Αλαλούμ στα δημόσια σχολεία από την επόμενη σχολική χρονιά με τις ρυθμίσεις που προωθούνται –και στο βάθος κατάργηση εξετάσεων σο Γυμνάσιο. «Σχεδόν καλός», «καλός», «πολύ καλός» ή «άριστος» θα βλέπουν στα απολυτήριά τους, πιλοτικά, από την επόμενη χρονιά οι μαθητές ορισμένων γυμνασίων, καθώς καταργείται η βαθμολογία και εισάγεται η περιγραφική αξιολόγηση.
Το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, το οποίο κατά τον υπουργό Παιδείας διδάσκεται στα σχολεία κατά τρόπο «παρά φύσιν», οδηγείται στην απαξίωση και «κόβεται» κατά μία ώρα. Και αυτό σε μια περίοδο που δίνεται μάχη από φιλέλληνες εκπαιδευτικούς παγκοσμίως για να διασωθούν οι έδρες Αρχαίων Ελληνικών σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Παράλληλα διευρύνεται η πολιτική τού να διδάσκουν ένα μάθημα καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων. Ετσι, για παράδειγμα, ενώ Ιστορία διδάσκουν, φέρ’ ειπείν, και καθηγητές Αγγλικών, από την επόμενη χρονιά πιθανότατα καθηγητές Πληροφορικής θα μπορούν να διδάσκουν Μαθηματικά ή Φυσική.
Πρωτεύοντα και δευτερεύοντα


Το υπουργείο Παιδείας σκέφτεται σοβαρά την κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων στο Γυμνάσιο, όχι όμως από του χρόνου. Θα περικοπεί πάντως μεγάλο μέρος της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, κάτι που κρίνεται θετικό και αποτελούσε αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η πρόταση για τετραετές γυμνάσιο και διετές λύκειο θα εφαρμοστεί ύστερα από δύο έτη και σίγουρα όχι από την επόμενη σχολική χρονιά.
Με τις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας οι ώρες διδασκαλίας στα γυμνάσια μειώνονται σε 32 από 35 την εβδομάδα, τα μαθήματα από την επόμενη σχολική χρονιά χωρίζονται σε «πρωτεύοντα» και «δευτερεύοντα». Στα πρώτα θεωρείται βέβαιο ότι θα είναι τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά και στα δεύτερα εκτιμάται ότι θα είναι τα Αρχαία, ενώ ανησυχία υπάρχει σε εκπαιδευτικούς για τυχόν παρουσία και της Ιστορίας. Το ποια μαθήματα θα είναι ωστόσο θα το αποφασίσει τελικά το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
«Κόβονται» από το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δύο ώρες, μία από τα Αρχαία Ελληνικά (από τρεις ώρες), και το «project» (εργασίες), μια παιδαγωγική μέθοδος που αποτελεί παγκοσμίως ένα εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο εξελίσσεται και επεκτείνεται διαρκώς στη διδακτική πράξη. Διδάσκεται δύο ώρες στη Γ’ Γυμανσίου και έτσι αναζητείται άλλη μία ώρα μαθήματος από το πρόγραμμα των Α’ και Β’ τάξης.
Η κυβέρνηση δεν προσανατολίζεται σε μεγάλο νομοσχέδιο-«σκούπα» για όσα ετοιμάζει στον χώρο της εκπαίδευσης αλλά σε μικρές επί μέρους νομοθετικές αλλαγές ως μέρος άλλων νομοσχεδίων. Συνταγή την οποία άλλωστε ως σήμερα δοκίμασε με επιτυχία.
Με τα παραπάνω το υπουργείο Παιδείας «εξοικονομεί» προσλήψεις περίπου 2.000 αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς «μειώνει» τις 7.000 που προσέλαβε πέρυσι σε γυμνάσια και λύκεια στις 5.000. Σε αυτά προστίθεται και η «οικονομία» που θα γίνει από τις αλλαγές που θεσμοθετήθηκαν πρόσφατα σε νηπιαγωγεία –αναλογία αριθμού νηπίων ανά νηπιαγωγό –και δημοτικά –νέος τύπος ολοήμερου με αλλαγές στη διάταξη των μαθημάτων, αυστηρότερα κριτήρια δικαιούχων κ.λπ.

«Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει ένα φτηνό σχολείο»
λέει σχετικά στο «Βήμα» το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ κ. Νίκος Παπαχρήστου, ο οποίος εκτιμά ότι οι καθηγητές θα είναι από την επόμενη χρονιά σε τροχιά αγωνιστικών κινητοποιήσεων.
Οι έξι σταθμοί του ΟΟΣΑ


Παράλληλα με τους δύο διαλόγους για την εκπαίδευση, την επιτροπή υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο και την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής υπό τον κ. Κωνσταντίνο Γαβρόγλου, και τον τρίτο υπό το ΙΕΠ, προστίθεται και ο… διάλογος υπό τον ΟΟΣΑ. Η «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ, που έχει συνδεθεί με την πορεία της αξιολόγησης της χώρας από τους θεσμούς, σκιαγραφεί σε έναν βαθμό την εικόνα που πρέπει να εφαρμοστεί σε θέματα διοίκησης της εκπαίδευσης από τον Σεπτέμβριο.
Σε αυτήν υπάρχουν έξι σταθμοί:
  • Ορισμός ενιαίου προϋπολογισμού για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και να μη μοιράζονται τα σχετικά κονδύλια ανά κωδικούς.
  • Αμεσα πρέπει να προχωρήσει η διοικητική αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων. Ο ΟΟΣΑ θέτει εδώ και θέματα οικονομικής αυτονομίας, αλλά αυτό συνδέεται με τη συνολική χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, κάτι που δεν είναι εφικτό τώρα. Οπότε σε πρώτη φάση θα προχωρήσει η παιδαγωγική αυτονομία των σχολείων.
  • Ενιαίος χώρος πανεπιστημίων και έρευνας (ερευνητικών κέντρων), κάτι άλλωστε που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση, χωρίς να εξηγήσει όμως πώς θα το υλοποιήσει.
  • Ολοήμερο σχολείο. Αγνωστο πώς θα χαρακτηριστούν οι πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες και αν καλύπτουν τον ΟΟΣΑ, καθώς οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί είναι πολλές.
  • Σύγχρονο σύστημα εκπαίδευσης του διευθυντικού προσωπικού των σχολείων και ειδικά προγράμματα για τα οποία έχει προετοιμαστεί, όπως λένε πηγές από το υπουργείο Παιδείας, η Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.
  • Συγκρότηση Παρατηρητηρίου που θα ελέγχει την πορεία όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων.


Υποτροφίες
Τέλος οι «αιώνιοι» υποψήφιοι διδάκτορες

«Κόφτη» και στις υποτροφίες εφαρμόζει η κυβέρνηση, αφού βέβαια εξήγγειλε σε υψηλούς τόνους 211 υποτροφίες σε νέους επιστήμονες από το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Σύμφωνα με πληροφορίες, τίθενται νέες προϋποθέσεις στην κατανομή τους.
Τέλος οι «αιώνιοι» υποψήφιοι διδάκτορες, μια αλλαγή προερχόμενη από την εκπρόσωπο ενός κόμματος που είχε κάνει «σημαία» (και πράξη) την επιστροφή των «λιμναζόντων» φοιτητών στα ΑΕΙ. Επωφελούμενοι θα είναι οι υποψήφιοι διδάκτορες για τους οποίους δεν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 18 μηνών από την ημερομηνία ορισμού της τριμελούς συμβουλευτικής επιτροπής τους ως την καταληκτική ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεών τους. Αυτοί δηλαδή που έχουν ξεκινήσει το διδακτορικό τους μέσα στους τελευταίους 18 μήνες. Οσοι το ξεκίνησαν πιο παλιά και για διάφορους λόγους δεν μπόρεσαν να το ολοκληρώσουν «κόβονται».
Η κατανομή των υποτροφιών θα γίνει οριζόντια. Ετσι θα ωφεληθούν κυρίως τα κεντρικά ΑΕΙ, σε βάρος εκείνων της επαρχίας που έχουν και τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Κριτήρια επιλογής, κατά την προκήρυξη που ανακοινώθηκε, «η επιστημονική επάρκεια των υποβληθεισών προτάσεων, η καινοτομία και η ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων». Για το θέμα αυτό θα δοθούν 5 εκατ. ευρώ.

Πρωτοφανής διαχωρισμός

Το υπουργείο Παιδείας, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», βιάζεται να νομοθετήσει μόνο για τα μεταπτυχιακά στα πανεπιστήμια – στα τέλη Ιουλίου ο σχετικός νόμος. Ετοιμάζεται να καταργήσει τις αμοιβές των καθηγητών τους, προκαλώντας πιθανότατα άλλη «χιονοστιβάδα» αντιδράσεων, αυτή τη φορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οπως είναι γνωστό, η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας κυρία Σία Αναγνωστοπούλου έχει καταλήξει σε έναν δικό της ιδιότυπο διαχωρισμό, που δεν έχει εφαρμοστεί αλλού, μεταπτυχιακών προγραμμάτων: σε αυτά που θα οδηγούν σε διδακτορικούς τίτλους, δηλαδή την πλειονότητά τους, στα οποία θα καταργηθούν τα δίδακτρα, και σε αυτά που θα οδηγούν σε «επαγγελματική εξειδίκευση» ανά τομέα ειδικότητας, στα οποία θα χρεώνονται δίδακτρα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ