Η μαμά που κάνει mom-shaming σε μια άλλη μαμά με το χαμόγελο στα χείλη. Η μαμά που ζει στο αυτοκίνητο για να προλαβαίνει τις εξωσχολικές δραστηριότητες του βλασταριού της. Η μαμά-γόνος πλούσιας οικογενείας που βλέπει με μια γλυκιά συγκατάβαση τον τρόπο ζωής και ανατροφής των παιδιών του κόσμου εκτός της έπαυλής της. Η μαμά που ξέρει καλύτερα από τη δασκάλα πώς πρέπει να γίνεται το μάθημα ή πώς να διανέμονται οι ρόλοι στη χριστουγεννιάτικη παράσταση. Μοιάζει να μην υπάρχει τύπος μητέρας που να μη σατιρίζει με πρωτόγνωρη ευστοχία η Ελενα Χαραλαμπούδη ως «5 Μinute Μum» στα βίντεο που έχουν γίνει viral σε ΥouΤube, Instagram και ΤikΤok.
To ομότιτλο κανάλι ξεκίνησε το 2018 από τη Λίζα Αποστολοπούλου, που είναι διευθύντρια παραγωγής του, ως μια πολυφωνική πλατφόρμα γυναικών δημιουργών και με θεματική πάντα τη μητρότητα, με τη Χαραλαμπούδη να έχει εβδομαδιαία παρουσία μέσω του vlog της. Το πρώτο viral video, «αυτό με τη δασκάλα στο σχολικό», και η ανερχόμενη δημοφιλία της φρέσκιας και πολύ αστείας προσέγγισης της Χαραλαμπούδη την κατέστησαν τελικά την απόλυτη πρωταγωνίστρια του καναλιού. «Πήγαιναν καλά τα βίντεό μου και καταλάβαμε ότι η μαμά δεν θέλει άλλες συμβουλές, άλλα «how to», όμως θέλει κάπου να πει τον πόνο της, να γελάσει, να χαλαρώσει. Βλέπαμε ότι οι μαμάδες στην ουσία είναι πολύ κλεισμένες μέσα και έχουν ανάγκη να αποενοχοποιηθούν, οπότε αρχίσαμε τα βίντεο με τους τύπους μαμάδων». Με κείμενα που γράφονται ως σκαλέτα μαζί με την Αποστολοπούλου και την υπόλοιπη ομάδα που δημιουργεί τα βίντεο, η Χαραλαμπούδη χρησιμοποιεί πολύ τον αυτοσχεδιασμό μόλις αρχίζουν τα γυρίσματα.
Βασισμένη στη γνώση που αντλεί από την προσωπική εμπειρία της μητρότητας (είναι μητέρα ενός κοριτσιού πεντέμισι ετών) αλλά και εκείνης των συνεργατών της ή της έρευνας που διεξάγει σε φίλους και γνωστούς, καταφέρνει να χτυπήσει διάνα όσον αφορά τους τύπους μαμάδων σε κάποιον από τους οποίους όλες λίγο-πολύ ανήκουμε. Η Χαραλαμπούδη τονίζει με κάθε ευκαιρία την ομαδικότητα που φέρνει την επιτυχία, όμως η ίδια ως το πρόσωπό της, φέρει τη λεπτή ποιότητα των υποκριτικών δυνατοτήτων της αλλά και της σπάνιας κωμικής της φλέβας.
Οι ομάδες που γράφουν ιστορία
Η Χαραλαμπούδη είναι απόφοιτη της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, όπου έμαθε την τέχνη της υποκριτικής με δασκάλους όπως ο Αργύρης Ξάφης, η Λυδία Κονιόρδου, ο Θοδωρής Αμπαζής, η Αμάλια Μπένετ, ο Θωμάς Μοσχόπουλος. «Δεν είχα στο μυαλό μου ότι είμαι κωμικός, αν και αισθανόμουν πιο άνετα με τα κωμικά κείμενα. Δοκιμαζόμασταν σε πολλά διαφορετικά είδη θεάτρου, άλλωστε πλέον στις δραματικές σχολές η σύγχρονη προσέγγιση δεν ενισχύει το «εγώ» του ηθοποιού που βγαίνει μπροστά με ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, έχει ατονήσει η παλιά νοοτροπία του «θεάτρου των πρωταγωνιστών». Οι ηθοποιοί είναι πλέον πολυεργαλεία που μπορούν να τα κάνουν όλα, ξέρουν να χορεύουν, να παίζουν μουσική, αφενός γιατί είναι δύσκολη η αγορά εργασίας, αφετέρου γιατί έχουμε περάσει σε μια θεατρική συνθήκη όπου προωθείται η ομαδικότητα, κάτι που είναι για εμένα πολύ ελπιδοφόρο. Και όντως οι δουλειές που μένουν στα χρόνια είναι οι δουλειές των ομάδων, η ομάδα του Αμόρε, του Τερζόπουλου. Οπότε εγώ δεν διδάχθηκα πού είμαι καλύτερη για να το κυνηγήσω και έτσι δεν είχα καταλάβει ότι είμαι κωμικός».
Το ταλέντο της σίγουρα ήταν ανιχνεύσιμο όπως και να έχει, αν αναλογιστεί κανείς ότι συνεργάστηκε με θεατρικούς σκηνοθέτες όπως ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ο Γιάννης Καλαβριανός, ο Γιάννης Κακλέας, οι Blitz, ενώ είχε συμμετοχές και σε τηλεοπτικές σειρές που σκηνοθέτησαν οι Στέφανος Μπλάτσος, Βασίλης Θωμόπουλος. «Είχα αρκετή θεατρική εμπειρία, όμως το πάλευα συνέχεια, δεν ήταν ότι χτυπούσαν τα τηλέφωνα, πήγαινα σε οντισιόν όπως κάνουν οι περισσότεροι ηθοποιοί. Όταν έμεινα έγκυος και έκανα το παιδί προστέθηκε μία έξτρα δυσκολία στην αναζήτηση δουλειάς. Οι αντιδράσεις που είχα ύστερα από οντισιόν ήταν του τύπου: «Α, έχεις και παιδάκι, πού θα το αφήνεις στα γυρίσματα;». Δεν καταλάβαινα τέτοιου τύπου ερωτήσεις, ήταν αθώες υποτίθεται αλλά μου χτύπαγαν κάπως. Είχαν μια διττή σημασία, σαν να σου λένε και ότι δεν έχεις τη δυνατότητα να δουλέψεις και ότι δεν είσαι και καλή μητέρα. Δεν περιμένω να μου πει κάποιος αν είναι δύσκολο ή όχι να κάνεις μια περιοδεία ή γυρίσματα όταν έχεις παιδί. Προφανώς και θα είναι δύσκολο, αλλά είναι πιο δύσκολο να μην έχω δουλειά παρά να αφήνω το παιδί μου τρεις φορές την εβδομάδα».
Η Χαραλαμπούδη δεν φοβάται τη δουλειά από όπου και αν προέρχεται, καθώς έχει κάνει όταν έχει χρειαστεί πολλές δουλειές «σε μανάβικο, βοηθός σε ασφάλειες» παράλληλα με το θέατρο. Υστερα ήρθε σαν μάννα εξ ουρανού η πρόταση της Λίζας Αποστολοπούλου, η οποία δούλευε με τη σειρά της ως βοηθός σκηνοθέτη στην τηλεόραση και κατάλαβε όταν έκανε τα παιδιά της ότι δεν μπορούσε να συνεχίσει τους ίδιους ξέφρενους ρυθμούς εργασίας. Σκέφτηκε άραγε ότι η παρουσία της στα social μπορεί να στεκόταν εμπόδιο στην ανέλιξή της ως ηθοποιού του «σοβαρού» θεάτρου; «Υπήρχε στην αρχή μια δυσπιστία από ανθρώπους του χώρου που δεν ξέρουν τα κοινωνικά δίκτυα, θα έλεγα ότι τα φοβούνται και πιστεύουν ότι ένας ηθοποιός του θεάτρου δεν πρέπει να έχει παρουσία εκτός της σκηνής. Τα τελευταία χρόνια όμως ζητάνε αυτή την προβολή γιατί όλοι πια είμαστε με ένα κινητό στο χέρι, μια παράσταση βάζει διαφήμιση στο Facebook, στο Instagram. Το θέατρο για εμένα δεν πρέπει να είναι ελιτίστικο. Ερχεται κόσμος στο θέατρο που μου λέει: «Eχω να δω παράσταση δέκα χρόνια και ήρθα επειδή σε βλέπω στα social». Για εμένα αυτός ο θεατής είναι επιτυχία. Το θέατρο πρέπει να αρχίσει να έχει μια εξωστρέφεια».
Ένα κοκτέιλ συνεργατών στο «Μίξερ»
Όποιος την ξέρει και την αγαπά μέσα από αυτή τη δουλειά της αξίζει να τη δει και στο θέατρο, όπου αυτή την περίοδο συμμετέχει στο «Μίξερ» στο Θέατρο Μικρό Γκλόρια (κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή), ένα λαϊκό μιούζικαλ τσέπης σε δεκαπεντασύλλαβο που έγραψε η Ζέτη Φίτσιου (βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου για το 2022), σκηνοθέτησε ο Κώστας Σιλβέστρος και επένδυσε μουσικά ο Θοδωρής Οικονόμου. Μαζί με τον Αλέξανδρο Σιάτρα παίζουν όλους τους ρόλους του έργου που αφηγείται τις περιπέτειες του Βαγγέλη, ενός άσημου και ασήμαντου ανθρώπου που καταλήγει να γίνει αρχηγός κράτους.
Η έκθεση και προβολή στο ΥouΤube και τα κοινωνικά δίκτυα, αυτή η «διαρκής οντισιόν όπου δείχνω τι μπορώ να κάνω με έναν τρόπο, αλλά και η διαρκής τριβή με το αντικείμενό μου ώστε να μη «σκουριάζω»», όπως θα πει, την κατέστησαν ορατή σε ανθρώπους όπως η Ζέτη Φίτσιου, η οποία είδε το βίντεο με τις «μαμάδες στον αγιασμό». «Με πήρε τηλέφωνο και μου είπε: «Γράφω ένα έργο, το «Μίξερ», το οποίο είναι περίπου σαν αυτό που κάνεις εσύ. Νομίζω ότι είσαι μια ηθοποιός που μπορεί να κάνει αυτό που έχω στο μυαλό μου, θέλω να το γράψω λίγο επάνω σου». Ήταν συγκινητικό και τιμητικό, πριν δεν έβρισκα δουλειά και ξαφνικά μια συγγραφέας γράφει κάτι εμπνευσμένη από αυτό που κάνω. Έτσι μαζεύτηκε αυτή η ομάδα, είπα «αυτό θα το σκηνοθετήσει ωραία ο Κώστας Σιλβέστρος», εκείνος έφερε τον μουσικό Θοδωρή Οικονόμου, πρότεινα τον Αλέξανδρο Σιάτρα που είχε παίξει στον «Ανθρωπο από το Παντόλσκ» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, οπότε δημιουργήθηκε αυτή η ομάδα».
Στα δε προσεχή της σχέδια περιλαμβάνεται μια συνεργασία με τους Ρέππα – Παπαθανασίου στο μεγάλο comeback που ετοιμάζουν στην ελληνική τηλεόραση. Οσον αφορά το «5 Μinute Μom» αναμένονται περισσότερo επεισόδια με guest stars (ήδη έχουν κάνει το πέρασμά τους ο κωμικός Αλέξανδρος Τσουβέλας ή η Ζέτα Δούκα), αλλά και μια κωμική κατεύθυνση που θα συγγενεύει με εκείνη του Saturday Night Live, οπότε… Ελληνίδες μαμάδες beware! Τα καλύτερα έρχονται στην οθόνη του υπολογιστή, του tablet ή του κινητού σας.