Τίποτε στον κόσμο του κόμικ δεν λατρεύεται περισσότερο από τον μύθο. Στην ένατη τέχνη, όπως ασκείται στην Αμερική από το σωτήριον έτος 1938, όταν ο Superman πέταξε για πρώτη φορά στον ουρανό της Μητρόπολης, όλα περιστρέφονται γύρω από τη μυθολογία, το origin, τις απαρχές – ενός ήρωα, ενός κόσμου, μιας εταιρείας. Πάρτε, για παράδειγμα, τη Marvel, τον κολοσσό που στεγάζει τον Spider-Man, τον Iron Man, τους Avengers και πλήθος άλλων υπερασπιστών τού καλού που διαπρέπουν την τελευταία δεκαετία στον κινηματογράφο. Εφέτος εορτάζει τα 80 της χρόνια χρονολογώντας την αφετηρία της στις 31 Αυγούστου 1939, όταν λίγες ώρες πριν από την εισβολή του Χίτλερ στην Πολωνία και την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κυκλοφόρησε (με ημερομηνία Οκτωβρίου) το πρώτο και μοναδικό τεύχος του περιοδικού «Marvel Comics». Με πρωταγωνιστές τον Ανθρώπινο Πυρσό και τον πρίγκιπα της Ατλαντίδας Ναμόρ, γνωστό και ως Υποβρύχιο, διέθεσε 80.000 τεύχη τον Σεπτέμβριο, ανατυπώθηκε τον Οκτώβριο φθάνοντας τελικά τις 800.000 πωλήσεις, μετονομάστηκε άμεσα σε «Marvel Mystery Comics» και άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά χαρακτήρων που με προεξάρχοντα τον Captain America κέρδισαν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο πεδίο της τετραχρωμίας προσπορίζοντας γενναία κέρδη στην εταιρεία. Ωστόσο, εκείνη η Marvel ονομαζόταν Timely Comics και πόρρω απείχε από τη διάδοχό της που γνωρίζουμε σήμερα. Γιατί, παρά τον καταστατικό μύθο, στην πραγματικότητα, οι χαρακτήρες, το μοντέλο λειτουργίας, οι καινοτομίες ήρθαν κάπου είκοσι χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 1961.
Και για εκείνη βέβαια την περίσταση υπάρχουν τουλάχιστον δύο εκδοχές – αλλιώς τι μύθος θα ήταν; Η μία, business as usual, ανήκει στον σεναριογράφο και μετέπειτα διευθύνοντα σύμβολο της εταιρείας, Σταν Λι: «Εγραψα μια σύνοψη της ιστορίας με τη βασική περιγραφή των νέων χαρακτήρων [των Fantastic Four] και της κάπως ασυνήθιστης πλοκής και την έδωσα στον πιο έμπιστο και αξιόπιστο καλλιτέχνη μου, τον απίστευτα ταλαντούχο Τζακ Κέρμπι». Η άλλη, πιο δραματική, είναι του «απίστευτα ταλαντούχου» σχεδιαστή Τζακ Κέρμπι: «Η Marvel τότε βρισκόταν κυριολεκτικά στα τελευταία της, έβγαζαν ήδη έξω τα έπιπλα, και ο Σταν Λι καθόταν εκεί και έκλαιγε. Τους είπα να μην κάνουν τίποτε, να περιμένουν, και υποσχέθηκα να τους δώσω κόμικς που θα ανέβαζαν τις πωλήσεις τους». Σύμφωνα με όσα λέγονται στο «Marvel Comics. The Untold Story» (εκδ. Harper Perennial) του Σον Χάου, οι δύο συνεργάτες διεκδικούν ο καθένας για τον εαυτό του την πατρότητα της ιδέας που έσωσε τη δεδομένη στιγμή τη Marvel από τη χρεοκοπία: μια σειρά από δυσλειτουργικούς ήρωες με ανεξέλεγκτες δυνάμεις, χαρακτηρολογικά ελαττώματα, προσωπικά πάθη, εσωτερικές αντιφάσεις, σωματικές αναπηρίες που τους καθιστούσαν ανίκανους να προσαρμοστούν στην κοινωνία γύρω τους χωρίς να ασπαστούν μια μυστική ταυτότητα, ένα απελευθερωτικό προσωπείο. Ο Spider-Man ήταν στην πραγματικότητα ένας νεαρός βιβλιοφάγος που πάθαινε γλωσσοδέτη μπροστά στις ωραίες συμμαθήτριές του. Ο Hulk ένας οξύθυμος επιστήμονας με διπλή προσωπικότητα. Ο Iron Man ένας ερωτύλος έμπορος όπλων με καρδιακά προβλήματα. Ο Thor ένας χωλός γιατρός. O Daredevil ένας τυφλός δικηγόρος. Ο Black Panther ένας μονάρχης κάποιου μικρού αφρικανικού έθνους. Η Black Widow μια ρωσίδα πρώην κατάσκοπος. Εκεί που η DC Comics, αδιαφιλονίκητος κυρίαρχος του χώρου έως τότε, πρόβαλλε υποδείγματα φύσει (Superman) ή θέσει (Batman) υπερανθρώπων, τοποθετημένων σε απροσδιόριστο γεωγραφικό πλαίσιο και μακριά από την τρέχουσα πολιτική πραγματικότητα, η Marvel δημιουργούσε ξαφνικά ατελείς αντιήρωες που ζούσαν στη Νέα Υόρκη και δρούσαν στο γεμάτο ηθικές αβεβαιότητες τοπίο του Ψυχρού Πολέμου. Μέσα από τις περιπέτειές τους προορίζονταν, διστακτικά ενίοτε αλλά αδιαμφισβήτητα, να καταγράψουν το χρονικό της αμερικανικής δεκαετίας τού ’60: αμφισβήτηση, ψυχεδέλεια, ναρκωτικά, ροκ, ψυχανάλυση, καταναλωτισμός, ρατσισμός, φυλετικές διακρίσεις, ελεύθερος έρωτας, πολιτικές δολοπλοκίες, κοινωνικές ανισότητες, αστική παρακμή, καλπάζουσα εγκληματικότητα.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.