Ανδρες έτοιμοι για όλα

Η εξέλιξη του ανδρικού προτύπου στο σελιλόιντ, από τους μύθους του βωβού έως τους σούπερ ήρωες των blockbusters.

Οταν ο κινηματογράφος βρισκόταν ακόμη σε εμβρυακό στάδιο, απευθύνθηκε σε καθιερωμένες βεντέτες του θεάτρου και ακολούθησε τον «θεατρικό θεαματικό δρόμο», όπως το έθεσε ο Ζορζ Μελιές. Ενας από τους πρώτους άνδρες που προκάλεσαν ρίγη στις γυναίκες επί της οθόνης, εντελώς ξεχασμένος σήμερα, είναι ο Τζον Ράις, ο οποίος όταν ένωσε τα χείλη του με αυτά της Μέι Εργουιν στο «Φιλί» (1896) έγραψε ιστορία: η ταινία περιέχει το πρώτο ερωτικό φιλί του κινηματογράφου και προκάλεσε αίσθηση. Ωστόσο η εποχή της βεντέτας του θεάτρου στο σινεμά υπήρξε εφήμερη, το ανδρικό πρότυπο του σταρ αναδύθηκε μέσα από νέους κινηματογραφικούς ήρωες και ηθοποιούς όπως ο Ντάγκλας Φέρμπανκς ή ο Τομ Μιξ που θριάμβευσαν με την ασυγκράτητη δύναμη των μυών τους (ο πρώτος) και τις γενναίες ιππηλασίες τους (ο δεύτερος). Ενας από τους πρώτους ηθοποιούς του κινηματογράφου που κατόρθωσαν να ασκήσουν επιρροή ζωής και θανάτου στον γυναικείο κυρίως πληθυσμό ήταν ο Ροντόλφο Βαλεντίνο, ο οποίος γεννήθηκε στην Καστελανέτα της Ιταλίας το 1895 και μετανάστευσε στην Αμερική στα τέλη του 1913. Αρχισε να δουλεύει σαν χορευτής σε νυχτερινά κέντρα και η είσοδός του στο σινεμά έγινε μέσα από δεύτερους ρόλους. Με τους «Τέσσερις ιππότες της Αποκαλύψεως» όμως έγινε κάτι παραπάνω από ίνδαλμα: έγινε το αρχέτυπο του λατίνου εραστή (όπως αργότερα ο Ραμόν Νοβάρο) και το πρόσωπο που μπορούσε να προκαλέσει πανζουρλισμό στα κοριτσόπουλα της δεκαετίας του 1920. Οταν πέθανε από επιπλοκές στομαχικού έλκους, περιτονίτιδας και πλευρίτιδας στα 31 του, ο θάνατός του προκάλεσε μαζική υστερία – λέγεται μάλιστα ότι υπήρξαν γυναίκες που αυτοκτόνησαν αδυνατώντας να διαχειριστούν την απώλεια.

Οταν στη δεκαετία του 1930 το σινεμά πλέον… ομιλούσε για τα καλά, ο αιλουροειδής μυστακοφόρος Ερολ Φλιν με τα κοφτερά ζυγωματικά υπήρξε το αδιαμφισβήτητο ανδρικό sex symbol της εποχής. Το όνομά του συνδέθηκε με τις πιο επιβλητικές επικές ταινίες της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ, από τον «Ρομπέν των Δασών» (1938) έως την «Επέλαση της ελαφράς ταξιαρχίας» (1935). Επίσης, στο πλευρό της Ολίβια Ντε Χάβιλαντ ο Φλιν εμφανίστηκε σε μια σειρά ρομαντικών ταινιών εποχής που είχαν φοβερή πέραση στο κοινό. Αν δεν αντιμετώπιζε τόσο σοβαρά προβλήματα με το αλκοόλ, τις ουσίες και τον νόμο, η καριέρα του πιθανόν να μην είχε τόσο σύντομα οδηγηθεί στη σταδιακή παρακμή – το 1959 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 50 ετών.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη συνδρομή;Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.