Εχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την ημέρα που το τηλέφωνο της Θέμιδος Ζουγανέλη δεν σταματούσε να χτυπά. Ηταν 16 Ιουλίου 2022 και εκείνη βρισκόταν στην αγαπημένη της Μύκονο, τον τόπο καταγωγής της. Tην ίδια στιγμή, τον γύρο του κόσμου έκανε το επίσημο πορτρέτο της τότε δούκισσας της Κορνουάλης και πλέον βασίλισσας Καμίλα για τα 75α γενέθλιά της. Η σύζυγος του βασιλιά Καρόλου Γ΄ πόζαρε χαμογελαστή στον κήπο του σπιτιού της στο Ray Mill House του Wiltshire. Στο τραπέζι ακριβώς μπροστά της διακρινόταν ευκρινώς ένα χειροποίητο φλιτζάνι τσαγιού. Ανήκε στη hand-crafted συλλογή «Κyma» που δημιούργησε η Θέμις Ζουγανέλη, η designer πίσω από το διεθνές brand THEMIS Z.

«Πώς έφτασε στα χέρια της Καμίλα; Ειλικρινά δεν έχω ιδέα» εκμυστηρεύεται όταν τη συναντώ πριν από μερικές ημέρες στο flagship store που δημιούργησε στη Βαλαωρίτου στο Κολωνάκι, το οποίο μαζί με τη Themis Z Mykonos Boutique αποτελούν τα δύο κεντρικά σημεία διάθεσης του brand της στην Ελλάδα. Αεικίνητη, αέρινη, μια γυναίκα που αγαπά να χαμογελά, λατρεύει τελικά να δημιουργεί. Κάπως έτσι εμπνεύστηκε το 2015 το brand THEMIS Z, το οποίο ξεκίνησε αρχικά από το πεδίο του home και εξελίχθηκε σήμερα στο κομμάτι της μόδας και των αξεσουάρ, αποκτώντας φανατικούς θαυμαστές: από τη Μαρί Σαντάλ και τη Μέι Μασκ μέχρι μέλη της βασιλικής οικογένειας της Σουηδίας. Παράλληλα η Θέμις Ζουγανέλη είναι και η designer που επιλέχθηκε αυτοπροσώπως από την Κορντίλια ντε Καστελάν, creative director του Dior Maison, ώστε να σχεδιάσει exclusive σειρές για τον διάσημο γαλλικό οίκο. Και τα σχόλια υπήρξαν διθυραμβικά, με το περιοδικό «How to Spend It» των «Financial Times» να χαρακτηρίζει τις δημιουργίες της «επιτομή του Greek chic».

«Ξέρετε, πιστεύω ακράδαντα ότι εάν είναι κάτι να συμβεί στη ζωή, θα συμβεί. Ιt just happens! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν απαιτείται σκληρή δουλειά» αναφέρει όταν της ζητώ να σχολιάσει την πορεία της. Και πράγματι στην περίπτωσή της το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον. Γιατί η κόρη του Κώστα Ζουγανέλη, ιδρυτή των δημοφιλών κλαμπ «9 Μούσες» στην Αθήνα και στη Μύκονο – εκεί για πρώτη φορά θυμάται ότι αντίκρισε έφηβη τον Τζέρεμι Αϊρονς -, και της πολωνικής καταγωγής Αννας Μιχάλσκι, η οποία είχε δουλέψει στη Νέα Υόρκη ως μοντέλο, αρθρογράφος και στυλίστρια στο «Harper’s Bazaar», δεν περίμενε ποτέ να ασχοληθεί με το design και τη μόδα. Αντίθετα, σπούδασε Διεθνείς Σχέσεις στο Tufts University στη Βοστώνη, ενώ συνέχισε στο Λονδίνο με MBA. Μάλιστα στη βρετανική πρωτεύουσα γνωρίστηκε με τον σύζυγό της Τάκη Κανελλόπουλο της τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν. «Αν μου έλεγες πριν από 15 χρόνια ότι θα δημιουργούσα ένα brand σαν το THEMIS Z, θα γελούσα» αναφέρει. «Βέβαια οι βάσεις με έναν τρόπο υπήρχαν. Ξεκινούν από τη μητέρα μου. Ηταν μοντέλο και στυλίστρια. Αγαπούσε πολύ την εσωτερική διακόσμηση, το απλό, το απέριττο. Τη θυμάμαι να αλλάζει τη διακόσμηση στο σπίτι τέσσερις-πέντε φορές τον χρόνο. Και ύστερα υπάρχει και ο πατέρας μου. Θεωρώ ότι αποτελεί κομμάτι του μύθου της διασκέδασης στην Ελλάδα. Ηθελα να δημιουργήσω λοιπόν ένα brand που θα περικλείει την ελληνικότητα με τις λεπτές, απέριττες γραμμές και συνάμα θα ήταν και «made in Greece»».

©Ολυμπία Κρασαγάκη

Η πορεία

To πρώτο αντικείμενο που δημιούργησε ήταν ένα μαξιλάρι. «Θα έλεγα ότι το THEMIS Z προέκυψε χωρίς κάποιο ιδιαίτερο business plan, ως φυσική εξέλιξη της αγάπης μου για την ελληνική αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων» εξηγεί. «Είχα συστήσει μια εταιρεία και αναλάμβανα την εσωτερική διακόσμηση σπιτιών που προορίζονταν για ξένους στην Ελλάδα. Σχεδόν αυθόρμητα τότε σκέφτηκα να δημιουργήσω δύο μαξιλάρια. Την ίδια στιγμή, ανέκαθεν αγαπούσα την art de la table. Καθοριστικής σημασίας, λοιπόν, υπήρξε ένα ταξίδι μου στο Μαρόκο. Εκεί αντίκρισα κάτι πανέμορφα, χειροποίητα πιάτα. Σκέφτηκα ότι δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα. Αποφάσισα να δημιουργήσω μία σειρά πιάτων που θα αποπνέουν ελληνικότητα, χωρίς να είναι έθνικ και φολκλόρ. Ξεκίνησα με τα πιάτα, έπειτα ήρθαν τα βάζα και τελικά ολόκληρες συλλογές homeware, για να περάσω αργότερα στα αξεσουάρ και στις συλλογές ρούχων».

Συναντώντας τον οίκο Dior

Ιδιαίτερο κομμάτι της προσωπικής της ιστορίας αποτελεί η συνεργασία της με τον οίκο Dior Maison, η οποία αποτυπώθηκε στις συλλογές «Scorpios» και «Ηydra» που δημιούργησε. «Φοβάμαι ότι επαναλαμβάνομαι, αλλά μερικά πράγματα απλά συμβαίνουν στη ζωή, όπως σας είπα και προηγουμένως. Είχα δημιουργήσει ένα pop up store στην Ελβετία για το THEMIS Z. Μια μέρα μάς επισκέφθηκε μια πολύ συμπαθητική κυρία. Αγόρασε, θυμάμαι, όλη τη συλλογή «Κyma» και «Serenity» και κράτησε το τηλέφωνό μου. Μετά από ένα διάστημα μου ζήτησε να συναντηθούμε. Ηταν η creative director του Dior Maison, Κορντίλια ντε Καστελάν. «Θέλουμε να σχεδιάσεις για το Dior Maison» μου είπε. Είχα μείνει με το στόμα ανοιχτό. Λέω μάλλον αστειεύεται! Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνει κάτι τέτοιο!».

Και όμως ήταν, με τη Θέμιδα Ζουγανέλη να διατηρεί μια άψογη συνεργασία με τον οίκο, λαμβάνοντας την εμπιστοσύνη του Μπερνάρ Αρνό. «Υπάρχει πλήρης δημιουργική ελευθερία» αναφέρει. «Για εμένα εξίσου σημαντικό είναι ότι όχι μόνο υπογράφω σχέδια για έναν διάσημο γαλλικό οίκο που αποπνέουν ελληνικότητα, αλλά και το γεγονός ότι οι συλλογές αυτές κατασκευάζονται εδώ, στην Ελλάδα. Πρόκειται δηλαδή για «made in Greece» προϊόντα για τον οίκο Dior Maison. Αυτό λέει πολλά, νομίζω, για το τι μπορούμε να πετύχουμε ως χώρα, αν το θέλουμε».

Ποιες είναι λοιπόν οι πηγές της έμπνευσής της; «Μπορεί να είναι μια φωτογραφία από ένα ταξίδι ή ένα αρχιτεκτόνημα που θα με εμπνεύσει» αναφέρει. Σηκώνεται από τη θέση της. Moυ δείχνει ένα φίνο πορσελάνινο φλιτζάνι της συλλογής «Αthenee Peacock». Επάνω του ξεχωρίζει ένα σπειροειδές μοτίβο. «Το σχέδιο αυτό είναι εμπνευσμένο από τη σκάλα του θέατρου Παλλάς» αποκαλύπτει. «Κυκλοφορώ στην Αθήνα, σημειώνω στο μπλοκ μου πράγματα. Υστερα δημιουργώ τα σχέδιά μου με μολύβι και σειρά μετά έχουν οι ακουαρέλες μου» αναφέρει δείχνοντάς μου αντικείμενα της συλλογής «Symi», που εμπνεύστηκε από τα χρώματα του πανέμορφου νησιού των Δωδεκανήσων με τα νεοκλασικά σπίτια. «Θέλω να δημιουργώ αντικείμενα που φέρουν μια μυρωδιά Ελλάδας, χωρίς όμως να μπορείς να επεξηγήσεις ακριβώς το γιατί. Για αυτόν τον λόγο νομίζω ότι αγαπήθηκε και τόσο το THEMIS Z και εκτός των ελληνικών συνόρων. Οπως επίσης για την εξαιρετική ποιότητα των αντικειμένων του. Δίνουμε μεγάλη σημασία σε αυτό, γι’ αυτό άλλωστε είναι ένα brand που δεν θα το χαρακτηρίζαμε φθηνό για την τσέπη του πελάτη. Ομως κάθε αντικείμενο είναι χειροποίητο. Το αντιμετωπίζω ως έργο τέχνης».

Η σύγχρονη κομψότητα, η φιλία με τη Μέι Μασκ

Τη ρωτώ πώς αποφάσισε να περάσει και στο κομμάτι της μόδας. Με μια χαριτωμένη κίνηση πιάνει το κεφάλι της. «Το πιστεύετε ότι δεν ήθελα να μπω σε αυτόν τον χώρο επειδή είναι πολύ δύσκολος και ανταγωνιστικός; Τα πράγματα όμως πάλι ήρθαν με έναν τρόπο μόνα τους. Ξεκίνησα αρχικά με τσάντες, ύστερα ήρθε μία κάπα, ήρθε και μία δεύτερη και κάποια στιγμή λέω: «Εντάξει, ας φτιάξουμε και δύο καφτάνια για το καλοκαίρι». To ένα έφερε το άλλο και κάπως έτσι φτάσαμε εδώ…».

Mάλιστα, η Μέι Μασκ, η μητέρα του Ιλον Μασκ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στην Ελλάδα ανήρτησε φωτογραφίες της στον λογαριασμό της στο Instagram ποζάροντας με ένα μεταξωτό φόρεμα THEMIS Z. «Σε αυτή την περίπτωση ξέρω πώς βρέθηκε το φόρεμα στα χέρια της Μέι» λέει γελώντας η Θέμις Ζουγανέλη. «Είναι προσωπική μου φίλη. Τη γνώρισα στην Ελβετία και κάνουμε παρέα. Πρόκειται για έναν πολύ ανοιχτό άνθρωπο. Τώρα δεν περίμενα ότι θα έκανε μια τέτοια ανάρτηση. Και να που έγινε!».

Ποια είναι λοιπόν τα όνειρά της για το brand; «Αυτή τη στιγμή είμαστε ένα ελληνικό brand που έχει πετύχει κάποια σημαντικά πράγματα στο εξωτερικό. Δεν σας κρύβω βέβαια ότι στο μέλλον θα ήθελα να δω ένα flagship store μας σε όλες τις μεγάλες πόλεις του εξωτερικού. Θα ήθελα δηλαδή να δείξουμε το lifestyle της Ελλάδας παντού. Τώρα τα προϊόντα πωλούνται διαδικτυακά αλλά και σε πολυκαταστήματα όπως το Bergdorf Goodman στη Νέα Υόρκη, το Galleries Lafayette στο Ντουμπάι, το Harvey Nichols στο Κατάρ. Eίναι ένα brand αγαπητό κυρίως στις ΗΠΑ, στον αραβικό κόσμο και στην Ευρώπη, ενώ ακόμη δεν έχουμε περάσει στην Κίνα. Δεν θα μπορούσαμε κιόλας δηλαδή, με την έννοια ότι η παραγωγή μας αυτή τη στιγμή δεν είναι μαζική. Δεν θα μπορούσε να ακολουθήσει δηλαδή ένα τέτοιο τεράστιο άνοιγμα. Σας θυμίζω ότι όλες οι συλλογές του THEMIS Z παράγονται στην Ελλάδα – εκτός από τα placemats που παράγονται στην Κολομβία – και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Για εμένα το «made in Greece» είναι το άλφα και το ωμέγα, όπως και η προβολή ενός luxury χαρακτήρα της ελληνικότητας».

Μύκονος και Ελβετία

Σχεδιάστρια, επιχειρηματίας, μητέρα δύο κοριτσιών στην εφηβεία, η Θέμις Ζουγανέλη διαμένει μεταξύ Ελλάδας και Ελβετίας. Μάλιστα στο Γκστάαντ διατηρεί ένα υπέροχο σαλέ το οποίο ανήκε στον πάλαι ποτέ πρωτοπόρο της πλαστικής χειρουργικής, τον Βραζιλιάνο Ιβο Πιτανγκί. «Είναι όμορφο να ζεις στο βουνό, στη φύση» εξηγεί. «Δημιουργούνται δυνατές σχέσεις. Οι άνθρωποι είναι πιο φιλικοί ο ένας με τον άλλον. Δεν νιώθω ποτέ μοναξιά στην Ελβετία. Αλλωστε βρίσκομαι συνέχεια σε zoom meetings, κάνω πολλά ταξίδια. Ταξιδεύω σε fashion shows, ενώ στήνουμε pop up stores σε διάφορες γωνιές του πλανήτη. Για παράδειγμα, τώρα δημιουργήσαμε ένα στο Τορόντο».

«Γιατί θεωρείτε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας μόδας;» τη ρωτώ. «Κοιτάξτε, αυτό αλλάζει. Ας είμαστε ρεαλιστές. Τη μία χρονιά ο χώρος της μόδας θα εμπνευστεί από την Ελλάδα, την άλλη από την Ινδία, μετά μπορεί από την Ισπανία και πάει λέγοντας. Αυτό όμως που θεωρώ πιο σημαντικό είναι πως έχουμε πετύχει τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα να έχει αφήσει πίσω της τα αμαρτωλά μπαγκάζια του παρελθόντος και πλέον να αποτελεί μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα όπου όλοι θέλουν να έρθουν και να εγκατασταθούν».

Ως βέρα Μυκονιάτισσα, όμως, τι έχει να πει για την τρομακτική ανάπτυξη του νησιού της; «Οποιοδήποτε μέρος γίνεται παγκόσμιος προορισμός αλλάζει. Πώς είναι η Γαλλία και το Σεν Τροπέ; Πώς είναι η Ισπανία και η Ιμπιζα; Πλέον είναι η Ελλάδα και η Μύκονος. Το νησί μου αποτελεί ένα διεθνές brand name. Tώρα αν εγώ προτιμώ τη Μύκονο όπως ήταν στα 80s αυτό είναι προσωπικό μου θέμα. Δεν γίνεται να μεμψιμοιρώ για τη Μύκονο που έχασα. Ολα τα πράγματα αλλάζουν. Αυτό που με ενοχλεί βέβαια βαθιά είναι η ανάπτυξη που δεν σέβεται το περιβάλλον. Να αναπτυχθεί λοιπόν η Μύκονος, αλλά όχι εις βάρος του εαυτού της».

Τα σχέδια της Θέμιδος Ζουγανέλη για αυτό το καλοκαίρι είναι πολλά, με σκοπό η σύγχρονη, λιτή ελληνικότητα που αποπνέει το brand THEMIS Z να ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο: «Προγραμματίζουμε να δημιουργήσουμε pop up stores στη Γενεύη, στο Λονδίνο, στο Παρίσι, όπου θα δώσουμε το «παρών» και στην εβδομάδα μόδας, στο τέλος του Ιουνίου.
Τα σχέδιά μας είναι ανεξάντλητα!».

Κεντρική φωτογραφία: Ολυμπία Κρασαγάκη