Oσο το Twitter συνεχίζει τις περιπέτειές του (πρόσφατα ανακοινώθηκε πως καθήκοντα CEO αναλαμβάνει η έμπειρη μαρκετίστρια Λίντα Γιακαρίνο, σε μια προσπάθεια να αυξηθούν τα διαφημιστικά έσοδα) τόσο κερδίζουν έδαφος οι άλλες πλατφόρμες που αποπειρώνται να προσελκύσουν τους δυσαρεστημένους από τα τερτίπια του Ιλον Μασκ προοδευτικούς χρήστες του. Τις τελευταίες εβδομάδες μία είναι η εναλλακτική επιλογή που αποκτά δημοφιλία (σε σύγκριση με τα ήδη υπάρχοντα Mastodon ή Truth Social) και ονομάζεται Bluesky. Συγκριτικό της πλεονέκτημα είναι σίγουρα η εμπλοκή ενός ανθρώπου που γνωρίζει πολλά για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, του Τζακ Ντόρσεϊ. Το συγκεκριμένο εγχείρημα ξεκίνησε το 2019, όταν ο 46χρονος σήμερα δισεκατομμυριούχος ήταν ακόμη διευθύνων σύμβουλος του Τwitter και είχε εκφράσει την επιθυμία του να «αναπτύξει ένα ανοιχτό και αποκεντρωμένο πρότυπο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» που θα μετέφερε τον έλεγχο των social media από τα χέρια ιδιωτικών εταιρειών που λογοδοτούν στους επενδυτές και στους μετόχους τους στους ίδιους τους χρήστες, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τον ανοιχτό κώδικα για να δημιουργήσουν τις δικές τους κοινότητες με τις δικές τους εφαρμογές και τους δικούς τους αλγορίθμους.
Προκειμένου να συμβούν όλα αυτά, η ομάδα τεχνικών της Bluesky πέρασε μεγάλο μέρος της τελευταίας διετίας αναπτύσσοντας κάτι που ονομάζεται «Πρωτόκολλο AT», ένα «ομοσπονδιακό» δίκτυο που επιτρέπει στους διακομιστές να επικοινωνούν μεταξύ τους με ταχύτητα η οποία μπορεί να συμβαδίζει με τον τεράστιο όγκο δεδομένων που λαμβάνουν. «Αν οι κεντρικές πλατφόρμες κυβερνώνται σαν μοναρχίες, τα ομοσπονδιακά δίκτυα κυβερνώνται σαν μικρές φεουδαρχικές κοινωνίες» δήλωσε η Τζέι Γκρέιμπερ, CEO του Bluesky, σε πρόσφατη ομιλία. «Δεν υπάρχει μόνο ένας βασιλιάς που κυβερνά σε ολόκληρο το Δίκτυο, αλλά υπάρχουν μικρότεροι άρχοντες που εξακολουθούν να έχουν απόλυτη εξουσία στη δική τους επικράτεια». Για να μειώσει τις πιθανότητες δημιουργίας ενός χαοτικού συστήματος, στο οποίο ολόκληρες κοινότητες μπορούν να εξαφανιστούν εξαιτίας των ιδιοτροπιών των διαχειριστών τους, η Bluesky σκοπεύει να προσφέρει μια δυνατότητα που θα αποκαλείται portability, χάρη στην οποία οι δυσαρεστημένοι χρήστες μπορούν να πάρουν τα δεδομένα, τις επαφές και την ταυτότητά τους και να γίνουν μέλη μιας άλλης μικρής κοινότητας.
Αξίζει να πούμε ότι η εφαρμογή σημείωσε 628.000 λήψεις για smartphones τον Απρίλιο, που αντιπροσωπεύει αύξηση 606% από τον Μάρτιο, όταν και έγινε διαθέσιμη και σε Android εκδοχή. Το Bluesky είχε κάνει το επίσημο ντεμπούτο του στο iOS τον περασμένο Φεβρουάριο, με 11.000 downloads εκείνον τον μήνα. Η Bluesky φαίνεται να κερδίζει τον βασικό ανταγωνιστή της Mastodon, μια πλατφόρμα που η εφαρμογή της «κατέβηκε» τον Απρίλιο 90.000 φορές. Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο του περιοδικού «The New Yorker», η βασική ανησυχία του Ντόρσεϊ σχετίζεται ωστόσο με την εποπτεία περιεχομένου, με το ποιος δηλαδή θα αναλάβει να διαγράφει τις προσβλητικές αναρτήσεις και να μπλοκάρει τους επικίνδυνους χρήστες. Οι τρέχουσες λύσεις περιλαμβάνουν την εξωτερική ανάθεση σε χώρες όπως οι Φιλιππίνες, όπου οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι έχουν επιφορτιστεί με τον έλεγχο ενός γιγάντιου όγκου περιεχομένου για ρητορική μίσους, υποκίνηση σε βία και παράνομη πορνογραφία. Eνα πιο αποκεντρωμένο δίκτυο θεωρητικά θα επέτρεπε στους χρήστες την αυτορρύθμιση κάθε κοινότητας χρηστών. Αντί δηλαδή να υπάρχει ένας και μοναδικός αλγόριθμος που αποφασίζει τι επιτρέπεται και τι όχι, μια κοινότητα θα μπορούσε να οικοδομηθεί γύρω από ένα customised δικό της σύστημα το οποίο θα αποκλείει τις αναρτήσεις που η ομάδα θεωρεί κακόβουλες ή αισχρές και θα κατευθύνει τους πάντες προς το περιεχόμενο το οποίο έχει συμφωνηθεί από τα μέλη της ότι δεν ξεπερνά τα όρια που έχουν τεθεί.
«One», «What’s Hot» και AOC
Ολα αυτά, προς το παρόν, παραμένουν λίγο πολύ απλώς λόγια του αέρα. Η Bluesky «τρέχει» αυτή τη στιγμή από έναν κεντρικό διακομιστή, χωρίς να έχει δοθεί στη δημοσιότητα άμεσο χρονοδιάγραμμα για τη μετάβαση στο ομοσπονδιακό μοντέλο. Η ροή διαμορφώνεται όχι από εξατομικευμένους αλγορίθμους που δημιουργούνται από τους χρήστες, αλλά μάλλον από μια απλή λίστα με τις πιο δημοφιλείς αναρτήσεις. Πολλές από τις διαφορές μεταξύ Bluesky και Twitter είναι πιθανό να μην είναι ιδιαίτερα εμφανείς στον μέσο χρήστη οποιουδήποτε ιστοτόπου. Το Bluesky χωρίζεται πάντως σε δύο feeds. Το «One» λειτουργεί ακριβώς όπως το κλασικό Twitter, όπου βλέπετε τις αναρτήσεις των ατόμων που επιλέγετε να ακολουθήσετε. Το άλλο feed ονομάζεται «What’s Hot» και προσφέρει μια τρέχουσα ροή δημοφιλών αναρτήσεων από ολόκληρη την πλατφόρμα. Ο αλγόριθμος που καθορίζει το «What’s Hot» δεν έχει επί του παρόντος πολύ υλικό να βασιστεί. Σε μια δήλωση η εταιρεία είπε ότι περιλαμβάνει «βασικά οποιαδήποτε ανάρτηση με πάνω από 12 likes» – έναν αριθμό μάλλον αστείο. Μέχρι πριν από λίγες ημέρες η Bluesky μετρούσε μόλις μερικές δεκάδες χιλιάδες χρήστες, όλοι τους όμως έχουν ανοίξει λογαριασμό επειδή έφτασε κάποια στιγμή στα χέρια τους μια περιζήτητη ειδική πρόσκληση. Ο ιστότοπος σχεδιάζει να ανοίξει στο ευρύ κοινό σε κάποια άγνωστη ακόμη ημερομηνία στο μέλλον. Οι πρώτοι χρήστες πάντως ήταν είτε υπάλληλοι της Bluesky είτε φίλοι και γνωστοί τους, αλλά τον περασμένο μήνα άρχισαν να μεταφέρονται εκεί όλο και περισσότεροι ενεργοί και δραστήριοι λογαριασμοί από το Twitter.
Προς το παρόν, μια από τις πιο γνωστές προσωπικότητες που χρησιμοποιεί το Bluesky είναι η 33χρονη Αλεξάντρια Οκάσιο-Κορτέζ, γνωστή και με τα αρχικά AOC, αμερικανίδα πολιτικός του κόμματος των Δημοκρατικών και ακτιβίστρια, η οποία υπηρετεί από το 2019 ως μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών για τη 14η Περιφέρεια της Νέας Υόρκης. Πολλοί βέβαια επισημαίνουν ότι αποτελεί και μια από τις λιγοστές εκπροσώπους κάποιας μειονότητας με έρεισμα στην πλατφόρμα. Στη ροή του «What’s Hot» η συντριπτική πλειονότητα των αναρτήσεων που εμφανίζονται ανήκουν σε λευκούς χρήστες, κάτι που μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα στο μέλλον, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι ειδικά στις ΗΠΑ τα πολλά «κλικ» – στο TikTok, για παράδειγμα – τα προσελκύει το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι Αφροαμερικανοί και οι Λατίνοι. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις, καθώς η πλατφόρμα έχει ήδη αναδειχθεί σε εξέχον safe space για τους μαύρους εργαζομένους του tech industry, καθώς τους παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο να μοιράζονται προβληματισμούς και ανησυχίες για τα του κλάδου τους.
Η πορεία του Τζακ Ντόρσεϊ, ο οποίος γεννήθηκε στο Σεντ Λούις του Μιζούρι το 1976 και έγινε αυτοδίδακτος προγραμματιστής υπολογιστών χρησιμοποιώντας ένα κομπιούτερ Macintosh που του αγόρασε ο πατέρας του, παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Εχοντας από πολύ νεαρή ηλικία ουρανομήκεις φιλοδοξίες και μεγαλεπήβολα σχέδια, το 1999 εγκατέλειψε το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και μετακόμισε στην Καλιφόρνια προσπαθώντας να τα υλοποιήσει. Ο ευειδής entrepreneur, ο οποίος στα νιάτα του είχε ασχοληθεί πρόσκαιρα και με το μόντελινγκ, έμοιαζε ανέκαθεν να μην ανήκει ολοκληρωτικά στο σινάφι της Σίλικον Βάλεϊ. Ας μην ξεχνάμε ότι το 2008 είχε καθαιρεθεί από τη θέση του CEO στο Twitter επειδή έφευγε νωρίς από το γραφείο για να κάνει γιόγκα και μαθήματα κοπτοραπτικής -είχε κάποτε τη φιλοδοξία να γίνει και σχεδιαστής ρούχων. Ο Ντόρσεϊ πάντοτε αναζητούσε εναλλακτικούς τρόπους ζωής: το 2018 πέρασε 10 ημέρες σε ένα χωρίς ανέσεις yoga retreat στη Μιανμάρ εξασκώντας μια επίπονη τεχνική διαλογισμού που του απαγόρευε να μιλήσει με άλλους ανθρώπους ή να τους κοιτάξει στα μάτια. Εδώ και κάποιο διάστημα έχει υιοθετήσει λουκ neo-hippie, με ατημέλητα μακρύ μούσι και μπλουζάκια με ψυχεδελικά σχέδια. Σήμερα η περιουσία του υπολογίζεται σε 3,9 δισεκατομμύρια δολάρια και διαμένει στο Σαν Φρανσίσκο σε ένα καταπληκτικό σπίτι με θέα τον Ειρηνικό Ωκεανό.