Τα 50s και τα 60s ήταν η εποχή που συγκεντρωνόταν στην Ιταλική Ριβιέρα ολόκληρο το διεθνές jet set για να περάσει τις καλοκαιρινές του διακοπές σε πολυτελείς θαλαμηγούς και resorts. Τζάκι Κένεντι, Σοφία Λόρεν, Μπριζίτ Μπαρντό και πολλοί ακόμη μεγάλοι διεθνείς σταρ έκαναν τις αγορές τους – μαγιό, ρούχα, παπούτσια κ.λπ. – από τα τοπικά καταστήματα και γνώρισαν από κοντά την ποιότητα και την αισθητική των απλών ιταλών τεχνιτών, οι οποίοι στη συνέχεια δημιούργησαν brands παγκόσμιας ακτινοβολίας. Ανάμεσα σε αυτά και ο Tod’s Group, ο όμιλος που διευθύνουν οι αδελφοί Ντιέγκο και Αντρέα Ντέλα Βάλε, με έδρα το Sant’ Elpidio a Mare στην περιφέρεια Μάρκε της Ιταλίας, στις ακτές της Αδριατικής.
Ολα ξεκίνησαν από τον παππού τους Φίλιπο, έναν απλό υποδηματοποιό, ο οποίος έφτιαχνε παπούτσια το βράδυ και το πρωί τα πουλούσε γυρνώντας τις γειτονιές και στις υπαίθριες αγορές με το ποδήλατό του. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε να εργάζεται μαζί του ο γιος του Ντορίνο και τότε, στη διάρκεια του 1950-1960, ήταν που άρχισαν πατέρας και υιός να εξελίσσονται. Μετέπειτα πέρασαν τα στενά σύνορα της Ιταλίας και εξελίχθηκαν σε έναν διεθνή όμιλο εταιρειών που σήμερα διοικείται από την τρίτη γενιά της οικογένειας.
Την ιστορία μάς διηγείται ο Αντρέα Ντέλα Βάλε, τον οποίο συναντήσαμε στη διάρκεια της τελευταίας επίσκεψής του στη χώρα μας, προκειμένου να παρευρεθεί στα εγκαίνια της νέας μπουτίκ Hogan στο κέντρο της Αθήνας, στο City Link, ενός brand το οποίο ίδρυσε σε πολύ νεαρή ηλικία, ορμώμενος από μια ιδέα που του ήρθε παρατηρώντας τους ανθρώπους στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Ακόμη και ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί την επιτυχία που θα γνώριζαν τα καινοτόμα παπούτσια του και ότι 35 χρόνια αργότερα όχι μόνο θα ζούσαν μια «νέα ζωή», όπως λέει ο ίδιος, αλλά θα ήταν η απόλυτη τάση για τους νέους σε ολόκληρο τον κόσμο.
Κύριε Ντέλα Βάλε, καλώς ήλθατε στη χώρα μας, αν και γνωρίζουμε ότι έρχεστε συχνά για διακοπές και ότι έχετε ιδιαίτερους δεσμούς με το νησί της Σύμης.
«Εχω περίπου 14 χρόνια να έρθω στην Αθήνα, αλλά επισκέπτομαι πολύ συχνά τα νησιά σας. Τη Μύκονο, την οποία αγαπούν ιδιαιτέρως τα παιδιά μου, αλλά και τη Σύμη. Δυστυχώς τώρα έχω έρθει για πολύ λίγες ημέρες, επειδή πρέπει να βρίσκομαι στην Ιταλία, αλλά πιστεύω ότι θα επιστρέψω πολύ σύντομα, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».
Στην Αθήνα σάς φέρνει ένα σημαντικό για τον διεθνή κόσμο της μόδας γεγονός, όπως είναι αυτό του brand Hogan.
«Ναι, ήρθα στην Ελλάδα για το opening της νέας boutique Hogan, γιατί η Hogan είναι ένα concept που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από μια δική μου ιδέα πριν από 35 χρόνια. Ημουν 21 ετών και είχα πάει στη Νέα Υόρκη για να επιβλέψω την επέκτασή μας στην αγορά της μεγαλούπολης. Εμεινα εκεί για 3-4 χρόνια στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Μου αρέσει, ξέρετε, πολύ να παρατηρώ τους ανθρώπους, έχω μια έμφυτη περιέργεια για τα πάντα. Στις μετακινήσεις μου, λοιπόν, στην πόλη και ειδικά στο μετρό παρατήρησα ότι οι περισσότερες γυναίκες ντύνονταν όμορφα και επαγγελματικά για τις δουλειές τους, αλλά το όλο look κατέστρεφαν κάτι άσχημα λευκά αθλητικά που φορούσαν για να περπατούν άνετα και τα οποία άλλαζαν μόλις έφταναν στα γραφεία τους. Τότε μπήκα σε σκέψεις. Τα Tod’s ήταν casual και πιο chic, αλλά δεν πρόσφεραν την ίδια άνεση με ένα ζευγάρι αθλητικά. Επέστρεψα στην Ιταλία και είπα στον πατέρα μου και στον αδελφό μου ότι έπρεπε να σχεδιάσουμε ένα καινούργιο αθλητικό, το οποίο όμως θα μπορούσε να φορεθεί παντού: στο γραφείο, στις βραδινές εξόδους κ.ο.κ. Ομορφα παπούτσια και άνετα. Επειτα από έναν χρόνο είχαμε το πρώτο ζευγάρι Hogan, το «Interactive». Χωρίς να το καταλάβω, ξεκίνησα από πολύ νωρίς το trend της άνετης πολυτέλειας που σήμερα επικρατεί σε όλον τον κόσμο. Εξακολουθώ, ύστερα από τόσα χρόνια, να θέλω να φτιάχνω αθλητικά παπούτσια που να μπορεί κάποιος άνετα να φορέσει παντού».
Εξακολουθείτε δηλαδή να έχετε ενεργό ρόλο στην επιχείρηση.
«Μου αρέσει πολύ το δημιουργικό κομμάτι. Φυσικά τώρα έχουμε τόσο πολλούς και ταλαντούχους νέους που εργάζονται για εμάς. Μπορούν να κάνουν τα πάντα, να βρίσκουν ιδέες. Τους ακούω με ανοιχτό μυαλό. Επιβλέπω τη δημιουργική διαδικασία, η οποία είναι πολύ σημαντική».
Η αλήθεια είναι ότι οι νέοι πλέον έχουν περισσότερες προσλαμβάνουσες, ταξιδεύουν πολύ και ξέρουν τι γίνεται στον κόσμο.
«Οι νέοι διψούν για μάθηση. Ειδικά μετά την COVID-19. Και οι πελάτες μας. Θέλουν να γνωρίζουν τι αγοράζουν. Δεν θέλουν απλώς ένα προϊόν, αλλά την ιστορία πίσω από το ίδιο και από το brand. Tην κληρονομιά. Εμείς έχουμε πολύ μεγάλη, μια ιστορία 60-70 ετών. Οσο όμως σημαντικό είναι αυτό τόσο απαραίτητο είναι και να εκσυγχρονίζεσαι. Εμείς σεβόμαστε το παρελθόν μας αλλά κοιτάζουμε στο μέλλον. Η τεχνολογία έχει αλλάξει τα πάντα και πρέπει συνεχώς να βρίσκουμε τον σωστό τρόπο να επικοινωνούμε με τη νέα γενιά, ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα».
Είστε η τρίτη γενιά της επιχείρησης. Τα δικά σας παιδιά ετοιμάζονται να ξεκινήσουν και αυτά να εργάζονται σε αυτήν;
«Είμαστε οικογενειακή εταιρεία, αλλά έχουμε και μετόχους. Οταν είσαι διεθνής επιχείρηση, το σημαντικό είναι να κοιτάζεις πρώτα το συμφέρον της. Αν αποφασίσουν ότι θέλουν να ασχοληθούν και μπορούν, θα είμαι πολύ χαρούμενος, αλλά αν δεν το κάνουν δεν με πειράζει. Εμείς, τριάντα χρόνια πριν, δεν είχαμε επιλογή. Ευτυχώς εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη δουλειά. Ηταν το πάθος μου. Η νοοτροπία των Ιταλών είναι πολύ οικογενειοκεντρική, γι’ αυτό έχουμε τόσες οικογενειακές επιχειρήσεις όπως οι οίκοι Ferragamo, Prada κ.ά.».
Απευθύνεστε όμως στην παγκόσμια αγορά και ειδικά σε εκείνη της Ασίας που είναι και ο μεγαλύτερος καταναλωτής προϊόντων luxury στον κόσμο. Πόσο έχει αλλάξει αυτό μετά την COVΙD-19;
«Πιστεύω πως τώρα είναι η νέα εποχή για τη Hogan. Ολα τα εχέγγυα είναι εκεί για να κατακτήσει τις αγορές: η ιστορία, η φιλοσοφία, το όραμα για το μέλλον, το σύγχρονο lifestyle. Η Ασία και ειδικά η Κίνα όντως είναι μια μεγάλη αγορά και αυτή τη στιγμή τα πράγματα είναι κάπως εύθραυστα, αλλά πιστεύω ότι τα χειρότερα έχουν τελειώσει και ότι σε μερικούς μήνες θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Η περιοχή ζει τώρα το μεγάλο οικονομικό της boom, όπως το έζησε η Ευρώπη το 1980. Οι νέοι ειδικά ψωνίζουν πολύ».
Επίσης, ενδιαφέρονται πολύ για θέματα περιβαλλοντικά.
«Αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια. Ρωτούν στα κοινωνικά μας δίκτυα τι κάνουμε για τη βιωσιμότητα. Πάντα το ρωτούν αυτό γιατί έχει να κάνει με το μέλλον τους. Υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανύσουμε. Μεταξύ μας, κανείς δεν είναι απολύτως βιώσιμος. Δεν γίνεται ακόμη. Εμείς είμαστε 50%-60% και σε λιγότερο από μια δεκαετία πιστεύω ότι θα φτάσουμε το 100%, ένα βήμα τη φορά. Εχουμε τη βιώσιμη σειρά μας που ξεκίνησε πέρυσι και είναι τα παπούτσια Hogan 3R (Recycle, Reuse, Reduce). Πρέπει όλοι μαζί οι συνάδελφοί μου να καθίσουμε σε ένα τραπέζι και να φτιάξουμε τους νέους κανόνες βιωσιμότητας. Γίνονται όμως πράγματα, όπως τα CNMI Sustainable Fashion Awards στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου. Αυτά πριν από δύο χρόνια δεν υπήρχαν».
Μεγάλη σημασία δίνεται όμως και σε κοινωνικά θέματα, κάτι στο οποίο εστιάζει πολύ και ο συμπατριώτης σας, ο Μπρουνέλο Κουτσινέλι. Εσείς τι κάνετε ως προς αυτά;
«Α, ναι, ξέρω πολύ καλά για τις δράσεις του Μπρουνέλο. Ξέρετε ότι οι εγκαταστάσεις μας είναι μόλις μία ώρα με το αυτοκίνητο από το χωριό όπου βρίσκεται η εταιρεία του; Είναι μια πανέμορφη διαδρομή στα παράλια της Αδριατικής. Είμαστε κι εμείς στην ίδια λογική ως εταιρεία. Ημασταν οι πρώτοι που φτιάξαμε νηπιαγωγείο για τα παιδιά των υπαλλήλων μας, προσφέρουμε πλήρη ασφαλιστική κάλυψη σε όλους, αγοράζουμε σχολικά βιβλία για τα παιδιά τους, δίνουμε υποτροφίες. Μικρά πράγματα που όμως είναι πολύ σημαντικά. Ο πατέρας μου συνήθιζε να μας λέει: «Αν η ζωή σού έχει δώσει πολλά, τα αξίζεις, αλλά πρέπει να θυμάσαι να επιστρέφεις ένα κομμάτι από αυτά στην κοινότητα». Είναι κάτι που ακολουθούμε σε κάθε μας βήμα».