Στο κόκκινο χαλί της επίσημης πρεμιέρας του «Borderlands», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 6 Αυγούστου στο Λος Αντζελες, τις εντυπώσεις έκλεψε η Κέιτ Μπλάνσετ, χάρη σε μια ενδιαφέρουσα ενδυματολογική της επιλογή.

Η 55χρονη, βραβευμένη με δύο Οσκαρ αυστραλή ηθοποιός, εμφανίστηκε με ένα statement top το οποίο ήταν φτιαγμένο από 102 παλιά κουτάλια που είχαν συγκεντρωθεί από διάφορες συλλογές ιδιωτών από το κέντρο και τα πέριξ της Στοκχόλμης – το συνδύασε μάλιστα με ένα μαύρο παντελόνι που το ύφασμά του είχε κατασκευαστεί από ανακυκλωμένα υλικά.

Το ρούχο, που ήταν φτιαγμένο αποκλειστικά για την ίδια και για την περίσταση, αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς της Ελεν Χοντάκοβα Λάρσον, της σουηδής fashion designer πίσω από το fashion brand Hodakova, η οποία έχει κατορθώσει να κερδίσει με τις δημιουργίες της τον κόσμο της μόδας και τον κολοσσό πολυτελών ειδών LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) του Μπερνάρ Αρνό.

Δημιουργία του brand Hodakova Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024.

Λίγες εβδομάδες πριν, συγκεκριμένα στις 25 Ιουλίου, στην προβολή της ταινίας «Deadpool & Wolverine» που έγινε στο Comic-Con στο Σαν Ντιέγκο και στην οποία έκαναν εμφάνιση-έκπληξη οι πρωταγωνιστές της, Ράιαν Ρέινολντς, Χιου Τζάκμαν και Εμα Κόριν, ακόμη μία ιδιαίτερη δημιουργία Hodakova από τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024-25 σχολιάστηκε εκτενώς.

Ο λόγος για το μαύρο δερμάτινο μίνι φόρεμα της Κόριν, φτιαγμένο εξ ολοκλήρου από ζώνες. Ενα ακόμη δείγμα της αφοσίωσης της σκανδιναβής σχεδιάστριας στη βιωσιμότητα και στην κυκλική οικονομία.

Η νεαρή fashion designer που έθεσε τα θεμέλια για την έναρξη του brand της και κυκλοφόρησε την πρώτη της κολεξιόν το 2019, ενώ ήταν ακόμη φοιτήτρια στο Swedish School of Textiles – επίσημο έτος ίδρυσης του οίκου Hodakova είναι το 2021 –, έχει ως όραμα τη δημιουργία του πρώτου πλήρως βιώσιμου οίκου μόδας στον κόσμο. Κάθε ένδυμα και αξεσουάρ δημιουργείται από υπάρχοντα υλικά, εξερευνώντας τα όρια και τις δυνατότητες της κυκλικότητας στη μόδα.

Η Λάρσον αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του «Scandi Fashion», της νέας δηλαδή ταυτότητας που οικοδομείται σιγά-σιγά στις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά και η οποία επικεντρώνεται στην Εβδομάδα Μόδας της Στοκχόλμης.

Η ίδια αποδίδει την ικανότητά της στο μεγάλωμά της στην επαρχία και κυρίως στους γονείς και στη γιαγιά της, τους οποίους έβλεπε να φτιάχνουν τα πάντα με τα χέρια τους, από τα ρούχα και τα γεύματα μέχρι και τα σπίτια τους. Στόχος της είναι, ξεκινώντας με αυτές τις παραδοσιακές βάσεις, να δημιουργήσει μια αισθητική προσαρμοσμένη στις συνθήκες του σύγχρονου κόσμου.

Η κύρια αρχή του brand είναι η επαναχρησιμοποίηση και η ανανέωση των υλικών, προσδίδοντας νέα ζωή σε αντικείμενα που σε άλλες περιπτώσεις θα κατέληγαν στα σκουπίδια. Επίσης, η Λάρσον πειραματίζεται με νέες τεχνολογίες για υφάσματα που έχουν δημιουργηθεί από ήδη υπάρχοντα ρούχα και υλικά. Η όλη της φιλοσοφία προωθεί την ιδέα της διαρκούς ανανέωσης των ρούχων έναντι της αντικατάστασής τους.

Η πάντα ευαίσθητη σε περιβαλλοντικά ζητήματα Κέιτ Μπλάνσετ, εμφανίστηκε στο κόκκινο χαλί με «βιώσιμη» δημιουργία Hodakova από δεκάδες παλιά κουτάλια.

Η «αποδόμηση» είναι το βασικό στη δουλειά της, μια τεχνική που της επιτρέπει να ανανεώνει συνεχώς το στοκ – π.χ. τα παλτό γίνονται παντελόνια, τα φορέματα σακάκια, τα αξεσουάρ ενώνονται για να φτιάξουν μία φούστα κ.ο.κ.

Έτσι, οι πρώτες ύλες της μπορεί να προέρχονται από υλικά και υφάσματα που δεν θέλει να χρησιμοποιήσει ένα άλλο brand ή από καταστήματα με μεταχειρισμένα είδη. Επίσης, επιλέγει να χρησιμοποιεί ό,τι υπάρχει ήδη σε αφθονία στη χώρα της, έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον και με τις μεταφορές των πρώτων υλών.

Ολα αυτά είναι και ο λόγος που τα σχέδιά της είναι μινιμαλιστικά, έντονα γεωμετρικά, με καθαρές γραμμές, έτσι ώστε να είναι διαχρονικά, ανθεκτικά στις νέες τάσεις και ευέλικτα. Ασύμμετρες φόρμες, έντονα κοψίματα και ποιοτικά υλικά δημιουργούν ένα στυλ που είναι ταυτόχρονα κλασικό και σύγχρονο.

Κύριες πηγές έμπνευσης για το brand Hodacova είναι η αρχιτεκτονική, η γλυπτική και οι παραδοσιακές τεχνικές ραπτικής. Απεχθάνεται οτιδήποτε είναι «δήθεν» και εξεζητημένο, προωθώντας μια πιο «γήινη» και απλή μόδα που όμως ταυτόχρονα είναι και κομψή.

Η βιωσιμότητα στη μόδα

Αν και η Λάρσον προωθεί ένα μοντέλο ζωής, εργασίας και δημιουργίας που είναι πιο κοντά στη φύση, βασισμένο στην εντοπιότητα, ωστόσο το brand της είναι διεθνές. Εκτός από το ότι την επιλέγουν λαμπερές διασημότητες για επίσημα events και παρουσιάζει τις κολεξιόν της στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, έχει προσελκύσει και το ενδιαφέρον κορυφαίων πολυεθνικών κολοσσών.

Ο μεγαλύτερος εξ αυτών, ο LVMH (όπως λέμε Louis Vuitton, Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Celine κ.ά.), την έχει συμπεριλάβει στη λίστα, μαζί με άλλους επτά φιναλίστ – Aubero by Julian Louie από τις ΗΠΑ, Duran Lantnik από την Ολλανδία, Marie Adam-Leenaerdt από το Βέλγιο, Niccolò Pasqualetti από την Ιταλία, Paolo Carzana από το Ηνωμένο Βασίλειο, Pauline Dujancourt από τη Γαλλία και Standing Ground by Michael Stewart από την Ιρλανδία –, για το βραβείο LVMH Prize for Young Fashion Designers καθώς και για το Karl Lagerfeld Prize και το Savoir-Faire Prize, που θα δοθεί για πρώτη φορά ως αναγνώριση της αριστείας στη δεξιοτεχνία, στην τεχνική καινοτομία και στη βιώσιμη προσέγγιση.

Αυτό είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα για το πώς οι μεγάλοι οίκοι προσπαθούν να περιορίσουν την επιβαρυντική για το περιβάλλον και ενεργοβόρο δράση της βιομηχανίας μόδας – το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνει στον πλανήτη η fashion industry είναι το μεγαλύτερο από κάθε άλλη δραστηριότητα, ακόμη και από τη ναυτιλία, τις αερομεταφορές και τον τομέα των τροφίμων – και να στραφούν σε πιο βιώσιμες λύσεις και ριζοσπαστικές ιδέες.

Ένα από αυτά τα brands είναι και ο ιταλικός οίκος Gucci, μέλος του έτερου μεγάλου κολοσσού ειδών πολυτελείας, της Kering, που ανήκει στον επίσης Γάλλο Φρανσουά-Ανρί Πινό – με ένα πορτφόλιο που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων brands όπως τα Balenciaga, Bottega Veneta, Saint Laurent και Alexander McQueen.

Άλλη μια πρόταση του brand Hodakova για τον φετινό χειμώνα.

Ο οίκος έχει δημιουργήσει μια ειδική οικολογική πρωτοβουλία, την Gucci Circular Lines, για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας λανσαρίστηκε το 2020 η συλλογή Gucci Off The Grid, με ρούχα φτιαγμένα από αναγεννημένο νάιλον – ECONYL® –, και άλλα ανακυκλώσιμα, βιοαποδομήσιμα υλικά.

Πρόσωπο της καμπάνιας ήταν η Τζέιν Φόντα, γνωστή ακτιβίστρια και υπέρμαχος ενός περισσότερο βιώσιμου τρόπου ζωής. Το 2018, η εταιρεία είχε λανσάρει την ψηφιακή πλατφόρμα Gucci Equilibrium, απαριθμώντας όλους τους στόχους βιωσιμότητάς της, όπως τη μείωση του αποτυπώματος CO2 κατά 40% έως το 2025.

Αλλη fashion designer που έχει συνδέσει το όνομά της με τις βιώσιμες πρακτικές είναι η Στέλα Μακ Κάρτνεϊ, κόρη του διάσημου «σκαθαριού» Πολ Μακ Κάρτνεϊ, με το ομώνυμο brand της (βρίσκεται και αυτό υπό την ομπρέλα του LVMH).

Στο fashion show της για τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024-25 είδαμε παγιέτες από ανακυκλωμένο αλουμίνιο, λάμψη από ψεύτικους κρυστάλλους, οικολογικά μάλλινα, τσάντες και παλτό από εναλλακτικό δέρμα, όπως το AppleSkin, που φτιάχνεται από μήλα.

Σε ένα ενημερωτικό δελτίο, ο οίκος Stella McCartney σημείωσε ότι το 90% των ενδυμάτων αυτής της σεζόν είναι κατασκευασμένο από «υπεύθυνα υλικά». Επισήμανε επίσης νέες καινοτομίες, όπως τσάντες που είναι επικαλυμμένες με Airlite, μια φιλική στο περιβάλλον τεχνολογία που λέγεται ότι καθαρίζει τον αέρα γύρω της.