Η επί ημέρες αναμενόμενη τελική έκδοση του νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ που φέρει τον κωδικό «τελικό 7.2» και κανείς ενδιαφερόμενος δεν την είχε δει προκαλεί έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων την ερχόμενη εβδομάδα και πιθανότατα αναζήτηση νομικής οδού από όλους όσοι «παύονται» στην αρχή ή στη μέση της θητείας τους για να διεξαγάγουν υποχρεωτικά πρυτανικές εκλογές μέσα στο 2016. Κάποιοι άλλοι, βέβαια, παρότι εξελέγησαν πρόσφατα, προετοιμάζονται ήδη για τη νέα εκλογική διαδικασία.
Οπως αναφέρει σχετικά το καταρτισθέν νομοσχέδιο, «οι πρυτάνεις και αναπληρωτές πρυτάνεις που υπηρετούν κατά τη δημοσίευση του παρόντος και έχουν αναδειχθεί με τις διατάξεις του Ν. 4009/2011 (Α’ 195), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες εκλογής πρυτανικών αρχών για μια επιπλέον θητεία διάρκειας τεσσάρων ετών. Η εκλογική διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως τις 31.7.2016».
Το τελικό νομοσχέδιο, που θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση την ερχόμενη εβδομάδα και έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», αποτελεί μια… απόδειξη της πρωθυπουργικής φράσης μέσα στο υπουργείο Παιδείας την περασμένη Τρίτη: «Δεν αντιγράφουμε μοντέλα του παρελθόντος». Ενα κείμενο που αποτελεί «βελτιωμένη» έκδοση του νόμου-πλαισίου του 1982 (1268), εκ των συντακτών του οποίου ήταν ο σημερινός αναπληρωτής υπουργός Προστασίας Τάξης κ. Γιάννης Πανούσης.
Τις προηγούμενες ημέρες οι πρυτάνεις έλαβαν την έκδοση «7.1» του νέου νομοσχεδίου και κλήθηκαν να τοποθετηθούν, κάτι που θα κάνουν σε έκτακτη σύνοδό τους. Και οι αλλαγές συνεχίζονται…
Διοίκησηκαι εκλογές στα ΑΕΙ
Νομική «γκάφα» χαρακτηρίζουν πολλοί το ότι τελικά με το νομοσχέδιο οι νυν πρυτάνεις που έχουν εκλεγεί με τον ισχύοντα νόμο-πλαίσιο μοιάζει να παύονται αναγκαστικά, χωρίς αυτό να γράφεται ανοικτά, αφού πρέπει να διενεργήσουν εκλογές μέσα στο 2016. Πρόκειται για την ίδια ακριβώς τακτική για την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κατηγορήσει την τότε υπουργό Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου, ότι δηλαδή επιχειρούσε να παύσει τους πρυτάνεις προκειμένου να εκλεγούν οι επόμενοι με τον άρτι ψηφισθέντα νόμο, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων –τελικά ακυρώθηκε από τον διάδοχό της κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο.
Με την τελική έκδοση του νομοσχεδίου ωστόσο διορθώνονται μερικές αστοχίες του αρχικού σχεδίου που είχε διαρρεύσει, μειώνεται σε 60% από 70% επί του συνόλου των μελών ΔΕΠ η συμμετοχή των φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα για τους νέους πρυτάνεις, αν ψηφίσουν όλοι (θα «πέφτει» αν ψηφίσουν λιγότεροι, για να φτάσει το 30% αν τελικά ψηφίσουν οι μισοί), ενώ προστίθενται διατάξεις με τις οποίες, χωρίς παρέμβαση άλλη αρχής, απελευθερώνεται η διαχείριση των οικονομικών των ΑΕΙ.
Σε γενικές γραμμές, με εξαίρεση την επαναφορά ασύλου, πρυτανικών συμβουλίων στα ΑΕΙ και φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα, θα έλεγε κανείς ότι στη νέα του μορφή το νομοσχέδιο έχει πιο πολύ «άρωμα» Μαριέττας Γιαννάκου, η οποία επίσης είχε επιχειρήσει αλλαγή του νόμου-πλαισίου των ΑΕΙ. Επανέρχονται έτσι στην περίοδο εκείνη οι διαδικασίες κρίσης των μελών ΔΕΠ (με εισηγητικές εκθέσεις και μεγαλύτερα εκλεκτορικά σώματα).
Νόμος 90% για πανεπιστήμια
Το νομοσχέδιο αποτελείται κατά 90% από άρθρα που αφορούν τα πανεπιστήμια, τα οποία όμως δεν στοχεύουν στην αντιμετώπιση της κρίσης και στη διοικητική και θεσμική στήριξή τους. Συγκεκριμένα:
-Διορθώνεται η διάταξη που άφηνε περιθώριο να ορισθούν ως και φοιτητές ή διοικητικοί υπάλληλοι ως μέλη των νέων μεταβατικών πρυτανικών συμβουλίων. Στη νέα διάταξη αναφέρεται ότι τα μέλη των πρυτανικών συμβουλίων θα είναι ο πρύτανης και δύο ή τρεις αναπληρωτές πρυτάνεις και όχι απλά δύο ή τρία μέλη της Συγκλήτου όπως αναφερόταν στην αρχική μορφή.
-Καταργείται σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες η ηλεκτρονική ψήφος, βασική κατάκτηση η οποία επέτρεψε την ολοκλήρωση εκλογικών διαδικασιών, καθώς στο παρελθόν όποιος διαφωνούσε… έκλεβε κάλπες και έκαιγε ψηφοδέλτια.
-Για το πανεπιστημιακό άσυλο παραμένει η φράση: «Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει».
-Από την αρχική εκδοχή της ανεξέλεγκτα αυξημένης εκπροσώπησης των φοιτητών στις Συγκλήτους πλέον ορίζεται ότι δεν θα ξεπερνούν το 30% των μελών ΔΕΠ. Αρχικά οι φοιτητές είχαν φτάσει σχεδόν το 1 προς 1 με τους καθηγητές.
-Ορίζεται πως «με απόφαση της Συγκλήτου είναι δυνατή η μεταφορά πόρων από τον τακτικό προϋπολογισμό, οι οποίοι αφορούν υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης και συντήρησης στις Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου ΑΕΙ με σκοπό την αποτελεσματικότερη αξιοποίησή τους. Για τη μεταφορά των ανωτέρω πόρων ο πρύτανης καταθέτει αιτιολογημένη και κοστολογημένη έκθεση στη Σύγκλητο. Η έκθεση αιτιολογεί την εξοικονόμηση πόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών και τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προκύπτουν από αυτή την ενέργεια. Η Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας του οικείου ΑΕΙ αναλαμβάνει την υποχρέωση να διαθέσει τους ανωτέρω πόρους αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των σκοπών για τους οποίους μεταφέρονται και προς όφελος του ιδρύματος και να συνάπτει συμβάσεις με νομικά ή φυσικά πρόσωπα».
Επιπλέον «αναμόρφωση του τακτικού προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία εκτελείται χωρίς έγκριση άλλης κρατικής αρχής, εκτός από τις δαπάνες που αναφέρονται στις κάθε είδους αμοιβές και αποζημιώσεις του προσωπικού. Οι αποφάσεις αναμόρφωσης κοινοποιούνται με ευθύνη του πρύτανη στο υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και στο Ελεγκτικό Συνέδριο».
-Επιστρέφουν πρυτανικά συμβούλια, κάλπες και ψηφοδέλτια στις πρυτανικές εκλογές και κάθε υποψήφιος πρύτανης θα έχει μαζί του κατ’ ανώτερο τρεις αντιπρυτάνεις και μία θητεία τεσσάρων ετών χωρίς δυνατότητα ανανέωσης
-Το Τμήμα επιστρέφει ως η βασική ακαδημαϊκή μονάδα στα ΑΕΙ.
-Οι κοσμήτορες χάνουν όλες τις αρμοδιότητες που είχαν, οι οποίες επιστρέφουν στη Σύγκλητο, όπως και οι αρμοδιότητες που είχαν τα Συμβούλια Ιδρύματος που καταργούνται. Δημιουργείται και θέση αναπληρωτή κοσμήτορα.
-Οι «αιώνιοι» φοιτητές που διαγράφηκαν επιστρέφουν, αν θέλουν, με έγγραφη αίτησή τους.
Κακοδιαχείριση στην Κρήτη;
Στις μεταβατικές διατάξεις αναφέρεται ότι καταλογισμοί που αφορούν τη διαχείριση κονδυλίων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης από το 1998 ως το 2003, «εφόσον δεν έχουν εκτελεστεί ως τη δημοσίευση του παρόντος, δεν εκτελούνται και τυχόν βεβαιωθέντα ποσά διαγράφονται».
Για τη διαχείριση πόρων του ιδρύματος εκείνη την περίοδο είχε δικαστεί ο νυν υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Σταθάκης, που στη συνέχεια αθωώθηκε από το Τριμελές Εφετείο Χανίων.
Η υπόθεση αφορούσε τον τρόπο διαχείρισης κονδυλίων του Πανεπιστημίου Κρήτης την χρονική περίοδο 1996-2004 και έκλεισε οριστικά ύστερα από σχετική εισαγγελική εισήγηση και ομόφωνη απόφαση του δικαστηρίου.
Τέλος και η Τράπεζα Θεμάτων
Αλλα δύο χρόνια για το 10%
Τέλος και η Τράπεζα Θεμάτων
Για σχολεία, ιδιωτικά και δημόσια και φροντιστήρια το νομοσχέδιο προβλέπει την κατάργηση τόσο της αξιολόγησης και όλων των διατάξεων που την αφορούν όσο και της Τράπεζας Θεμάτων.
Καταργούνται τα μαθήματα ή οι εξετάσεις που διοργάνωναν ιδιωτικά σχολεία την Κυριακή, καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας φροντιστηρίων στο εσωτερικό τους. Στα φροντιστήρια επιβάλλονται 21 ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών τους και απαγορεύεται το μάθημα την Κυριακή. Οπως ορίζεται, δεν είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται σε αργίες Πάσχα και Χριστουγέννων αλλιώς θα αμείβονται με τις προβλεπόμενες διατάξεις.
Επανέρχεται με τη μορφή «αντισταθμιστικών μέτρων» η πρόσθετη διδακτική στήριξη και η ενισχυτική διδασκαλία.
Αλλα δύο χρόνια για το 10%
Το 10% των υποψηφίων παλαιότερων ετών για πανελλαδικές εξετάσεις παρατείνεται ως το 2016-17. Οπως ορίζεται στο νομοσχέδιο, απόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων του σχολικού έτους 2014-15 και προηγούμενων οι οποίοι συμμετείχαν ή προετοιμάστηκαν για να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές σύμφωνα με το σύστημα εισαγωγής του Ν. 2525/1997, έχουν το δικαίωμα να διαγωνισθούν με το ανωτέρω καταργηθέν σύστημα κατά τα δύο επόμενα σχολικά έτη (2015-16 και 2016-17) προκειμένου να εγγραφούν στο 10% των θέσεων των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης.
Εναλλακτικά, έχουν το δικαίωμα κατά τα δύο επόμενα σχολικά έτη να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές σύμφωνα με το νέο σύστημα εισαγωγής που ψηφίστηκε προ ημερών, αλλά δεν θα έχουν δικαίωμα εγγραφής σε κάποιο ειδικό ποσοστό θέσεων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Απαιτείται να καταθέσουν ως τις 25 Φεβρουαρίου στο σχολείο από όπου αποφοίτησαν ενυπόγραφη αίτηση με την οποία θα δηλώνουν Ομάδα Προσανατολισμού και μαθήματα στα οποία θα διαγωνισθούν.
Μετεγγραφές με μόρια από 9 κριτήρια
Κάθε ΑΕΙ θα κοινοποιεί στο υπουργείο Παιδείας τον αριθμό φοιτητών που μπορεί να μετεγγράψει και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% των εισακτέων του. Οι υποψήφιοι θα υποβάλλουν τις αιτήσεις τους και η χορήγηση του δικαιώματος μετεγγραφής πραγματοποιείται κατά φθίνουσα σειρά του συνόλου των μορίων που ο δικαιούχος θα συγκεντρώνει από τα ακόλουθα εννέα κριτήρια:
1. Το κατά κεφαλήν εισόδημα του δικαιούχου, εφόσον διαθέτει ίδιο εισόδημα, και αυτό των μελών της οικογένειάς του για το τρέχον οικονομικό έτος (όπως και για όλα τα ποσά των υπολοίπων κριτηρίων), δεν υπερβαίνουν αυτοτελώς και τα δύο το ποσό των 3.000 ευρώ (τα ποσά αναπροσαρμόζονται με απόφαση του υπουργού): μόρια 5.
2.Το κατά κεφαλήν εισόδημα του δικαιούχου, εφόσον διαθέτει ίδιο εισόδημα, και αυτό των μελών της οικογένειάς του δεν υπερβαίνουν αυτοτελώς και τα δύο το ποσό των 6.000 ευρώ (3.001€ ως 6.000€): μόρια 4.
3 .Το κατά κεφαλήν εισόδημα του δικαιούχου, εφόσον διαθέτει ίδιο εισόδημα, και αυτό των μελών της οικογένειάς του δεν υπερβαίνουν αυτοτελώς και τα δύο το ποσό των 8.000 ευρώ (6.001€ ως 8.000€): μόρια 3. Η μοριοδότηση των παραπάνω περιπτώσεων, όπως αναφέρεται, γίνεται πάντα διαζευκτικώς, λαμβάνεται δε κατ’ αυτήν υπόψη το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα της σχετικής δήλωσης του δικαιούχου.
4.Ο δικαιούχος να είναι ορφανός και από τους δύο γονείς: μόρια 2.
5.Να είναι μέλος πολύτεκνης οικογένειας: μόρια 2.
6.Να είναι μέλος τρίτεκνης οικογένειας: μόριο 1.
7.Να έχει αδελφό ή αδελφή προπτυχιακό φοιτητή που φοιτά σε πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ ή στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες ή στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), καθώς και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, διαφορετικής πόλης της μόνιμης κατοικίας των γονέων τους ή ο δικαιούχος να ανήκει στην κατηγορία των πολύδυμων τέκνων που συμμετείχαν το ίδιο σχολικό έτος στις πανελλαδικές εξετάσεις: μόριο 1.Στην περίπτωση αυτή των δικαιούχων, μεταξύ του τόπου κατοικίας των γονέων ή του έχοντος την επιμέλεια και του τόπου σπουδών του αδελφού, προτεραιότητα για τη μετεγγραφή έχει ο τόπος που δεν είναι οι πόλεις Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
8.Να έχει γονείς, τέκνα, αδέλφια ή σύζυγο που έχουν αναπηρία 67% και άνω, πιστοποιούμενη από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή τις παθήσεις που αναφέρονται στο παράρτημα της υπ’ αριθ. Φ.151/17897/Β6/14 (Β’ 358) κοινής υπουργικής απόφασης: μόριο 1.
9. Ο δικαιούχος να είναι ορφανός από τον έναν γονέα ή να είναι τέκνο άγαμης μητέρας: μόριο 1.
Σε περίπτωση ισοψηφίας λαμβάνονται υπόψη τα μόρια εισαγωγής στα ΑΕΙ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ