«Η αναπαράσταση του κόσμου, όπως και ο ίδιος ο κόσμος, είναι έργο των ανδρών· τον περιγράφουν με τη δική τους οπτική, την οποία συγχέουν με την απόλυτη αλήθεια». Εκεί που θα νόμιζε κανείς ότι η Σιμόν ντε Μποβουάρ θα ακουγόταν γραφική σήμερα, έρχεται η Κάρολαϊν Κριάδο Πέρες να μας υπενθυμίσει την πικρή διαχρονικότητα της εν λόγω ρήσης. Οχι ότι δεν το διαπιστώνουμε καθημερινά στα μικρά και στα μεγάλα της ζωής, όμως στο βιβλίο «Αόρατες γυναίκες. Προκαταλήψεις και διακρίσεις σε έναν κόσμο για άντρες» (εκδ. Μεταίχμιο) η βρετανίδα φεμινίστρια, ακτιβίστρια και δημοσιογράφος παραθέτει έναν εντυπωσιακό αριθμό στοιχείων και απρόσμενων παραδειγμάτων όπου παρατηρείται αυτή η ανισότητα. Oπως το ρίγος που αισθάνονται οι γυναίκες στα γραφεία, μια και η μέση θερμοκρασία γραφείου καθιερώθηκε τη δεκαετία του ’60 με γνώμονα «τον μεταβολικό ρυθμό ηρεμίας του μέσου 40χρονου άνδρα, βάρους 70 κιλών», ενώ όπως γνωρίζουμε πλέον ο αντίστοιχος (ρυθμός) των νεαρών ενήλικων γυναικών είναι αρκετά πιο χαμηλός. Ή ότι η τεχνολογία για τη δημιουργία εγκεκριμένων ιατρικών συσκευών, όπως για παράδειγμα για τον έλεγχο της καρδιακής ανεπάρκειας, δεν λαμβάνει υπόψη της το φύλο και έχει ως αποτέλεσμα τον (αόρατο) θάνατο εκατοντάδων γυναικών. Για να μην πούμε ότι στις προδιαγραφές ασφαλείας των αυτοκινήτων δεν λαμβάνονται υπόψη οι διαστάσεις των γυναικείων σωμάτων, ή ότι η Siri, η προσωπική βοηθός τεχνητής νοημοσύνης που λάνσαρε η Apple, «μπορούσε να βρει ιερόδουλες και προμηθευτές Βιάγκρα, αλλά όχι παρόχους υπηρεσιών άμβλωσης. Η Siri μπορούσε να σε βοηθήσει εάν πάθαινες καρδιακή προσβολή, αλλά εάν της έλεγες ότι σε βίασαν, σου απαντούσε ότι δεν γνωρίζει τι εννοείς με το «με βίασαν»», όπως σημειώνει στο βιβλίο της.
«Οι ζωές των ανδρών εκλαμβάνονται ως αντιπροσωπευτικές του ανθρώπινου είδους στις ειδήσεις, στην επιστήμη, στην οικονομία. Οι γυναίκες απουσιάζουν ηχηρά. Αυτό είναι το έμφυλο κενό δεδομένων» θα πει η Κριάδο Πέρες στο BHMAgazino με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της στα ελληνικά, λίγο αφότου απέσπασε το βραβείο καλύτερου επιστημονκού βιβλίου 2019 από τη Βρετανική Royal Society.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Έχετε ήδη συνδρομή;Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω
Είσοδος