Εχει πάντα την αξία του το να γνωρίζουμε νέους, δημιουργικούς Ελληνες που εδρεύουν στη χώρα μας και καταφέρνουν να διακρίνονται για το έργο τους και εκτός συνόρων. Ενα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο Λουκάς Χονδρός , σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας και προϊόντων (ασχολείται με τη σχεδίαση εταιρικής ταυτότητας, τη συσκευασία τροφίμων και ποτών αλλά και τον σχεδιασμό προϊόντων), ο οποίος τιμήθηκε πριν από λίγες ημέρες στα εφετινά Pentawards με το χρυσό βραβείο στην κατηγορία «Plant-based, vegan and alternative foods» και με το βραβείο «People’s choice» για το ελληνικό βίγκαν σνακ Bananostáfido.

Aπόφοιτος του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έχει εργαστεί στο RnD Τμήμα της BIC, στον τομέα της έρευνας και σχεδίασης ξυριστικών μηχανών μιας χρήσης, και συμμετείχε επίσης στη δημιουργική ομάδα του Μουσείου Μπενάκη το 2015. Από το 2016 είναι βασικό μέλος της δημιουργικής ομάδας της Mousegraphics (Packaging Design Agency). Πολλά από τα πρότζεκτ του έχουν διακριθεί ατομικά ή ομαδικά σε εγχώριους αλλά και διεθνείς διαγωνισμούς με βραβεία συσκευασίας (Pentawards, Dieline, EΒΓΕ).

Πείτε µας λίγα λόγια για τα βραβεία Pentawards στα οποία διακριθήκατε. Τι σηµαίνουν αυτές οι διακρίσεις για εσάς;

Τα Pentawards είναι ίσως ο μεγαλύτερος θεσμός σχετικά με τον σχεδιασμό συσκευασίας σε όλον τον κόσμο. Σίγουρα είναι αρκετά τιμητικό να λαμβάνεις διακρίσεις για τη δουλειά σου, ανάμεσα στις καλύτερες συσκευασίες από όλον τον κόσμο. Παρ’ όλα αυτά, τα βραβεία δεν είναι αυτοσκοπός αλλά απόδειξη ότι ένα project πήγε καλά και έχει κάτι το οποίο το κοινό ξεχωρίζει και μπορεί να το ανακαλέσει στη μνήμη του.

Ποια είναι η διαδικασία όταν ξεκινάτε ένα νέο εγχείρηµα; Εχετε κάποια συγκεκριµένη µέθοδο εργασίας;

Προσπαθώ να προσεγγίζω κάθε νέο πρότζεκτ όσο πιο ολιστικά γίνεται. Σημαντικό είναι αρχικά να κατανοήσεις τις προς επίλυση ανάγκες, καθορίζοντας όσο το δυνατόν καλυτέρα τι πρέπει να σχεδιάσεις, χωρίς όμως να προκαθορίσεις το τελικό αποτέλεσμα.

Το κομμάτι της έρευνας που ακολουθεί είναι χαοτικό αλλά ταυτόχρονα γοητευτικό και δημιουργικό. Αν και η σχεδιαστική διαδικασία σίγουρα έχει μια αλληλουχία ως προς τα στάδια, δεν είναι πάντα γραμμική. Οι αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον, οι περιορισμοί και οι ευκαιρίες που προκύπτουν προκαλούν ανατροφοδότηση και επαναπροσδιορισμό. Πολλές από τις πιο δημιουργικές ιδέες έχουν προκύψει πολύ αυθόρμητα, αναιρώντας το manual της σχεδίασης και ακολουθώντας πιο αιρετικές προσεγγίσεις.

Πορσελάνινη κανάτα εμπνευσμένη από τον κυκλαδικό πολιτισμό για το φεστιβάλ «Ημέρες Γαστρονομίας» του Μουσείου Μπενάκη. Φωτογραφία Δημήτρης Πούπαλος

Ποιο είδος έργων προτιµάτε να δηµιουργείτε και γιατί;

Μετά τις σπουδές μου στο βιομηχανικό σχέδιο έτυχε να δουλεύω στη σχεδίαση συσκευασίας και οπτικής ταυτότητας. Μετά από περίπου δέκα χρόνια μπορώ να πω ότι νιώθω δημιουργικός σε αυτό το πεδίο του design. Κατά καιρούς σχεδιάζω, ατομικά ή σε συνεργασίες, τρισδιάστατα χρηστικά αντικείμενα. Αυτό που με ενδιαφέρει στα projects που αναλαμβάνω είναι να δημιουργείται η αφήγηση μιας ιστορίας, να υπάρχει ένας συμβολισμός και μια δεύτερη ανάγνωση, είτε πρόκειται για μια φιάλη κρασί είτε για ένα πιο σύνθετο αντικείμενο ή σχεδιαστικό σύνολο.

Πώς προσαρµόζετε τη δηµιουργικότητά σας ανάλογα µε τις ανάγκες των πελατών;

Το design δίνει λύσεις και ανοίγει δρόμους. Η δημιουργικότητα κάθε σχεδιαστή πρέπει να βοηθά τον πελάτη ή τους χρήστες να επαναπροσδιορίσουν τις ανάγκες τους με σκοπό ένα καλύτερο αποτέλεσμα, λειτουργικά και αισθητικά. Προσωπικά, πιστεύω ότι ναι μεν σχεδιάζω με το δικό μου κριτήριο αλλά δεν σχεδιάζω για εμένα, οπότε προσαρμόζομαι σε ένα διαφορετικό πλαίσιο κάθε φορά. Προφανώς υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν έχω προχωρήσει σε συνεργασία όταν το περιβάλλον δεν προμηνύεται δημιουργικό.

Παγκάκι A-Part, Μια συνεργασία με τον βιομηχανικό σχεδιαστή, Νίκο Καστανάκη. Φωτογραφία Κωνσταντίνος Γκίκας

Ποια συµβουλή θα δίνατε σε άλλους νέους σχεδιαστές που ξεκινούν την καριέρα τους;

Δεν νιώθω ότι μπορώ, ούτε ότι θέλω να δώσω κάποια συμβουλή. Μάλλον η δουλειά αυτή δεν έχει νέους σχεδιαστές, έχει νέες ιδέες και νέες οπτικές. Πρέπει να αναζητούμε πρωτότυπες ιδέες και να προσπαθούμε να διατυπώνουμε κάτι καινούργιο.

Ποιοι επαγγελµατίες του χώρου και ποιοι καλλιτέχνες έχουν διαµορφώσει την αισθητική σας;

Βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα και γοητευτική την απλότητα και την κομψότητα της γιαπωνέζικης αισθητικής και σχεδίασης. Η ισορροπία και η αρμονία στη σύνθεση που τη χαρακτηρίζουν πάντα τραβούν την προσοχή μου και πιστεύω με έχουν επηρεάσει.

Συσκευασία Pasta Sepia (ασημένιο Pentaward το 2021 στην κατηγορία concept design). Φωτογραφία Κωνσταντίνος Γκίκας

Φοβάστε καθόλου ότι η εξέλιξη της τεχνητής νοηµοσύνης µπορεί να βλάψει στο µέλλον όσους κάνουν δηµιουργικά επαγγέλµατα;

Πιστεύω πως στα δημιουργικά επαγγέλματα η εμπειρία, η έμπνευση και πολλές φορές το αυθόρμητο και το τυχαίο δεν μπορούν να «προγραμματιστούν» από τέτοιου είδους εργαλεία. Μπορεί σίγουρα η ΑΙ να βοηθήσει ή να φέρει input στη σχεδιαστική διαδικασία, αλλά η σχεδίαση δεν μπορεί να βασιστεί μόνο στην τεχνητή νοημοσύνη. Ο συνεχής φόβος κάθε σχεδιαστή κατ’ εμέ είναι η έλλειψη της πρωτότυπης σκέψης ή μιας διαφορετικής ιδέας. Εχω ρωτήσει όμως και το chatGPT σχετικά και μου απάντησε: «Η δημιουργία είναι μια διαδικασία εξερεύνησης και ανατροπής που φτιάχνεται από εμπειρίες – όχι από κώδικα».

Πώς µπορεί να ξεχωρίσει µια δουλειά σήµερα, σε µια εποχή µε τόσα οπτικά ερεθίσµατα;

Η αλήθεια είναι ότι η ποσότητα της οπτικής πληροφορίας που καλούμαστε να διαχειριστούμε είναι τεράστια. Πρέπει τα φίλτρα του σχεδιαστή να είναι πολλά και πιο αυστηρά για να αποφύγει ένα λιγότερο πρωτότυπο σχεδιαστικό αποτέλεσμα. Οι δουλειές που ξεχωρίζουν είναι αυτές που είναι συνεπείς με τον εαυτό τους. Αυτές που αποτυπώνουν μια ιδέα η οποία σχετίζεται με το προϊόν με έναν ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο.