Ενα έργο του Μπάνκσι. Μια φανέλα του Λεμπρόν Τζέιμς. Ενα σκάκι με φιγούρες από τη μάχη του Βατερλό. Ενα ζευγάρι γάντια του Μοχάμεντ Αλι. Μια ξύλινη υδρόγειος σφαίρα του 19ου αιώνα. Μια πένα Montblanc. Ενα σκίτσο του Γούντι του Τρυποκάρυδου με αφιέρωση από τον δημιουργό του. Πλήθος από ρολόγια. Τέσσερις Χρυσές Σφαίρες. Τα 310 αντικείμενα που ο οίκος Sotheby’s θα δημοπρατήσει στις 4 Οκτωβρίου διακρίνονται για τον εκλεκτικιστικό τους χαρακτήρα, δείγμα ιδιοκτήτη με πλήθος ενδιαφερόντων και μάλλον με ιδιότυπη συλλεκτική ματιά. Διόλου παράξενο, μια και ανήκαν στον Ρόμπιν Γουίλιαμς, ξέφρενο κωμικό, ηθοποιό με υποτιμημένο στην εποχή του ερμηνευτικό εύρος και άνθρωπο που λειτουργούσε ενστικτωδώς αναφορικά με τις αρέσκειες και τις απαρέσκειές του. Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, στις 11 Αυγούστου 2014, σε ηλικία 63 ετών, η δεύτερη σύζυγός του και μητέρα των δύο από τα τρία παιδιά του, Μάρσα Γκάρσες, θέτει σε πλειστηριασμό ένα μάλλον μικρό τμήμα της συλλογής η οποία στα 21 χρόνια του γάμου τους, από το 1989 έως το 2010, προέκυψε, όπως η ίδια δήλωσε σε παρουσίαση των Sotheby’s, «από δώρα που κάναμε ο ένας στον άλλον, από τα πράγματα που μας έκαναν να γελάμε ή να στοχαζόμαστε». Σύμφωνα με τον βρετανικό οίκο δημοπρασιών, το σύνολο των εισπράξεων αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια δολάρια, μέρος των οποίων προορίζεται για φιλανθρωπικά ιδρύματα με τα οποία ο Ρόμπιν και η Μάρσα Γουίλιαμς είχαν συνδέσει το όνομά τους.
Ωστόσο, ο πλειστηριασμός αυτός έχει ένα επεισοδιακό υπόβαθρο – αυτό της διαμάχης μεταξύ των τριών παιδιών του Γουίλιαμς, Ζακ, Ζέλντα και Κόντι, και της τρίτης συζύγου του, Σούζαν Σνάιντερ, μετά την αυτοκτονία του. Πάσχοντας από μια επιθετική εκφυλιστική ασθένεια του εγκεφάλου γνωστή ως «άνοια με σωμάτια Lewy», η οποία διαγνώστηκε μεταθανάτια, αντί εκείνης του Πάρκινσον από την οποία θεωρούνταν ότι υπέφερε όσο βρισκόταν εν ζωή, ο ηθοποιός είχε φροντίσει να ρυθμίσει τη διαθήκη του καλύπτοντας τις ανάγκες και των τριών συζύγων του και αφήνοντας την υπόλοιπη περιουσία, ύψους περίπου 100 εκατ. δολαρίων, στα παιδιά του.
Στις 19 Δεκεμβρίου 2014 η Σνάιντερ, εικαστικός που είχε παντρευτεί τον Γουίλιαμς το 2011, έθεσε θέμα «ασαφειών» στη διατύπωση των νομικών κειμένων που της παραχωρούσαν το σπίτι στο οποίο το ζευγάρι ζούσε στη χερσόνησο Τίμπουρον της Καλιφόρνιας και τα απαραίτητα χρήματα για να το συντηρεί εφ’ όρου ζωής. Σύμφωνα με τα όσα γράφει ο Ντέιβ Ιτσκοφ στη βιογραφία του Γουίλιαμς με τίτλο «Robin» (εκδ. Sidgwick & Jackson), η οποία κυκλοφόρησε τον περασμένο Μάιο, στο επίκεντρο της διαμάχης βρέθηκαν ακριβώς αυτά που η ίδια ονόμαζε «συλλογές από μικροαντικείμενα». Ο Ζακ, η Ζέλντα και ο Κόντι Γουίλιαμς διά των δικηγόρων τους ισχυρίστηκαν ότι η Σνάιντερ τους είχε απαγορεύσει για τρεις μήνες την είσοδο στο σπίτι «ενώ προχωρούσε σε εκτίμηση της αξίας των υπαρχόντων και δαπανούσε 30.000 δολάρια για την ανακαίνιση της οικίας». Οσο για τα «μικροαντικείμενα», επρόκειτο στην πραγματικότητα για εκτεταμένες συλλογές που αποτελούνταν από «παιχνίδια […], ρολόγια, δαχτυλίδια, μενταγιόν, καρφίτσες, σκαλιστά ειδώλια […], σκαλιστά κουτιά, θεατρικές μάσκες, σπάνιες, πρώτες εκδόσεις και βιβλία με αυτόγραφες αφιερώσεις και άλλα παρόμοια υλικά, κόμικ, δίσκους βινυλίου, ποδήλατα, μπαστούνια περιπάτου, ινδιάνικα κειμήλια, μοντέλα, αφίσες, αθλητικά αναμνηστικά, αναμνηστικά από περιοδείες στη Μέση Ανατολή […], αρχαία και μοναδικά όπλα […], δείγματα μετάλλων και ορυκτών και κρανία».
Η δικαστική διαμάχη διήρκεσε δέκα μήνες, στη διάρκεια των οποίων εκτοξεύθηκαν φαρμακεροί χαρακτηρισμοί (η Σνάιντερ ήταν μια «άπληστη» που πίστευε πως είχε «χτυπήσει φλέβα χρυσού», τα παιδιά συμπεριφέρθηκαν σαν «εισβολείς» στην οικία του ζεύγους), προτού λυθεί τον Οκτώβριο του 2015 στη βάση ουσιαστικά των προβλέψεων της διαθήκης – η σύζυγος κράτησε κάποια αντικείμενα προσωπικής αξίας από την κοινή τους ζωή, τα παιδιά όλα τα υπόλοιπα, συμπεριλαμβανομένου και του Οσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου του Γουίλιαμς για τον «Ξεχωριστό Γουίλ Χάντινγκ» το 1997.
Κλειστός ως επί το πλείστον χαρακτήρας, παρά τη μανιώδη δημόσια εικόνα των φιλμ και των συνεντεύξεων, άνθρωπος που πάλεψε με τις εξαρτήσεις των ναρκωτικών και του αλκοολισμού, ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, δεν αποκαλύφθηκε πλήρως ποτέ σε κανέναν. Ισως το πιο εμβληματικό των αποκτημάτων του είναι αυτό που περιγράφει ο Ντέιβ Ιτσκοφ να φυλάγεται σε ένα «ασφαλές δωμάτιο, ένα μπούνκερ χωρίς παράθυρα, με την πιο σχολαστική συλλογή από στρατιωτάκια που υπήρξε ποτέ […], γυάλινα, μεταλλικά, χρυσά, μολυβένια». Πόσα από τα παιδικά, νοσταλγικά αυτά παιχνίδια περιλαμβάνονται στη δηµοπρασία των Sotheby’s; Ούτε ένα – έστω για την τιµή των όπλων.