Η Βουλή των Ελλήνων μπαίνει στην ψηφιακή εποχή

Ενα φιλόδοξο σχέδιο μετάβασης της Βουλής των Ελλήνων στην ψηφιακή εποχή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Ενα φιλόδοξο σχέδιο μετάβασης της Βουλής των Ελλήνων στην ψηφιακή εποχή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Στόχος να ολοκληρωθεί εντός του 2017 μια μακρά διαδικασία ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990. Από το 2001 έχουν δημιουργηθεί τα συστήματα πληροφορικής που εξυπηρετούν τις κοινοβουλευτικές και διοικητικές λειτουργίες. Ωστόσο πολλά έχουν ακόμη να γίνουν ώστε να ενταχθεί πλήρως στον κόσμο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και παράλληλα να καταστεί πιο ανοιχτή στην κοινωνία. Στην κατεύθυνση αυτή έχει αρχίσει να υλοποιείται ένα συνολικό πρόγραμμα ψηφιακής μετάβασής της με βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Ηδη έχει εισαχθεί η χρήση της ψηφιακής υπογραφής (θα επεκταθεί σύντομα και στους βουλευτές), θα αναβαθμιστεί το σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας (θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία από την επόμενη κοινοβουλευτική σύνοδο), ενώ έχει ξεκινήσει η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων με παράλληλη απλούστευση των σχετικών διαδικασιών και εξοικονόμηση πόρων, αφού μόνο για προμήθεια χαρτιού, γραφικών ειδών και λοιπών συναφών υλικών η Βουλή δαπανά 230.000 ευρώ ετησίως.
Μπορεί οι νομοθετικές λειτουργίες να έχουν υποβιβαστεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια υπό το βάρος των μνημονιακών δεσμεύσεων και πιέσεων και τα κοινοβουλευτικά ήθη να έχουν υποχωρήσει σε βαθμό ταπεινωτικό, ωστόσο ο μεγάλος αυτός και πολυσύνθετος οργανισμός, η Βουλή των Ελλήνων, συνεχίζει τις προσπάθειες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών, τον εξορθολογισμό λειτουργιών, τη διαφάνεια, τη διάδοση του έργου της και το άνοιγμα προς την κοινωνία, ιδιαίτερα στους νέους.
Ψηφιακή υπογραφή


Η πρόκληση της πλήρους μετάβασης στην ψηφιακή εποχή ήταν από τις προτεραιότητες του Προέδρου της Βουλής Ν. Βούτση, ενώ τον συνολικό σχεδιασμό και υλοποίηση του έργου «τρέχει» ο γενικός γραμματέας της Βουλής Κ. Αθανασίου. Ηδη έχει εισαχθεί η χρήση της ψηφιακής υπογραφής. Οσοι έχουν δικαίωμα υπογραφής έχουν λάβει ήδη ψηφιακή υπογραφή, ενώ σύντομα το μέτρο θα γενικευθεί στο σύνολο των υπαλλήλων και θα επεκταθεί στους βουλευτές. Εντός του τρέχοντος έτους προγραμματίζονται ειδικά ενημερωτικά-εκπαιδευτικά σεμινάρια για τη χρήση της ψηφιακής υπογραφής.
Ψηφιακό αποθετήριο


Εχει δημιουργηθεί η υποδομή για την ασφαλή ηλεκτρονική αρχειοθέτηση των εγγράφων για τον περιορισμό του φυσικού αρχείου. Παράλληλα η Βουλή έχει ετοιμάσει και θα διαθέσει σύστημα το οποίο θα αυτοματοποιήσει την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ Βουλής και υπουργείων στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Καλή νομοθέτηση


Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, η Βουλή συμμετέχει στον σχεδιασμό και στις δράσεις για την Καλή Νομοθέτηση και προχωρεί σε ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος το οποίο θα υποστηρίζει τη νομοθετική υπηρεσία, εν όψει και της επερχόμενης κωδικοποίησης και αναμόρφωσης της ελληνικής νομοθεσίας (ο κ. Αθανασίου συμμετέχει στο Εθνικό Συμβούλιο για την Κωδικοποίηση της Ελληνικής Νομοθεσίας).
Ηλεκτρονική ψηφοφορία


Το θέμα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας εκκρεμεί για χρόνια. Ο σχεδιασμός που έχει γίνει προβλέπει την τεχνική αναβάθμιση του συστήματος στην αίθουσα της Ολομέλειας το προσεχές καλοκαίρι, ενώ σε πλήρη λειτουργία αναμένεται να τεθεί από την επόμενη κοινοβουλευτική σύνοδο, δηλαδή από το φθινόπωρο του 2017. Ετσι θα απλουστευθούν οι ατέρμονες διαδικασίες και θα μειωθούν σημαντικά οι χαμένες ώρες από τις ψηφοφορίες.
Ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί


Οπως αναφέρουν οι αρμόδιοι, στο άμεσο μέλλον θα εκσυγχρονιστούν τα υποσυστήματα που υποστηρίζουν τις διοικητικές-οικονομικές υπηρεσίες, ενώ θα προστεθεί και λειτουργικότητα που θα υποστηρίζει την ηλεκτρονική διενέργεια διαγωνισμών, καθώς και τη σύναψη και την παρακολούθηση των συμβάσεων, που θα επιτρέψει εκτός των άλλων τη συμμετοχή περισσότερων προμηθευτών και θα διευκολύνει τις διαδικασίες συμμετοχής τους. Παράλληλα θα εγκατασταθεί νέο σύστημα επιτελικής πληροφόρησης το οποίο θα βοηθήσει στον περαιτέρω εξορθολογισμό των διοικητικών-οικονομικών πράξεων.
Διακίνηση εγγράφων


Ενα ακόμη θέμα το οποίο έχει ήδη μπει σε εφαρμογή είναι η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων (πρωτόκολλο κ.λπ.), ενώ σχεδιάζεται η περαιτέρω απλούστευση της διαδικασίας. Αφορά το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, το σύστημα διαχείρισης εγγράφων, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης πρακτικών και την ηλεκτρονική καταχώριση των εγγράφων, κάτι που θα επιταχύνει και θα βελτιώσει τη λειτουργία των υπηρεσιών της Βουλής. Παράλληλα συνεχίζονται οι διαδικασίες ψηφιοποίησης του τεράστιου όγκου που διαθέτει η Βιβλιοθήκη της Βουλής και σύντομα θα υπάρχει μεγάλη αναβάθμιση της διάθεσης του ελεύθερου υλικού στο Διαδίκτυο, ενώ αναμένεται και η αξιοποίηση από τη Βιβλιοθήκη της Βουλής των κοινωνικών δικτύων. «Εν ολίγοις, η προσπάθεια που γίνεται έχει στόχο η Βουλή των Ελλήνων, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τα ανοιχτά δεδομένα και τα διαλειτουργούντα συστήματα, να αναβαθμίσει τη λειτουργία της και να γίνει πιο ανοιχτή στην κοινωνία, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα μείωση του λειτουργικού κόστους» αναφέρει αρμόδιος παράγοντας της ομάδας η οποία υλοποιεί το φιλόδοξο project της ψηφιακής μετάβασης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.