Η αλήθεια είναι ότι η αποκάλυψη της ταινίας «The Danish Girl» δεν είναι ο ηθοποιός Έντι Ρέντμεϊν. Γιατί ο Ρέντμεϊν που υποδύεται το Δανό ζωγράφο Έιναρ Βέγκενερ, έναν από τους πρώτους καλλιτέχνες που στις αρχές του 20ού αιώνα αποφάσισαν να προβούν σε αλλαγή φύλου (σε μια εποχή που κάτι τέτοιο θεωρούνταν αδιανόητο τόσο από ιατρικής όσο και από κοινωνικής πλευράς), είχε ήδη κερδίσει τις εντυπώσεις πέρυσι παίζοντας τον Στίβεν Χόκινγκ στη «Θεωρία των πάντων» – ρόλος για τον οποίο κέρδισε το Όσκαρ. Επομένως το να τον βλέπεις να κυκλοφορεί ντυμένος γυναίκα και να συστήνεται ως Λίλι Έλμπε (εφόσον ο Βέγκενερ, πλήρως παραδομένος στην πραγματική φύση του δεν άντεχε να παριστάνει κάτι που δεν ήταν, δηλαδή τον άνδρα) είναι κάτι που περιμένεις ότι ο Βρετανός ηθοποιός θα κάνει εξαιρετικά γι αυτό και κέρδισε την υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου.
Σκηνή από την ταινία «The Danish Girl» με τον Έντι Ρέντμεϊν.
Η πραγματική αποκάλυψη της ταινίας του Τομ Χούπερ είναι η Αλίσια Βικάντερ, η ηθοποιός που είναι υποψήφια για Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου, ήταν υποψήφια για δύο Χρυσές Σφαίρες (στην κατηγορία γυναικείας ερμηνείας σε δραματική ταινία για το «The Danish Girl» και β΄ γυναικείου ρόλου για το «Από μηχανής») και υποδύεται την Γκέρντα, τη γυναίκα του Έιναρ Βέγκενερ. Μια γυναίκα η οποία ενώ στην αρχή συμμετέχει με χαρά στα «παιχνίδια» μεταμφίεσης του άνδρα της,αργότερα, όταν το πρόβλημά του οξύνεται και η Λίλι «σκεπάζει» πλήρως τον Έιναρ, πρέπει να αποδείξει την ειλικρινή αγάπη που τρέφει γι’ αυτόν μένοντας μαζί του ως το τέλος. «Σε αυτήν τη σχέση η Γκέρντα έχει την ικανότητα να δει τη Λίλι, την αληθινή φύση του Έιναρ, του ανθρώπου που αγαπάει περισσότερο από καθετί», εξηγεί η Βικάντερ στη «BHMADONNA» στο τελευταίο Φεστιβάλ της Βενετίας όπου το «Danish Girl» έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του. «Και μέσα σε αυτήν ακριβώς τη σχέση με τον άνθρωπο που η Γκέρντα αγαπάει περισσότερο από καθετί είναι ικανή να θυσιάσει τη σχέση τους ως ζευγάρι. Θέλει να δει τον άνθρωπό της να αποκτάει τον πραγματικό εαυτό του».
Ο ανθρώπινος παράγοντας, βέβαια, είναι ο αδύναμος κρίκος σε όλη αυτήν τη μυστήρια κατάσταση που ο Χούπερ χειρίζεται με σεβασμό και αγάπη προς τους ήρωές του. Η Γκέρντα δεν παύει να είναι και αυτή ένας άνθρωπος. Έχει συναισθήματα απέναντι στον Έιναρ Βέγκενερ, τον αγαπάει μέσα από την καρδιά της αλλά ως κάτι που δεν μπορεί να έχει ερωτικά. Πρέπει λοιπόν κι εκείνη να διαχειριστεί τη θλίψη και την πικρία της. «Δεν περνάει μόνο ο Έιναρ μεταβατικό στάδιο στη ζωή του, περνάει και η Γκέρντα», λέει η Σουηδέζα ηθοποιός την οποία τον τελευταίο καιρό βλέπουμε συχνά σε αμερικανικές παραγωγές, από το «Κωδικό όνομα U.N.C.L.E.» του Γκάι Ρίτσι δίπλα στον Χένρι Καβίλ και τον Άρμι Χάμερ και το «Από μηχανής» του Άλεξ Γκάρλαντ (ως ρομπότ) δίπλα στον Όσκαρ Άιζακ και τον Ντόμναλ Γκλίζον μέχρι το «Σεφ που έπαιζε με τη φωτιά» του Τζον Γουέλς δίπλα στον Μπράντλεϊ Κούπερ.
«Έπαιξα σε τέσσερις ταινίες την περασμένη χρονιά και δεν θυμάμαι να έχω μοιραστεί ούτε μία σκηνή με μια γυναίκα», λέει χαμογελώντας η Βικάντερ. «Σίγουρα το Χόλιγουντ είναι μια ανδροκρατούμενη κοινωνία αλλά ευτυχώς υπάρχουν γυναίκες ηθοποιοί που με εμπνέουν». Από την άλλη, τέσσερις ταινίες δεν είναι καθόλου λίγες για μια τόσο νεαρή ηθοποιό. Αναρωτιέται κανείς αν υπάρχει έστω και λίγος ελεύθερος χρόνος για την 27χρονη Βικάντερ (γεννήθηκε στις 3 Οκτωβρίου 1988). «Το περασμένο καλοκαίρι έκανα λίγες διακοπές, δύο εβδομάδες περίπου. Ο πειρασμός είναι μεγάλος όταν ινδάλματα της εφηβείας σου θέλουν να δουλέψουν μαζί σου, όταν έρχονται προτάσεις από στούντιο. Δεν μπορείς να αρνηθείς για να κάνεις διακοπές. Είναι μεγάλο πράγμα να βρεθώ στο ίδιο δωμάτιο με ηθοποιούς που υπήρξαν είδωλα για εμένα», είπε πριν προσθέσει ότι ευελπιστεί να συνεργαστεί με τον Κουέντιν Ταραντίνο, τον Λαρς Φον Τρίερ και τον Τέρενς Μάλικ που ανήκουν στους αγαπημένους της σκηνοθέτες.
Κόρη της Σουηδέζας ηθοποιού του θεάτρου Μαρία Φαλ Βικάντερ και του ψυχιάτρου Σβάντε Βικάντερ, η Αλίσια γεννήθηκε στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας αλλά ενώ αγαπάει πολύ την πατρίδα της εδώ και τέσσερα περίπου χρόνια βρίσκεται διαρκώς στο δρόμο «με τις βαλίτσες στο χέρι». Η βάση της είναι το Λονδίνο αλλά το πρόγραμμά της δεν της επιτρέπει να έχει σπίτι, όπως παραδέχεται η ίδια. Μετά την επιτυχία των σουηδικών τηλεοπτικών σειρών «En decemberdrom» (2005) και «Andra Avenyn» (2007-2008), η Βικάντερ έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο δράμα εποχής «Ο έρωτας της βασίλισσας» του ελληνικής καταγωγής Σουηδού Νικολάι Αρσέλ. Η ταινία απέσπασε μια υποψηφιότητα στην κατηγορία του Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και μάλιστα την ίδια χρονιά που παίχτηκε η πρώτη διεθνής επιτυχία της Βικάντερ, η «Άννα Καρένινα» του Τζο Ράιτ με την Κίρα Νάιτλι. Ακολούθησε ο «Άνθρωπος που πούλησε τον κόσμο» δίπλα στον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, ο «Νόμος της σιωπής» με τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, ο «Έβδομος γιος» με την Τζούλιαν Μουρ και τον Τζεφ Μπρίτζες. Όλα αυτά δε σε μια περίοδο δύο-τριών ετών!
Από πάνω αριστερά, δεξιόστροφα: Η Αλίσια Βικάντερ ως μούσα του οίκου Louis Vuitton δεν μπορούσε να λείπει από την παρουσίαση της Cruise Collection 2016. Στα Βραβεία Κινηματογράφου της Σουηδίας, το 2013. Στο ετήσιο gala του κινηματογράφου ενάντια στο AIDS, το 2013.
Η Βικάντερ αποκαλεί «έργα τέχνης» τα κοστούμια της ταινίας «The Danish Girl» (η ταινία είναι υποψήφια για Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερων Κοστουμιών) που σχεδίασε ο Πάκο Ντελγκάδο. Γενικότερα λέει ότι δίνει μεγάλη σημασία σε ό,τι της ζητούν να φορέσει όταν υποδύεται κάποιο ρόλο – «με ενδιαφέρει να βρω μόνη μου τα φορέματα που μου ταιριάζουν» – αλλά δεν είναι έτσι στη ζωή της: «Στην καθημερινότητά μου αναζητώ το casual. Συχνά μου λένε ότι είμαι πολύ Σκανδιναβή (σ.σ. χρησιμοποιεί τον όρο scandy) με αυτά που φοράω – αν και αυτό δεν μου το λένε ποτέ στη Σουηδία. Όταν όμως πρόκειται να παίξω κάπου, αλλάζω». Το ίδιο και όταν προκύπτει η αναγκαιότητα της κοσμικότητας. Είπε ότι δεν θα ξεχάσει ποτέ την πρώτη φορά που συνάντησε τον Βαλεντίνο στις Κάννες ενώ βρισκόταν εκεί για επαγγελματικούς λόγους. Το κορίτσι που σήμερα δίνει έμπνευση στον οίκο Louis Vuitton, είχε μείνει άφωνο από την ομορφιά των φορεμάτων που είδε μπροστά του.
Ο κινηματογράφος της αρέσει πάρα πολύ, μιλάει με ενθουσιασμό για τη δουλειά της, για το πόσο ζωντανή και ευέλικτη την κάνει να νιώθει. Ακόμα και όταν πρέπει να ξαναγυρίσει τις σκηνές της. «Για εμένα το γύρισμα μιας ταινίας είναι ένα γνήσιο πεδίο δράσης, με ενδιαφέρει να μαθαίνω από υπέροχους ανθρώπους πράγματα που μου κινούν την περιέργεια, που με βελτιώνουν». Είναι πιθανό να της αρέσει τόσο πολύ επειδή δεν σπούδασε ποτέ υποκριτική. Η Βικάντερ είναι παιδί του κλασικού μπαλέτου στο οποίο αφιέρωσε εννέα χρόνια της ζωής της για να το σπουδάσει. Πιστεύει ωστόσο ότι το μπαλέτο την έχει βοηθήσει στη δουλειά που κάνει σήμερα. «Ασυνείδητα νιώθω ότι πολλές φορές προσεγγίζω τις ηρωίδες μου μέσω του μπαλέτου», είπε. «Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στο πώς χειρίζομαι το σώμα μου ή το χώρο. Η χορογραφία ενός ηθοποιού είναι πολύ σημαντικό πράγμα στο σετ, το κατάλαβα ιδιαίτερα στο “Από μηχανής” και στο “Kωδικό όνομα U.N.C.L.E.”»
Στην αρχή η Βικάντερ φοβόταν την «εκτίναξή» της. Δεν ήθελε να χάσει τους φίλους της ή την ασφάλεια που της πρόσφερε η οικογένειά της. «Ευτυχώς οι φόβοι μου δεν βγήκαν αληθινοί. Αλλά οι άλλοι ήταν που με βοήθησαν». Εξακολουθεί πάντως να πιστεύει πως «το πιο σκληρό πράγμα όταν κάνεις κινηματογράφο είναι ότι περνάς πολύ χρόνο μόνος σου. Σε περιτριγυρίζουν άνθρωποι αλλά για λίγο, δεν γίνεσαι φίλος τους. Βρίσκεσαι διαρκώς στο δρόμο. Ταξιδεύεις. Σήμερα βέβαια, που τα χρόνια έχουν περάσει, συναντάω ανθρώπους από τα συνεργεία των ταινιών που έχω γυρίσει. Είναι πολύ ευχάριστο που τους ξαναβλέπω σε μια άλλη ταινία».
Η γλώσσα, τέλος είναι ένα ισχυρότατο όπλο της Αλίσια Βικάντερ. Αν δεν γνωρίζεις την καταγωγή της, την μπερδεύεις εύκολα με Βρετανίδα. Η προφορά της αγγίζει την τελειότητα. Διαισθάνεσαι μια σχετική υπερηφάνεια της γι’ αυτό. «Δεν υπάρχουν πολλές Σουηδέζες που κάνουν διεθνή καριέρα μιλώντας αγγλικά και δεν είναι καθόλου εύκολο για μια ηθοποιό να δουλεύει μιλώντας μια γλώσσα που δεν είναι η μητρική της. Οι παγίδες στις οποίες κινδυνεύεις να πέσεις είναι πολλές. Ευτυχώς, όλα βελτιώνονται με την καθημερινή άσκηση και την τριβή». Και το τελευταίο η Αλίσια Βικάντερ το έχει αποδείξει.
* Η ταινία θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τις 28/1