Η βίβλος της αυτοκίνησης είναι γεμάτη από ιστορίες εταιρειών με υπεραιωνόβια παρουσία που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο είναι ήδη γνωστές. Ξεφυλλίζοντάς την, ωστόσο, θα συναντήσετε ορισμένες τα ίχνη των οποίων εμφανίζονται τον 19ο αιώνα. Η Praga είναι η μεγαλύτερη και παλαιότερη μάρκα αυτοκινήτων που μάλλον δεν έχετε ακούσει ποτέ. Η δική της ιστορία χρονολογείται από τα τέλη του προ-προηγούμενου αιώνα ως μιας βαριάς βιομηχανίας η οποία κατασκεύαζε από γέφυρες μέχρι ατμοκίνητα τρένα, με σημαντική παρουσία στην Κεντρική Ευρώπη. Με την παραγωγή οχημάτων ασχολήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, κατασκευάζοντας το πρώτο της αυτοκίνητο το 1907 και αναπτύσσοντας σταδιακά από τη δεκαετία του 1930 μια ευρεία γκάμα επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Ανάμεσά τους και το υπεραυτοκίνητο, για την εποχή του, Praga Alfa, το οποίο κέρδισε τον αγώνα των 1.000 μιλίων της πάλαι ποτέ Τσεχοσλοβακίας πριν από 89 χρόνια, το 1933, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για την κατασκευή 89 σύγχρονων Bohema όπως αυτή που βλέπετε στις φωτογραφίες. Η παραγωγή των αυτοκινήτων της μειώθηκε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η τότε νέα κομμουνιστική κυβέρνηση υπαγόρευσε στην Praga να επικεντρωθεί στην κατασκευή φορτηγών και κιβωτίων ταχυτήτων αντί για τα αυτοκίνητα δρόμου. Αντ’ αυτής η Škoda προτιμήθηκε ως ο αγαπημένος κατασκευαστής επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας, ενώ η Tatra έλαβε εντολή να κατασκευάζει πολυτελή αυτοκίνητα και φορτηγά. Μετά την πτώση του κομμουνισμού στην Τσεχοσλοβακία το 1989, η Praga επαναπροσδιόρισε την πορεία της ως ιδιωτικής εταιρείας και από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 ασχολήθηκε με μια σειρά μοτοσικλετών motocross, ενώ λίγο μετά το 2000 ακολούθησαν πάσης φύσεως φορτηγά τα οποία στην πορεία διακρίθηκαν και στο Ράλι Ντακάρ. Το 2012 η Praga επανήλθε στα καθαρόαιμα αγωνιστικά αυτοκίνητα με την παρουσίαση του R4S και στη συνέχεια με το R1, το οποίο αποτέλεσε τον καταλύτη για το πολυτελέστερο διθέσιο Bohema που κυκλοφορεί νομίμως σε δημόσιο δρόμο αν και είναι εστιασμένο στην πίστα.
Στοιχεία ταυτότητας
Με σασί από ανθρακονήματα, κίνηση στους πίσω τροχούς, αγωνιστικές αναρτήσεις και έναν twin-turbo V6 κινητήρα, «δάνειο» από το Nissan GT-R, το Bohema θα κοστίζει από 1,5 εκατ. ευρώ. Oπως σε όλα τα μοντέλα Praga, η διατήρηση του βάρους στο ελάχιστο – μόλις 982 κιλά χωρίς καύσιμα – έχει πρωταρχική σημασία στη σχεδίαση κάθε επιμέρους στοιχείου. Ετσι, αν και ο θάλαμος επιβατών της Bohema είναι περισσότερο ευρύχωρος από κάθε άλλο μοντέλο πριν από αυτήν, είναι κατασκευασμένος από μόλις 56 μεμονωμένα κομμάτια ανθρακονήματος που ζυγίζουν συνολικά μόλις 34 κιλά. Αντίστοιχα, χρησιμοποιούνται πανάλαφροι τροχοί 18 ή 19 ιντσών – ανάλογα με τη χρήση σε δρόμο ή στην πίστα – και κεραμικοί δίσκοι φρένων 38 εκατοστών.
Oσο για τον κινητήρα των 3,8 λίτρων της Nissan, αυτός στέλνεται κατευθείαν από την Ιαπωνία στον βρετανό βελτιωτή Litchfield που αντικαθιστά τις τουρμπίνες τοποθετώντας παράλληλα και ένα εξελιγμένο για αγώνες σύστημα εξαγωγής καυσαερίων, με αποτέλεσμα μια ισχύ 700 ίππων στις 6.800 σ.α.λ. και ροπή 725 Nm από τις 3.000 σ.α.λ. Η μέγιστη ταχύτητα υπερβαίνει τα 300 χλμ./ώρα ενώ η επιτάχυνση από στάση (0-100 χλμ./ώρα) απαιτεί λιγότερα από 2,3 δευτερόλεπτα, μέγεθος που δικαιολογεί τον τίτλο του hypercar και τοποθετεί την Bohema απέναντι στους γερμανούς και ιταλούς μετρ του είδους.