Ακόμη μία χρονιά μπορούμε να πούμε άφοβα ότι το ολέθριο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων καταστρέφει το κριτικό πνεύμα που πρέπει να έχει ένας δεκαοκτάχρονος μαθητής αν θέλει να εξελιχθεί κάποτε σε έναν ενεργό πολίτη (όπως τον φανταζόταν τουλάχιστον ο Περικλής στον «Επιτάφιο»).
Ωστόσο θα επιμείνω σε δύο καταγραφές.
1. Κατ’ αρχάς ας μην υποκρινόμαστε. Πιστεύω ότι πολλοί δεν επιθυμούν να αλλάξει αυτό το αποτυχημένο σύστημα γιατί κάτι «κερδίζουν» (για να το πω πολύ ήπια). Ετσι στη Γ’ Λυκείου το σχολείο εγκαταλείπεται κυριολεκτικά και τα φροντιστήρια ή τα ιδιαίτερα παίζουν τον πρώτο ρόλο δίνοντας τη δυνατότητα στους καθηγητές να συμπληρώνουν το εισόδημά τους με μαύρο χρήμα, γιατί κανείς φυσικά δεν δίνει αποδείξεις (ειδικά στα ιδιαίτερα)!
Αυτό δεν ακυρώνει βέβαια το πραγματικό γεγονός ότι στην Ελλάδα της χρεοκοπίας οι μισθοί των καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι άθλιοι, αλλά αυτό δεν διορθώνεται μέσα από την παραπαιδεία που ενισχύει την επαίσχυντη φοροδιαφυγή (ένεκα της οποίας έχουμε φθάσει ως χώρα σε αυτή την τραγική κατάσταση)!
2. Επιπλέον το παραπάνω στρεβλό σύστημα των εξετάσεων οδηγεί στην εκκόλαψη των «μονοδιάστατων ανθρώπων» (για να θυμηθούμε λίγο τον Χ. Μαρκούζε). Τι εννοώ;
Ολοι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δίνουν αποκλειστικό βάρος στα μαθήματα των πανελλαδικών και έτσι υποβαθμίζονται απελπιστικά τα μαθήματα των σχολικών εξετάσεων. Ετσι ένας υποψήφιος της τεχνολογικής κατεύθυνσης μπορεί να έχει γράψει άριστα στα μαθηματικά αλλά να μην έχει διδαχθεί ποτέ την ιστορία του φασισμού ή του ναζισμού στην Ευρώπη.
Υπ’ αυτό το πρίσμα μπορούν να ερμηνευθούν και τα φοβερά ευρήματα κάποιων ερευνών που δείχνουν ότι πολλά δεκαοκτάχρονα παιδιά δεν έχουν ακούσει ποτέ ποιος ήταν ο Χέγκελ ή ο Μαρξ!
Το συμπέρασμα; Το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να αλλάξει! Η λύση όμως δεν βρίσκεται στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, όπως προτείνει λαϊκιστικά και δημαγωγικά ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου (γεγονός που θα ξαναφέρει τα παιδιά στο σχολείο)!
Ο κ. Γρηγόρης Καλφέλης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ