Βουλή: Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο-προαπαιτούμενο για την ΥΠΑ

Η κατεπείγουσα διαδικασία με την οποία ψηφίζεται το νομοσχέδιο «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις»

Υπερψηφίστηκε το απόγευμα της Πέμπτης από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Σε σύνολο 252 παρόντων βουλευτών, υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισαν 156 βουλευτές (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Ένωση Κεντρώων), κατά 79 βουλευτές (ΝΔ, ΧΑ και ΚΚΕ) και «παρών» ψήφισαν 17 βουλευτές (Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι).

Το αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία κατέθεσε η Χρυσή Αυγή για την αρχή του νομοσχεδίου και τα άρθρα 1 και 78.

Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε και στα άρθρα και στο σύνολό του, όπως και οι δύο τροπολογίες που ενσωματώθηκαν σε αυτό («πόθεν έσχες», υπολογισμός του τέλους μείωσης ρύπων).

Κόντρα Σπίρτζη – Χατζηδάκη για τους διοικητές της ΥΠΑ

Σε σφοδρή αντιπαράθεση ανάμεσα στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και τον αντιπρόεδρο της ΝΔ Κωστή Χατζηδάκη εξελίχθηκε η συζήτηση του νομοσχεδίου για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με τον κ. Χατζηδάκη να υποστηρίζει ότι η επιλογή διοικητών θα γίνεται από αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντί από την ίδια την Ελλάδα.

Ο υπουργός ωστόσο αρνήθηκε την κατηγορία και καταλόγισε στον πρώην ομόλογό του «ελλιπή ενημέρωση» παρά «τις διαχρονικές σχέσεις του με τον μηχανισμό των Βρυξελλών».

Ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε ότι, σύμφωνα με ρύθμιση του νομοσχεδίου, η επιλογή των διοικητών και των υποδιοικητών της ΥΠΑ θα γίνεται από επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν δύο-τρεις εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Πτήσεων.

Διερωτήθηκε σε ποια άλλη χώρα δεν αποφασίζει για αυτά τα θέματα ο υπουργός, η κυβέρνηση ή η Βουλή, αλλά μία ευρωπαϊκή Αρχή.

«Αυτό, αν ήσασταν στην αντιπολίτευση, δεν θα το λέγατε εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας; Δικαιούμαι εγώ να ρωτήσω, μετά από αυτό, αν είστε ή δεν είστε κυβέρνηση περιορισμένης ευθύνης;» ρώτησε ο κ. Χατζηδάκης και ζήτησε να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη.

Ακόμα, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ δήλωσε σχετικά με το νομοσχέδιο ότι δεν δόθηκαν καν τα στοιχεία με βάση τα οποία συντάσσεται η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για επιβάρυνση ή μη του κρατικού προϋπολογισμού.

Υποστήριξε μάλιστα ότι το εν λόγω νομοσχέδιο είναι παντελώς αχρείαστο, καθώς, όπως είπε, το θέμα της αναδιάρθρωσης της ΥΠΑ είχε ρυθμιστεί με την Ανώνυμη Εταιρεία για τη Διαχείριση των Αεροδρομίων.

Αφού μίλησε για «πανηγυρισμούς του κ. Σπίρτζη ότι δεν πουλάμε τον αέρα», ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση διακατέχεται από τη λογική του Χότζα, «εφευρίσκει συνεχώς ανύπαρκτους εχθρούς τους οποίους νικάει», αφού δεν ετέθη ποτέ θέμα ιδιωτικοποίησης, «ούτε από το πρόγραμμα της προηγούμενης κυβέρνησης, ούτε από την τρόικα».

«Έχετε εκστρατεύσει με μία λογική δονκιχωτισμού. Λέτε ότι πετύχατε να αποτρέψετε αυτήν την ιδιωτικοποίηση, για την οποία ποτέ δεν υπήρχε θέμα. Αλλά δεν πετύχατε να αποτρέψετε την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, παρότι κλάψατε πολύ, την αξιοποίηση του Ελληνικού και σε λίγο δεν θα έχετε καταφέρει να αποτρέψετε και τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας. Και ευτυχώς που δεν θα έχετε καταφέρει να αποτρέψετε αυτές τις εξελίξεις» είπε προς τον υπουργό Μεταφορών.

«Είστε ανενημέρωτος»

Για «ανακρίβειες» κατηγόρησε τον κ. Χατζηδάκη ο κ. Σπίρτζης, παρότι «είναι διαχρονικά γνωστές οι σχέσεις του με τον υπηρεσιακό μηχανισμό των Βρυξελλών».

«Διαβάστε τα κείμενα» τον παρέπεμψε, σημειώνοντας πως αυτό που ανέγνωσε ήταν η πρόταση των θεσμών, η οποία «δεν πέρασε» στη διαπραγμάτευση.

«Κάποιοι ζητούσαν η επιλογή των διοικητών να γίνεται από ένα πενταμελές συμβούλιο. Σε αυτό, οι τρεις θα ήταν από υπηρεσίες άλλων κρατών, που δεν έχουν καν να κάνουν με τα ευρωπαϊκά όργανα. Αυτό που τελικά αποφασίστηκε είναι να γίνεται προκήρυξη, μετά από την οποία συγκροτείται Επιτροπή, με τρία μέλη που θα ορίζονται από την ελληνική κυβέρνηση και δύο από την EΑSA κι εφόσον σε αυτό συμφωνεί ο υπουργός. Η εισήγηση του υπουργού θα περνάει εν συνεχεία από την Επιτροπή Θεσμών της Βουλής» ανέφερε είπε ο κ. Σπίρτζης.

Απαντώντας, εξάλλου, σε ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Κουτσούκου, ο υπουργός διαβεβαίωσε πως ο διοικητής της ΥΠΑ «προφανώς» θα είναι Έλληνας. «Και προφανώς το πάνω χέρι το έχει η εθνική κυβέρνηση και προφανώς είμαστε περήφανοι για την διαπραγμάτευση» συμπλήρωσε.

«Περιορίζετε την εθνική κυριαρχία»

«Πραγματικά διερωτώμαι γιατί πήρατε τον λόγο. Υποτιμάται και τον εαυτό σας και καθιστάτε τη χώρα μία χώρα περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας. Θα περίμενα μία συγγνώμη. Είπατε πως αυτό το οποίο ανέφερα για συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) στην επιλογή των διοικητών είναι ανακριβές και μόνος σας το αναιρέσατε», ανταπάντησε ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος προσέθεσε πως ανέγνωσε το κείμενο του νόμου, το οποίο αναφέρει ότι «και δύο μέλη ορίζονται από την EASA». Τέλος, κάλεσε τον κ. Σπίρτζη να απαντήσει σε πιο άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ ισχύει κάτι τέτοιο.

«Πόνος και κλάμα από τη ΝΔ»

«Καταλαβαίνουμε τον πόνο της ΝΔ, γιατί δεν εξυπηρετούνται οι πολιτικές και τα συμφέροντα που ήθελαν την ιδιωτικοποίηση και την άκρατη λειτουργία της αγοράς στη χώρα και το κλάμα όσων την στήριζαν σε όλες αυτές τις πολιτικές» είπα παίρνοντας και πάλι τον λόγο ο υπουργός. «Το είπε και μόνος του ότι ρυθμίστηκε το θέμα με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και με το κλείσιμο περιφερειακών αεροδρομίων και την ιδιωτικοποίηση της ΥΠΑ μέσω της Ανώνυμης Εταιρείας για τη Διαχείριση των Αεροδρομίων» ανέφερε για τον κ. Χατζηδάκη.

«Δεν μπορώ να παρακολουθήσω πια τον κ. υπουργό» παρενέβη εκ νέου ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, και κατέληξε κατηγορώντας τον κ. Σπίρτζη ότι εξέτρεψε τη συζήτηση «στη σφαίρα του πολιτικού σουρεαλισμού».

Στη Βουλή το νομοσχέδιο-προαπαιτούμενο για την ΥΠΑ
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που είναι ένα από τα τελευταία προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ.

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε την Τετάρτη στην αρμόδα κοινοβουλευτική Επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί με την διαδικασία του επείγοντος στην Ολομέλεια την Πέμπτη.

Η κατεπείγουσα διαδικασία με την οποία ψηφίζεται το νομοσχέδιο «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», προκάλεσε ομοβροντία επικρίσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης κατά της κυβέρνησης, στη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Ωστόσο, το νομοσχέδιο είναι πιθανό να εξασφαλίσει μια ευρύτερη συναίνεση, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, καθώς κόμματα, όπως η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η Ένωση Κεντρώων και το Ποτάμι, δεν καταψήφισαν επί της αρχής στην επιτροπή, αλλά δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται για την τελική τους στάση, στην Ολομέλεια.

Προς το παρόν υπέρ εξασφαλίζει το σχέδιο νόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ. Καταψήφισαν ΧΑ και ΚΚΕ.

Αντίθετη η αντιπολίτευση με το κατεπείγον του ν/σ για την ΥΠΑ

Αντίθετη για άλλη μια φορά εμφανίστηκε σύσσωμη η αντιπολίτευση σχετικά την επιλογή της κυβέρνησης να φέρει προς συζήτηση και ψήφιση νομοσχέδιο με την μορφή του κατεπείγοντος. Η παγιωμένη αυτή πρακτική προκάλεσε τις αντιδράσεις των κομμάτων, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζης επικαλέστηκε την πολύμηνη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς για το θέμα της πλήρους αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), διαπραγμάτευση η οποία, όπως είπε, έληξε επιτυχώς μια ημέρα πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου. Επίσης επικαλέστηκε το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα λόγω της συνεδρίασης του Eurogroup της 10ης Οκτωβρίου, λέγοντας ότι πρέπει να είναι μέχρι τότε ψηφισμένο, καθώς είναι μεταξύ των προαπαιτούμενων για την εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ. «Δεν θα είχαμε κανένα λόγο να συζητηθεί με ασφυκτικές διαδικασίες διότι αποτελεί νίκη της κυβέρνησης και της χώρας η διαπραγμάτευση που ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο και κατέληξε τώρα», είπε ο κ. Σπίρτζης.

Ο εισηγητής της ΝΔ Κ. Καραμανλής τόνισε ότι η καθυστέρηση κατάθεσης του νομοσχεδίου επί μήνες «έχει ονοματεπώνυμο και φέρει την ευθύνη της κυβέρνησης». Άσκησε δε δριμεία κριτική στο περιεχόμενο του νομοθετήματος λέγοντας ότι είναι «ρουσφετολογικό, δαιδαλώδες και γραφειοκρατικό». Όπως είπε, δημιουργείται ένας νέος γραφειοκρατικός μηχανισμός με ένα νέο γραφείο συμβούλων διοικητή, με τρεις οικονομικές διευθύνσεις κλπ., κάτι που προσδίδει ρουσφετολογική διάσταση στο νομοσχέδιο. Αναφορικά με την συγκρότηση της ανεξάρτητης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο κ. Καραμανλής τόνισε υπάρχει ένα δαιδαλώδες γραφειοκρατικό σύστημα με 65 τμήματα και 22 αυτοτελή γραφεία, χωρίς υπολογισμένη δαπάνη, ενώ πρόσθεσε ότι εγείρονται πολλά σοβαρά ερωτήματα για οικονομικά θέματα και ειδικότερα «για το πού θα πάνε τα χρήματα του Eurocontrol». Η ΝΔ επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια για την στάση που θα τηρήσει στην ψηφοφορία.

Από το ΠαΣοΚ ο Ι. Κουτσούκος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «αφού δεν κατάφερε να αποτρέψει την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τουλάχιστον ας έδινε χρόνο να συζητήσουμε ένα νομοσχέδιο με το οποίο συνδέονται τεράστια τεχνικά ζητήματα με το FIR και τα έσοδα από το Eurocontrol». Ο κ. Κουτσούκος επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια. Την αντίθεσή του εξέφρασε και ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρ. Κατσώτης επισημαίνοντας πέραν των άλλων ότι το νομοσχέδιο αυτό έχει να κάνει και με την εθνική μας κυριαρχία. Ενώ ο Γ. Αμυράς από το Ποτάμι σημείωσε ότι «κινδυνεύουμε να εκλάβουμε ως κανονικότητα τα κατεπείγοντα» και μάλιστα για νομοσχέδια εθνικής σημασίας, όπως το συγκεκριμένο. Κριτική άσκησαν επίσης η Χρυσή Αυγή και Ένωση Κεντρώων, ενώ οι ΑΝΕΛ συντάχθηκαν με την κυβερνητική πρόταση για κατεπείγουσα συζήτηση του νομοσχεδίου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.