Είναι η Κυριακή του Θωμά η γιορτή της απιστίας; Ναι, αλλιώς δεν έχει νόημα ύπαρξης. Οι Αγιοι Πατέρες που αποφάσισαν όχι απλά να συγχωρήσουν τον Απόστολο Θωμά για την ιερόσυλη δυσπιστία του, αλλά και να του χαρίσουν μια τόσο προνομιακή θέση στο εορτολόγιο, το έκαναν γιατί ήταν άνθρωποι με κατανόηση. Καταλάβαιναν ότι η απιστία (που στην περίπτωση του Θωμά ήταν μια άδολη αμφισβήτηση θεϊκών, δηλαδή εξωπραγματικών, γεγονότων) βρίσκεται κάπου ανάμεσα στην αμαρτία και στη δύναμη της λογικής. Ο Θωμάς υπήρξε άπιστος διότι χρησιμοποίησε τη λογική του, που είναι δώρο Θεού και ξεχωρίζει τον άνθρωπο από όλα τα υπόλοιπα θηλαστικά. Μπορείς να κατηγορήσεις κάποιον γιατί χρησιμοποίησε τη λογική του; Οχι φυσικά.
O Αγιος Θωμάς ήταν ένας από τους δώδεκα Αποστόλους και μαθητές του Ιησού Χριστού. Ηταν Ιουδαίος στην καταγωγή και, όπως και άλλοι μαθητές, ασκούσε το επάγγελμα του ψαρά. Εγκατέλειψε το επάγγελμά του και ακολούθησε τον Χριστό όταν εκείνος του το ζήτησε. Ηταν ένας από τους πιο ένθερμους και αφοσιωμένους μαθητές, όμως μετά την Ανάσταση έχασε τη δύναμη της πίστης του. Αμφισβήτησε το ότι ο Χριστός αναστήθηκε και οι αμφιβολίες του μεγάλωσαν όταν οι υπόλοιποι μαθητές τού είπαν ότι τον είδαν ξανά ένα απόγευμα που εκείνος απουσίαζε. Ο Θωμάς χρειάστηκε να ψηλαφίσει με τα χέρια του τις ιερές πληγές της Σταύρωσης στη δεύτερη εμφάνιση του Χριστού στους μαθητές μετά την Ανάστασή του. Ολα αυτά το Ευαγγέλιο τα αναφέρει χωρίς να επικρίνει τον Θωμά και τις αμφιβολίες του, χωρίς σε κανένα σημείο να τον κατηγορεί γιατί χρησιμοποίησε τη λογική του. Πάντα έβρισκα αυτό το γεγονός πολύ ενδιαφέρον: είναι η απόδειξη της ανοχής του χριστιανισμού απέναντι στην ίδια την αμφισβήτησή του και συγχρόνως είναι και η ευλογία της λογικής. Ο Χριστός δεν τιμωρεί τον Θωμά γιατί αμφισβήτησε την Ανάστασή του, αλλά τον βοηθά να ξαναβρεί την πίστη του. Ετσι θα έπρεπε να κάνουμε όλοι με τους άπιστους.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Έχετε ήδη συνδρομή;Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω
Είσοδος