Μπορεί το Βερολίνο να μην είναι η «Μέκκα» του yacht design, ωστόσο ο έλληνας σχεδιαστής superyachts και εσωτερικών χώρων Θεόδωρος Φωτιάδης βρήκε εκεί την ιδανική βάση για τις επαγγελματικές του δραστηριότητες. Αλλωστε, το μεγαλύτερο διάστημα ταξιδεύει, συμμετέχει στα περισσότερα μεγάλα Yacht Shows ανά την υφήλιο και συνεργάζεται με ανθρώπους από όλον τον κόσμο, ενώ πολύ πρόσφατα βρέθηκε στην Ελλάδα. Τον συναντήσαμε στη μαρίνα Φλοίσβου και μιλήσαμε για όλα όσα συμβαίνουν στον χώρο του σύγχρονου yachting, αλλά και για τα δικά του projects.
Ποια είναι τα σχέδια µε τα οποία ασχολείστε αυτόν τον καιρό; Τι ετοιµάζετε;
«Τα projects μας έχουν διάρκεια 3 έως 5 έτη, ανάλογα με το μήκος και την πολυπλοκότητα του design τους. Ασχολούμαστε με σκάφη άνω των 80 μέτρων, όσον αφορά στα luxury yachts, και από τα 65 μέτρα και πάνω για τα support yachts. Αυτή την περίοδο δουλεύουμε σε πέντε σκάφη που βρίσκονται σε διαφορετική φάση σχεδιασμού και κατασκευής το καθένα και όλα είναι μήκους μεταξύ 85 και 130 μ. Επίσης, έχουμε και τρία projects interior design, το ένα είναι ένα διαμέρισμα μέσα στο Plaza Hotel της Νέας Υόρκης και τα άλλα δύο είναι ξενοδοχεία 5 και 7 αστέρων στο Βερολίνο».
Ενα από τα πιο εντυπωσιακά έργα σας είναι το superyacht concept «5th Element», για το οποίο έχετε δώσει ιδιαίτερη έµφαση στις εγκαταστάσεις spa και το well being. Πώς σας προέκυψε ως ιδέα;
«Το «5th Element» ξεκίνησε από την επιθυμία ενός πελάτη και της συζύγου του, οι οποίοι ήθελαν ένα σκάφος όπου θα μπορούσε εκείνος να κάνει extreme sports και εκείνη να χαλαρώνει με τις φίλες της. Το «5th Element» είναι το πρώτο superyacht με full spa στο κυρίως κατάστρωμα. Διαθέτει, ανάμεσα σε άλλα, δωμάτιο απόλυτης ηρεμίας και ησυχίας (silent room), salt cave, ice chamber, massage room, relaxing area με alpha waves-αρωματοθεραπεία. Επίσης, στο ίδιο κατάστρωμα έχουμε μια πισίνα με καταρράκτη, μπαρ και lounge, φτιαγμένα έτσι ώστε όλα να είναι απολύτως ασφαλή και διακριτικά τοποθετημένα κάτω από το ελικοδρόμιο».
Επίσης, στο ίδιο concept, παίζετε µε τα στοιχεία της φύσης: νερό, φωτιά, αέρας, γη. Πώς φαίνεται αυτό σχεδιαστικά;
«Τα χρώματα κυρίως είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά. Ενώ το κατάστρωμα του spa έχει καφέ παλέτα και γήινες αποχρώσεις, το κατάστρωμα του ιδιοκτήτη είναι γαλάζιο όπως το νερό και το top deck έχει μια λευκή παλέτα που παραπέμπει στο στοιχείο του αέρα. Σε όλα τα καταστρώματα έχει διατηρηθεί η ίδια ιδέα όσον αφορά στον σχεδιασμό και το concept των επίπλων και των επιφανειών που καλύπτουν τους τοίχους, με διαφορές στα χρώματα και σε κάποια διακοσμητικά στοιχεία όπως βάζα, έργα τέχνης, χαλιά, κ.ά.».
Μιλήστε µας για το ποιες είναι οι νέες τάσεις στο yacht design.
«Η πανδημία, καθώς και το γεγονός ότι πλέον έχουμε πελάτες πιο νέους ηλικιακά – 30 και 40 ετών -, έχουν αλλάξει πολύ τη βιομηχανία μας. Στη διάρκεια της COVID-19 είδαμε ότι οι ενοικιάσεις superyachts από εκεί που διαρκούσαν 1-2 εβδομάδες, αυξήθηκαν στις 5 με 6, έως και 10. Επίσης, τα support vessels έχουν γίνει αναγκαία, ώστε να μπορεί το mother ship να μένει για πιο πολύ καιρό σε ανοιχτή θάλασσα και να αποφεύγει τους ελλιμενισμούς. Αρκετά σκάφη που σχεδιάζουμε από το 2020 και μετά διαθέτουν καμπίνα για δάσκαλο/α, και πολλά άλλα amenities που τα καθιστούν ιδανικά για να μείνεις on board αρκετό καιρό χωρίς να σου λείψει τίποτα. Από την άλλη, οι πιο νεαροί πελάτες ζητούν σκάφη με διαφορετικό σχεδιασμό από ό,τι έχουμε δει έως τώρα. Μεγάλοι ενιαίοι χώροι, μοντέρνα εσωτερικά και πάνω από όλα καλό σήμα Wi-Fi βρίσκονται στην κορυφή των αιτημάτων τους. Οι πιο πολλοί είναι «παιδιά της Silicon Valley» και πρέπει να είναι πάντα online. Επίσης, από εκεί που τα superyachts ήταν πλωτά παλάτια, τώρα είναι πιο χρηστικά. Οι νέοι κυρίως θα ταξιδέψουν στο Northeast Passage (Βορειοανατολικό Πέρασμα, τη ναυτιλιακή διαδρομή μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού, κατά μήκος των αρκτικών ακτών της Νορβηγίας και της Ρωσίας), θα πάνε στο Πόρτο Τσέρβο της Σαρδηνίας και στη Μύκονο το καλοκαίρι, ενώ τον χειμώνα στις Μπαχάμες. Η μεγαλύτερη απόσταση που τα σκάφη διήνυαν μέχρι πρότινος ήταν Μονακό – Σεν Τροπέ. Αυτό έχει αλλάξει.
»Επίσης, ο πόλεµος στην Ουκρανία έχει µεταβάλει δραµατικά το τοπίο. Οι ρώσοι µεγιστάνες ήταν εκείνοι που κυρίως ζητούσαν τα τεράστια superyachts, οπότε αυτό το κοµµάτι της αγοράς έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Ο Βορράς, όπου κατασκευάζονται τα σκάφη άνω των 90 µ., αντιµετωπίζει προκλήσεις, αλλά κρατούν τη βιοµηχανία οι Αµερικανοί. Από εκεί που ευθύνονταν για το 30% της αγοράς, έχουν πάει στο 65%. Διαθέτουν πάρα πολλά χρήµατα, ειδικά, µετά την COVID-19, όσοι δραστηριοποιούνται µε IT, logistics, τραπεζικό χώρο. Σκεφτείτε ότι η Lürssen που είχε 5-6 παραγγελίες τον χρόνο τώρα έχει 2 και µάλιστα ο ένας πελάτης είναι Αµερικανός και έχει ζητήσει σκάφος µήκους 145 µ. Πρώτη φορά στην Ιστορία που Αµερικανός κάνει τέτοια παραγγελία (το yacht του Μπέζος είναι 136 µ. και του Μπιλ Γκέιτς ακόµη πιο µικρό). Δεν ξέρω ακόµη το όνοµα του πελάτη, αλλά έχω µάθει ότι ασχολείται µε τα κτηµατοµεσιτικά. Επίσης, οι Αραβες δεν είναι παρόντες όπως πρoηγουµένως στις µεγάλες παραγγελίες, γιατί όποιος µπορούσε να αποκτήσει σκάφος το έχει κάνει ήδη και περιµένουµε µέσα στην επόµενη πενταετία τη νέα γενιά από πρίγκιπες να πάρουν σειρά».
Πιστεύετε ότι έχουν γίνει βήµατα τα τελευταία χρόνια για τη δηµιουργία superyachts που να είναι πιο βιώσιµα και φιλικά προς το περιβάλλον;
«Tα τελευταία χρόνια η πρώτη ερώτηση που μας κάνουν οι πελάτες είναι σχετική με το πώς μπορεί το σκάφος να είναι πιο οικολογικό κατά τη χρήση, αλλά και στη διάρκεια της κατασκευής του. Πώς γίνεται να μειώσουμε τους ρύπους και το οικολογικό του αποτύπωμα. Για να ανταποκριθούμε στα νέα standards, όλες οι εμπλεκόμενες ομάδες, όταν ετοιμάζουμε ένα σκάφος, ταξιδεύουμε πιο λίγο και μόνο όταν είναι πραγματικά αναγκαίο. Τα εσωτερικά που σχεδιάζουμε έχουν πιο οικολογικά υλικά. Αντί για βερνίκια, για παράδειγμα, τα ξύλα είναι μόνο λαδωμένα, αντικαθιστούμε το δέρμα με το υλικό Alcantara και χρησιμοποιούμε ηφαιστειακή πέτρα (για το ice chamber του «5th Element», για παράδειγμα). Επιπλέον, γίνονται τρομερές αλλαγές στο θέμα των μηχανών, με τη μεθανόλη και το υδρογόνο να υποκαθιστούν το πετρέλαιο».
Οταν σχεδιάζετε, ποιο είναι το βασικό που έχετε κατά νου; Την άνεση, την αισθητική, την επικοινωνία µε το υδάτινο στοιχείο ή κάτι άλλο;
«Οι παράγοντες που αποτελούν προτεραιότητες τίθενται από τον πελάτη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι εμείς πρέπει να εκπληρώσουμε τις επιθυμίες του και να μην ξεχνούμε ότι δεν έχουμε περιθώριο για λάθη, επειδή κοστίζουν αρκετά. Προσωπικά, σχεδιάζω με ελληνική ψυχή και κατασκευάζω με γερμανική πειθαρχία. Οι κανόνες που έχω πάντα σαν Ευαγγέλιο είναι το σκάφος να είναι αξιόπλοο και το crew να έχει καλούς χώρους διαβίωσης. Επίσης, θέλω να δημιουργώ σκάφη που να μπορούν σχετικά εύκολα να «διατηρούνται σε φόρμα». Οταν το crew είναι χαρούμενο, τότε είναι χαρούμενος και ο ιδιοκτήτης».
Εχετε επαφή µε πολύ νέους έλληνες designers. Πώς βλέπετε το ανθρώπινο δυναµικό στην Ελλάδα; Υπάρχει ενδιαφέρον για τον χώρο;
«Στην Ελλάδα μπορεί κάποιος να βρει πολύ ικανά μυαλά και εξαιρετικά ικανούς συνεργάτες, οι οποίοι μπορούν να ξεπεράσουν κατά πολύ τους συνεργάτες μας στον Βορρά, σε δυνατότητες και αποτελεσματικότητα. Το βλέπω αυτό όταν συγκρίνω την απόδοση και προσέγγιση που επιδεικνύουν οι άνθρωποί μας στο στούντιο που διατηρούμε στη Θεσσαλονίκη, με εκείνα του Βερολίνου και του Αμβούργου. Και αυτό συμβαίνει χάρη σε έναν παράγοντα που εμείς οι Ελληνες ονομάζουμε «μεράκι», το οποίο είναι μια πρόσθετη αξία – στο yachting εξάλλου όλοι είμαστε από αγάπη και μεράκι, κανείς δεν καταλήγει σε αυτό από ανάγκη».