Η εμφάνιση της εκθαμβωτικής Ναόμι Κάμπελ, της «μαύρης γαζέλας της πασαρέλας», όπως συχνά την αποκαλούσαν, δεν ήταν το μοναδικό πράγμα που παρέπεμπε στη δεκαετία του ’90 στο fashion show Φθινόπωρο/Χειμώνας 2023-24 του οίκου Versace στο Λος Αντζελες. Ούτε η παρουσία της Πάμελα Αντερσον ανάμεσα στους υψηλούς προσκεκλημένους του front row, που είχαν βρέθηκαν στην οροφή του γκαράζ του Pacific Design Center, στο Δυτικό Χόλιγουντ, ειδικά για την περίσταση. Εκείνο που περισσότερο μας ταξίδεψε στη χρυσή δεκαετία της κυριαρχίας του διάσημου brand, τότε που στα ντεφιλέ περπατούσαν μόνο τα διάσημα supermodels, ήταν η έμπνευση για την όλη συλλογή.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου, Ντονατέλα Βερσάτσε, επέστρεψε στη δεκαετία του ’90 και συγκεκριμένα στο 1995, στην κολεξιόν που δημιούργησε ο αδελφός της, Τζιάνι Βερσάτσε (1946-1997) – στην επίδειξη της οποίας είχε επίσης λάβει μέρος η Ναόμι Κάμπελ -, ένας από τους κορυφαίους σχεδιαστές μόδες του 20ού αιώνα, δύο χρόνια πριν από τη δολοφονία του στα σκαλιά του σπιτιού του, στο Μαϊάμι. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι η ίδια που γοητεύεται τόσο από εκείνη την εποχή: «Την έζησα», θα πει, «μαζί με τον Τζιάνι», και δεν βρίσκει κάτι καινούργιο σε αυτήν, σε αντίθεση με τις νεαρές σταρ, οι οποίες αναζητούν στα παλαιότερα σχέδια του οίκου ένα vintage look με το οποίο θα πρωτοτυπήσουν στις επίσημες εμφανίσεις τους.
Εκείνη δίνει έμφαση στις τεχνικές που έκαναν εκείνη την εποχή και τη συγκεκριμένη χρονιά ξεχωριστή: «Ηθελα να επιστρέψω για να δώσω και πάλι έμφαση στα κοψίματα και τις φόρμες των ρούχων, να συγκεντρωθώ στη δημιουργία του τέλειου «μικρού μαύρου φορέματος» και του τέλειου μαύρου ταγέρ» εξηγεί η ιταλίδα σχεδιάστρια. Και αυτό φάνηκε από την πρώτη κιόλας εμφάνιση του show, όπου η πανέμορφη Τζίτζι Χαντίντ, με ένα total black look, μας έδειξε πώς είναι για την Ντονατέλα το ιδανικό γυναικείο ταγέρ. Pencil φούστα, σακάκι με βάτες και στενή μέση, που δίνει στο σώμα το σχήμα της κλεψύδρας, συνδυάστηκαν με μαύρα παπούτσια, τσάντα και γάντια. Στο ίδιο περίπου στυλ, που είναι χαρακτηριστικό του Versace – ίσιοι ώμοι που δίνουν το σχήμα κλεψύδρας -, αλλά με ζιπ κιλότ και μπότες, το είδαμε στη συνέχεια.
Γενικά, το total black είχε την τιμητική του, αφού κυριάρχησε μέχρι περίπου τη μέση του show. Μετά έκαναν την εμφάνισή τους το ροζ, το μπλε, το καφέ και το χρυσό. Σε όλα κυριαρχούσε το άψογο tailoring, μέχρι και στα ντένιμ, τα οποία βρήκαν τη θέση τους στην επίδειξη. Ενα ακόμη στοιχείο που συναντάμε παντού στις δημιουργίες – κουμπιά, αγκράφες, τσάντες, ζώνες, παπούτσια, γυαλιά ηλίου, κ.ά. – είναι το σήμα κατατεθέν του οίκου, η κεφαλή της Μέδουσας με τους μαιάνδρους. Εντύπωση προκάλεσε και ένα nude φόρεμα με κρύσταλλα, αλλά και η μακριά μαύρη τουαλέτα της Ναόμι Κάμπελ με το επίσης στολισμένο μπούστο. Μακριά, μαύρα γάντια συμπλήρωναν το look.
Η λάμψη των 90s και του Χόλιγουντ
Η εφετινή ήταν η πρώτη χρονιά για τη μόδα με την COVID-19 να ανήκει ουσιαστικά στο παρελθόν. Τα fashion shows επέστρεψαν πιο δυναμικά από ποτέ, όπως και τα πάρτι, χωρίς περιορισμούς στον αριθμό των καλεσμένων. Η τάση που υπήρχε για loungewear, athleisure και ρούχα που περισσότερο κάνουν για μέσα στο σπίτι και για διαδικτυακές συσκέψεις ανήκει πλέον στο παρελθόν. Αυτό, πουθενά δεν είναι πιο ευδιάκριτο από το show της Ντονατέλα Βερσάτσε.
Το καθημερινό ντύσιμο χαρακτηρίζεται από κομψότητα και θηλυκότητα, με την άνεση και τη χαλαρότητα να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, ενώ τα βραδινά σύνολα θα μπορούσαν να φορεθούν ακόμη και στα Βραβεία Οσκαρ, όπως είδαμε αργότερα με την εμφάνιση της Lady Gaga στο σαμπανιζέ, πλέον, χαλί της πρόσφατης τελετής απονομής. Η pop diva, η οποία πάντοτε κλέβει τις εντυπώσεις με τις στυλιστικές της επιλογές, επέλεξε μια δημιουργία που παρουσίασε η Τζίτζι Χαντίντ. Επρόκειτο για ένα μαύρο φόρεμα με puffy φούστα που έπεφτε χαμηλά στη μέση και την πλάτη με αγκράφα που είχε πάνω της τη Μέδουσα, ενώ το μπούστο αποτελούνταν από μαύρη διαφάνεια που κάλυπτε μόνο τα επίμαχα σημεία.
Μάλλον δεν είναι τυχαίο που η επίδειξη πραγματοποιήθηκε μόνο τρεις ημέρες πριν από το κορυφαίο παγκοσμίως γεγονός για τον κινηματογράφο και μάλιστα μία ημέρα νωρίτερα από ό,τι ήταν προγραμματισμένο λόγω πρόβλεψης για βροχή στην Πόλη των Αγγέλων, εκεί όπου στη διάρκεια του συγκεκριμένου Σαββατοκύριακου διοργανώθηκαν τα πιο ξέφρενα και exclusive πάρτι της χρονιάς. Ηταν το πρώτο show του brand έπειτα από 25 ολόκληρα χρόνια που πραγματοποιήθηκε στην Καλιφόρνια και σύσσωμο το Χόλιγουντ πρώτα έδωσε το «παρών» στην εν λόγω επίδειξη και μετά στα κινηματογραφικά βραβεία, τα οποία η Ντονατέλα παρακολούθησε από το πάρτι του Ελτον Τζον, πολύ καλού φίλου της ίδιας και του αδελφού της, Τζιάνι.
Εκείνος είχε ήδη βρεθεί στην πρώτη σειρά του show της μαζί με τη Σερ και τον μουσικό παραγωγό σύντροφό της, Αλεξάντερ Εντουαρντς. Την παρέα συμπλήρωναν ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της Amazon και ένας από τους τρεις πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη, Τζεφ Μπέζος, μαζί με την σύντροφό του, Λόρεν Σάντσεζ, η οποία φορούσε στενό, μίνι φόρεμα Versace, και ο Lil Nas X. Αλλοι επώνυμοι που παρευρέθηκαν ήταν ο Τζόναθαν Κι Κουάν, ο οποίος στη συνέχεια κέρδισε το Οσκαρ Β΄ Ανδρικού ρόλου για την ταινία «Τα πάντα όλα», η πολυσυζητημένη Μάιλι Σάιρους, η, επίσης οσκαρική Αν Χάθαγουεϊ, ο Τσάνινγκ Τέιτουμ, η Πάρις Χίλτον και η Ντούα Λίπα. Συνολικά, 520 άνθρωποι είδαν ζωντανά την επίδειξη, 120 εκ των οποίων ήταν VIP που φόρεσαν ρούχα του οίκου.
Οπως συνέβαινε όμως και στα 90s, δεν ήταν μόνο οι θέσεις των θεατών που γέμισαν με διάσημους και ισχυρούς του χρήματος. Το runway, επίσης, μετρούσε μερικά από τα πιο μεγάλα ονόματα της μόδας. Τότε είχαμε τη Ναόμι, όπως προαναφέραμε, τις Κλόντια Σίφερ, Λίντα Εβαντζελίστα, Κρίστι Τέρλινγκτον, Κάρλα Μπρούνι, αλλά και εμφανίσεις από προσωπικότητες όπως η Μαντόνα, όλες τους στενές φίλες του Τζιάνι Βερσάτσε, ο οποίος τις πλήρωνε αδρά για να απογειώνουν τα εντυπωσιακά ντεφιλέ του. Εφέτος, τα νέα, μεγάλα ονόματα της πασαρέλας, από τις αδελφές Τζίτζι και Μπέλα Χαντίντ και την Εμιλι Ρατακόφσκι – το μοντέλο είναι και το πρόσωπο του brand για τη σειρά Ανοιξη-Καλοκαίρι 2023 – μέχρι την Κένταλ Τζένερ, έδωσαν το δυναμικό «παρών».
Αφιέρωμα στα Οσκαρ
Για να τιμήσει ο οίκος την παρουσία του στις απονομές Οσκαρ διαχρονικά, την επομένη της επίδειξης διοργάνωσε κάτι σαν μια μικρή έκθεση στο σπίτι της γνωστής interior designer Κέλι Γουέρσλερ στο Μπέβερλι Χιλς. Περίπου 12 τουαλέτες που έχουν φορεθεί από διάσημες σταρ και άφησαν εποχή, με παλαιότερη εκείνη που επέλεξε η Χέδερ Γκράχαμ το 2000, με χαρακτηριστικό της γνώρισμα τις διακοσμητικές χάντρες, παρουσιάστηκαν στο exclusive event. Οπως επίσης και τα «γοργονέ», στράπλες φορέματα των Lady Gaga (2014) και Εϊμι Ανταμς (2019), καθώς και το υπέροχο μεταλλιζέ χρυσό της Λουπίτα Νιόνγκο το 2018. Ηταν το καλύτερο pre-party για το μεγάλο γεγονός της χρονιάς.