Η όπερα είναι υπόθεση πολυδάπανη, και όταν στόχος είναι ένα αποτέλεσμα όσο γίνεται πιο υψηλού επιπέδου τότε το οικονομικό κόστος γίνεται ακόμα πιο δυσβάστακτο. Ειδικά σε μια εποχή οικονομικής αστάθειας σαν τη δική μας, όπου ακόμα και τα πιο φημισμένα θέατρα λειτουργούν αντιμέτωπα με μεγάλα προβλήματα και δυσκολίες.
Ενα από εκείνα είναι και η Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης, ο σημαντικότερος οργανισμός όπερας των ΗΠΑ και ένας από τους σπουδαιότερους σε όλον τον κόσμο. Το ιστορικό θέατρο, όπως επιβεβαιώθηκε και με την πρόσφατη παρουσίαση του προγράμματός του για την περίοδο 2025-2026, δίνει αγώνα για να ανακάμψει οικονομικά έπειτα από μια δύσκολη περίοδο: η επαναφορά παλαιότερων παραγωγών των δημοφιλών έργων του Βέρντι και του Πουτσίνι σε διπλές και τριπλές διανομές, η παρουσίασή τους κατά τα Σαββατοκύριακα και η εκτόπιση των σύγχρονων (λιγότερο δημοφιλών) έργων στα μέσα της εβδομάδας, οπότε παρατηρείται χαμηλότερη προσέλευση κοινού, καθώς και η συνεργασία με εμπειρογνώμονες που ασχολούνται αποκλειστικά με τα οικονομικά του οργανισμού, είναι μερικές από τις διορθωτικές κινήσεις στις οποίες προχωρά η διεύθυνση του θεάτρου.

Η «Τουραντότ» του Πουτσίνι, σκηνοθετημένη φαντασμαγορικά από τον Φράνκο Τζεφιρέλι, επανέρχεται συχνά στο ρεπερτόριο του θεάτρου. Photo Karen Almond/ Met Opera
Λιγότεροι θεατές, μειωμένα έσοδα
Ενα από τα βασικά προβλήματα που απασχολούν τους επικεφαλής της ΜΕΤ είναι η μείωση της προσέλευσης του κοινού. Ενδεικτικά, στο πρώτο μισό της σεζόν 2023-24 διατέθηκε το 70% των εισιτηρίων, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε διατεθεί το 73%. Ο οργανισμός προβλέπει (και ελπίζει) ότι στο τέλος της συνολικής περιόδου η προσέλευση θα αγγίξει το 75%, αν και για πολλούς το ποσοστό μοιάζει άπιαστο.
Τα νούμερα είναι απογοητευτικά, κυρίως στα νέα έργα: η όπερα «Grounded» της Τζανίν Τεζόρι άνοιξε τη σεζόν με μόλις 50% πληρότητα, ενώ και η «Ainadamar» του Οσβάλντο Γκολίχοβ έφτασε μόλις το 61%. Αντιθέτως, η αναβίωση της αγγλόφωνης παραγωγής του «Μαγικού Αυλού» κατά την περίοδο των εορτών πέτυχε την υψηλότερη πληρότητα (82%), ακολουθούμενη από τη νέα παραγωγή της «Αΐντα» του Βέρντι, σε σκηνοθεσία Μάικλ Μάγερ (79%).
Βεβαίως, τα sold out στα οποία είχαν συνηθίσει θέατρα σαν τη ΜΕΤ γίνονται όλο και πιο σπάνια. Μειωμένα ήταν και τα έσοδα των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών μεταδόσεων Live in HD, τα οποία βρίσκονται πλέον μόλις στο 55% των προ-πανδημικών επιπέδων.
Δεδομένου ότι η πολιτική της παρουσίασης στα διεθνή κοινά σύγχρονων έργων δεν λειτούργησε, καθώς τα έργα αυτά παραμένουν μη δημοφιλή, η επιστροφή στις λαοφιλείς όπερες των μεγάλων συνθετών άρχισε να προβάλλει ως μονόδρομος. Την ίδια στιγμή το θέατρο, που είχε χάσει έσοδα 150 εκατ. δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αναγκάστηκε την περίοδο 2023-24 να αποσύρει 40 εκατ. δολάρια από τα ταμεία του για να καλύψει τρέχοντα έξοδα. Η τρύπα που έχει δημιουργηθεί είναι ένα ακόμα πρόβλημα στο οποίο πρέπει να δοθεί λύση.
Οι διορθωτικές κινήσεις
Με αυτά και με εκείνα, η σεζόν 2025-26 θα είναι η τρίτη συνεχόμενη με μόλις 18 παραγωγές, προγραμματισμό κατά πολύ φτωχότερο από εκείνους με τις 28 παραγωγές των παλαιότερων περιόδων. Οι αναβιώσεις παλαιών δοκιμασμένων σκηνοθεσιών θα αποτελέσουν το 79% των 196 προγραμματισμένων παραστάσεων. Η «Τραβιάτα» του Βέρντι θα παρουσιαστεί 21 φορές, ενώ θα υπάρξουν και 52 παραστάσεις με δημοφιλή έργα του Πουτσίνι: 20 της «Μποέμ», 17 της «Τουραντότ» και 15 της «Μαντάμα Μπατερφλάι».
Οπως αποκάλυψε ο γενικός διευθυντής της ΜΕΤ, Πίτερ Γκελμπ, «μία από τις συστάσεις των συμβούλων μας ήταν κάθε παραγωγή να παρουσιάζεται με διπλές (σ.σ.: και τριπλές και τετραπλές) διανομές, σε πιο συμπυκνωμένο χρονικό διάστημα, ώστε να μη χρειάζεται να αλλάζουμε συνεχώς τα σκηνικά». Ενδεικτικά, η «Μαντάμα Μπατερφλάι» θα παρουσιαστεί με τη Σόνια Γιοντσέβα στις 18 Μαρτίου και την αμέσως επόμενη ημέρα με την Ελένα Στίχινα, ενώ η «Τραβιάτα» θα παρουσιαστεί με τη Ρόζα Φεόλα στις 8 Μαΐου και την αμέσως επόμενη ημέρα με την Ερμονέλα Γιάχο.

Ιστορική φωτογραφία με τον Φριτς Ράινερ να διευθύνει τον «Ιππότη με το ρόδο» του Στράους το 1949 στην παλιά MET (1411 Broadway). Φωτογραφία: AP
Από τον Μπελίνι στη Σααριάχο
Οσον αφορά τις (λίγες) καινούργιες παραγωγές, η νέα σεζόν θα ξεκινήσει για τη Μετροπόλιταν Οπερα στις 21 Σεπτεμβρίου 2025 με την όπερα «The Amazing Adventures of Kavalier & Clay» του Μέισον Μπέιτς, η οποία θα δώσει επτά παραστάσεις – το μέγιστο για νέα ανεβάσματα – μεταξύ 21 Σεπτεμβρίου και 11 Οκτωβρίου. Το έργο δεν θα περιληφθεί στις παραστάσεις της σειράς Live in HD, καθώς, όπως ανέφερε ο Γκελμπ, η τηλεοπτική κάλυψη των νέων έργων προσελκύει λιγότερο το ευρωπαϊκό κοινό, το οποίο αποτελεί το 50% των θεατών του HD προγράμματος.
Θα ακολουθήσουν «Η υπνοβάτιδα» του Μπελίνι, σε σκηνοθεσία του Ρολάντο Βιγιαζόν (στις 6 Οκτωβρίου), με τη Ναντίν Σιέρα, και «Οι Πουριτανοί» του ίδιου συνθέτη, σε σκηνοθεσία του Τσαρλς Εντουαρντς (31 Δεκεμβρίου), με τη Λιζέτ Οροπέσα και τον Λόρενς Μπράουνλι. Το αριστούργημα του Βάγκνερ «Τριστάνος και Ιζόλδη» θα κάνει πρεμιέρα στις 9 Μαρτίου 2026, σε σκηνοθεσία Γιουβάλ Σαρόν, με τη Λίζε Ντάβιντσεν και τον Μάικλ Σπάιρς.
Η «Innocence» της Κάιγια Σααριάχο θα παρουσιαστεί στις 6 Απριλίου 2026, ενώ στις 14 Μαΐου του επόμενου έτους θα κάνει πρεμιέρα το «El Último Sueño de Frida y Diego» της Γκαμπριέλα Λένα Φρανκ και του Νίλο Κρουζ, εμπνευσμένο από τη δύσκολη σχέση της Φρίντα Κάλο και του Ντιέγκο Ριβέρα.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης μεταξύ άλλων παλαιότερες παραγωγές της «Τραβιάτα», με τις Λιζέτ Οροπέσα, Ρόζα Φεόλα, Ερμονέλα Γιάχο και Αμάντα Γούντμπερι, της «Μποέμ», με τους Τζουλιάνα Γκριγκοριάν, Εϊντζελ Μπλου, Αλεξάντρα Κούρζακ, Φρέντι ντε Τομάζο και Στίβεν Κοστέλο, της «Αραμπέλα» του Ρίχαρντ Στράους, με τη Ρέιτσελ Γουίλις-Σόρενσεν, της «Μαντάμα Μπατερφλάι», με τις Αϊλίν Πέρεζ, Σόνια Γιόντσεβα και Ελενα Στίχινα, του «Αντρέα Σενιέ», με τον Πιοτρ Μπεστσάλα και τη Σόνια Γιόντσεβα, του «Κοριτσιού του Συντάγματος», με την Εριν Μόρλεϊ και τον Λόρενς Μπράουνλι, της «Τουραντότ», με τις Αντζελα Μεάντε, Ρεμπέκα Νας, Αννα Πιρότσι και Λουντμίλα Μοναστίρσκα, και του «Ευγένιου Ονιέγκιν», με την Ασμίκ Γκριγκοριάν και τον Ιγκορ Γκολοβατένκο.
Στο κατατοπιστικό και καλοστημένο site της ΜΕΤ μπορείτε να ενημερωθείτε για όλες τις παραγωγές και όλες τις διανομές. Οπως μπορείτε και να κλείσετε εισιτήρια σε περίπτωση που επισκεφθείτε τη Νέα Υόρκη. Η παρακολούθηση μιας παράστασης στη Μετροπόλιταν Οπερα, έστω και αν το θέατρο δεν διάγει την καλύτερη περίοδο στην ιστορία του, είναι πάντα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εμπειρία.