Περίπου μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές στην Τουρκία, οι οποίες αναμένεται να είναι οι πιο αμφίρροπες που έχει γνωρίσει η γειτονική χώρα την τελευταία 20ετία, και στην Κωνσταντινούπολη το προεκλογικό κλίμα θυμίζει κάτι από εκείνο της Ελλάδας των 80s. Τότε που οι αφίσες των κομμάτων και τα φέιγ βολάν γέμιζαν τους δρόμους, τις προσόψεις των κτιρίων και τις κολόνες σε κάθε γειτονιά, μικρή ή μεγάλη, ακόμη και του πιο απομακρυσμένου χωριού.
Η εικόνες του Ερντογάν, του Κιλιτσντάρογλου, αλλά και των υπόλοιπων υποψηφίων εμφανίζονται μέχρι και σε γιγαντοοθόνες τοποθετημένες σε στρατηγικά σημεία της Πόλης, καλώντας τούς πάνω από 11 εκατομμύρια εγγεγραμμένους ψηφοφόρους της – στη μεγαλύτερη και πιθανότατα πιο κρίσιμη εκλογική περιφέρεια της χώρας – στις κάλπες.
Την ίδια στιγμή, στη διαδρομή μας από το νέο και εντυπωσιακών διαστάσεων αεροδρόμιο IGA (Istanbul Grand Airport), το οποίο ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία του το 2019, μέχρι το ξενοδοχείο μας, διαπιστώνουμε πως η έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι μία από τις πραγματικότητες που δυσκολεύουν την καθημερινότητα του μέσου «Ιστανμπουλού» (κατοίκου της Κωνσταντινούπολης). Το ίδιο βέβαια και η ακρίβεια, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευθεί, σπρώχνοντας όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού μακριά από το κέντρο.
Κέντρο Ατατούρκ, Istanbul Canal και Galataport
Παρ’ όλα όμως τα προβλήματα, παντού, σε ολόκληρη την Κωνσταντινούπολη, όπου και αν γυρίσεις το βλέμμα σου, νέα και υπερσύγχρονα projects ολοκληρώνονται το ένα μετά το άλλο. Πολυτελείς, ιδιωτικοί οικισμοί με σύγχρονο χαρακτήρα και υπηρεσίες, δημόσιες υποδομές και προηγμένα πολιτιστικά κέντρα διαμορφώνουν το νέο προφίλ της Πόλης, στο οποίο επενδύονται δισεκατομμύρια ευρώ.
Το Πολιτιστικό Κέντρο Ατατούρκ, για παράδειγμα, με τρεις αίθουσες εκδηλώσεων – η μία χωρητικότητας άνω των 2.000 θεατών -, μία βιβλιοθήκη, εστιατόρια, café, μπουτίκ κ.ά., ανακαινίστηκε και ήδη φιλοξενεί μοντέρνες παραστάσεις, συναυλίες και άλλα πολιτιστικά δρώμενα, ανάμεσά τους το Παγκόσμιο Συμπόσιο Χορωδιακής Μουσικής που πραγματοποιήθηκε τις τελευταίες ημέρες του Απριλίου.
Επίσης, το project Istanbul Canal για τη δημιουργία μιας υδάτινης διόδου που θα παρακάμπτει και θα αποσυμφορεί από την κίνηση τα Στενά του Βοσπόρου και θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με εκείνη του Μαρμαρά και κατ’ επέκταση το Αιγαίο και τη Μεσόγειο, ένα σχέδιο που πρώτος ονειρεύτηκε ο σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής κατά τη διάρκεια της Αυτοκρατορίας του (1520-1566), ανακοινώθηκε από τον Ερντογάν το 2021 και συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς.
Το πιο προβεβλημένο όμως έργο και ένα από τα πιο εντυπωσιακά στην περιοχή, το οποίο έχει ολοκληρωθεί και ήδη έχει προστεθεί στους αγαπημένους προορισμούς των κατοίκων της Πόλης, είναι εκείνο της εξυγίανσης του ιστορικού Λιμανιού του Γαλατά, στο Καράκιοϊ. Με μια ακτογραμμή μη προσβάσιμη για περίπου 200 χρόνια από το κοινό, στον χώρο του λιμανιού υπήρχαν κυρίως αποθήκες, πολλές εκ των οποίων εγκαταλελειμμένες.
Σήμερα, έπειτα από μια ανάπλαση και επέκταση που κόστισε περίπου 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, το νέο Galataport, το οποίο απλώνεται σε μια έκταση 400.000 τετραγωνικών μέτρων και εκτείνεται σε μήκος 1,2 χιλιομέτρων στην ακτή του Βοσπόρου στο Καράκιοϊ, αποτελεί τον νούμερο ένα προορισμό των κατοίκων, και ειδικά της νεολαίας, για φαγητό, αγορές και διασκέδαση.
Η υπερσύγχρονη μαρίνα περιλαμβάνει τον πρώτο υπόγειο τερματικό σταθμό για κρουαζιερόπλοια στον κόσμο έκτασης 29.000 τετραγωνικών μέτρων, περίπου 250 καταστήματα και εστιατόρια, ένα ξενοδοχείο, κτίρια γραφείων, χώρο στάθμευσης για 2.400 αυτοκίνητα, το νέο μουσείο Istanbul Modern – στεγαζόταν από το 2004 σε παλιά αποθήκη της περιοχής, μεταφέρθηκε σε άλλη τοποθεσία το 2018 μέχρι την κατασκευή του νέου κτιρίου, το οποίο φέρει την υπογραφή του πολυβραβευμένου ιταλού starchitect Ρέντσο Πιάνο και θα ξεκινήσει και πάλι τη λειτουργία του σύντομα στο Galataport -, και άλλα πολιτιστικά κέντρα.
Ο υπόγειος σταθμός για κρουαζιερόπλοια
Παρά την πολυτέλεια και το ξεχωριστό nightlife, το πιο εντυπωσιακό στοιχείο στο νέο λιμάνι του Γαλατά είναι ο πρώτος στον κόσμο υπόγειος τερματικός σταθμός του. Εχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει 15.000 επιβάτες και 3 κρουαζιερόπλοια την ημέρα. Περιλαμβάνει επίσης ένα υπερσύγχρονο σύστημα 176 καταπακτών ύψους 3 μέτρων, ώστε ολόκληρη η ροή των επιβατών και των αποσκευών – το check-in, το τελωνείο, οι αίθουσες αναμονής, ο έλεγχος διαβατηρίων, οι χώροι για ταξί, minibuses και τουριστικά λεωφορεία – να διεξάγεται υπογείως.
Το γραφείο που βρίσκεται πίσω από τον σχεδιασμό του σταθμού είναι το Autoban με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Η αρχιτεκτονική ιδέα βασίζεται στις ρωμαϊκές και βυζαντινές υπόγειες δεξαμενές της Πόλης, οι οποίες στηρίζονταν σε τεράστιες κολόνες τοποθετημένες σε παράλληλες γραμμές, όπως βλέπουμε στη Βασιλική Κινστέρνα δίπλα στην Αγία Σοφία και σε εκείνη του Φιλόξενου, που αποτελούν σημαντικά ιστορικά μνημεία και δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα της Πόλης. Στον σταθμό, η κατασκευή του οποίου καθυστέρησε εξαιτίας του ξεσπάσματος της COVID-19, αναμένονται ετησίως γύρω στο 1,5 εκατομμύριο επιβάτες κρουαζιεροπλοίων και 25 εκατομμύρια επισκέπτες στις υπόλοιπες εγκαταστάσεις. Το πρώτο πλοίο αγκυροβόλησε εκεί τον Οκτώβριο του 2021, ενώ όλες οι εργασίες ολοκληρώθηκαν το 2022.
Γεύση, Τέχνη και Ιστορία
Οπως προαναφέραμε, για πρώτη φορά μετά από 200 ολόκληρα χρόνια, το νέο λιμάνι του Γαλατά ανοίγει για τον κόσμο, ο οποίος χάρη στην υπογειοποίηση του τερματικού σταθμού μπορεί να απολαύσει ανενόχλητος τη βόλτα του δίπλα στον μαγευτικό Βόσπορο. Σε ένα υπερσύγχρονο περιβάλλον απλώνονται μπουτίκ μεγάλων και επώνυμων διεθνών οίκων που συναντούμε σε κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη και γαστρονομικές προτάσεις που κυμαίνονται από την παραδοσιακή τουρκική κουζίνα μέχρι την πιο σύγχρονη – οι ethnic γεύσεις και το street food γειτονεύουν με gourmet εστιατόρια.
Μάλιστα, σχεδόν η μισή έκταση του μισθώσιμου χώρου διατίθεται αποκλειστικά για εστίαση, καθιστώντας το λιμάνι του Γαλατά τη «νέα γαστρονομική γειτονιά της Κωνσταντινούπολης». Ενα από τα πιο γνωστά spots που συναντoύμε στις σύγχρονες εγκαταστάσεις είναι το ιστορικό Liman Lokantasi που ξεκίνησε και πάλι τη λειτουργία του έπειτα από 23 χρόνια – άνοιξε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1940 και έκλεισε στα 90s. Επίσης, δεν θα μπορούσε να λείψει και ένα παράρτημα της… χρυσής αλυσίδας Saltbae (Saltbae Burger Galataport), το διάσημο brand του γνωστού τούρκου σεφ Νουσρέτ, ο οποίος έχει εδώ και χρόνια εστιατόριο και στη Μύκονο.
Επίσης, εκτός από γαστρονομικός, με το άνοιγμα του Istanbul Modern, το λιμάνι του Γαλατά θα καθιερωθεί και πάλι και ως ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός – η πλατεία Τοπ Χανέ που βρίσκεται εκεί, με τον Πύργο του Ρολογιού Τοπ Χανέ, που οικοδομήθηκε την εποχή του σουλτάνου Αμπντούλ Μετζίτ Α’ το 1848, είναι η πρώτη πλατεία μουσείων στην Τουρκία και καλύπτει πάνω από 14.000 τετραγωνικά μέτρα. Το νέο κτίριο του μουσείου, του πρώτου στην Κωνσταντινούπολη αφιερωμένου στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να επικοινωνεί με το θαλάσσιο στοιχείο γύρω του, αλλά και για να είναι απολύτως βιώσιμο και αντισεισμικό. Στο λιμάνι βρίσκεται και το Μουσείο Ζωγραφικής και Γλυπτικής της Κωνσταντινούπολης του Πανεπιστημίου Tεχνών Μιμάρ Σινάν. Επιπλέον, στα αξιοθέατα συγκαταλέγεται και το παλιό ταχυδρομείο των αρχών του 20ού αιώνα, με τον χαρακτηριστικό του θόλο.
Χαρά και εργασία
Τέλος, πέρα από λαμπερό spot διασκέδασης και ψυχαγωγίας, το νέο λιμάνι του Γαλατά είναι και ιδανικός τόπος για εργασία. Υπερσύγχρονες και κομψές εγκαταστάσεις 42.000 τετραγωνικών μέτρων στο κέντρο της πόλης στεγάζουν τουρκικές και διεθνείς εταιρείες. Εδώ τα κτίρια είναι χαμηλά ώστε να υπάρχει ένα πιο επικοινωνιακό περιβάλλον, ενώ εσωτερικά οι χώροι των γραφείων διαθέτουν ψηλά ταβάνια, ιδιωτικά λόμπι, πράσινες βεράντες και ταράτσες με εκπληκτική, φυσικά, θέα στον Βόσπορο και την ιστορική χερσόνησο με την Αγία Σοφία και το Τοπ Καπί.