι θρησκείες θα πάψουν να έχουν λόγο ύπαρξης! Η παρουσία τους οφείλεται στον φόβο του θανάτου, στην υπόσχεση μιας μέλλουσας ζωής, στην πίστη σε ένα ολόκληρο σύστημα αγίων και μύθων. Η Εκκλησία το ξέρει αυτό, το διαισθάνεται και αμύνεται – έστω και με λάθος τρόπο.
Σίγουρα ξέρετε το παλιό ανέκδοτο. «Καλός είναι ο αγιασμός, ας πάρουμε και μία γάτα». Η επιστήμη είναι η γάτα που καταπολεμάει αποτελεσματικά ποντίκια και ιούς.
Καλά κάνω εγώ και αγαπάω τις γάτες…