Την τελευταία ημέρα του Εθνικού Συνεδρίου των Δημοκρατικών που διεξήχθη πρόσφατα στο Σικάγο, μπροστά σε μια λαοθάλασσα από γυναίκες ντυμένες στα λευκά (το χρώμα που προτιμούσαν οι σουφραζέτες, το κίνημα υπέρ του δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες), η Κάμαλα Χάρις έλαβε και επισήμως το χρίσμα του κόμματός της για τις προεδρικές εκλογές που θα διεξαχθούν την 5η Νοεμβρίου στις ΗΠΑ.
Φορούσε ένα σκούρο μπλε κοστούμι Chloé και μεταξωτό πουκάμισο στο ίδιο χρώμα, τα οποία ο γαλλικός οίκος είχε δημιουργήσει αποκλειστικά για την ίδια.
Το ίδιο brand, νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οποίου είναι η Γερμανίδα Τσεμένα Καμάλι – σύμπτωση άραγε η ομοιότητα των ονομάτων των δύο γυναικών; –, είχε επιλέξει και για την έναρξη του συνεδρίου, αλλά στο χρώμα της άμμου, ενώ σε επίσημο δείπνο στον Λευκό Οίκο τον περασμένο Μάιο, μια δημιουργία του γαλλικού fashion house σε σκούρο πράσινο με εντυπωσιακή κάπα είχε κλέψει τις εντυπώσεις.
Αναμφισβήτητα, στο πρόσωπο της αντιπροέδρου των ΗΠΑ ο χώρος της μόδας και το κίνημα του λεγόμενου «quiet luxury» – το οποίο ξεκίνησε το 2023 και συνεχίζει την επιτυχημένη επέλασή του ακόμη και στις αγορές της Ασίας, και ειδικά της Κίνας, που είναι φημισμένες για την αγάπη τους προς την απροκάλυπτη πολυτέλεια, τη στυλιστική υπερβολή και τους υπερμεγέθεις λογότυπους – βρήκε το επόμενο fashion icon του.
Πρεσβεύοντας μια αισθητική προσανατολισμένη περισσότερο προς τη διαχρονικότητα, την απλότητα, την κομψότητα και τη διακριτικότητα, στο quiet luxury σημασία έχουν η ποιότητα των υλικών, η βιωσιμότητα, η ιστορία που βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία τους, οι συμβολισμοί, η μοναδικότητα και όχι τα επιδεικτικά logos.
Επίσης, η ακρίβεια και η οικονομική ύφεση που επηρεάζουν μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού και οδηγούν πολλούς στο να γυρίζουν την πλάτη στον κραυγαλέο πλούτο και τη χωρίς αναστολές επίδειξή του μέσα από τα social media και ειδικά από το Instagram και το TikTok, έχουν κάνει μεγάλη μερίδα των ισχυρών του χρήματος πιο φειδωλούς ως προς την εικόνα τους.
Άλλωστε, η πραγματική πολυτέλεια δεν χρειάζεται να «φωνάζει».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το απόλυτο quiet luxury brand Brunello Cucinelli, το οποίο ξεπέρασε τα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε μεικτά έσοδα το 2023, επιτυγχάνοντας τον στόχο του πέντε χρόνια νωρίτερα από την προθεσμία που είχε θέσει. Αλλα quiet luxury brands που έχουν ξεχωρίσει τον τελευταίο χρόνο είναι τα Hermès, Zegna, Tod’s, Bottega Veneta, Celine, Max Mara, Loro Piana, Ferragamo.
Ακόμη και ο οίκος Louis Vuitton, το logo του οποίου είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα παγκοσμίως στον χώρο των ειδών πολυτελείας, έχει λανσάρει την αποκαλούμενη «Quiet Luxury Series», όπου κυριαρχούν τα πιο μινιμαλιστικά designs και οι μονόχρωμες επιλογές σε γήινους τόνους με διακριτικό labeling – ακόμη και στις iconic αποσκευές, που παραδοσιακά καλύπτονται εξ ολοκλήρου με το επαναλαμβανόμενο έμβλημα του brand, υπάρχουν πλέον οι πιο διακριτικές επιλογές, ενώ και άλλοι αναγνωρίσιμοι οίκοι προσπαθούν να βρουν τρόπους να «μειώσουν την ένταση» των σχεδίων τους.
Παρ’ όλα αυτά, η μόδα παραμένει ένα από τα πιο διασκεδαστικά στοιχεία της καθημερινότητάς μας, που σημαίνει ότι όσο «ήσυχη» και αν γίνει, δεν πρέπει να χάνει και την ικανότητά της να μας ανανεώνει και να μας συναρπάζει με νέες τάσεις και σχέδια.
Έτσι, και για την εφετινή χρονιά οι designers έβαλαν τα δυνατά τους να μας εντυπωσιάσουν. Διά του λόγου το αληθές, ας δούμε μερικά από τα μεγαλύτερα trends αυτής της σεζόν.
Τα χρώματα
Ενα κατακόκκινο δερμάτινο σύνολο αποτελούμενο από μίντι παλτό και παντελόνι του οίκου Hermès αποκτά και πιο χειμερινές, μπορντό εκδοχές. Στην Bottega Veneta η κόκκινη απόχρωση στο βραδινό φόρεμα με τα κρόσσια και τα φτερά στο τελείωμα τείνει περισσότερο προς το κοραλλί, όπως και στο μίνι φόρεμα Carolina Herrera.
«Κόκκινο σε όλες τις εκδοχές του» μοιάζει να είναι το σύνθημα για τους μεγάλους οίκους μόδας, διαμορφώνοντας ίσως τη μεγαλύτερη χρωματική τάση της σεζόν, με το πράσινο να είναι η δεύτερη – από το πράσινο της ελιάς, όπως το είδαμε σε Prada, Fendi και Gucci, έως το βαθύ πράσινο του σμαραγδιού.
Το μπλε ρουαγιάλ και το καφέ σε όλες τις αποχρώσεις ακολουθούν σε δημοφιλία.
Γούνες και φτερά… ξανά
Faux φυσικά, οι γούνες και τα φτερά, ειδικά σε παστέλ αποχρώσεις και στην πιο ογκώδη τους εκδοχή, παραμένουν ψηλά στις κυρίαρχες τάσεις και για την εφετινή χρονιά. Την τάση αγκάλιασαν οι οίκοι Dolce & Gabbana, Miu Miu, Givenchy, Tom Ford, Marni, Louis Vuitton, Zimmermann, Balenciaga και φυσικά ο οίκος Balmain, με ένα άκρως εντυπωσιακό μακρύ, σκούρο πράσινο γούνινο παλτό να ξεχωρίζει.
Λεοπάρ παντού
Mε prints από την κορυφή έως τα νύχια, περιορισμένα σε μικρές λεπτομέρειες ή/και σε διαφορετικά σχέδια και αποχρώσεις που να συνδυάζονται μεταξύ τους, το λεοπάρ επιστρέφει δυναμικά σε όλες του τις εκδοχές.
Zimmermann, Versace – εννοείται! –, Dior, Alexander McQueen – φυσικά! – και Marni αγκαλιάζουν το διαχρονικό στυλ, με φορέματα, μακριά παλτό, κοντά σακάκια, καλσόν, γούνες, πολλές φορές βαμμένα σε διάφορα έντονα χρώματα.
Όλες οι φούστες
Ασύμμετρες γραμμές για πιο δυναμικές εμφανίσεις, όπως βλέπουμε σε Givenchy και Bottega Veneta, δερμάτινες και πλεκτές, pencil και bubble skirts όπως είδαμε στα σχέδια των Valentino και Zimmerman, οι φούστες φοριούνται παντού και όλες τις ώρες. Συνεχίζοντας από πέρυσι, οι φούστες με διαφάνειες αποτελούν και πάλι μεγάλη τάση (Saint Laurent, Dior, Dries Van Noten, Chloé και Ester Manas), ειδικά στη μίντι εκδοχή τους.
Layering και καλσόν
Ο όγκος φαίνεται να είναι το ζητούμενο αυτή τη χρονιά, αφού σχεδόν όλοι οι οίκοι προτείνουν looks με πολλές στρώσεις υφασμάτων και ρούχα φορεμένα το ένα πάνω από το άλλο (βοηθούν και στο να μένουμε ζεστοί όταν οι θερμοκρασίες πέφτουν).
Στον αντίποδα αυτής της τάσης, συνεχίζει δυναμικά το «pantless trend», όπου τα καλσόν, σε όλα τα σχέδια, μπορούν να αντικαταστήσουν τα παντελόνια, χωρίς να καλύπτονται από φούστα ή φόρεμα.
Κοσμήματα και αξεσουάρ
To layering αποτελεί μεγάλη τάση και για τα κοσμήματα, καθώς το mix & match στυλ, που είχε ήδη γίνει trend τα τελευταία χρόνια, συνεχίζει να επικρατεί.
Πολλά δαχτυλίδια, κοντά και μακριά κολιέ το ένα πάνω από το άλλο, βραχιόλια που καλύπτουν σχεδόν όλον τον βραχίονα και σκουλαρίκια σε ολόκληρο το αφτί που μπορούν να είναι χρυσά, ασημένια ή σε οποιοδήποτε άλλο υλικό, φοριούνται με άνεση όλα μαζί, χωρίς κανόνες και περιορισμούς. Έτσι ο καθένας είναι ελεύθερος να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό στυλ.
Οι πέρλες είναι πολύ της μόδας και μάλιστα στη μοντέρνα εκδοχή τους, ως statement pieces, όπως και τα ευμεγέθη βραχιόλια – χρώματα, πολύτιμοι λίθοι και φυσικά υλικά κοσμούν τον καρπό. Περιορισμοί στη δημιουργικότητα δεν υπάρχουν, ενώ οι ευφάνταστες προτάσεις των Van Cleef & Arpels, Cartier και Graff εξακολουθούν να μαγεύουν.
Όσο όμως μεγαλώνουν σε μέγεθος τα κοσμήματα, τόσο μικραίνουν τα ρολόγια, καθώς η εποχή ζητά πιο vintage και διακριτικά timepieces, με μια διάθεση για gender neutrality. Βέβαια, επειδή τα πάντα είναι και θέμα γούστου και στυλ, πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποχωρίζονται με τίποτα το μεγάλο καντράν τους.
Σε όποια κατηγορία και αν ανήκετε, οι μεγάλες ωρολογοποιίες – Rolex, Breitling, Hublot, κ.ά. – έχουν μια πρόταση για κάθε περίσταση.