Ο Τόμας Φλορ ανήκει στη «φυλή» των επιχειρηματιών που δεν δέχονται το «όχι» ως απάντηση. Για εκείνον πάντα υπάρχει τρόπος, αρκεί προηγουμένως να υπάρχει θέληση. Εντάξει, και σχέδιο. Η επαγγελματική φιλοσοφία του 64χρονου Ελβετού μόνο ως καίρια και αποτελεσματική μπορεί να κριθεί, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως μόλις στα τέλη του 2003 αγόρασε το πρώτο του αεροπλάνο και σήμερα, είκοσι κάτι χρόνια μετά, ο στόλος της αεροπορικής εταιρείας του αθροίζεται σε 360 υπερσύγχρονα και πολυτελέστατα αεροσκάφη.

Ο Τόμας Φλορ θα ήταν πιθανότατα πανελληνίως άγνωστος εάν το 2020 η τέως βασιλική οικογένεια της Ελλάδας δεν είχε ανακοινώσει τους γάμους του μικρότερου γιου του Κωνσταντίνου και της Aννας-Μαρίας, Φίλιππου, με τη μοναχοκόρη του ελβετού Κροίσου ονόματι Νίνα.

Ο βαφτισιμιός της πριγκίπισσας Νταϊάνα και η Ελβετή jet-setter – μάρτυς μας οι επιστήθιες φιλίες της με την αφρόκρεμα της ευρωπαίων socialite, ανάμεσά τους η Αλέγκρα Βερσάτσε και η Μαργκερίτα Μισόνι – γνωρίστηκαν το 2018, αρραβωνιάστηκαν δύο χρόνια αργότερα και παντρεύτηκαν σε σεμνό και ταπεινό κλειστό κύκλο τον Δεκέμβριο του 2020 στα μέρη της νύφης, ήτοι στο Σεν Μόριτζ.

Η πανδημία όμως δεν επέτρεπε πολυπληθή καλέσματα και δεξιώσεις. Γι’ αυτό και το «παρών» στον πρώτο γάμο του ζευγαριού είχαν δώσει μόνο οι οικογένειές τους. Το ζευγάρι «ξαναχτύπησε» λίγους μήνες αργότερα με έναν δεύτερο, θρησκευτικό αυτή τη φορά, γάμο, στη Μητρόπολη Αθηνών τον Οκτώβριο του 2021, και τα ελληνικά media βρήκαν έκτοτε έναν ευειδή, κοσμοπολίτη και πάμπλουτο τύπο να ακτινογραφήσουν. Τον πατέρα της Νίνα Φλορ, Τόμας.

Το «φιλέτο» της Ηρώδου Αττικού και η «φωλιά του αετού»

Το σκανδαλοθηρικό ενδιαφέρον αναφορικά με τα έργα και τις ημέρες του δαιμόνιου entrepreneur ανέβηκε κατακόρυφα δύο χρόνια αργότερα. Τον Μάιο του 2023 έγινε γνωστό πως η Νινέτα Φιξ, χήρα του Καρόλου Φιξ, αποφάσισε να πουλήσει το διαμέρισμά της στην περιοχή των παλαιών ανακτόρων στον ελβετό συμπέθερο της τέως βασιλικής οικογένειας της Ελλάδας.

Τόσο η σπανιότητα του διαμερίσματος – πρόκειται για ένα ρετιρέ 320 τετραγωνικών στην πιο προνομιακή περιοχή της Αθήνας και μάλιστα σε μια πολυκατοικία σχεδιασμένη από τον Τάκη Ζενέτο – όσο και το τίμημα των 18 εκατομμυρίων δολαρίων που λέγεται πως ο Φλορ κατέβαλε για να αποκτήσει ένα μόνο κατ’ όνομα φτωχικό στην ελληνική πρωτεύουσα μεγέθυνε εν μιά νυκτί το buzz γύρω από τον αυτοδημιούργητο επιχειρηματία.

Ποιος είναι λοιπόν ο άνθρωπος που άλλαξε τις αερομεταφορές, δημιούργησε ένα success story με μαγιά ένα αεροπλάνο το οποίο, στις αρχές του νέου millennium, αγόρασε από δεύτερο χέρι και κατάφερε να αποκτήσει εξ αγχιστείας συγγένεια με έναν, έστω έκπτωτο, βασιλικό οίκο; Αν και θα ξαφνιαστεί κανείς να το ακούσει, έχοντας ως δεδομένη τη μετεωρική επαγγελματική και κοινωνική άνοδό του, ο Φλορ μεγάλωσε μάλλον ταπεινά.

Γιος ενός δασκάλου, ονειρευόταν από παιδί μια καριέρα στην αεροπλοΐα, όμως η προσπάθειά του να μαθητεύσει στην ακαδημία της Lufthansa στέφθηκε με αποτυχία. Ετσι, στράφηκε στις σπουδές οικονομίας και πολιτικών επιστημών στο Μόναχο. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, αφού είχε παντρευτεί την Καταρίνα Φλορ, creative director του οίκου Fabergé και πάλαι ποτέ στέλεχος της ρωσικής έκδοσης της «Vogue», είχε αποκτήσει τη μοναχοκόρη του και είχε χωρίσει, μετοίκησε στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Δούλεψε σε υψηλόβαθμο πόστο στον επενδυτικό τομέα μιας εταιρείας τεχνολογίας επί σειρά ετών, περίοδο την οποία ο ίδιος θεωρεί κομβικής σημασίας για τον τρόπο με τον οποίο έμαθε να αντιλαμβάνεται τον κόσμο και κυρίως τις επιχειρήσεις. Δεν τα πήγε άσχημα, αν λάβει κανείς υπόψη πως όταν στις αρχές των 00s αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα του, είχε αρκετό ρευστό για να αποκτήσει το πρώτο του αεροπλάνο. Στην πραγματικότητα το είχε αγοράσει για τις ιδιωτικές του μετακινήσεις, όμως τότε γεννήθηκε στο μυαλό του η ιδέα πως εάν το νοίκιαζε τις ώρες που εκείνο περίμενε αχρησιμοποίητο στο στέγαστρο κάποιου αεροδρομίου, το όφελος για τον ίδιο θα ήταν διπλό.


Η παραδοσιακή οικογενειακή φωτογραφία από τον θρησκευτικό γάμο του Φίλιππου Γλύξμπουργκ με την Νίνα Φλορ τον Οκτώβριο

Ετσι, με όχημα μια μάλλον απλή σκέψη που όμως κανείς άλλος δεν είχε κάνει προηγουμένως, ο Φλορ έθεσε τα θεμέλια για την πιο επιτυχημένη εταιρεία VIP μεταφορών. Το μοντέλο που ακολουθεί έως σήμερα βασίζεται όχι στην ενοικίαση του ίδιου του αεροσκάφους – επισημαίνεται ότι το 2022 η VistaJet κατείχε περί το 10% του στόλου των Bombardier Global 7500, του τύπου αεροσκαφών που μπορεί να σχίζει τους ουρανούς για 17 ώρες χωρίς στάση για ανεφοδιασμό – αλλά στην προαγορά ωρών πτήσης από εκείνους που θέλουν να πετούν με ιδιωτικότητα, πολυτέλεια και ασφάλεια. Η υπόσχεση του Φλορ στους συνδρομητές του, που καταβάλλουν περί τις 12.000 δολάρια για μία ώρα πτήσης, είναι πως θα έχουν 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες τον χρόνο ένα διαθέσιμο αεροπλάνο για να τους μεταφέρει σε κάποιο από τα σχεδόν 2.400 αεροδρόμια στα οποία πετά η εταιρεία του.

Καθοριστική στιγμή για τη γιγάντωση του magnum opus του Ελβετού ήταν αναμφίβολα η πανδημία. Μέσα σε μόλις δύο χρόνια, από το 2019 έως το 2021, οι ώρες πτήσης των αεροπλάνων της VistaJet παρουσίασαν αύξηση της τάξεως του 95% και στερέωσαν ακόμα περισσότερο τη θέση του Φλορ στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes», το οποίο υπολογίζει την περιουσία του σε 2,3 δισ. δολάρια. Χρήματα δηλαδή αρκετά για να διάγει έναν τρυφηλό βίο και να συντηρεί το βγαλμένο από ταινία Τζέιμς Μποντ σπίτι του στο Σεν Μόριτζ, σε μια τοποθεσία που οι ντόπιοι ονομάζουν «Φωλιά του Αετού».

Η συνολικής επιφάνειας άνω των 3.000 τ.μ. κατοικία του που εκτείνεται σε επτά επίπεδα αντικατοπτρίζει εν πολλοίς τον χαρακτήρα του ανδρός. Διαθέτει σινεμά, βιβλιοθήκη, φυσικά κελάρι κρασιών, spa, γήπεδο σκουός, αίθουσα μπιλιάρδου και μπόουλινγκ, έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο για την παρασκευή πίτσας και κυρίως ένα φιλόξενο και ευρύχωρο γκαράζ, όπου «ξεκουράζονται» μερικά από τα αγαπημένα αυτοκίνητα του Φλορ, όπως η Aston Martin DB5 – μία ίδια οδηγούσε ο 007 στον «Χρυσοδάκτυλο» του 1964 – ή μια Porsche 911 του 1976, με την οποία ο Ελβετός συμμετείχε δύο φορές στο 4.500 χιλιομέτρων East African Coronation Safari.

Ναι, μπορεί να μεγαλουργεί τους αιθέρες και μάλιστα σε τέτοιον βαθμό ώστε να έχει γίνει ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές της NetJets, ιδιοκτησίας του Γουόρεν Μπάφετ, όμως ο Τόμας Φλορ παραμένει ρέκτης των αγώνων ταχύτητας. Oχι ως θεατής, αλλά αναλαμβάνοντας τη θέση του οδηγού – έλαβε μάλιστα ειδική εκπαίδευση και έχει τρέξει στο ράλι 24 Heures du Mans αλλά και στο FIA World Endurance Championship.

Φυσικά, η εικόνα του τζέντλεμαν που έχει φιλοτεχνήσει μεθοδικά για τον εαυτό του δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς να εκφράζει την αγάπη του προς τη σύγχρονη τέχνη. Ο Φλορ εννοείται πως κατέχει μια διόλου ταπεινή συλλογή έργων τέχνης, στην οποία δεσπόζουν δημιουργίες του Τζεφ Κουνς και του Κιθ Χάρινγκ, ενώ στα πρώτα χρόνια της VistaJet είχε αναθέσει στον αμερικανό street artist Retna να επιμεληθεί την εξωτερική εμφάνιση – κυρίως τις ουρές – των ασημί αεροσκαφών του. Το ίδιο ενδιαφέρον για τις καλές τέχνες μοιράζεται και η κόρη του, Νίνα, προς τιμήν της οποίας ο Φλορ έχει ονομάσει το – επίσης ασημί – yacht του.

Πατέρας και κόρη συνεργάστηκαν στα πρώτα βήματα της VistaJet, όταν εκείνη είχε αναλάβει χρέη creative director και φρόντιζε ακόμα και η τελευταία λεπτομέρεια των αεροσκαφών να είναι αντάξια των συνηθειών και της αίγλης των επιβατών που μετέφεραν. Eτσι, γεννήθηκε, για παράδειγμα, η συνεργασία με τον Νόμπου Ματσουχίσα που επιμελούνταν τα γεύματα, ή είχε ληφθεί η απόφαση πως τα πληρώματα της αεροπορικής θα ντύνονταν από κορυφής μέχρις ονύχων με στολές που έφεραν την υπογραφή του brand Moncler.

Παρότι η Νίνα Φλορ έχει προ πολλού βρει τον δικό της επαγγελματικό δρόμο ως δημιουργός και επικεφαλής του project Kisawa Sanctuary, ενός πολυτελούς θερέτρου στη Μοζαμβίκη, κατασκευασμένου με γνώμονα τη βιωσιμότητα και τη διατήρηση του τοπικού οικοσυστήματος, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως ο 64χρονος μεγιστάνας στέκεται πάντα αρωγός στα βήματά της. Αλλωστε πολλοί ήταν εκείνοι που προέβησαν στη μάλλον αυθαίρετη εικασία πως και το διαμέρισμα που ο Ελβετός απέκτησε στην Αθήνα την άνοιξη του 2023 προοριζόταν για γαμήλιο δώρο προς την αγαπημένη κόρη του.