Στη μεγάλη αίθουσα ο φωτισμός ήταν χαμηλωμένος, αλλά ένα αχνό γαλάζιο φως, μαζί με την κίτρινη θαμπάδα που εξέπεμπε το έργο «Saint Eleftherios» (1989) του Στίβεν Αντωνάκου, σε άφηναν να διακρίνεις τις μορφές και τις εικόνες στους πίνακες που κρέμονταν στους τοίχους. Ηταν ένας τρόπος να δεις και να βιώσεις την έκθεση «Black & Blue» στον εκθεσιακό χώρο του Fougaro Art Center στο Ναύπλιο (www.fougaro.gr), στη λεγόμενη «blue hour», μία ώρα δηλαδή προτού εκπνεύσει το ωράριο λειτουργίας της. Περισσότερα από 150 έργα τέχνης από 75 καλλιτέχνες, Ελληνες και ξένους, από τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς και τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ μέχρι τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο και τον Αλέξανδρο Ψυχούλη, με συνδετικό ιστό τους τη χρωματική παλέτα της επιφάνειάς τους αλλά και το γούστο και κριτήριο της γυναίκας που τα αγάπησε και θέλησε να τα αποκτήσει. Κοινώς ήταν όλα έργα από τη συλλογή της Φλωρίκας Π. Κυριακοπούλου, της εικαστικού, πρώην δημοσιογράφου, επιχειρηματία και μέλους της γνωστής οικογένειας βιομηχάνων με τη φιλανθρωπική δράση. Αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη παρουσίαση της συλλογής στο Ναύπλιο και, όπως συμβαίνει συχνά με τις εκθέσεις που διοργανώνονται περίπου κάθε τρεις μήνες στο Φουγάρο και αντλούν υλικό από την FKP Collection, δεν περιοριζόταν μόνο στον εκθεσιακό χώρο αλλά απλωνόταν σε επτά διαφορετικές «γωνιές» του Φουγάρου, από το Cafébistrot και τους χώρους των εργαστηρίων μέχρι την εντυπωσιακή βιβλιοθήκη. Η επιμέλεια ανήκε στην ίδια την Κυριακοπούλου. Αλλωστε, αυτό το τόσο ιδιαίτερο κέντρο τέχνης που βρίσκεται στην ομορφότερη πόλη της Ελλάδας είναι δικό της δημιούργημα, απ’ άκρη σε άκρη του. «Δεν μπορεί κανείς να αντιληφθεί το Φουγάρο έξω από την προσωπικότητά της» σχολίαζε ο γνωστός ζωγράφος Μανώλης Χάρος (προτού έρθει η πανδημία κορωνοϊού στις ζωές μας και τις αλλάξει άρδην, όπως βέβαια και τη λειτουργία του Φουγάρου). Ο Μανώλης Χάρος ήταν διευθυντής πολιτισμού του Fougaro Art Center και υπεύθυνος για τον κεντρικό προγραμματισμό των εκθέσεων, αν και όπως διευκρίνιζε ο ρόλος του ήταν περισσότερο συμβουλευτικός παρά διευθυντικός. «Προσωπικά, επέμεινα πολύ στη διοργάνωση εκθέσεων με έργα της συλλογής όπως η πιο πρόσφατη «Black & Blue», γιατί το μεγάλο κεφάλαιο όλης της ιστορίας είναι η συλλογή της Κυριακοπούλου» εξηγούσε. Ο Μανώλης Χάρος ήταν εκεί όταν άρχισε να δημιουργείται στη δεκαετία του ’80. Ενα έργο του ήταν από τα πρώτα που αγόρασε η Φλωρίκα Κυριακοπούλου. Σήμερα αριθμεί περί τα 3.000 έργα και περιλαμβάνει άλλα τόσα αντικείμενα (έπιπλα, τεχνήματα κ.ά.), ενώ εμπλουτίζεται διαρκώς με τα μεγάλα αλλά και τα λιγότερο γνωστά ονόματα καλλιτεχνών που «μιλούν» στην καρδιά της. Πράγμα που σημαίνει ότι στη συλλογή κυριαρχεί ένας μεγάλος όγκος δουλειάς τής γνωστής και μη εξαιρετέας Λήδας Παπακωνσταντίνου, αλλά συναντά κανείς και το έργο ταλαντούχων αλλά λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών όπως η Ελένη Γκλίνου ή η Σόλβεϊ Κέλερ.

Διευθυντής της συλλογής είναι ο Αλέξανδρος Στάνας, γενικός διευθυντής του Φουγάρου μέχρι το 2016. «Ο χαρακτήρας της συλλογής διαμορφώνεται από την προσωπική ματιά της εικαστικού Κυριακοπούλου, η οποία φέρνει κοντά της πράγματα που αγαπάει. Οχι μόνο τα εικαστικά έργα αλλά και πολλά χρηστικά αντικείμενα, καθώς και αντικείμενα ασιατικής και αφρικανικής τέχνης» εξηγεί. Μέρος της συλλογής μπορεί να δει κανείς και στην Αθήνα, στο Fougaro Athens 14 στην Κάτω Κηφισιά το οποίο άνοιξε το 2018. Εκεί παρουσιάζονται έργα μέσα από περιοδικές εκθέσεις όπως η τωρινή παρουσίαση της δουλειάς των Σόνια βον Εσλε, Χέρμπερτ Μέλερ και Αλέξη Σαρρηγεωργίου.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω