Πόλη της μόδας, της αρχιτεκτονικής, της μουσικής, και όχι μόνο, μητροπολιτικό κέντρο που συνεχώς δημιουργεί και καινοτομεί, το Μιλάνο εξακολουθεί να δίνει παλμό και στην παγκόσμια σκηνή του ντιζάιν.

Με το Salone Internazionale del Mobile, την έκθεση-υπερπαραγωγή που φιλοξενείται εκεί σε τακτά χρονικά διαστήματα, να έχει εξελιχθεί από μια απλή εμπορική συνάντηση που αφορούσε λίγους επαγγελματίες σε γεγονός διεθνούς εμβέλειας, σε μια παγκόσμια «πλατφόρμα» που ορίζει και επαναπροσδιορίζει την έννοια του σχεδιασμού και της αισθητικής των χρηστικών και διακοσμητικών αντικειμένων που συνοδεύουν την καθημερινότητά μας.

Photo Alessandro Russotti

Κόμβος πειραματισμού και δημιουργικού διαλόγου, σαλόνι συναναστροφής των σημαντικότερων σχεδιαστών, χώρος παρουσίασης των πιο πρωτοποριακών ιδεών και προτάσεων, το Salone Internazionale del Mobile πραγματοποιείται κάθε άνοιξη, εποχή που συμβολικά παραπέμπει στη νέα αρχή, στη δημιουργία και στην εξέλιξη.

Ετσι και την ερχόμενη χρονιά, από τις 8 έως τις 13 Απριλίου 2025, στους χώρους του κέντρου εκθέσεων και εμπορίου Fiera Milano Rho, οι φίλοι του ντιζάιν (οι επαγγελματίες και όχι μόνο) θα μπορέσουν να ενημερωθούν για ό,τι νεότερο, για ό,τι πιο πρωτοποριακό, πειραματικό και ευφάνταστο έχει να προσφέρει ο γεμάτος εκπλήξεις χώρος του δημιουργικού σχεδιασμού.

Αναδρομή στο παρελθόν

Η μεγαλύτερη και πιο σημαντική έκθεση επίπλων και σχεδίασης παγκοσμίως, σημείο αναφοράς για τους επαγγελματίες του κλάδου αλλά και για τους ανά τον κόσμο λάτρεις του ντιζάιν, λειτούργησε για πρώτη φορά το 1961 από μια ομάδα ιταλών κατασκευαστών επίπλων που ήθελαν να προβάλουν τη δουλειά τους.

Καρέκλες του Φιλίπ Σταρκ οι οποίες είχαν εκτεθεί στο Salone Internazionale del Mobile του 2023. Photo Gabriel Bouys-AFP-Visualhellas

Oμως αν και ο σκοπός αρχικά ήταν η ενίσχυση της ιταλικής παραγωγής επίπλων και η προώθησή της διεθνώς σε μια εποχή που η χώρα αγωνιζόταν να ανακάμψει από τις μακροχρόνιες επιπτώσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τελικά το Salone del Mobile κατάφερε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον χώρο της αρχιτεκτονικής και της διακόσμησης εσωτερικών χώρων εν γένει.

Οπως κατάφερε και να αναδείξει την περιοχή του Μιλάνου σε παγκόσμιο κέντρο της καινοτομίας και της δημιουργικότητας, όταν όλο και περισσότεροι σχεδιαστές, κατασκευαστές, αρχιτέκτονες και διακοσμητές εσωτερικών χώρων άρχισαν να συγκεντρώνονται στη μεγαλύτερη πόλη του ιταλικού Βορρά για να ανταλλάσσουν ιδέες και για να δικτυωθούν με επαγγελματίες του κλάδου.

Το 1972, η έκθεση μετακόμισε στη σημερινή της έδρα, το εκθεσιακό κέντρο Fiera Milano στο Rho, ένα προάστιο της πρωτεύουσας της Λομβαρδίας, δηλαδή σε χώρο που επέτρεπε την παρουσία περισσότερων εκθετών και τη φιλοξενία ακόμη περισσότερων επισκεπτών. Και πάλι η προσέλευση του κόσμου ήταν μεγάλη και ακριβώς λόγω αυτής της επιτυχίας το Salone Internazionale del Mobile με το πέρασμα του χρόνου δεν περιορίστηκε μόνο στην παρουσίαση επίπλων, αλλά επεκτάθηκε και σε άλλες κατηγορίες, πάντα σχετικές (και) με το ντιζάιν.

Οι δημιουργικές ενότητες

Μεταξύ άλλων το 1976 ενέταξε στη θεματική του τη Euroluce. Πρόκειται για εκδήλωση αφιερωμένη στον φωτισμό και στο φως ως μέσου καλλιτεχνικής έκφρασης αλλά και ως λειτουργικού στοιχείου της καθημερινής ζωής μας.

Η διοργάνωση άνοιξε τον δρόμο για νέες ιδέες και τεχνολογικές λύσεις στον φωτισμό, με τη χρήση των πιο παραδοσιακών αλλά κυρίως των πιο σύγχρονων τεχνολογιών – βλέπε LED. Από τη δεκαετία του 1980 έκανε πρεμιέρα το Fuorisalone, μια σειρά παράλληλων εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται σε διάφορα μέρη του Μιλάνου (πάρκα, σύγχρονα κτίρια, ιστορικές κατοικίες κ.λπ.), μετατρέποντας το διεθνές Salone del Mobile σε γιορτή για όλη την πόλη.

Photo Alessandro Russotti

Στο πλαίσιο του Fuorisalone δίνεται η ευκαιρία και σε νέους σχεδιαστές και σε μικρότερες εταιρείες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε έναν συνεχή δημιουργικό διάλογο. Και το SaloneSatellite που εισήχθη στη διοργάνωση το 1998 θεωρήθηκε ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα στην ανάδειξη και στην υποστήριξη της νέας γενιάς σχεδιαστών, με έμφαση πάντα (όπως και σε όλες τις επιμέρους ενότητες της έκθεσης) στο «Made in Italy» – για να μην ξεχνάμε πως η διοργάνωση λειτουργεί με απώτερο στόχο την προβολή της ιταλικής αισθητικής, ποιότητας και δημιουργικότητας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη.

Ο Φιλίπ Σταρκ, η εκλιπούσα Ζάχα Χαντίντ, ο Μικέλε Ντι Λούκι και ο Πιέρο Λισόνι είναι μερικά μόνο από τα μεγάλα ονόματα που έχουν συνδεθεί κατά διαστήματα με τη διοργάνωση για να της δώσουν κάτι από τη λάμψη και την αίγλη τους, αλλά και για να παρουσιάσουν τα νέα projects των γραφείων και των εταιρειών τους σε όλες τις γωνιές του κόσμου. Δυναμική είναι κατά διαστήματα και η παρουσία οίκων όπως οι Gucci, Hermès, Loro Piana, Saint Laurent και Thom Browne.

Με το βλέμμα προς το αύριο

Το Salone Internazionale del Mobile συνεχίζει, παρουσιάζοντας διαρκώς νέες προτάσεις και ακολουθώντας τη συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας, να παραμένει στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας και της επικαιρότητας. Δίνοντας πάντα χώρο στη δουλειά νέων και ανερχόμενων σχεδιαστών και φωτίζοντας εκτός από τις μεγάλες και τις μικρότερες εταιρείες που η μία μετά την άλλη μπαίνουν στο παιχνίδι.

Photo Nur Photo via AFP-Visualhellas

Οι τελευταίες θεματικές εκθέσεις που φιλοξενούνται στους χώρους του έχουν ως επίκεντρο, μεταξύ άλλων, τις ψηφιακές εξελίξεις, τη βιωσιμότητα, τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών και τη μείωση των επιπτώσεων της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον. Στόχος δεν είναι πλέον μόνο να ενισχυθεί ο κλάδος, αλλά και να διαδοθούν οι νέοι τρόποι παραγωγής με τη χρήση και των ανανεώσιμων πόρων.

Φιλοξενώντας τη διοργάνωση, το Μιλάνο πέρα από κέντρο της haute couture λάμπει και ως κέντρο της παγκόσμιας καινοτομίας. Δικαιώνοντας για άλλη μια φορά τη διαχρονική φήμη του όχι μόνο ως εμπορικής καρδιάς της Ιταλίας αλλά ως διεθνούς σημείου αναφοράς των απανταχού οραματιστών και πρωτοπόρων.

Ολων εκείνων των δημιουργών που με την παρουσία και με το έργο τους σφραγίζουν το σήμερα και μας οδηγούν στον δρόμο προς το λαμπρό αύριο της τεχνολογικής προόδου αλλά και της υψηλής αισθητικής. Για να μην ξεχνάμε, σε έναν αγχωτικό κόσμο που το πρακτικό είναι συχνά το κύριο ζητούμενο, και την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα του κομψού, του ωραίου και του διαχρονικού.