Είναι Σάββατο βράδυ στο Λας Βέγκας και ο κύριος αγώνας του UFC (της δημοφιλέστερης διοργάνωσης αγώνων μεικτών πολεμικών τεχνών στον κόσμο) ξεκινά. Στη μια γωνιά είναι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ: 39 ετών, λίγο ψηλότερος από 1,70 μ., 70 κιλά και, σύμφωνα με τον ίδιο, «μάγος» του ζίου ζίτσου. Στην άλλη γωνία στέκεται ο Ιλον Μασκ: 13 χρόνια μεγαλύτερος, σχεδόν 1,90 μ. και αρκετά βαρύτερος.
Το σενάριο αυτό θα μπορούσε να ήταν πραγματικό, καθώς οι δύο μεγιστάνες, των οποίων ο ανταγωνισμός κρατάει χρόνια, έχουν δηλώσει επανειλημμένως τον τελευταίο μήνα την προθυμία τους να αναμετρηθούν σε «κλουβί». Εδώ και δύο εβδομάδες όμως, η μονομαχία λαμβάνει χώρα σε ένα πιο οικείο μέρος και για τους δύο, στη βιομηχανία των κοινωνικών δικτύων.
Στις 5 Ιουλίου, η Meta, η εταιρεία του Ζάκερμπεργκ, πρόσθεσε μια νέα εφαρμογή στην αυτοκρατορία της. Το Threads (=νήματα), μια πλατφόρμα που βασίζεται σε κείμενο και μοιάζει πολύ με το Twitter, την εφαρμογή που αγόρασε ο Μασκ τον περασμένο Οκτώβριο για 44 δισ. δολάρια και την οποία ο Ζάκερμπεργκ είχε επίσης προσπαθήσει να αγοράσει το μακρινό 2008.
Ο «δολοφόνος του Twitter»;
Το ερώτημα είναι αν η νέα αυτή πλατφόρμα, ένα κράμα Twitter και Instagram, θα καταφέρει να επικρατήσει του κύριου αντιπάλου της. Για να εγγραφεί ένας χρήστης, πρέπει να διαθέτει ήδη λογαριασμό στο Instragram. Κατά τα άλλα, η λειτουργία του Threads προσομοιάζει αρκετά αυτή του Twitter, προσφέροντας όμως 500 χαρακτήρες ανά δημοσίευση, σε αντίθεση με τους 280 του Twitter.
Αλλωστε δεν είναι μυστικό πως μια βασική και ομολογουμένως επιτυχημένη τακτική της Meta είναι να αντιγράφει, πολύ καλά και χωρίς νομικές συνέπειες, άλλες εφαρμογές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Ιστορίες, η πλέον χρησιμοποιούμενη υπηρεσία του Instragram, η οποία ξεκίνησε το 2016 με έμπνευση το Snapchat που τότε βρισκόταν στο απόγειο της δημοφιλίας του. Αλλά και τα πρόσφατα εισηγμένα reels, τα κάθετα βίντεο μικρής διάρκειας σε ροή, σαν μία άλλη εκδοχή του κινεζικού TikTok.
Βέβαια ακόμη δεν γίνεται να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα καθώς η εφαρμογή βρίσκεται σε πολύ βασικό στάδιο, ενώ δεν διαθέτει καν #hashtags, απευθείας μηνύματα και τις τάσεις σε πραγματικό χρόνο (trending now). Επιπλέον, το Threads δεν είναι καν για την ώρα διαθέσιμο στην Ευρώπη, καθώς η Meta αναμένει περαιτέρω διευκρινίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της νομοθεσίας για την κοινή χρήση δεδομένων χρηστών σε διαφορετικές πλατφόρμες.
Το κατάλληλο timing
Το Threads έχει ακόμη δρόμο μπροστά του καθώς πέρα από τα παραπάνω ζητήματα, κατά το λανσάρισμά του αναφέρθηκαν και προβλήματα δικτύου. Ωστόσο ο Ζάκερμπεργκ επέμενε η εφαρμογή να κυκλοφορήσει νωρίτερα από το αναμενόμενο γιατί πιστεύει πως τώρα είναι η καλύτερη ευκαιρία να εκθρονίσει το Twitter και τον Ιλον Μασκ, με μία παρόμοια εφαρμογή που όμως διοικείται «με λογική», όπως είναι το βασικό επιχείρημα της Meta.
Πράγματι, ο ασταθής χειρισμός του Twitter από τον Μασκ κάνει τη διαχείριση της Meta από τον Ζάκερμπεργκ να μοιάζει με πρότυπο καλής εταιρικής διοίκησης, σύμφωνα με τον «Economist».
Η ηγεσία του Μασκ στο Twitter έχει προκαλέσει γενικευμένη δυσαρέσκεια. Περίπου το 80% από τους σχεδόν 8.000 υπαλλήλους που απασχολούνταν στην εταιρεία μέχρι το φθινόπωρο του 2022 έχουν απολυθεί, για να μειωθούν τα έξοδα.
Αγώνας μέχρι τέλους
Επιπλέον, πολλοί χρήστες του Twitter χαρακτηρίζουν τη χρηστική εμπειρία δυσάρεστη, με αρκετούς να έχουν αρχίσει να απομακρύνονται πριν την έλευση του Threads, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία eMarketer. Η εισαγωγή την 1η Ιουλίου ενός paywall (το οποίο περιορίζει τον αριθμό των tweets που μπορούν να δουν όσοι δεν δίνουν τα 8 δολάρια τον μήνα που επίσης θέσπισε ο Μασκ για να αποκτούν οι χρήστες την πιστοποίηση με το μπλε «τικ» δίπλα στο όνομά τους) μπορεί να απομακρύνει ακόμη περισσότερους.
Οι διαφημιστές έχουν ήδη τραπεί σε φυγή: οι πωλήσεις διαφημίσεων του Twitter εφέτος θα είναι 28% χαμηλότερες από πέρυσι, προβλέπει το eMarketer. Τον Μάιο η Fidelity, εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, υπολόγισε ότι η πλατφόρμα είχε χάσει περίπου τα δύο τρίτα της αξίας της από τότε που την αγόρασε ο Μασκ.
Το Threads, μόνο με το λανσάρισμά του στην αμερικανική και τη βρετανική αγορά, απέκτησε 100 εκατομμύρια χρήστες τις πρώτες τέσσερις ημέρες, ενώ πλέον αποτελεί την πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη εφαρμογή, ξεπερνώντας και το ChatGPT της OpenAI. Δεν είναι σαφές αν αυτή η επιτυχία θα είναι μακροπρόθεσμη, ωστόσο οι ειδικοί δίνουν τον πρώτο πόντο στον Ζάκερμπεργκ. Ο νικητής, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα αρχίσει να διαφαίνεται στον επόμενο χρόνο.