Η δοκιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πριν από πέντε χρόνια αποτελούσε μια αγχώδη δοκιμασία για έναν δημοσιογράφο αυτοκινήτου εξαιτίας κυρίως της έλλειψης σημείων φόρτισης αλλά και της οριακής αυτονομίας της μπαταρίας, με αποτέλεσμα να μην τολμάς να ξεμυτίσεις ούτε στον παράδρομο της Εθνικής Οδού. Ιδιαίτερα τηνημέρα παραλαβής του αμιγώς ηλεκτρικού από την ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία, εκτός από την εμφανή αγωνία του υπογράφοντος, η οδήγηση του πλήρως αθόρυβου αυτοκινήτου γινόταν με το μισό βλέμμα στραμμένο στον δρόμο και το άλλο μισό καρφωμένο στο ψηφιακό ταμπλό για τον έλεγχο της αυτονομίας. Λίγη ώρα αργότερα, η πιλοτή στο σπίτι έμοιαζε με όαση «κιλοβατώρας», με τη «γραφική» εικόνα της κρεμασμένης μπαλαντέζας, ώστε να μη χαθεί ούτε λεπτό από την επιβεβλημένη, πολύωρη βραδινή φόρτιση.
Πέντε χρόνια μετά, η συμβίωση με ένα αποδεδειγμένα πιο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα έχει διασκεδαστικά χαρακτηριστικά, είναι πιο αγχολυτική (ελέω μεγάλης αυτονομίας) και η γνώμη μου πιο εμπεριστατωμένη και κατασταλαγμένη: «βενζίνη τέλος, καλώς όρισες ηλεκτροκίνηση». Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι μια πιο ακριβή πρόταση σε σύγκριση με τα «συμβατικά», όχι όμως πια απαγορευτική. Η πρόσφατη δοκιμή (ταξίδι-αστραπή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη) ενός μεσαίου γερμανικού ηλεκτρικού εξαφάνισε κάθε επίμονη φοβία μου ως προς τη διαδικασία – τον τρόπο και το σημείο φόρτισης. Ο εντοπισμός του κοντινότερου σταθμού φόρτισης στην Εθνική Οδό μέσω σχετικής εφαρμογής ήταν μια εύκολη διαδικασία από το smartphone μου. Η δυνατότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας από το 50% στο 100% σε ταχυφορτιστή 180 kW διήρκεσε 35 λεπτά (αφορμή να πιω και έναν καφέ) και το γερμανικό EV (τη συντομογραφία EV: Electric Vehicle, θα τη συναντούμε όλο και πιο συχνά) είναι έτοιμο για να συνεχίσουμε το ταξίδι με κατεύθυνση προς Βορρά, έως ότου αγναντέψω έπειτα από 2,5 ώρες τον Λευκό Πύργο.
Σήμερα, η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν σκιάζεται από καχυποψία για την αυτονομία του ή για την ανεύρεση φορτιστή. Η ηλεκτρική τεχνολογία πάτησε γκάζι, ήρθε στα μέτρα και σταθμά που έχει συνηθίσει ο οδηγός, αρκεί και ο τελευταίος να μυηθεί στους κανόνες και στη φιλοσοφία ενός αυτοκινήτου με μηδενικές εκπομπές ρύπων που απαιτεί από αυτόν μικρές θυσίες: Πέρα από το κόστος κτήσης, το οποίο παραμένει μια σοβαρή επένδυση (ακόμη και μικρά ηλεκτρικά με αβαντάζ το όφελος της επιδότησης κοστίζουν πέριξ των 25.000 ευρώ), ο οδηγός πριν από ένα μεγάλο ταξίδι θα πρέπει να παραλληλιστεί με τις τεχνολογικές καινοτομίες του οχήματος, να τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια τους κανόνες της οικονομικής οδήγησης, να «ερωτευθεί» το σύστημα ανάκτησης ενέργειας (όπου κατά το φρενάρισμα ανακτάται ενέργεια και επιπλέον… δωρεάν χιλιόμετρα) και να βάλει στη ζωή του τη φόρτιση του EV μοντέλου, ό,τι ακριβώς κάνει δηλαδή με το smartphone του!
Online test drive και ηλεκτρονικές αγορές
Η ηλεκτροκίνηση κινείται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πλάνο αλλαγών, με ανθεκτικούς πυλώνες που διαδίδουν τα ηλεκτρικά μοντέλα με ταχείς ρυθμούς. Ο βασικότερος έχει να κάνει με την γκάμα των μοντέλων, που εμπλουτίζεται με ρυθμούς καταιγίδας και με δεκάδες επιλογές σε κάθε μάρκα (εκδόσεις ανάλογα με την αυτονομία, την μπαταρία και την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα), ποντάροντας ολοένα και περισσότερο σε νέους πελάτες, οι οποίοι έως σήμερα δεν είχαν ιδέα τη σημαίνει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Για αυτόν τον λόγο και η προσέγγιση των φρέσκων πελατών από τις εταιρείες προβλέπει ένα νέο μοντέλο στον τρόπο γνωριμίας και προώθησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Στόχος των ευρωπαϊκών φιρμών είναι να εισάγουν διαδικτυακούς εκθεσιακούς χώρους και virtual δοκιμαστικές διαδρομές που οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να απολαύσουν από την άνεση του καναπέ τους ή στη διάρκεια ενός 10λεπτου διαλείμματος ανάμεσα σε επαγγελματικές συναντήσεις. Online test drive με τη νέα γενιά καταναλωτών λοιπόν, ώστε να αποκτήσει πλέον, και σύμφωνα με τις μελέτες, μια διαφορετική νοοτροπία, η οποία θα βασίζεται στις διαδικτυακές εμπειρίες αγορών, είτε αυτές αφορούν μία μπλούζα είτε την απόκτηση αυτοκινήτου. Τα στοιχεία μαρτυρούν ότι το 91% των πελατών προτιμούν να αγοράζουν ακόμη και το αυτοκίνητό τους online αν η διαδικασία είναι απρόσκοπτη.
Σύμφωνα με νέα έρευνα, αυτό που αναζητεί το 77% των αγοραστών αυτοκινήτων είναι να έχουν σταθερές τιμές (ο πόλεμος στην Ουκρανία και η πανδημία έφεραν τα πάνω κάτω και σε αυτόν τον τομέα), ώστε να γνωρίζουν εκ των προτέρων πόσο θα πληρώσουν. Για αυτόν τον σκοπό και οι περισσότερες μάρκες επιθυμούν οι πελάτες να λαμβάνουν μια σταθερή τιμή, είτε πραγματοποιούν αγορές online είτε στο κατάστημα της επιλογής τους. Επίσης, στο εγγύς μέλλον οι πελάτες θα γνωρίζουν πότε θα παραδοθεί το νέο ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο. Σε αυτό θα συμβάλλει η διαδικτυακή πρόσβαση στην κατάσταση της παραγγελίας τους που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε και πλέον έχει μπει στα πλάνα των εταιρειών.
Μπαταρίες για μεγάλα ταξίδια
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ετοιμάζουν μπαράζ νέων ηλεκτρικών μοντέλων έως το κοντινό 2025. Θα ποντάρουν πρωτίστως στα μικρά και μικρομεσαία ηλεκτρικά, με έμφαση στα οχήματα πόλης που θα κινούνται μόνο ηλεκτρικά. Και αυτό επειδή η κατηγορία των παραδοσιακών αυτοκινήτων πόλης έχει εξαφανιστεί. Οι αντικαταστάτες τους θα έχουν πολυσχιδή προσωπικότητα. Θα έχουν πληθωρική εμφάνιση – με πολλά στοιχεία SUV -, θα διαθέτουν απλόχερη συνδεσιμότητα και εφαρμογές (που έως σήμερα ήταν προνόμια των ακριβών μοντέλων), ενώ θα φορτίζουν ταχύτατα με εξίσου «μπαμπάτσικες» αυτονομίες άνω των 400 χλμ.! Στο στόχαστρο των μεγάλων παικτών και οι μπαταρίες μεγάλων αυτονομιών. Στόχος μία φόρτιση να προσφέρει πάνω από 600 χλμ. στα μεσαία ηλεκτρικά, ενώ τα μεγάλα ηλεκτρικά, SUV και σπορ προτάσεις, να ξεπερνούν ακόμη και τα 700-800 χλμ. Ητοι οι αυτονομίες θα σπάνε το… φράγμα πολλών αυτοκινητοδρόμων, προσφέροντας άνετα ταξίδια.
Το μεγάλο άλμα στις μπαταρίες με μεγάλη διάρκεια ζωής, υψηλή απόδοση και μέγιστη ασφάλεια ανακοίνωσε η Porsche. Συγκεκριμένα, οι μηχανικοί της Porsche αναφέρουν ότι το αύριο στις μπαταρίες δεν απέχει πολύ και σύντομα θα προσφέρουν αυτονομία μέχρι και 1.300 χιλιόμετρα σε ένα μεσαίο οικογενειακό μοντέλο, που θα φορτίζει σε λίγα λεπτά. Ουσιαστικά οι χρόνοι φόρτισης θα εξισωθούν με αυτούς της πλήρωσης των αυτοκινήτων με βενζίνη! Μάλιστα οι πρώτες δοκιμές πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία στα ηλεκτρικά μοντέλα Taycan και Macan. Η νέα τεχνολογία μπαταριών θα δίνει τη δυνατότητα να φορτιστούν έως το 80% σε λιγότερο από 15 λεπτά.
H ηλεκτροκίνηση αποκτά νέους οπαδούς ανά τον κόσμο και αυτό αποτυπώνεται και σε αριθμητικά στοιχεία. Σύμφωνα με μελέτη της EY-Eurelectric, ο ρυθμός υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε γρηγορότερα από ό,τι είχε προβλεφθεί. Παγκοσμίως, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων διπλασιάστηκαν το 2021 και σημείωσαν άλμα της τάξεως του 55% το 2022, αποτελώντας το 13% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων!
Φορτιστές παντού!
Για να κερδηθεί το στοίχημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να υπάρχει και ένα επαρκές δίκτυο φορτιστών. Υπολογίζεται ότι έως το 2040 θα πρέπει να δημιουργηθούν παγκοσμίως πάνω από 140 εκατομμύρια σημεία φόρτισης (αστικοί, ιδιωτικοί και δημόσιοι φορτιστές), εκ των οποίων το 88% θα προορίζεται για κατ’ οίκον φόρτιση, για την εξυπηρέτηση 239 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων. Για την ταχύτερη και πιο δίκαια κατανεμημένη δημιουργία υποδομών φόρτισης, η μελέτη προτείνει την εγκατάσταση φορτιστών – μέσω ρυθμιστικών κινήτρων – σε χώρους όπου οι άνθρωποι εργάζονται και ζουν.
Η πυκνότητα σημείων φόρτισης στην Ευρώπη έχει συμπαρασύρει και τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Γηραιά Ηπειρος είναι πλέον η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στις πωλήσεις ηλεκτρικών μετά την Κίνα, και μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι πωλήσεις EV μοντέλων αυξήθηκε κατά 25%, φτάνοντας σχεδόν τις 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις. Συνολικά, οι αναλυτές αναμένουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών να αγγίξουν σε παγκόσμιο επίπεδο το εντυπωσιακό νούμερο των 14 εκατομμυρίων μονάδων.
Στην Ελλάδα η υβριδική τεχνολογία (που περιλαμβάνει και τα plug in επαναφορτιζόμενα μοντέλα) κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους, όντας η πρώτη επιλογή των νέων υποψήφιων αγοραστών. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα hybrid μοντέλα ξεπέρασαν τις 9.177 ταξινομήσεις (αυξημένες σχεδόν κατά 50%), ενώ τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα υπερδιπλασίασαν τις πωλήσεις, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς τους κατά 4,7 ποσοστιαίες μονάδες.
Mercedes-Benz: Με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες
Σε επίπεδο εταιρειών, η Mercedes-Benz πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση, με αμιγώς ηλεκτρικές προτάσεις που προάγουν την αυτονομία, απογειώνουν τη συνδεσιμότητα και την κορυφαία τεχνολογία και απευθύνονται σε όλες τις ανάγκες. Ενα από τα μοντέλα που εμπλούτισαν την γκάμα της και την ηλεκτρική οικογένεια EQ είναι το νέο EQE SUV, που προσγειώθηκε στη χώρα μας με όλα τα αβαντάζ ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου. Με αδιαμφισβήτητη την ευρυχωρία της, η επιβλητική EQE SUV παραδίδει μαθήματα ηλεκτροκίνησης στον ανταγωνισμό χάρη στις μπαταρίες δυναμικότητας 90,6 kWh, που μετά από μία πλήρη φόρτιση υπόσχονται αυτονομία 590 χλμ., σύμφωνα με το πρότυπο δοκιμών WLTP. H βασική έκδοση EQE 300 SUV διατίθεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 245 ίππων, ενώ υπάρχει και η ισχυρότερη η EQE 350+ SUV με 292 ίππους. Οι τετρακίνητες εκδόσεις υπόσχονται ακόμη περισσότερα αθόρυβα γκάζια με δύο ηλεκτροκινητήρες – έναν για κάθε άξονα τροχών -και αποδόσεις 408 ίππων (EQE 500 4MATIC SUV) ή 476 ίππων (AMG EQE 43 4Matic SUV). Συνολικά, στην ελληνική αγορά το δεύτερο εξάμηνο του 2023 αναμένεται να λανσαριστούν πάνω από 25 νέα ηλεκτρικά μοντέλα. Η κατηγορία που θα δει τις περισσότερες αφίξεις θα είναι η οικογένεια των μικρών SUV, με ενισχυμένες μπαταρίες και αυτονομίες από 400-500 χλμ.
Τα περισσότερα νέα μοντέλα θα κατακλύζονται από προηγμένες τεχνολογίες άνεσης και ασφάλειας, με αιχμή του δόρατος τις οθόνες ψηφιακής τεχνολογίας, κάμερες, ραντάρ και εντυπωσιακά συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης, ενώ ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στο γεγονός ότι τα περισσότερα ηλεκτρικά θα πλαισιώνονται από βιώσιμα υλικά, όπως π.χ. οικολογικό δέρμα στο σαλόνι και υφάσματα από ανακυκλωμένο PET στα καθίσματα ή πλαστικό από ανακυκλωμένα δίχτυα ψαρέματος στα πατάκια κ.ο.κ.