Μπορεί να το έχετε ήδη δει να συμβαίνει. Να ακούγεται μια ειδοποίηση από διάφορα κινητά την ώρα που κάθεστε κάπου αμέριμνοι και, σαν να τους έχει κάποιος προγραμματίσει, οι νεαροί – κατά πάσα πιθανότητα – ιδιοκτήτες τους να ποζάρουν χαμογελώντας για λίγα δευτερόλεπτα και εν συνεχεία να επιστρέφουν στην όποια ασχολία τους. Αυτός είναι ο πρακτικός αντίκτυπος του BeReal, του νέου μέσου κοινωνικής δικτύωσης που γίνεται κάθε μέρα όλο και πιο δημοφιλές, αποτελώντας μάλιστα την ευρωπαϊκή απάντηση στην παντοκρατορία της Σίλικον Βάλεϊ.
To app λανσαρίστηκε το 2020 από τους αγνώστων λοιπών στοιχείων γάλλους entrepreneurs Αλεξί Μπαρεγιά και Κεβίν Περό με στόχο να δοθεί μια εναλλακτική επιλογή στους εκπροσώπους της generation Z που κουράστηκαν από τα social media με τις ωραιοποιημένες φωτογραφίες και τις αψεγάδιαστες ζωές. Στο BeReal δεν μπορείς να βάλεις φίλτρα στις εικόνες σου, θα πρέπει εκ των πραγμάτων να ανεβάσεις και μη κολακευτικές πόζες σου. Δεν υπάρχουν followers αλλά φίλοι, επομένως δεν μπορείς να αποφύγεις την αλληλεπίδραση. Θεωρητικά η εφαρμογή σού δίνει, από τη στιγμή που θα δεις το μήνυμα «Time to BeReal: 2 min left to capture a BeReal and see what your friends are up to!» στην οθόνη του smartphone σου, το χρονικό περιθώριο δύο λεπτών για να τραβήξεις ταυτόχρονα δύο φωτογραφίες – μία με την μπροστινή και μία με την πίσω κάμερα του κινητού σου. Αν δεν προλάβεις, γίνεται φανερό σε όλους ότι δεν τήρησες τον κανόνα. Καθένας μπορεί να δει επίσης αν έκανες πολλά retakes προκειμένου να είσαι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα (ειδικά) της selfie σου. Εννοείται πως δεν ξέρεις εκ των προτέρων ποια στιγμή της ημέρας θα σου ζητηθεί να κάνεις το ποστ σου.
Χάρη σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά το BeReal έχει αναδειχθεί στη δεύτερη πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας του 2022 – το ξεπερνά μόνο το TikTok. Φυσικά και είναι όμως ακόμη πιο εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα έχει πραγματοποιηθεί η άνοδός του: τον Μάρτιο του 2021 αριθμούσε μόλις 10.000 ενεργούς χρήστες σε ημερήσια βάση και σήμερα αυτό το νούμερο έχει ξεπεράσει τα 22 εκατομμύρια (χωρίς φυσικά να έχει εξαντληθεί η δυναμική του). Ετσι λοιπόν η αξία του app αποτιμάται πλέον σε περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα τουλάχιστον με τους «Financial Times».
Από τη Γαλλία στον Λευκό Οίκο
Ο Μπαρεγιά, ο οποίος πέρα από ιδρυτής είναι και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, προτιμά πάντως να κρατά χαμηλό προφίλ (γνωρίζουμε για το παρελθόν του μόνο ότι δούλευε στον τομέα media production της GoPro), αρνείται να δώσει συνεντεύξεις και είναι δύσκολο να βρεις φωτογραφίες του. Το δημιούργημά του, ωστόσο, έχει αρχίσει να εισβάλλει στην κυρίαρχη ποπ κουλτούρα. Σε ένα πρόσφατο σκετς της αμερικανικής σατιρικής εκπομπής «Saturday Night Live» ένας ληστής σε τράπεζα σταματά ξαφνικά το εν εξελίξει έγκλημά του επειδή του έχει έρθει η ειδοποίηση από το BeReal ότι πρέπει να ποστάρει τις φωτογραφίες του. Ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν χρησιμοποίησε πριν από λίγες ημέρες το φορμάτ με το οποίο εμφανίζονται οι εικόνες στην εφαρμογή για να ενθαρρύνει τους πολίτες να κάνουν τα ετήσια αντιγριπικά εμβόλιά τους. Ο επίσημος λογαριασμός του στο Twitter κοινοποίησε μια φωτογραφία του POTUS χρησιμοποιώντας τη διπλή κάμερα. Σε μια εικόνα που τραβήχτηκε με την οπίσθια κάμερα ο Μπάιντεν φαίνεται να χαμογελά και να δείχνει τον ώμο του. Στη δεύτερη, μικρότερη εικόνα που τραβήχτηκε με την μπροστινή κάμερα (selfie), o Αντονι Φάουτσι, κορυφαίος ιατρικός σύμβουλος του προέδρου Μπάιντεν και διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Αλλεργίας και Λοιμωδών Νοσημάτων, και ο Βίβεκ Μέρθι, διευθυντής της Υπηρεσίας Δημόσιας Υγείας των ΗΠΑ, φαίνονται να ποζάρουν παρέα.
Η εφαρμογή BeReal έχει δει πρόσφατα αύξηση στη χρήση της τής τάξεως του 315%, όμως και η αύξηση στα downloads είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή, αφού έχει ξεπεράσει το 1.000%. Δεν είναι τυχαίο ότι το TikTok αλλά και το Instagram έσπευσαν να εισαγάγουν αντίστοιχα features με τη διπλή ταυτόχρονη φωτογραφία και στα δικά τους ψηφιακά περιβάλλοντα. Κάτι που προβληματίζει τους ειδικούς της αγοράς προς το παρόν είναι το ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για διαφημίσεις, επομένως κανείς δεν ξέρει αν το BeReal θα μπορέσει να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο μάρκετινγκ προϊόντων και υπηρεσιών. Ηδη γίνονται συζητήσεις πάντως για τη δημιουργία μιας συνδρομητικής εκδοχής με επιπλέον λειτουργίες, παρ’ όλο που δεν είναι λίγοι όσοι θεωρούν ότι μια τέτοια κίνηση θα αποξενώσει όσους στράφηκαν στο BeReal για λόγους αυθεντικότητας. Προς το παρόν, οι μεγάλες εταιρείες παραμένουν διστακτικές, μόνο το στούντιο Paramount έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι προωθώντας το πολυαναμενόμενο θρίλερ «Scream 6» με φωτογραφίες από το σετ, τα μέλη του καστ αλλά και αποκαλύπτοντας στοιχεία της πλοκής. Υπάρχουν φυσικά πολλές συζητήσεις, κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για μια περαστική μόδα που θα ξεχαστεί (όπως συνέβη πριν από λίγο καιρό με το Clubhouse), ενώ άλλοι θεωρούν ότι τα στοιχεία που θα συγκεντρώνονται σε βάθος χρόνου όσον αφορά τις καθημερινές συνήθειες των χρηστών μπορούν εν δυνάμει να αποβούν πολύ επικίνδυνα.