«Στους πόσους είµαστε τώρα;», «δέκα µε, εφτά χωρίς». Η Αγγελίνα, ο Γιάννης, ο Διονύσης, η Θάλεια και η Ιωάννα παρατηρούν πόσοι από τους διερχόµενους µοτοσικλετιστές φορούν κράνος. Αυτό το παιχνίδι στατιστικής είναι γνώριµο για τα πέντε από τα είκοσι µέλη της µαθητικής επιχείρησης «Helm.e.t» των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά στην Καλαµάτα, που σάρωσε σε Ελλάδα και εξωτερικό µε µια απλή και εύστοχη ιδέα: ένα «έξυπνο κράνος» συνδεδεµένο µε τη µηχανή έτσι ώστε αυτή να ξεκινά µόνο αφού ο οδηγός το φορέσει σωστά.
Ο Γιάννης Μπουγάς, CEO της Helm.e.t. (www.helmet-noctua.com), εξοµολογείται στο BHMAgazino πως την ιδέα γέννησε η πραγµατικότητα: «Οταν πριν από έναν χρόνο η καθηγήτριά µας, κυρία Σταυρούλα Κόκκαλη, µας πρότεινε να συµµετάσχουµε, ως Β’ Λυκείου, στο πρόγραµµα Μαθητική Εικονική Επιχείρηση, βάλαµε στόχο να επιλύσουµε ένα κοινωνικό πρόβληµα. Εκείνες τις ηµέρες στην πόλη µας είχαν χάσει τη ζωή τους συνοµήλικοί µας σε δύο τροχαία µε µηχανάκια, ακριβώς επειδή δεν φορούσαν κράνος. Ετσι καταλήξαµε στο «noctua kit»». Πολύτιµη στην υλοποίηση του εγχειρήµατος ήταν και η βοήθεια του καθηγητή τους των Εικαστικών, κ. Κώστα Κοτταρίδη.

Πώς λειτουργεί

Η καινοτοµία του έξυπνου κράνους έγκειται στους 2 µηχανικούς διακόπτες ασφαλείας και στους 2 αισθητήρες που είναι τοποθετηµένοι στο εσωτερικό του και οι οποίοι αναγνωρίζουν και πιστοποιούν ότι ο αναβάτης το έχει τοποθετήσει σωστά στο κεφάλι του. Οι πληροφορίες αυτές συγκεντρώνονται και αναλύονται σε ένα σύστηµα ποµποδέκτη-µικροεπεξεργαστή, το οποίο δίνει εντολή σε έναν ποµποδέκτη εγκατεστηµένο στη µηχανή ότι αυτή µπορεί να ξεκινήσει. Ο Διονύσης Μακρής, επικεφαλής του µηχανολογικού τµήµατος της επιχείρησης, εξηγεί ότι οι αισθητήρες υπέρυθρης θερµοκρασίας και λέιζερ δεν µπορούν να «ξεγελαστούν», για παράδειγµα, εάν κάποιος τοποθετήσει µέσα στο κράνος ένα µπουφάν. «Αν ο αναβάτης βγάλει το κράνος όσο η µηχανή βρίσκεται εν κινήσει, ενεργοποιείται αυτόµατα ένα δυνατό ηχητικό σήµα και ξεκινάει µια αντίστροφη µέτρηση διάρκειας 3 λεπτών, στο τέλος της οποίας η µηχανή ακινητοποιείται» προσθέτει. Πολύτιμη στην υλοποίηση του εγχειρήματος ήταν και η βοήθεια του καθηγητή τους των Εικαστικών, κ. Κώστα Κοτταρίδη.
Η «χειροποίητη» αυτή παρουσίαση τούς χάρισε τον τίτλο της Καλύτερης Εικονικής Επιχείρησης για το 2018 αλλά και το εισιτήριο για τον 29ο Πανευρωπαϊκό Διαγωνισµό Μαθητικής Επιχειρηµατικότητας του Junior Achievement Europe, στο Βελιγράδι. Οι µαθητές των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά κατάφεραν να ξεχωρίσουν και εκεί, καθώς τον Ιούλιο ήρθαν ένατοι µεταξύ των 39 ευρωπαϊκών οµάδων που συµµετείχαν στον διαγωνισµό, κατακτώντας το βραβείο Best Business Philosophy.
«Οταν πήγαµε στην Αθήνα για την πρώτη έκθεση ήµασταν πολύ συγκρατηµένοι. Οταν ακούστηκε το όνοµά µας, συνειδητοποιήσαµε ότι είχαµε φτιάξει κάτι καλό» θυµάται η Θάλεια Ανδριανού, υπεύθυνη πωλήσεων εξωτερικού της επιχείρησης.
Σε αντίθεση µε την επιτροπή στην Ελλάδα, οι κριτές στο Βελιγράδι έκαναν πιο στοχευµένες ερωτήσεις, αξιολογώντας τις εικονικές επιχειρήσεις µε ρεαλιστικά κριτήρια βιωσιµότητας και αναζητώντας στα πρόσωπα των µαθητών συγκροτηµένους, εργατικούς και ετοιµόλογους µελλοντικούς επιχειρηµατίες. Ο Γιάννης επισηµαίνει πως «ήθελαν να δουν ότι όντως έχουµε δουλέψει γι’ αυτό που παρουσιάζουµε. Γι’ αυτό κι εµείς είχαµε φροντίσει να πάµε καλά διαβασµένοι», ενώ η υπεύθυνη ποιοτικού ελέγχου Αγγελίνα Καραβλίδη περιγράφει ορισµένες από τις εγγενείς δυσκολίες µιας εφεύρεσης σαν το «noctua kit»: «Οχι µόνο είχαµε υψηλό κόστος παραγωγής (π.χ. οι εξειδικευµένοι αισθητήρες είναι πανάκριβοι όταν δεν αγοράζονται µαζικά), αλλά θα δυσκολευόµασταν πολύ να πουλήσουµε ένα προϊόν αξίας 200 ευρώ, ενώ έπρεπε να ανταγωνιστούµε τιµές από 10 έως 75 ευρώ».
Γι’ αυτό η Helm.e.t, που σχεδιάζει να δοκιµαστεί στον σκληρό κόσµο του αληθινού επιχειρείν, στοχεύει στην εξασφάλιση του αναγκαίου κεφαλαίου, απαραίτητου για την έρευνα, στην κατασκευή και στην προώθηση του προϊόντος της – οι πρώτες επαφές µε ανθρώπους του χώρου αποδεικνύονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Η Ιωάννα Τασιοπούλου, υπεύθυνη δηµοσίων σχέσεων, φωτίζει και µια άλλη πτυχή του «έξυπνου κράνους»: «Συµφέρει και τις ασφαλιστικές εταιρείες µια συνεργασία µε την επιχείρησή µας, η οποία θα εγγυάται ότι ο αναβάτης φοράει το κράνος του, αφού έτσι µηδενίζονται τα υψηλά έξοδά τους σε περιπτώσεις ατυχήµατος».
Για τους 20 νεαρούς επιχειρηµατίες, πάντως, κύριος στόχος είναι η µείωση του κόστους σε ανθρώπινες ζωές, που παραµένει υψηλό. Σύµφωνα µε µελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το 25% των δικυκλιστών δεν φορά κράνος, ενώ το 80% των κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων από ατυχήµατα δικύκλων οφείλεται στην απουσία του.