Ηταν το 2012 όταν ο δικηγόρος Χρίστος Δήμας, σε ηλικία μόλις 32 ετών, εκλέχθηκε για πρώτη φορά βουλευτής Κορινθίας. Το μικρόβιο της πολιτικής κύλησε νωρίς στο αίμα του. Ισως ρόλο έπαιξαν οι πολιτικές συζητήσεις που πάντα πρωταγωνιστούσαν στο οικογενειακό τραπέζι, αφού ο πατέρας του είναι ο Σταύρος Δήμας, ένας πολιτικός που διετέλεσε υπουργός κυβερνήσεων της ΝΔ, αλλά και επίτροπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
To 2019 o Kυριάκος Μητσοτάκης εμπιστεύθηκε τον Χρίστο Δήμα στη θέση του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιου για την Ερευνα, την Τεχνολογία και την Καινοτομία. Μετά τις εθνικές εκλογές του περασμένου Ιουνίου και τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας, ο ίδιος ανέλαβε τα καθήκοντα του υφυπουργού Πολιτισμού.
«Οι πρώτοι μήνες στο υπουργείο κύλησαν με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον» αναφέρει μιλώντας στο ΒΗΜΑgazino. «Δεν σας κρύβω ότι αυτό το πρώτο χρονικό διάστημα προσπαθώ να μάθω τον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού όσο το δυνατόν καλύτερα. Είμαι υπέρ της άποψης ότι πότε δεν πρέπει να σταματάμε να διδασκόμαστε στη ζωή» εξομολογείται, φανερώνοντας, αν μη τι άλλο, έναν άνθρωπο με ανοιχτούς ορίζοντες.
Kύριε Δήμα, διατελέσατε στην προηγούμενη κυβέρνηση υφυπουργός Ερευνας & Τεχνολογίας. Γιατί θεωρείτε ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σας εμπιστεύθηκε τον θώκο του υφυπουργού Πολιτισμού;
«Οταν με κάλεσε ο Πρωθυπουργός για να μου ανακοινώσει ότι αναλαμβάνω τη θέση του υφυπουργού Πολιτισμού μού τόνισε από την πρώτη στιγμή ότι ο στόχος μας είναι να αναπτύξουμε το κομμάτι της οπτικοακουστικής πολιτικής, αλλά και η εν γένει ενδυνάμωση της εξωστρέφειας του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Η Ελλάδα είναι μία παγκόσμια δύναμη του πολιτισμού, είμαστε όμως γνωστοί κυρίως για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Πιστεύουμε ότι και στο πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού μπορούμε να καταφέρουμε πολύ περισσότερα».
Tι πιστεύετε λοιπόν ότι μπορείτε να κομίσετε από το παλιό σας χαρτοφυλάκιο στο νέο;
«Την εμπειρία στην αξιοποίηση της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας στο πεδίο του πολιτισμού. Θα σας δώσω συγκεκριμένα παραδείγματα. Στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας σήμερα ο επισκέπτης χρησιμοποιώντας το κινητό του μέσω ενός QR Code κατεβάζει μία εφαρμογή που τον ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, παρουσιάζοντάς του πώς ήταν η Αρχαία Ολυμπία πριν από 2.500 χρόνια. Αντιστοίχως και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους ή μνημεία μπορούμε να έχουμε χρήση εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας ή τεχνητής νοημοσύνης. Τα πρότζεκτ σε αυτό το πεδίο μπορεί να είναι πολλά. Η τεχνολογία και η καινοτομία συνδέονται σήμερα άμεσα με τον πολιτισμό, για αυτό και βλέπουμε πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Τη δράση αυτών των επιχειρήσεων θα τη στηρίξουμε».
Μία από τις πρώτες σας επισκέψεις με την ιδιότητα του υφυπουργού Πολιτισμού ήταν στο Ακροπόλ. Εχουν περάσει τρία χρόνια από τον ιδρυτικό του νόμο, όταν δηλαδή αποφασίστηκε να λειτουργήσει ως ένα hub για τη σύγχρονη δημιουργία, και όμως ακόμη δεν έχει ανοίξει τις πύλες του.
«Το Ακροπόλ αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για την ελληνική πολιτεία. Το ιστορικό αυτό κτίριο έχει ανακαινισθεί πλήρως και σύντομα θα περάσουμε σε κάποιες αλλαγές στον ιδρυτικό του νόμο με σκοπό να δημιουργηθεί ένα πιο ευέλικτο, μόνιμο σχήμα, το οποίο θα μπορεί να το διοικήσει πιο αποτελεσματικά ώστε να αποτελέσει ένα κέντρο για τον πολιτισμό και την τεχνολογία. Ουσιαστικά θέλουμε να του προσφέρουμε διοικητική αυτονομία και τη δυνατότητα να λαμβάνει αποφάσεις. Mε απλά λόγια, πρέπει κάποιος να το «τρέχει», γιατί αυτό το έργο δεν μπορεί να συντονίζεται κεντρικά από το υπουργείο Πολιτισμού».
Το χρονοδιάγραμμα όμως ποιο είναι; Θα ανοίξει μέσα στο 2024 τις πύλες του;
«Πιστεύω ότι δεν θα το δούμε να λειτουργεί σε πρώτη φάση εν τω συνόλω, αλλά τμηματικά. Ο στόχος είναι να ανοίξει αρχικά για την καλλιτεχνική κοινότητα ώστε να δημιουργηθούν οι συνέργειες οι οποίες είναι απαραίτητες. Θα έλεγα ότι πρότυπό μας αποτελεί το Factory στο Βερολίνο, το οποίο είναι ένα εξαιρετικό κέντρο καινοτομίας που συνδυάζει τον σύγχρονο πολιτισμό, τις παραστατικές τέχνες με την τεχνολογία και την καινοτομία».
Πέρα από το Ακροπόλ, ποιες είναι οι υπόλοιπες προτεραιότητες του χαρτοφυλακίου σας;
«Αρχικά έπρεπε να λύσουμε κάποια βασικά λειτουργικά ζητήματα φορέων. Ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη ήδη καταφέραμε και δώσαμε σημαντικές λύσεις σε σοβαρά ζητήματα όπως το χρόνιο στεγαστικό πρόβλημα της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Επονται σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες που είναι απαραίτητες, όπως η δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Οπτικοακουστικής Πολιτικής. Αυτό το σχέδιο νόμου θα έρθει στη Βουλή το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Φυσικά δίνουμε έμφαση και στο κομμάτι της πολιτιστικής διπλωματίας ώστε να προωθήσουμε πολύ περισσότερο τον σύγχρονο πολιτισμό στο εξωτερικό και σε αυτό το πεδίο μάλιστα βρισκόμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και με άλλους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης».
Θα ήθελα να μιλήσουμε λοιπόν για αυτό το νομοσχέδιο της δημιουργίας του Ενιαίου Φορέα Οπτικοακουστικής Πολιτικής. Ισχύει ότι το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), που υπάγεται σήμερα στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα συγχωνευθεί με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας;
«Ναι. Το σύνολο της οπτικοακουστικής πολιτικής μας θα ασκείται πλέον από το υπουργείο Πολιτισμού. Οι τρεις αυτοί οργανισμοί, το ΕΚΟΜΕ, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας, μπαίνουν υπό τη σκέπη ενός οργανισμού, του Creative Greece, ο οποίος θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη μία ενιαίας εθνικής στρατηγικής για τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, για τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά και τις χρηματοδοτήσεις, με όργανα διοίκησης κατά τα πρότυπα των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή διοικητικό συμβούλιο και πρόεδρο».
Δεν πιστεύετε όμως ότι η κατάργηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου θα προκαλέσει αντιδράσεις στους κόλπους των ελλήνων κινηματογραφιστών;
«Δεν μιλάμε για κατάργηση αλλά για συγχώνευση οργανισμών και βρισκόμαστε ήδη σε συζήτηση μαζί τους. Πιστεύω ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συνειδητοποιούν ότι είναι σημαντικό η χώρα μας να έχει μία ενιαία συνεκτική πολιτική σε αυτόν τον τομέα, άρα θεωρώ ότι εάν υπάρξουν κάποιες αντιδράσεις, θα είναι μικρές».
Η άνθηση της εγχώριας τηλεοπτικής μυθοπλασίας έχει στηριχθεί στο ΕΚΟΜΕ. Θα συνεχιστεί αυτή η χρηματοδότηση;
«Ναι, θα συνεχιστεί, αλλά θα είναι υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Και οι όροι μας πλέον θα είναι η επιδίωξή μας να στηρίζουμε μόνο ποιοτικές παραγωγές, οι οποίες θα έχουν πιθανότητες μελλοντικά να έχουν αυξημένη εξωστρέφεια, δηλαδή να κάνουν βήματα και στις αγορές του εξωτερικού».
Στο νομοσχέδιο αυτό για τη δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Οπτικοακουστικής Πολιτικής θα δούμε και διατάξεις για τη λειτουργία των ΜΜΕ;
«Οχι».
Σας πηγαίνω στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ποια είναι τα μεγάλα έργα που έχουν ενταχθεί στο πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού;
«Είναι πολλά τα έργα για τους φορείς του σύγχρονου πολιτισμού που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, είτε πρόκειται για κτιριακές υποδομές είτε για προμήθεια εξοπλισμών. Εχουμε επίσης πολλές σημαντικές δράσεις όπως η πολιτιστική συνταγογράφηση που θεωρώ ότι είναι μια πολύ δυνατή πρωτοβουλία σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας. Επίσης πολύ σημαντική είναι η δράση για την αναβίωση της ελληνικής χειροτεχνίας, αλλά και η διοργάνωση σημαντικών δράσεων εξωστρέφειας τις οποίες προωθούμε. Πρόσφατα βρέθηκα στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου Liber της Μαδρίτης. Για πρώτη φορά έχουμε τόσο σημαντική παρουσία στις εκθέσεις βιβλίου, ενώ μέσα από το μεταφραστικό μας πρόγραμμα Greeklit προσπαθούμε να αναδείξουμε τους έλληνες συγγραφείς στο ξένο ακροατήριο. Προχωρούμε επίσης στη δημιουργία μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Σκεφτείτε μία πλατφόρμα η οποία θα περιέχει ψηφιακό υλικό από όλους τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου Πολιτισμού και η οποία θα είναι διαθέσιμη σε πολλές ξένες γλώσσες. Πρόκειται για ένα σημαντικό εργαλείο πολιτιστικής διπλωματίας».
Εχουν περάσει 10 χρόνια από την κατάργηση του ΕΚΕΒΙ. Θα προχωρήσετε στη δημιουργία ενός νέου φορέα ειδικά για το βιβλίο;
«Βεβαίως. Τα τελευταία χρόνια το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού έχει την αρμοδιότητα για τις προτάσεις και τη χάραξη της πολιτικής γύρω από το βιβλίο. Η βούλησή μας είναι να ενισχυθεί το ελληνικό βιβλίο».
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Γιατί γνωρίζουμε ότι ήδη από τον περασμένο χειμώνα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, μαζί με τον τότε υφυπουργό Νικόλα Γιατρομανωλάκη, είχε παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου, χωρίς όμως αυτό τελικά να προχωρήσει…
«Θα σας απαντήσω ότι δεν αργεί η δημιουργία του φορέα για το βιβλίο. Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε μικρές αλλαγές επάνω στο νομοσχέδιο που ήδη παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο. Ο φορέας αυτός που θα διαθέτει διοικητικό συμβούλιο και διευθυντή θα διοικείται από ανθρώπους που προέρχονται από τον χώρο του πολιτισμού, που έχουν τη γνώση και την εμπειρία ώστε να αναδείξουν κρίσιμες πτυχές του ελληνικού βιβλίου. Πέρα από την εξωστρέφεια που επιδιώκουμε, στόχος μας είναι το βιβλίο να μπει στην καθημερινότητα όλων μας. Ξέρετε, το βιβλίο εξελίσσεται. Βλέπουμε πλέον τα audio books, ενώ σημαντικό είναι το αποτύπωμα του εθελοντισμού, με πολλές ομάδες να οργανώνουν αναγνώσεις σε παιδιά, σε οίκους ευγηρίας και άλλες κατηγορίες πολιτών. Θέλουμε να περάσουμε τη φιλαναγνωσία σε μεγαλύτερο βαθμό στην ελληνική κοινωνία».
Οταν έγινε γνωστό τον περασμένο χειμώνα ότι το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, φορείς του βιβλίου, με ανακοινώσεις τους, εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους, μιλώντας για άρνηση του υπουργείου Πολιτισμού να προχωρήσει σε διαβούλευση μαζί τους.
«Θα σας απαντήσω ότι όλες οι πρωτοβουλίες που θα λάβουμε νομοθετικά – και αυτό άλλωστε έκανα όσο βρισκόμουν και στο υπουργείο Ανάπτυξης – προχωρούν έπειτα από εκτεταμένη διαβούλευση».
Σας πάω στο αγκάθι των σχέσεων της κυβέρνησης με τους καλλιτέχνες. Το περίφημο ΠΔ 85/2022 τούς έβγαλε στους δρόμους.
«Αρχικά δεν βλέπω κανένα αγκάθι. Το να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις είναι λογικό και μέσα στο πλαίσιο της ανθρώπινης συνύπαρξης. Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη δημιουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών το 2025. Προχωράμε στην υλοποίηση αυτής της δέσμευσης ώστε να λαμβάνουν πτυχία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι απόφοιτοι της συγκεκριμένης σχολής».
Τι µέλλει γενέσθαι όµως σε αυτό το άναρχο τοπίο µε τις υπόλοιπες σχολές που λειτουργούν αδιαβάθµητα;
«Η διαβάθμιση αποτελεί ένα από τα ζητήματα τα οποία εξετάζουμε μαζί με το συναρμόδιο υπουργείο Παιδείας ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή λύση. Εδώ και αρκετούς μήνες και πριν από τις εκλογές κάποιες ομάδες εργασίας μελετούν το θέμα. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα δείτε και θα λάβουν μεγαλύτερη δημοσιότητα οι πρωτοβουλίες αυτές που σκεφτόμαστε. Οπως είπαμε και προηγουμένως, αυτές οι πρωτοβουλίες έτσι και αλλιώς θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».
Πιστεύετε πάντως ότι υπάρχει ένα ανοιχτό μέτωπο κυβέρνησης – καλλιτεχνών; Αρκετοί άνθρωποι της τέχνης φαίνεται να θεωρούν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν τους «στηρίζει»…
«Νομίζω ότι δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν αγαπά τους καλλιτέχνες. Αντίθετα η κυβέρνηση της ΝΔ έχει στηρίξει τον πολιτισμό πιο γενναιόδωρα από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση. Θα μου επιτρέψετε ακόμη να σας πω ότι αυτό το μέτωπο στο οποίο αναφέρεστε μάλλον δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές και σε μεγάλο βαθμό θεωρώ ότι ήταν κατευθυνόμενο».
Δεν πιστεύετε όμως ότι διαχρονικά ο πολιτισμός αποτελεί προνομιακό πεδίο της Αριστεράς;
«Οχι, βέβαια. Ο πολιτισμός δεν φέρει κομματικό ή ιδεολογικό πρόσημο. Ο πολιτισμός αφορά το σύνολο της κοινωνίας, είτε κάποιος είναι δεξιός, κεντροδεξιός ή αριστερός. Προφανώς και δεν αποτελεί μονοπώλιο της Αριστεράς».
Υπάρχει, όπως καλά γνωρίζετε, εκτεταμένη «γκρίζα» εργασία στο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Πώς σκοπεύετε να την καταπολεμήσετε; Θα λάβετε μέτρα;
«Ηδη έχουμε λάβει κάποιες σημαντικές πρωτοβουλίες. Νομοθετήσαμε ώστε να πληρώνονται οι πρόβες και υπάρχουν προτάσεις που μπορούμε να επεκτείνουμε για να εξαλείψουμε τέτοια φαινόμενα. Δυστυχώς η γκρίζα εργασία αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα, όχι μόνο για τον χώρο του πολιτισμού. Είναι όμως πρώτη φορά που μία κυβέρνηση πήρε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για αυτό το θέμα. Πέρα από το ζήτημα της πληρωμής των προβών, σας θυμίζω ότι πριν από έναν μήνα ψηφίσαμε την αύξηση των τιμητικών συντάξεων στον χώρο του πολιτισμού. Προσπαθούμε βήμα-βήμα, χωρίς να μπορούμε να υποσχεθούμε ότι από το Α θα φτάσουμε σε μία ημέρα στο Ω».
Οι επικριτές της ΝΔ σάς κατηγορούν πάντως ότι αντιμετωπίζετε τον πολιτισμό αποκλειστικά ως πηγή ανάπτυξης και παραγωγής κέρδους.
«Θεωρώ ότι η αγαθή χρήση στοιχείων του πολιτισμού είναι απολύτως απαραίτητη. Εάν δεν προσπαθήσεις να αξιοποιήσεις οικονομικά τον πολιτισμό, στην πραγματικότητα αφήνεις αναξιοποίητο ένα μεγάλο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς, το οποίο οφείλεις να αναδείξεις. Δεν ισχυριζόμαστε ότι πρέπει να μεταφράζουμε τον πολιτισμό σε χρήματα, για αυτό και επιμένω στον όρο αγαθή χρήση, αλλά το να ανοίξουμε τους πολιτιστικούς μας χώρους σε πολύ περισσότερο κοινό, ακόμη και να διοργανώνονται εκεί κάποιες εκδηλώσεις, δεν θα πρέπει να αποτελεί ταμπού. Είναι καιρός να ξεφύγουμε από ιδεολογικές αγκυλώσεις».
Η κυβέρνηση δεν ξεκίνησε με το δεξί αυτούς τους πρώτους μήνες. Ανησυχείτε;
«Πράγματι, αυτοί οι πρώτοι μήνες ήταν πολύ δύσκολοι. Πλέον όλοι έχουμε συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Από εδώ και πέρα θα ζούμε όλο και πιο συχνά εκδήλωση πυρκαγιών αλλά και ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι πρόσφατες πλημμύρες. Από την πλευρά της κυβέρνησης και της Πολιτικής Προστασίας έγινε μια μεγάλη προσπάθεια. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις τέτοιες ακραίες καταστάσεις. Δεν μπορείς να τα βάλεις με τη φύση. Για εμάς, στην αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρώτο μας μέλημα ήταν η σωτηρία της ανθρώπινης ζωής και η προστασία της περιουσίας. Θεωρώ λοιπόν ότι πλέον όλοι αντιληφθήκαμε πως οι δομές των περασμένων δεκαετιών δεν επαρκούν, δεν έχουν δηλαδή τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τόσο έντονα φαινόμενα. Είναι σημαντικό λοιπόν να δημιουργήσουμε νέες υποδομές στο σύνολο της επικράτειας και να κοιτάξουμε πολύ πιο οργανωμένα, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, το κομμάτι της πρόληψης».
Το υπουργείο Πολιτισμού πώς θωρακίζει τα μνημεία μας έναντι της κλιματικής αλλαγής;
«Εχουμε λάβει σημαντικές πρωτοβουλίες. Εργα πυροπροστασίας και αντιπλημμυρικά έργα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τρέχουν ερευνητικά προγράμματα ώστε να αξιοποιήσουμε την επιστημονική γνώση και τις νέες τεχνολογίες σε αυτό το αντικείμενο. Επίσης έχουμε συνάψει σημαντικές συμφωνίες με άλλα κράτη για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών».
Θα ήθελα ένα σχόλιο για τον νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανο Κασσελάκη.
«Αυτό που περιμένω από τον εκάστοτε αρχηγό Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είναι να προτείνει τεκμηριωμένες, εναλλακτικές προτάσεις απέναντι στην κυβέρνηση. Ισως είναι λίγο νωρίς να το πω, αλλά αυτό μέχρι στιγμής δεν το έχω δει να συμβαίνει από τον νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ. Ισα-ίσα, τον είδαμε να εκφράζει σε πολλές περιπτώσεις θέσεις τις οποίες πήρε αργότερα πίσω. Επίσης είμαι περίεργος για το ποια στάση θα κρατήσει ο ΣΥΡΙΖΑ στο κοινοβούλιο απέναντι σε σημαντικά ζητήματα, διότι η τοξικότητα και η συνεχής άρνηση να υπερψηφίσει η Αξιωματική Αντιπολίτευση διατάξεις οι οποίες είναι προς όφελος της χώρας δεν οδηγεί πουθενά. Θα ήθελα να δω, για παράδειγμα, ποια θα είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση του Συντάγματος και ειδικότερα στην αναθεώρηση του άρθρου 16 για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστήμιων. Το λέω αυτό γιατί η υποκρισία από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είναι μεγάλη. Δεν μπορεί να έχουν σπουδάσει πάνω από τους μισούς βουλευτές της σε μη κρατικά πανεπιστήμια, κάποιοι μάλιστα από αυτούς να έχουν ιδρύσει και σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο εξωτερικό, και να μη δίνουν αυτή τη δυνατότητα στην πατρίδα τους».
Την ομοφοβική επίθεση του νεοεκλεγέντος δημάρχου Βόλου, Αχιλλέα Μπέου, στο πρόσωπο του Στέφανου Κασσελάκη πώς την κρίνετε;
«Την καταδικάζω χωρίς δεύτερη σκέψη».
Ο πατέρας σας, Σταύρος Δήμας, υπήρξε για χρόνια υπουργός της ΝΔ, αλλά και επίτροπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Εσείς γιατί ασχοληθήκατε με την πολιτική;
«Η πολιτική ήταν πάντα παρούσα στο οικογενειακό τραπέζι. Οι γονείς μας πάντως ποτέ δεν με ώθησαν σε αυτόν τον δρόμο. Δεν σας κρύβω όμως ότι η πολιτική ήταν κάτι που ανέκαθεν με ενδιέφερε, από την εποχή που εργαζόμουν στον ιδιωτικό τομέα. Εθεσα υποψηφιότητα και στάθηκα αρκετά τυχερός ώστε να εκλεγώ βουλευτής Κορινθίας, οπότε συνεχίζω αυτή την πορεία».
Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που σας έχει δώσει ο πατέρας σας για την πολιτική;
«Την καλύτερη συμβουλή μού την έχει δώσει η μητέρα μου. Είναι η λαϊκή ρήση «κάθε εμπόδιο για καλό». Εάν πρέπει να θυμηθώ μια συμβουλή του πατέρα μου είναι να είμαι ο εαυτός μου».
H φωτογράφιση πραγματοποιήθηκε στους χώρους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.