Το φαινόμενο Κιάρα Φεράνι

Η πορεία της ιταλίδας influencer-entrepreneur με τα σχεδόν 30 εκατομμύρια ακολούθους είναι ένα σύγχρονο success story που τροφοδοτείται αδιάλειπτα από την ίδια της την εικόνα και την προσωπική της ζωή.

Εχουν περάσει σχεδόν δεκατέσσερα χρόνια από τότε που η Κιάρα Φεράνι, μια απλή φοιτήτρια Νομικής σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο του Μιλάνου, δημιούργησε το blog The Blonde Salad, προκειμένου να γράφει σε αυτό ό,τι την απασχολούσε εκείνη την περίοδο. Το blogging ήταν κάτι το εντελώς καινούργιο για την εποχή και κανείς δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην κίνηση της νεαρής που πόσταρε κυρίως για θέματα μόδας, έχοντας κάνει μόνο ελάχιστα, μικρά βήματα στον χώρο του μόντελινγκ. Κανείς, εκτός από κάποιες πιο διορατικές εταιρείες. Ετσι, μόλις έναν χρόνο αργότερα, η Κιάρα είχε λάβει τις πρώτες της προσκλήσεις για μεγάλα fashion shows. Και αυτό ήταν μόνο η αρχή, καθώς ό,τι ακολούθησε δεν θα μπορούσε να το φανταστεί ούτε η ίδια.

Τον Μάρτιο του 2011 το περιοδικό «New York» τη χαρακτήρισε «Μία από τις μεγαλύτερες νεοεμφανιζόμενες street-style stars του έτους» καθώς η νεαρή Ιταλίδα συνήθιζε να πηγαίνει στις εβδομάδες μόδας – κυρίως του Μιλάνου, όπου και ήταν η βάση της – και να φωτογραφίζεται στον δρόμο φορώντας ό,τι ξεχώριζε από αυτά που έβλεπε στα shows. Τα προσάρμοζε μάλιστα στο προσωπικό της στυλ δίνοντας tips σε όσους την ακολουθούσαν, δηλαδή γύρω στα 12 εκατομμύρια άτομα τον μήνα. Τόσα ήταν τα unique views – δηλαδή οι μοναδικές επισκέψεις – που συγκέντρωνε η σελίδα της στα τέλη του 2011.

Η σειρά παπουτσιών της ιταλίδας influencer σε κατάστημα στη Ρώμη το 2022.

Μια «Blonde Salad» στο Χάρβαρντ

Σταθμός της πορείας της ήταν το 2013, που μετακόμισε στο Λος Αντζελες, έχοντας παράλληλα υπογράψει την πρώτη της μεγάλη συνεργασία, μια διαφημιστική καμπάνια για την Guess. Τότε δημιούργησε και τη δική της σειρά παπουτσιών με το όνομα Chiara Ferragni Collection, έχοντας ως λογότυπο ένα γαλάζιο μάτι με έντονες βλεφαρίδες, και λάνσαρε την πρώτη σχεδιαστική συνεργασία με τη Superga. Αμέσως ο Steve Madden τής ζήτησε να δημιουργήσει μαζί του μια capsule collection για το brand του και μέχρι το τέλος του 2014 οι επιχειρηματικές της δραστηριότητες της είχαν αποφέρει κέρδη της τάξεως των 8 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η επιτυχία της ήταν τόσο μεγάλη και ήρθε τόσο γρήγορα και αναπάντεχα, που όλοι είχαν αρχίσει να την προσέχουν. Ως και το Harvard Business School του εμβληματικού Πανεπιστημίου της Βοστώνης καταπιάστηκε με το επιχειρηματικό φαινόμενο Κιάρα Φεράνι εν είδει case study, ενώ και το περιοδικό «Forbes» έσπευσε να τη συμπεριλάβει στη λίστα του «30 Under 30» για το 2015, την ίδια δε χρονιά έγινε και η πρώτη fashion blogger παγκοσμίως σε εξώφυλλο της «Vogue» – εν προκειμένω της ισπανικής έκδοσης.

Κατάστημα του brand Chiara Ferragni στη «hip» πλατεία Γκάι Αουλέντι στο Μιλάνο.

Ολα κινούνταν σε απίστευτους ρυθμούς για τη Φεράνι, η οποία το 2016 έγινε παγκόσμια πρέσβειρα της Pantene, αλλά και κούκλα Barbie σε δύο εκδοχές. Η μία φορούσε Chanel και η άλλη ένα λευκό T-shirt, μαύρο δερμάτινο μπουφάν, τζιν παντελόνι και τα παπούτσια της εταιρείας της. Παράλληλα, το brand της, το οποίο πλέον περιλαμβάνει όχι μόνο παπούτσια, αλλά και ρούχα, τσάντες, αξεσουάρ, παιδική σειρά κ.ά., άρχισε να γίνεται διεθνές, με pop-up σημεία πώλησης να κάνουν την εμφάνισή τους στα πολυκαταστήματα Le Bon Marché του Παρισιού και Selfridges του Λονδίνου, στην μπουτίκ LuisaViaRoma της Φλωρεντίας, στο concept store Apropos της Κολωνίας και στο Breeze Shopping Center της Ταϊβάν. Το 2017 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Μιλάνο, καθώς επίσης σε Παρίσι, Σανγκάη και Χονγκ Κονγκ.

Στη διάρκεια της καριέρας της έχει συνεργαστεί με brands όπως Louis Vuitton, Ermenegildo Zegna, Benetton και Mango, ενώ ένας από τους αγαπημένους της oίκους, ο Dior, δημιούργησε τρεις custom made εμφανίσεις για τον γάμο της το 2018. Συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο του Tod’s Group ύστερα από πρόσκληση του ίδιου του Ντιέγκο Ντέλα Βάλε – με το που ανακοινώθηκε η συνεργασία, η αξία της εταιρείας υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 12% – και από το 2021 είναι brand ambassador της Hublot. Εξίσου επιτυχημένη είναι η συνεργασία της με τη Nespresso για τον σχεδιασμό της σειράς Ispirazione Italiana Milano που περιλαμβάνει μια μηχανή εσπρέσο με γεωμετρικά μοτίβα, καθώς και κούπες, θερμός και κάψουλες Milano Intenso με νότες από κακάο και καβουρδισμένα δημητριακά, τα οποία γίνονται ανάρπαστα.

Η πιο πολυσυζητημένη εμφάνιση της ιταλίδας influencer στο εφετινό Φεστιβάλ Τραγουδιού του Σαν Ρέμο ήταν το χρυσό «γυμνό» φόρεμα με την υπογραφή της Μαρία Γκράτσια Κιούρι.
©EPA/ETTORE FERRARI

Οι «Ferragnez» στο Σαν Ρέμο

Μπορεί να έχει συνδέσει το όνομά της με μεγάλα brands, στην ουσία όμως αυτό που πουλάει η Κιάρα Φεράνι είναι ο εαυτός της και μάλιστα σε σχεδόν 30 εκατομμύρια followers. Από τη στιγμή που δημιουργήθηκε το The Blonde Salad, αργότερα το Instagram της, αλλά και όλες οι πλατφόρμες στις οποίες δραστηριοποιείται – όχι τόσο το TikTok, καθώς η ίδια λέει ότι δεν της ταιριάζει τόσο ως μέσο και άρα δεν το χρησιμοποιεί πολύ -, κάθε λεπτομέρεια της άψογα χορογραφημένης καθημερινότητάς της είναι καταγεγραμμένη στο Διαδίκτυο. Από την πρόταση γάμου που της έκανε ο διάσημος, στην Ιταλία, ράπερ σύζυγός της Fedez, σε συναυλία του που μεταδόθηκε ζωντανά σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, μέχρι τη γέννηση των δύο παιδιών τους Λεόνε και Βιτόρια, αλλά και τη φημολογούμενη κρίση που περνάει αυτές τις ημέρες ο γάμος τους μετά το Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο. Μάλιστα, το 2021 υπήρξε και docuseries οκτώ επεισοδίων στο Amazon Prime Video με τίτλο «The Ferragnez» – από την ένωση των ονομάτων του ζεύγους -, που κατέγραφε τη ζωή τους, ακόμη και τις συνεδρίες τους με τον σύμβουλο γάμου. Στη σειρά εμφανιζόταν και ολόκληρη η οικογένεια της influencer, η συγγραφέας μητέρα της, ο οδοντίατρος πατέρας της και οι δύο αδελφές της, Φραντσέσκα και Βαλεντίνα – ομοίως με αξιοσημείωτο following.

Επιστρέφοντας στα γεγονότα του Σαν Ρέμο, του πενθήμερου διαγωνισμού τραγουδιού, ο οποίος διεξάγεται κάθε χρόνο από το 1951 και θεωρείται ο προπομπός της Eurovision, είδαμε ότι στιγματίστηκε εξ ολοκλήρου από τους Ferragnez. Αλλωστε, η Κιάρα Φεράνι έχει ένα μοναδικό ταλέντο να κάνει το καθετί να στρέφεται γύρω από την ίδια – έχει δηλώσει ότι είναι αρκετά εγωκεντρική. Ενώ, όμως, την πρώτη ημέρα του εφετινού Φεστιβάλ, στη διάρκεια της οποίας ήταν εκείνη παρουσιάστρια, τα πράγματα πήγαν ακριβώς έτσι όπως τα ήθελε και τα υπολόγισε, το τέλος μάλλον τής άφησε κάποια πικρία.

Η Φεράνι στη σκηνή του Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο τον Φεβρουάριο με το σύνθημα «Σκέψου ελεύθερα» φορεμένο στην πλάτη.
© EPA/ETTORE FERRARI

Για την ημέρα της παρουσίασής της, η Φεράνι συνεργάστηκε και πάλι με τον οίκο Dior (το είχε κάνει μεταξύ άλλων και στον παραμυθένιο γάμο της το 2018 στη Σικελία) και την πρωτοπόρο καλλιτεχνική του διευθύντρια Μαρία Γκράτσια Κιούρι, θέλοντας να εκπέμψει συγκεκριμένα μηνύματα. Αλλωστε είναι πολύ γνωστό ότι χρησιμοποιεί συχνά τη διασημότητά της για να περάσει τις θέσεις της σε κοινωνικά ζητήματα, από την επίσημη κυβερνητική εκστρατεία παρότρυνσης των Ιταλών να φορούν μάσκες επί COVID-19, μέχρι τις δημόσιες τοποθετήσεις απέναντι σε ακροδεξιές φωνές στη χώρα της και τα μηνύματα συμπεριληπτικότητας και αποδοχής που εκφράζει συχνότατα στις πλατφόρμες της.

Η πρώτη της εμφάνιση, λοιπόν, περιλάμβανε μία μαύρη τουαλέτα με μια μεγάλη, λευκή εσάρπα η οποία στην πλάτη έγραφε «Pensati Libera» (σκέψου ελεύθερα) – μια φράση που είναι χαραγμένη σε ζωφόρο στο ιστορικό κέντρο της Γένοβας, στη διασταύρωση μεταξύ των οδών Ντι Φοσατέλο και Σαν Λούκα. Ακολούθησε η πιο πολυσυζητημένη εμφάνισή της, μια ολόχρυση εφαρμοστή δημιουργία που έδινε την αίσθηση του γυμνού. Στην ουσία, βέβαια, δεν αποκάλυπτε τίποτε απολύτως, αφού τα απόκρυφα σημεία που διακρίνονταν ήταν τυπωμένα με εξαιρετικά αληθοφανή τρόπο. Το μήνυμα, όμως, όπως το ήθελαν οι δύο γυναίκες και όπως το περιέγραψε η Μαρία Γκράτσια Κιούρι, πέρασε: «Το γυμνό θυμώνει τους ανθρώπους γιατί η έλλειψη σεμνότητας στο σώμα θεωρείται επίθεση στην ηθική. Αυτό το φόρεμα αποτίει φόρο τιμής στην ομορφιά του γυναικείου σώματος σε μια εποχή που, σε ορισμένες χώρες του κόσμου, τα αναπαραγωγικά τους δικαιώματα απειλούνται, η ελευθερία τους να σπουδάζουν και να εργάζονται είναι κάτι το οποίο στερούνται, το δικαίωμά τους σε μια ειρηνική ζωή καταπατάται από τον πόλεμο».

Στη συνέχεια φόρεσε μια λευκή τουαλέτα με τα πιο αρνητικά μηνύματα που της έχουν στείλει haters γραμμένα επάνω της με μαύρο χρώμα. Θέλησε να δείξει το μίσος που μπορεί οι άνθρωποι να δείξουν σε κάποιον χωρίς καν να τον ξέρουν, αλλά και το ότι η ίδια δεν πτοείται από αυτά, όπως δεν θα έπρεπε και κανείς άλλος. Και η βραδιά έκλεισε με την τέταρτη εμφάνισή της, ένα φόρεμα χρυσό «κλουβί», δηλαδή ένα στενό χρυσό κορμάκι με μια φούστα σαν τα συρμάτινα εσώρουχα που φορούσαν παλιά οι γυναίκες κάτω από τα φορέματά τους για να τους δίνουν όγκο. Το σύνθημα ήταν να απελευθερωθούν οι νέες γενιές από τα στερεότυπα φύλου στα οποία οι γυναίκες συχνά αισθάνονται εγκλωβισμένες.

Την έκπληξη όμως της την επιφύλαξε για το τέλος του Φεστιβάλ ο σύζυγός της, αφού, την πέμπτη και τελευταία ημέρα, καθώς ο 25χρονος ιταλός ράπερ Rosa Chemical τραγουδούσε, σήκωσε τον Fedez στη σκηνή, του έδωσε ένα φιλί στο στόμα και εκείνος ανταπέδωσε. Οι αντιδράσεις από συντηρητικά κομμάτια της ιταλικής κοινωνίας ήταν έντονες, ενώ ο Rosa Chemical δήλωσε ότι η κίνηση αυτή ήταν κάτι που του ήρθε αυθόρμητα, καθώς το Σαν Ρέμο είναι το Φεστιβάλ της αγάπης. Φωτογραφίες και βίντεο δείχνουν τη Φεράνι θυμωμένη, αν και εκείνη την ώρα το αντιμετώπισε με χαμόγελο, ενώ οι followers της παρακολουθούν τα posts της για να δουν αν το ζευγάρι θα κάνει κοινή εμφάνιση. Η συνέχεια, φυσικά, στο Instagram.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.