Χρηστικά αντικείμενα που θυμίζουν κινητά γλυπτά και αρθρώνουν μια οπτική γλώσσα με τη μέγιστη σαφήνεια. Φωτιστικά, έπιπλα και καθίσματα που συνομιλούν και αλληλοσυμπληρώνονται σαν κομμάτια ενός παζλ. Η Anaktae δημιουργεί υβριδικά αντικείμενα (είναι έπιπλα, είναι έργα τέχνης;), προσφέρει υπηρεσίες αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού εσωτερικών χώρων και εμπνέεται σταθερά από την αρχαία ελληνική κληρονομιά, τουλάχιστον όσον αφορά τον δημιουργικό πυρήνα της. Υποδηλώνεται άλλωστε ήδη από την ονομασία που επέλεξαν για το εγχείρημά τους οι συνιδρύτριες και καλλιτεχνικές διευθύντριές του, κοινώς η βιομηχανική σχεδιάστρια Νταϊάννα Καρβούνη και η αρχιτέκτονας Βίβιαν Φίλιππα (Anaktae από την ελληνική λέξη ανάκτορο, με το επίθημα -ae) όταν μετεξέλιξαν την πρώτη εταιρεία τους, Two Is Company. Στη νέα συλλογή «Kleis» (όπως κλειδί) επιχειρούν να αποδώσουν σύγχρονες ερμηνείες σε κλασικές φόρμες προκειμένου να εξυπηρετήσουν ποικίλες χωροταξικές ανάγκες.

Υπήρχαν συγκεκριµένα οπτικά ερεθίσµατα από τα οποία εµπνευστήκατε τη συγκεκριµένη συλλογή;

«Στη νέα μας συλλογή «Kleis», κάθε κομμάτι είναι ένα κινητό γλυπτό, με γεωμετρικές φόρμες και σχήματα αλληλένδετα, που αλληλοσυμπληρώνονται, «κλειδώνουν» μεταξύ τους, δημιουργούν συνθέσεις εναλλάξιμων μορφών και μεταβλητών χρήσεων. Εμπνεόμαστε από αρχιτεκτονικές μορφές, από τη δυναμική ενέργεια των ουράνιων σωμάτων – τις φυσικές και αδρές τους επιφάνειες -, από τα κεραμικά της γεωμετρικής εποχής, τις κατόψεις των μινωικών ανακτόρων, τη βυζαντινή εικονογραφία, το αεικίνητο βλέμμα των flaneurs του 19ου αιώνα. Η λέξη Kleis σημαίνει κλειδί και είναι ένα σχεδιαστικό εργαλείο με πολλαπλές ερμηνείες, έννοιες και συνειρμούς στη δουλειά μας. Τα κλειδιά συμβολίζουν τις ανακαλύψεις και τις αφυπνίσεις, έχουν τη δύναμη να ξεκλειδώσουν δυνατότητες και νέα ενδεχόμενα, αποκαλύπτοντας εσώτερες αλήθειες και πολύτιμα όνειρα. Τα κλειδιά συμβολίζουν επίσης το πάθος μας για την επίλυση προβλημάτων και την εκμαίευση νέων δυνατοτήτων στον σχεδιασμό».

Ποια είναι η δηµιουργική διαδικασία που ακολουθείτε από τη σύλληψη της ιδέας για ένα αντικείµενο ως την επίλυση αυτών των «προβληµάτων»;

«Η δημιουργική διαδικασία αρχίζει συνήθως από ένα εσωτερικό ερέθισμα. Θα λέγαμε ότι εικονογραφούμε, αναπαριστούμε τοπία ψυχικά, υλοποιούμε δηλαδή ισχυρές συναισθηματικές καταστάσεις, διαθέσεις και όνειρα. Με μια διαδικασία μελέτης και αφαίρεσης περνάμε στην κατασκευή υλικών μοντέλων. Μακέτες, σχέδια, εκλεπτύνσεις και ξανά πάλι σχέδια μέχρι τα πρωτότυπα αντικείμενα. Οι συλλογές μας και τα έπιπλά μας με αυτόν τον τρόπο ξεπερνούν τις εφήμερες τάσεις και διαποτίζουν με συναίσθημα και νόημα τον χώρο που μας περιβάλλει».

Πώς µοιράζονται οι ρόλοι µεταξύ σας σε αυτή τη δηµιουργική διαδικασία;

«Επειδή η διαδικασία της δημιουργίας των συλλογών και των projects είναι πολύ ιδιαίτερη, αρχίζουμε μαζί, μετά απομακρυνόμαστε και ξανασυναντιόμαστε στα κομβικά σημεία. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τα projects μας μέσα από μια συμπληρωματική αισθητική, δημιουργική σαφήνεια, πίστη στην κεντρική ιδέα, επιμονή για το αποτέλεσμα, ευελιξία στις προκλήσεις και εξωστρέφεια. Στη συνέχεια μοιραζόμαστε και μοιράζουμε τους ρόλους της υλοποίησης και της επίβλεψης – όπως σε κάθε δημιουργικό γραφείο – μεταξύ μας και με τους κατασκευαστές μας. Η δημιουργική διαδικασία κάθε έργου ή συλλογής είναι μια συλλογική δουλειά με ιεραρχίες και καταμερισμό εργασιών».

Ποιοι είναι οι τεχνίτες µε τους οποίους συνεργάζεστε; Ρωτάω γιατί έχω την αίσθηση ότι σήµερα είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς ανθρώπους µε τεχνογνωσία και µεράκι.

«Κάθε μας κομμάτι κατασκευάζεται στην Ελλάδα από τεχνίτες με βαθιά παράδοση, σε εργαστήρια μαρμαροτεχνίας και μεταλλοτεχνίας, επιπλοποιεία και χυτήρια. Οι επιφάνειες και τα φινιρίσματα είναι επιλεγμένα για να αναδείξουν την ομορφιά και την ακεραιότητα των ατόφιων υλικών – μάρμαρο, ξύλο και ορείχαλκο. Η πατίνα αφηγείται μια ιστορία φυσικών διεργασιών και διαχρονικής δεξιοτεχνίας. Δουλεύουμε με ανθρώπους με πάθος για την κατασκευή και μεταξύ μας υπάρχει αλληλοεκτίμηση και σύμπνοια που συνυπάρχουν με τον σεβασμό στα όρια ανάμεσα στις προσωπικότητές μας».

Γιατί είναι σηµαντικό για εσάς να έχετε σηµείο αναφοράς την Αρχαία Ελλάδα;

«Τα σχήματα που δημιουργούμε εξερευνούν αρχετυπικές γεωμετρίες και σύμβολα, απέριττα και εντοπισμένα στα θεμελιώδη στοιχεία τους. Η αισθητική μας ταυτότητα συμπυκνώνει διαφορετικές επιρροές και εμπεριέχει δομές και σύμβολα από τον ελληνικό πολιτισμό εντάσσοντας και επαναπροσδιορίζοντάς τα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Είναι μια άσκηση αφαίρεσης και μια μελέτη στην υλικότητα».

Ποια πιστεύετε ότι είναι η µεγαλύτερη δυσκολία που αντιµετωπίζουν οι σχεδιαστές οι οποίοι δηµιουργούν αντικείµενα και έπιπλα στην Ελλάδα;

«Εχουμε μια μικρή αγορά και ταυτόχρονα ένα ασθενές στίγμα στη διεθνή «σκληρή» αγορά. Οι δημιουργοί χρειάζονται μεγάλη προσπάθεια και πόρους. Ταυτόχρονα στερούνται «επίσημης» στήριξης και η έννοια της μεταξύ τους συλλογικότητας είναι εκτός της παιδείας μας. Πολύ δύσκολες συνθήκες».

Υπάρχουν κάποιοι/κάποιες δηµιουργοί τη δουλειά των οποίων θαυµάζετε ή εκτιµάτε και είναι ενεργοί σήµερα;

«Θα λέγαμε την Ελένη Βερναδάκη και τον Νίκο Βαλσαμάκη για τη θηριώδη δημιουργικότητα, επιμονή και αντοχή τους».

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα αντικείµενο για να αντέξει τη δοκιµασία του χρόνου; Ισχύει το µότο «form follows function»του περασµένου αιώνα;

«Δεν πιστεύουμε στο δίπολο και στη δυσχερή σχέση που δημιουργούν ο διαχωρισμός και η ιεράρχηση της αισθητικής με τη λειτουργικότητα. Η συνύπαρξή τους μπορεί να είναι φυσιολογικά εφικτή. Η αισθητική μπορεί να λειτουργεί τέλεια και στην ειλικρινή λειτουργικότητα πάντα λάμπει η αισθητική. Τότε ένα αντικείμενο – ένα δημιούργημα γενικά – γίνεται διαχρονικό».

Ποιες πιστεύετε πως είναι οι προκλήσεις για τους σχεδιαστές του µέλλοντος µε δεδοµένη και την κλιµατική κρίση, για παράδειγµα;

«Υπάρχουν δημιουργοί που ακολουθούν τα trends, άλλοι που οι προκλήσεις – όπως η κλιματική αλλαγή, η τεχνητή νοημοσύνη και άλλες αντίστοιχες εξελίξεις – τους απασχολούν και επηρεάζουν την κατεύθυνση του έργου τους. Εμάς μας απασχολούν περισσότερο θέματα πιο «διαχρονικά», πιο εσωτερικά, που έχουν ως κέντρο την ανθρώπινη φύση, την ψυχική υπόσταση και την εξέλιξή της».

Ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνονται οι δηµιουργίες σας;

«Στην Αnaktae κινούμαστε ανάμεσα στις κλίμακες και ανακαλύπτουμε νέες εφαρμογές της έμπνευσής μας σε έπιπλα και σε χώρους. Στα projects μας, είτε είναι έπιπλα είτε interiors και αρχιτεκτονικά, λειτουργούμε με ευελιξία στις προκλήσεις των budgets και απαντάμε σε καθημερινές αισθητικές ανάγκες αυθόρμητα και απλά. Θα λέγαμε ότι οι πελάτες μας έρχονται σε εμάς γιατί τους αρέσει το διακριτό αισθητικό αποτύπωμα της δουλειάς μας. Οι χώροι που δημιουργούμε, τα έπιπλα και τα αντικείμενά μας αποπνέουν θετική ενέργεια και έναν δομικό αισθησιασμό. Η δουλειά της εταιρείας μας χαρακτηρίζεται από υψηλή ποιότητα χειροποίητης κατασκευής στην Ελλάδα και ιδιαίτερα υλικά και αυτό εξαρχής δεν είναι χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά οι δημιουργίες μας έχουν ένα μεγάλο εύρος ειδών και τιμών, θέλουμε και μπορούμε να προσεγγίσουμε ένα κοινό που αναζητά μια ιδιαίτερη αισθητική».