Μια εικόνα, λένε, ισούται µε χίλιες λέξεις και δυστυχώς δεν υπάρχει εικόνα µιας από τις πιο παράξενες εµπειρίες που έχω ζήσει ως δηµοσιογράφος: ο 49χρονος ηθοποιός και σκηνοθέτης Γκιγιόµ Κανέ, γονατισµένος µπροστά µου, µε τις παλάµες των χεριών του κολληµένες µεταξύ τους (σαν να προσεύχεται), να µε φέρνει σε αµηχανία λέγοντάς µου: «Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Ινιαρίτου». Η σκηνή, της οποίας τουλάχιστον το ηχητικό υλικό είναι καταχωρισµένο, έλαβε χώρα την Τρίτη 17 Ιανουαρίου στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που πήρα από τον Κανέ για το µεγαλύτερο στοίχηµα της καριέρας του, την ταινία «Ο Αστερίξ και ο Οβελίξ στον δρόµο για την Κίνα» που σκηνοθέτησε ο ίδιος, κρατώντας για τον εαυτό του τον ρόλο του Γαλάτη Αστερίξ, µε τον Ζιλ Λελούς να υποδύεται τον Οβελίξ. Αυτή τη φορά οι δύο Γαλάτες του κόµικ που δηµιούργησε το ευφυές ντουέτο Ρενέ Γκοσινί – Αλµπέρ Ουντερζό ταξιδεύουν στην Κίνα προκειµένου να προστατεύσουν τον θρόνο µιας πριγκίπισσας µετά τον θάνατο του αυτοκράτορα πατέρα της.

Κάποια στιγµή ο Κανέ αναφέρθηκε και στο «Avatar: The Way of Water», λέγοντας ότι θα ήταν παράλογο να περιµένει για τον «Αστερίξ» του εισιτήρια της τάξης της ταινίας του Τζέιµς Κάµερον. Και από την πλευρά µου του είπα: «Γιατί όχι; Αφού για τους Γάλλους, τουλάχιστον, ο θρύλος του Αστερίξ είναι αντίστοιχος του «Avatar»». Και τότε ήταν που εκείνος γονάτισε για να µε ευχαριστήσει. Η αγωνία του Κανέ για το εισπρακτικό µέλλον µιας από τις µεγαλύτερες σε προϋπολογισµό ταινίες στην ιστορία του γαλλικού κινηµατογράφου είναι τεράστια, εποµένως µια θετική πρόβλεψη για αυτήν ήταν αυτό που ήθελε να ακούσει, χωρίς ωστόσο η αγωνία του να µειωθεί, γιατί 65 εκατ. ευρώ είναι πραγµατικά πάρα πολλά χρήµατα. «Αν το κοινό δεν πάει στην αίθουσα για να δει την ταινία, αυτό θα σηµαίνει ότι δεν ενδιαφέρεται πλέον για τέτοιου τύπου µεγάλες παραγωγές, άρα το πρόβληµα θα είναι µεγαλύτερο για τον γαλλικό κινηµατογράφο» είπε ο Κανέ. Οσο για το «κύριε Ινιαρίτου», ήταν µια παιγνιώδης αναφορά του Κανέ για τη φερόµενη οµοιότητά µου µε τον µεξικανό σκηνοθέτη Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, την οποία µού έχουν επισηµάνει ξανά…

Ο Κανέ στα γυρίσματα της ταινίας «Αστερίξ και Οβελίξ στον δρόμο για την Κίνα», μια από τις πιο ακριβές παραγωγές του γαλλικού κινηματογράφου.
© Christophe Brachet

Ποια είναι η πρώτη σας ανάµνηση από τον Αστερίξ και τον Οβελίξ;

«Να διαβάζω τα περιοδικά που αγόραζε και φύλαγε σαν ιερά ο πατέρας µου, ένας πραγµατικός φαν των κόµικ των Γκοσινί και Ουντερζό. Οπως και τα «Λούκυ Λουκ», τα κείµενα των οποίων επίσης έγραφε ο Γκοσινί».

Λέγεται ότι στην Αγγλία αν κάποιος θέλει να γίνει πραγµατικά διάσηµος θα πρέπει να συµµετάσχει σε µια ταινία «Χάρι Πότερ». Θα µπορούσαµε να πούµε κάτι αντίστοιχο για τον «Αστερίξ» στη Γαλλία;

«Είναι ακριβώς το ίδιο. Και το κατάλαβα γυρίζοντας αυτή την ταινία. Πόσο πραγµατικά σηµαντικό ήταν για τους ηθοποιούς να είναι µέρος αυτής της παραγωγής. Οταν τους καλούσα για να τους ενηµερώσω ότι δουλεύω πάνω στον «Αστερίξ» και να τους ρωτήσω αν ενδιαφέρονταν, όλοι ενθουσιάζονταν. Κάποιοι από αυτούς, µάλιστα, όπως ο Βενσάν Κασέλ, που υποδύεται τον Καίσαρα, δέχτηκαν χωρίς καν να διαβάσουν το σενάριο. Ο Βενσάν µού είπε αµέσως, σε δύο λεπτά: «Είµαι ok.» Του είπα: «Μα δεν θες να διαβάσεις το σενάριο πρώτα»; «Οχι, όχι, σε εµπιστεύοµαι, θα είναι καλό». Αρα, ναι, για εµάς τους Γάλλους είναι αρκετά σηµαντικό».

Η Μαριόν Κοτιγιάρ κάνει ένα απολαυστικό πέρασμα από την ταινία κρατώντας τον ρόλο της Κλεοπάτρας.
©Christophe Brachet

Πού το αποδίδετε;

«Κρίνοντας από τον εαυτό µου και αν µου επιτραπεί να µιλήσω για τους ανθρώπους της γενιάς µου, νοµίζω ότι οφείλεται στο ότι ο «Αστερίξ» σε έναν µεγάλο βαθµό µάς θυµίζει τα παιδικά µας χρόνια, το γεγονός ότι µεγαλώσαµε µε αυτά τα κόµικ. Χάρη στον Αστερίξ, µέσα µας, οι Γάλλοι παραµένουµε παιδιά».

Ποια είναι η δική σας άποψη για τη δηµοτικότητα αυτών των κόµικς; Σε τι την οφείλουν;

«Στο ταλέντο του Ρενέ Γκοσινί να βάζει στα άλµπουµ του «Αστερίξ» καθετί που συνέβαινε στην κοινωνία την εποχή που έγραφε τα κείµενα. Ως ιδέα ήταν πολύ µοντέρνα, γιατί µιλούσε για τη γαλλική πραγµατικότητα τοποθετώντας τη σε ένα µικρό χωριό της Γαλατίας χιλιάδες χρόνια πριν. Αυτό έκανε τον κόσµο να γελάει γιατί έβλεπε τον εαυτό του µέσα στις ιστορίες του «Αστερίξ»».

Θελήσατε να ακολουθήσετε την ίδια τακτική στο δικό σας σενάριο;

«Ναι, για παράδειγµα η κουβέντα του Αστερίξ µε τον Οβελίξ στην αρχή της ταινίας, στο δάσος, όταν ο Αστερίξ δείχνει αποφασισµένος να σταµατήσει να τρώει κρέας, είναι εµπνευσµένη από το γεγονός ότι πολύς κόσµος αποφεύγει πλέον το κρέας. Ακόµα και εγώ που µου αρέσει το κρέας, προσπαθώ να τρώω λιγότερο από όσο παλαιότερα, διότι όπως όλοι γνωρίζουµε δεν είναι καλό ούτε για την υγεία ούτε και για το περιβάλλον µας».

Ο Βενσάν Κασέλ είναι θαυμάσιος ως Καίσαρας και επιπλέον μοιάζει εκπληκτικά με τον ομώνυμο ήρωα στο κόμικ των Γκοσινί-Ουντερζό.
©Christophe Brachet

Πώς θα συνοψίζατε τις µεγαλύτερες προκλήσεις που είχατε ως σκηνοθέτης γυρίζοντας αυτή την ταινία;

«Σηµαντικό για εµένα ήταν να τοποθετήσω τον Αστερίξ και τον Οβελίξ στο κέντρο της ιστορίας, διότι πιστεύω ότι πολλές ταινίες δεν το έκαναν· είτε ήταν η Κλεοπάτρα το βασικό πρόσωπο είτε ο Ιούλιος Καίσαρας. Δεν ήθελα να θυµίζουν δευτεραγωνιστές, γιατί δεν είναι. Ενα δεύτερο σηµαντικό στοιχείο ήταν η αντικατάσταση του Ζεράρ Ντεπαρντιέ για τον ρόλο του Οβελίξ· κάτι καθόλου εύκολο, διότι ο Ντεπαρντιέ ήταν υπέροχος σε αυτόν τον ρόλο. Ο ηθοποιός που θα τον αντικαθιστούσε θα έπρεπε πραγµατικά να ενσαρκώσει τον Οβελίξ, να µεταφέρει όλον τον εσωτερικό του κόσµο στην οθόνη, να µην είναι δηλαδή απλώς µια φιγούρα που του µοιάζει. Και το τρίτο ήταν να φτιάξω µια πραγµατικά µεγάλη, επική ταινία, µε ένα ατελείωτο ταξίδι, µε πολλές σκηνές µάχης, µε πολεµικές τέχνες, κουνγκ φου, αφού η ιστορία το ζητούσε. Γιατί τελικά ο Αστερίξ και ο Οβελίξ είναι οι δικοί µας σούπερ ήρωες, είναι οι Marvels των Γάλλων. Στόχος µας ήταν να κάνουµε µια ταινία το κατά δύναµη θεαµατική. Δεν είχαµε, βέβαια, τον προϋπολογισµό µιας ταινίας Marvel, όµως κάναµε ό,τι µπορούσαµε».

Ηταν σηµαντικό για εσάς να παρουσιάσετε όλους τους γυναικείους χαρακτήρες της ταινίας δυνατούς και όλους τους ανδρικούς ανόητους;

«Οχι τόσο ανόητους όσο αδύναµους, θα έλεγα. Οντως, µε ενδιέφερε να δείξω ότι ο Αστερίξ αισθάνεται αδύναµος όταν αντιλαµβάνεται ότι τελικά χωρίς το µαγικό φίλτρο δεν είναι τίποτα. Ηθελα επίσης να δείξω αυτό που συµβαίνει στις µέρες µας: οι άνδρες δεν έχουν τη στάση που είχαν παλαιότερα, δείχνουν µεγαλύτερες ευαισθησίες και αναρωτιούνται για πολλά πράγµατα που παλαιότερα τα είχαν ως δεδοµένα. Οσο για τις γυναίκες, έχω µια πεντάχρονη κόρη και γράφοντας το σενάριο σκεφτόµουν ότι θα ήθελα να τη δω να επικοινωνεί µε µια πραγµατικά πολύ δυνατή γυναικεία ηρωίδα όπως η κινέζα πριγκίπισσα και η σωµατοφύλακάς της. Αλλά, ούτως ή άλλως, αν δείτε τα κόµικ του Αστερίξ, οι γυναίκες είναι πάντα δυνατές. Η γυναίκα του αρχηγού των Γαλατών, για παράδειγµα, είναι που ουσιαστικά παίρνει όλες τις αποφάσεις! Η Κλεοπάτρα επίσης. Οποτε µιλάει εκείνη, ο Καίσαρας το βουλώνει».

Τι καινούργιο ανακαλύψατε διαβάζοντας ξανά τις περιπέτειες του Αστερίξ και του Οβελίξ για τις ανάγκες της ταινίας;

«Οτι στην πραγµατικότητα ο Αστερίξ και ο Οβελίξ είναι τινέιτζερς. Φέρονται σαν έφηβοι, σκέφτονται σαν έφηβοι, µιλούν σαν έφηβοι, δεν έχουν σεξουαλικές εµπειρίες. Ηθελα να τους δω να ερωτεύονται για πρώτη φορά και πώς ένας έρωτας θα µπορούσε να προκαλέσει διάσταση ανάµεσά τους, όπως συµβαίνει σε όλα τα αγόρια όταν µεγαλώνουν. Προκύπτει η ζήλια, µειώνονται τα παιχνίδια και οι πλάκες, όλα αυτά. Ηθελα να τους δω να χωρίζουν και µετά να τα ξαναβρίσκουν».

Ο Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς, τώρα και ηθοποιός, υποδύνεται έναν Ρωμαίο ονόματι… Αντιβάιρους.
©Christophe Brachet

Πώς χειριστήκατε την όψη, το περιεχόµενο και το χιούµορ της ταινίας σε ό,τι αφορά το ενδεχόµενο κοινό της; Σας ενδιέφεραν όλες οι ηλικίες;

«Απολύτως, γι’ αυτό και έγιναν πάρα πολλές δοκιµαστικές προβολές, από τις οποίες κρατήσαµε σηµειώσεις για το τι αρέσει και τι όχι και σε ποιους. Πάνω σε αυτές τις επισηµάνσεις ξαναδουλέψαµε πολλά σηµεία της ταινίας. Στα παιδιά π.χ. άρεσαν πολύ οι σκηνές πολεµικών τεχνών µε τους Κινέζους, ο σκύλος του Οβελίξ, ο Ιντεφίξ. Το πιο πνευµατώδες χιούµορ άρεσε στους γονείς, όπως και η σχέση του Καίσαρα µε την Κλεοπάτρα (σ.σ.: την υποδύεται η Μαριόν Κοτιγιάρ) ή ο Μπιοπίξ, ο βιογράφος του Καίσαρα (σ.σ.: τον υποδύεται ο Χοσέ Γκαρσία). Ενδιαφέρον είχε ότι ο Αντιβάιρους (σ.σ.: ένας ρωµαίος αξιωµατικός τον οποίο υποδύεται ο ποδοσφαιριστής Ζλάταν Ιµπραΐµοβιτς) άρεσε τόσο στα παιδιά όσο και στους µεγάλους».

Ποιος αποφάσισε να υποδυθείτε εσείς τον Αστερίξ;

«Ο Ζερόμ Σεϊντού, ο επικεφαλής της Pathé. Δεν ήθελα να παίξω τον Αστερίξ και προσπαθούσα να βρω τον κατάλληλο ηθοποιό. Εγώ ήθελα πραγματικά να παίξω τον Καίσαρα· έγραψα τον Καίσαρα για εμένα! Είχα κάποιους άλλους στο μυαλό μου για τον Αστερίξ. Ωστόσο κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης σύσκεψης το ερώτημα τέθηκε στο τραπέζι και ο Σεϊντού γύρισε και μου είπε: «Εσύ!». Προσπάθησα να αρνηθώ, αλλά ήταν ανένδοτος. Είπε ότι έχω όλα τα χαρακτηριστικά του Αστερίξ, χτύπησε την παλάμη του στο τραπέζι και έφυγε από τη σύσκεψη. Ξαφνικά καμιά εικοσαριά άνθρωποι με κοιτούσαν με απορία… Ωχ, Θεέ μου, σε τι μπελάδες μπήκαμε…».

ΙΝFO

«Ο Αστερίξ και ο Οβελίξ στον δρόµο για την Κίνα»: Στις ελληνικές αίθουσες από την Πέµπτη 2 Φεβρουαρίου, σε διανοµή Rosebud.21.