Tον περασμένο Μάιο, η απεργία των σεναριογράφων Αμερικής (μελών του The Writers Guild of America /WGA) κατάφερε να διακόψει τη συντριπτική πλειονότητα των τηλεοπτικών εκπομπών στις ΗΠΑ, καθώς οι πορείες διαδηλωτών με ταμπέλες όπου αναγράφονται αιτήματά τους και συνθήματα ήταν σε μεγάλο βαθμό επιτυχείς, διασφαλίζοντας τη διακοπή παραγωγικών δραστηριοτήτων.
Σειρές όπως οι «The Last of Us», «Blade Runner 2099» και «The Mandalorian» έχουν ήδη καθυστερήσει, ενώ μελλοντικά κινηματογραφικά έργα – όπως η συνέχεια του «Spider-Man: No Way Home» και το ριμέικ του «Blade» της Disney – έχουν επίσης σταματήσει, αφού τα σενάρια δεν έχουν ολοκληρωθεί. Αλλες ταινίες, συμπεριλαμβανομένων των «Thunderbolts» και «Captain America: Brave New World», βρίσκονται στην παραγωγή, αλλά οι ημερομηνίες κυκλοφορίας τους έχουν αναβληθεί.
Δεν είναι λοιπόν δύσκολο να καταλάβει κανείς τι πρόκειται να σημάνει μια δεύτερη απεργία, αυτή των ηθοποιών, μελών του Σωματείου Ηθοποιών (Screen Actor Guild – AFTRA), η οποία εδώ και μερικές μέρες έχει ξεκινήσει. Μάλιστα, η ταυτόχρονη απεργία ηθοποιών και σεναριογράφων είναι κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά εδώ και πάνω από έξι δεκαετίες, τότε που το Χόλιγουντ είχε κοκαλώσει.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη απεργία ηθοποιών και ποια παραδείγματα μπορούν να δώσουν μια εικόνα της κατάστασης; Σύμφωνα με δημοσιεύματα έγκυρων εντύπων επί θεμάτων του Χόλιγουντ όπως το «The Hollywood Reporter», η απεργία των ηθοποιών έχει ήδη διακόψει γυρίσματα πανάκριβων ταινιών. Ακόμα χειρότερα, οι παραγωγές ταινιών από στούντιο-κολοσσούς, οι οποίες εκτελούνται σε ακόμη μεγαλύτερα και πιο περίπλοκα χρονοδιαγράμματα, αναμένεται να υποστούν μακροπρόθεσμη ζημιά αν δεν έχουν ολοκληρώσει τα γυρίσματα εγκαίρως και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες. Ανάμεσά τους το «Gladiator 2» (Μονομάχος 2) του Ρίντλεϊ Σκοτ με πρωταγωνιστή τον Πολ Μεσκάλ, το οποίο ήταν προγραμματισμένο να γυριστεί στη Μάλτα, στο Μαρόκο και στο Ηνωμένο Βασίλειο μεταξύ Ιουνίου και Οκτωβρίου, όπως και η όγδοη «Επικίνδυνη αποστολή», το «Mission: Impossible – Dead Reckoning Part Two», sequel αυτής που προβάλλεται αυτή την εποχή στις αίθουσες με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ. Συγκεκριμένα, η όγδοη ταινία επρόκειτο να τελειώσει τα γυρίσματα αυτό το καλοκαίρι, μετά το τέλος των διαφημιστικών υποχρεώσεων της προηγούμενης. Αυτό όμως δεν προβλέπεται να γίνει. Το ίδιο φαινόμενο θα δούμε να συμβαίνει και σε ταινίες χαμηλότερου προϋπολογισμού αλλά πολλά υποσχόμενες, όπως το «Juror #2» (Ενορκος 2) που γυρίζει αυτή την εποχή στην Ατλάντα ο 93χρονος Κλιντ Ιστγουντ και μάλιστα πρωταγωνιστώντας ο ίδιος.
Θα μπορούσες μάλιστα να πεις ότι η κατάσταση είναι ακόμα πιο περίπλοκη για τις χαμηλού προϋπολογισμού ή τις ανεξάρτητες ταινίες, οι οποίες ενδέχεται να μπορούν να υποβάλουν αίτηση για παραιτήσεις μελών από την SAG-Aftra ώστε οι ταινίες να μπορέσουν να προχωρήσουν. Ωστόσο, η αβεβαιότητα σχετικά με το ποιος μπορεί να εργαστεί και ποιος όχι έχει οδηγήσει σε σημαντική οικονομική αστάθεια έναν ήδη επισφαλή τομέα.
Οι εκτιμήσεις πάντως μέχρι στιγμής είναι ότι εφόσον κανείς δεν ξέρει πόσο θα διαρκέσουν οι απεργίες των σεναριογράφων και των ηθοποιών, όσο περισσότερο η απεργία κρατά τόσο περισσότερες θα είναι και οι απανωτές αλλαγές που θα πρέπει να περιμένουν οι κινηματογραφόφιλοι στο επερχόμενο πρόγραμμα κυκλοφορίας ταινιών του Χόλιγουντ.