Το The Intermission είναι ένα εκθεσιακό πρόγραμμα και ένας χώρος τέχνης στον Πειραιά που έκανε ευρύτερα γνωστή την Αρτεμι Μπαλτογιάννη από όταν άνοιξε το 2019, προκειμένου να λειτουργήσει ως χώρος διαμεσολάβησης ανάμεσα σε καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται από γκαλερί του εξωτερικού και το κοινό της Ελλάδας. Το The Intermission παρουσιάζει το έργο καθιερωμένων αλλά και νέων καλλιτεχνών δίχως να τους εκπροσωπεί, καθώς αποσκοπεί στην ανάπτυξη των συνεργασιών αλλά και στο να φέρει το ελληνικό κοινό σε επαφή με τέχνη αιχμής που συζητιέται εκτός συνόρων. «Χωρίς να θέλω να περιορίσω τις κατευθύνσεις όπου πηγαίνουμε, οι εκθέσεις συνήθως πραγματεύονται επίκαιρα και επείγοντα θέματα της εποχής μας. Συχνά, όπως συμβαίνει εξάλλου με πολλές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, αποτελούν μια ευκαιρία να προβληματιστούμε και να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας» θα πει στο BHΜΑgazino. «Εχουμε αρκετά μεγάλο κοινό που έρχεται στα εγκαίνια αλλά και μέσα στην εβδομάδα για να επισκεφθεί τις εκθέσεις, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Σίγουρα αυτό το κοινό περιλαμβάνει ανθρώπους που αγαπούν την τέχνη, φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών, αλλά και τουρίστες που έχουν διαβάσει στον Τύπο για τις εκθέσεις».
Οσον αφορά στην ιδέα για τη δημιουργία της Intermission (ή ΤΗΕ INTERΜΙΣΣΙΟΝ, όπως είναι η «δίγλωσση» αποτύπωσή της), η Μπαλτογιάννη θα πει ότι προέκυψε καθώς συζητούσε με μια παρέα «για το μέλλον των φουάρ στην Ελλάδα και για το πώς μπορούμε να αναπτύξουμε ένα μοντέλο φιλοξενίας εκθέσεων από το εξωτερικό που να μην έχει τους περιορισμούς της φουάρ. Εμένα προσωπικά αυτό το μοντέλο λειτουργίας μού δίνει την ευκαιρία να συνεργαστώ με πολλούς καλλιτέχνες, κάτι που θεωρώ το πιο διασκεδαστικό κομμάτι αυτής της δουλειάς. Είναι μοναδική εμπειρία η συνεργασία με καλλιτέχνες. Μαθαίνω τη δουλειά τους σε βάθος και επίσης καταλαβαίνω ένα έργο διαφορετικά μέσα από συζητήσεις που κάνουμε αλλά και στη διάρκεια μιας έκθεσης, όσο δηλαδή «συνυπάρχουμε» με τα έργα. Αυτό που σας είπα πριν, ότι η τέχνη είναι μια ευκαιρία για να προβληματιστούμε και να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας, ισχύει και για εμένα. Εκπαιδεύομαι μέσα από τις εκθέσεις του The Intermission. Φυσικά, μεγάλη χαρά μού δίνει και ο κόσμος που συνδέεται με όσα κάνουμε και εκφράζει το ενδιαφέρον του. Γιατί ταυτόχρονα ελπίζω ότι γεμίζουμε ένα κενό ή μάλλον θέλω να πιστεύω ότι δίνουμε την ευκαιρία σε καλλιτέχνες που συνήθως δεν έχουν δείξει δουλειά τους στην Ελλάδα να έρθουν σε επαφή με το ελληνικό κοινό, το οποίο με τη σειρά του έχει την ευκαιρία να δει τις εκθέσεις τους σε ελληνικό έδαφος» θα καταλήξει. Επί του παρόντος, για παράδειγμα, στον χώρο φιλοξενείται η έκθεση της Kαναδής Ταμάρα Χέντερσον με τίτλο «The Syzygy of Cinnamon» (έως τις 20 Μαΐου), σε συνεργασία με την γκαλερί Rodeo.
Δημιουργικό hub στον Πειραιά
Γιατί μια σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι το The Intermission βρίσκεται στην οδό Πολυδεύκους στον Πειραιά, τον δρόμο με τα μηχανουργεία και τους παλιούς βιομηχανικούς χώρους όπου άρχισε να πηγαίνει κόσμος όταν τα ρολά κατέβαιναν και οι άνθρωποι έβγαιναν μετά τη δουλειά. Αρχικά στο Paleo του Γιάννη Καϋμενάκη, ο οποίος πρωτοπάτησε το πόδι του στη γειτονιά το 2016, ακολούθως στην γκαλερί Rodeo της Σύλβιας Κούβαλη, όπου οι εκθέσεις παρουσιάζουν σταθερά μεγάλο εικαστικό και επιμελητικό ενδιαφέρον, εν συνεχεία στο The Intermission της Μπαλτογιάννη και πιο πρόσφατα και στην Carwan Gallery των Νικολά Μπελεβάνς-Λεκόντ και Κοντέν Μουάζ, που επικεντρώνεται σε καλλιτεχνικά αντικείμενα βιομηχανικού σχεδιασμού. Θα μπορούσαμε άραγε να μιλήσουμε για ένα hub τεχνών στον Πειραιά, εξάλλου στην ευρύτερη περιοχή δραστηριοποιούνται και το εργαστήριο παραγωγής αντικειμένων design των Ελένης Πεταλωτή και Λεωνίδα Τραμπούκη των Objects of Common Interest, αλλά και το BlueCycle που αξιοποιεί δημιουργικά τα πλαστικά είδη τα οποία χρησιμοποιούνται στην αλιεία και τη ναυτιλία υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
«Δεν μπορώ να μιλήσω για το αν αναδύεται ένα art hub στον Πειραιά ή όχι. Περισσότερο ζω και βιώνω την οδό Πολυδεύκους, τον δρόμο όπου βρίσκεται η Intermission μαζί με τη Rodeo και την Carwan Gallery. Το ότι είμαστε όλοι κοντά σίγουρα έχει διευκολύνει ή μάλλον έχει ενθαρρύνει τον κόσμο να μας επισκεφθεί. Αν πρέπει να βρω ένα κοινό χαρακτηριστικό όλων μας θα έλεγα ότι είναι πως συμμετέχουμε στον παγκόσμιο πολιτιστικό διάλογο» θα πει η Μπαλτογιάννη.
H Aρτεμις Μπαλτογιάννη ανήκει σε μια νέα γενιά ανθρώπων που αποτελούν κομμάτι της εικαστικής σκηνής της Ελλάδας αλλά δραστηριοποιούνται έντονα στο εξωτερικό. Ηταν διευθύντρια της γκαλερί Venus Over Manhattan στη Νέα Υόρκη, έχει εργαστεί στoν τομέα συμβουλευτικών υπηρεσιών του McCabe Fine Art στην ίδια πόλη, ενώ πλέον μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ Ελλάδας και Λος Αντζελες. Για την ίδια, η οποία έχει γαλουχηθεί τρόπον τινά μέσα στο εμπόριο έργων τέχνης – η μητέρα της, Μάγδα Μπαλτογιάννη, έχει διακριθεί σε αυτό το πεδίο σε διεθνές επίπεδο μέσα από τη συνεργασία της με τον Φερνάντο Μποτέρο και τη Σοφία Βάρη -, η ενασχόληση με την τέχνη ήταν προφανώς μονόδρομος.
«Η βασική μου εργασία είναι αυτή της art advisor. Η εταιρεία μου έχει βάση στο Λος Αντζελες. Είναι μια πόλη όπου υπάρχουν πολλές γκαλερί, μουσεία και καλλιτέχνες, αλλά πέρα από το πρακτικό κομμάτι της υπόθεσης, παράλληλα μου αρέσει πολύ η ζωή εδώ (γιατί η αλήθεια είναι ότι αν έπρεπε να διαλέξω να μείνω κάπου μόνο με επαγγελματικά κριτήρια, θα επέλεγα τη Νέα Υόρκη). Δεν υπάρχει επίσημη σύνδεση του The Intermission με την πόλη, αλλά όπως είναι φυσικό τείνω να συνεργάζομαι με καλλιτέχνες που έχω γνωρίσει εδώ. Η αισθητική μου και τα ενδιαφέροντά μου που άπτονται του πολιτισμού έχουν επηρεαστεί σίγουρα από τον χρόνο που περνάω εδώ».