Tζον Μαυρουδής: Ο εικονογράφος της πρώτης σελίδας

Ο δημιουργός των εξωφύλλων των μεγαλύτερων αμερικανικών περιοδικών έχει ως σημείο αναφοράς του σταθερά την Ελλάδα.

Θα τη θυμόμαστε για πάντα με τα αιχμηρά λόγια της να συντάσσονται για να σχηματίσουν το πορτρέτο της στο εξώφυλλο του περιοδικού «Time». Στο τεύχος που κυκλοφόρησε στις 15 Οκτωβρίου, η Κριστίν Μπλέιζι Φορντ ορκίζεται να πει όλη την αλήθεια για τη σεξουαλική επίθεση που είχε υποστεί το 1982 από τον Μπρετ Κάβανο. Οπως είναι γνωστό, ο εκλεκτός του Ντόναλντ Τραμπ για το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ δεν είχε τελικά κυρώσεις για την ανάρμοστη, για να το θέσουμε ευγενικά, συμπεριφορά του. Η εξέλιξη αυτή δεν αναιρεί όμως το γεγονός ότι η Φορντ θα παραμείνει ένα υπόδειγμα θαρραλέας γυναίκας. Οπως και ότι η δουλειά του Τζον Μαυρουδή, του δημιουργού του εξωφύλλου που αναπαριστά την υπόθεσή της με τόσο εύστοχο και περιεκτικό τρόπο, θα αντέξει το τεστ του χρόνου και θα απηχεί εσαεί την πολύκροτη υπόθεση.
Μια λεπτομέρεια που μας ενδιαφέρει: Ο Τζον Μαυρουδής, ο οποίος έχει συνεργαστεί άλλες τρεις φορές με το περιοδικό «Time» για εικονογραφήσεις εξωφύλλων με εξίσου νευραλγική θεματολογία, έχει βεβαίως καταγωγή από την Ελλάδα. Ο ίδιος γεννήθηκε στην Καλιφόρνια, αλλά ο πατέρας του μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και η οικογένειά του είχε καταγωγή από τη Λήμνο. Μετανάστευσε στην Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και σύντομα ακολούθησαν όλοι οι αδελφοί και οι αδελφές του και λίγο αργότερα και η «yiayia» και ο «pappous», όπως τους αποκαλεί ο ταλαντούχος εικονογράφος με την αμερικανική προφορά του. Ως Καλιφορνέζος, ο Τζον Μαυρουδής μεγάλωσε με την αμερικανική ποπ κουλτούρα με την οποία ερχόταν σε επαφή ακόμη και με τους πιο απίθανους τρόπους. Οπως όταν ανακάλυπτε στα σκουπίδια έναν σωρό πεταμένα κόμικς με ηπερήρωες και άρχιζε να τα συλλέγει και να τα ανταλλάσσει με συνομηλίκους του. Παράλληλα, όμως, μεγάλωνε με την Ελλάδα στα αφτιά του, στη γεύση και σε πολλές από τις πολιτισμικές αναφορές του. Αρχής γενομένης από το ποδόσφαιρο – το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο. «Ο πατέρας μου το λάτρευε, είχε μάλιστα ένα κατάστημα με είδη ποδοσφαίρου για να προωθήσει το άθλημα στους ανίδεους Αμερικανούς» εξηγεί στο BHΜΑgazino. Αν κάτι του δίδαξε λοιπόν η ζωή από νωρίς ήταν πώς να είναι πνεύμα αντιλογίας. Γιατί ο Τζον Μαυρουδής γινόταν μάρτυρας παθιασμένων αψιμαχιών για την υπεροχή του Ολυμπιακού έναντι του ΠΑΟ (και το αντίστροφο) από τα μέλη της «big fat» οικογένειάς του.
Υπάρχουν, βέβαια, πολύ περισσότερα που τον συνδέουν με την ελληνική κουλτούρα. «Ως παιδί διάβαζα τη μυθολογία, όπου εκτός από τις συναρπαστικές ιστορίες εστίαζα την προσοχή μου και στην εικονογράφηση των μύθων. Ως μαθητής γυμνασίου βυθίστηκα στα βιβλία του Καζαντζάκη και ο υπέροχος τρόπος χειρισμού της γλώσσας γεννούσε στο μυαλό μου δυνατές εικόνες. Στη διάρκεια των εκκλησιασμών μου στην ορθόδοξη εκκλησία της γειτονιάς μου η ματιά μου περιεργαζόταν για ώρα τις βυζαντινές τοιχογραφίες και τις εικόνες με τα φύλλα χρυσού. Ολα αυτά τα ερεθίσματα παρεισέφρησαν στο υποσυνείδητό μου και πιστεύω ότι έχουν επηρεάσει την καλλιτεχνική μου δουλειά, ακόμη κι αν δεν είναι εμφανές με την πρώτη ματιά» αφηγείται. Μαζί με την αγάπη του για ζωγράφους όπως ο Γκόγια και ο Μαγκρίτ, αλλά και τη διαρκή, αεικίνητη αναζήτηση εικόνων και ειδήσεων στα έντυπα και την τηλεόραση για το στιγμιότυπο που ενδεχομένως θα πρωταγωνιστήσει στη δουλειά του, όπως η στιγμή που η Κριστίν Μπλέιζι Φορντ καταθέτει ενώπιον της Γερουσίας, ο Μαυρουδής συνδύασε δείγματα high και low κουλτούρας και διαμόρφωσε τελικά ένα προσωπικό ιδίωμα. Το αποτέλεσμα είναι εξώφυλλα που προκαλούν αίσθηση, συζητιούνται έντονα και γεμίζουν το inbox του με e-mails από αναγνώστες που τον συγχαίρουν για την υποδειγματική ανάδειξη των φλεγόντων θεμάτων της επικαιρότητας. Δεν είναι καθόλου τυχαία η επιλογή της θεματολογίας του, καθώς ο Μαυρουδής είναι ένας πολιτικοποιημένος Αμερικανός και μάλιστα από τα φοιτητικά του χρόνια ζωγράφιζε πολιτικά σκίτσα για την εφημερίδα του κολεγίου. Και μαντέψτε πού οφείλει αυτή τη στάση ζωής. «Οταν μεγάλωνα, η οικογένειά μου από την πλευρά του πατέρα μου ήταν πολύ πολιτικοποιημένη. Ηταν κατά του Νίξον και τους θυμάμαι να έχουν αφίσες με συνθήματα εναντίον του».

Who is who

O Tζον Μαυρουδής γεννήθηκε το 1962 στο Μπέρλινγκεϊμ, στα περίχωρα του Σαν Φρανσίσκο. Μεγάλωσε στο Σαν Χοσέ και σπούδασε Arts & Journalism στο Πανεπιστήµιο Northridge έξω από το Λος Αντζελες. Οταν τελείωσε τις σπουδές του ασχολήθηκε αρχικά µε τη γραφιστική σε µια εταιρεία software και στη συνέχεια ως εικονογράφος για στήλες εφηµερίδων. Από τις αρχές του 2000 άρχισε να στέλνει σκίτσα του σε µεγάλα περιοδικά και εφηµερίδες. Το εξώφυλλο που απογείωσε την καριέρα του ήταν για το περιοδικό «The New Yorker» και την πέµπτη επέτειο από την επίθεση στους Δίδυµους Πύργους. «Τους άρεσε πάρα πολύ η ιδέα µου, αλλά βρήκαν λίγο «σκληρό» το ύφος της εικονογράφησης, οπότε την ανέθεσαν στον Οουεν Σµιθ». Μένει στην περιοχή του San Francisco Bay µαζί µε τη σύζυγό του και την οκτάχρονη κόρη τους Αθηνά.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.