Ο Γιώργος Πεφάνης μάς καλεί να εκτιμήσουμε την ομορφιά γύρω μας και μέσα μας

Με την πρώτη προσωπική του έκθεση «Windows Within», ο Γιώργος Πεφάνης μάς καλεί να εκτιμήσουμε την ομορφιά γύρω μας και μέσα μας.

Μια συγκεκριμένη συγκυρία, αλλά και η αγάπη του για τη φύση – όπως μας περιγράφει ο ίδιος – ήταν οι δύο αφορμές που οδήγησαν τον Γιώργο Πεφάνη στη δημιουργία της «Windows Within» (Εσωτερικά Παράθυρα), μιας σειράς από πίνακες ζωγραφικής που θα εκτεθούν στην Della Rounick Gallery, ξεκινώντας από τις 21 Νοεμβρίου.

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του 31χρονου εικαστικού, χαρακτηριστικό της δουλειάς του οποίου είναι να συνδυάζει την ψηφιακή εικόνα που γνωρίζει πολύ καλά, μιας και έχει σπουδάσει graphic design και visual communication – BA από το University of the Arts London και MA από το Royal College of Art –, με την παραδοσιακή ζωγραφική.

Συναντήσαμε τον Γιώργο Πεφάνη στο στούντιό του, όπου μας μίλησε τόσο για την έκθεση όσο και για την τέχνη του.

Μιλήστε μας για τη «Windows Within», την επικείμενη πρώτη προσωπική σας έκθεση. Ποια είναι η θεματολογία της; Πόσα έργα θα παρουσιαστούν;

Η έκθεση αυτή είναι μια γιορτή της ομορφιάς της φύσης που μας περιβάλλει. Ο τίτλος «Windows Within» ενσωματώνει μια διττότητα: τα φυσικά παράθυρα μέσα από τα οποία παρατηρούμε τον κόσμο και τα συμβολικά παράθυρα στις δικές μας αντιλήψεις και τα συναισθήματά μας.

Σε έναν κόσμο που κατακλύζεται από οπτικά ερεθίσματα, συχνά μας είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε την ομορφιά γύρω μας. Στόχος μου είναι, παρουσιάζοντας μια άλλη οπτική, να ενθαρρύνω τους θεατές να αλληλεπιδράσουν με το έργο, ανακαλύπτοντας τις αποχρώσεις που κρύβονται κάτω από την επιφάνεια. Να βρούμε τα ζωντανά χρώματα του εσωτερικού μας κόσμου σε διάλογο με την ομορφιά της φύσης.

Συνολικά θα εκτεθούν 23 ακρυλικά έργα σε καμβά διαφόρων μεγεθών, από μικρότερα (60×40 εκ.), έως μεγαλύτερης κλίμακας (213,5×163,5 εκ.).

Είστε graphic designer και visual artist και στα έργα σας φαίνεται αυτό το παιχνίδι με την ψηφιακή εικόνα και τη ζωγραφική με το χέρι. Τι ρόλο παίζει η τεχνολογία στο έργο σας;

Στη συγκεκριμένη δουλειά μου, η τεχνολογία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και την ψηφιακή επεξεργασία ως μέσα, αποκτώ νέα αντίληψη για τον φυσικό κόσμο. Με μια πρώτη ματιά, ένα δέντρο φαίνεται απλώς πράσινο.

Μέσω της πολλαπλής μεγέθυνσης που πραγματοποιώ ψηφιακά, πλησιάζω τόσο πολύ στο αντικείμενό μου με αποτέλεσμα να αλλάζω οπτική, ανακαλύπτοντας νέες πτυχές και χρώματα που μου είναι αδύνατον να διακρίνω με γυμνό μάτι.

Λειτουργεί κάπως σαν μεγεθυντικός φακός, αλλά σε πολλαπλάσιο βαθμό. Αυτή η διαδικασία μού επιτρέπει να εμβαθύνω στη φύση και στα χρώματά της με έναν τρόπο που υπερβαίνει μια απλή παρατήρηση.

Ουσιαστικά ξεφλουδίζω στρώματα με στόχο να αποκαλύψω τις πολυπλοκότητες κάτω από τις επιφάνειές τους. Η δουλειά μου γενικότερα θέτει ερωτήματα σχετικά με τη φύση της πραγματικότητας, εξερευνώντας τη σχέση μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου, του ορατού και του αόρατου.

Η διαδικασία ξεκινά από το αντικείμενό μου σε φυσική μορφή, μετά περνάει στο στάδιο της ανάλυσης, που γίνεται ψηφιακά, και τέλος το επαναφέρω σε φυσική μορφή, στον καμβά.

Η ζωγραφική με κουκκίδες φέρνει στο μυαλό τα καλλιτεχνικά ρεύματα του ιμπρεσιονισμού και πουαντιγισμού. Ποια είναι η σχέση τους με τα δικά σας έργα; Ποια η διαφορά τους;

Καλλιτέχνες όπως ο Πολ Σινιάκ, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ αλλά και ο Κλοντ Μονέ, έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη δουλειά μου. Στον πουαντιγισμό χρησιμοποιούσαν μικρές πινελιές/κουκκίδες διαφορετικών χρωμάτων η μία κοντά στην άλλη. Το αποτέλεσμα ήταν να συγχωνεύονται οι λεπτομέρειες των χρωμάτων ως σύνολο με τη βοήθεια του εγκεφάλου και όχι απλώς της όρασης, όταν κοιτά κανείς τον πίνακα από απόσταση.

Αυτό συμβαίνει και στη δική μου δουλειά. Η βασική διαφορά είναι ότι μέσα από την ψηφιακή υπερ-ανάλυση που πραγματοποιώ στη φωτογραφία, φέρνω στην επιφάνεια χρώματα τα οποία πολλές φορές είναι αδύνατον να αντικρίσουμε με γυμνό μάτι, όπως γινόταν στον πουαντιγισμό.

Προσπαθώ να εμβαθύνω πέρα από την επιφάνεια. Οι κουκκίδες στην περίπτωσή μου μοιάζουν περισσότερο με τα pixels που βλέπουμε στις εικόνες στους υπολογιστές. Από απόσταση, τα έργα μου μπορεί να φαίνονται παραστατικά, μερικές φορές ακόμη και φωτορεαλιστικά – και τέλεια εκτελεσμένα σαν να φτιάχτηκαν από μηχάνημα. Ωστόσο, με μια πιο προσεκτική παρατήρηση, πλησιάζοντας το έργο, αποκαλύπτονται αφηρημένα στοιχεία και ανθρώπινες ατέλειες.

Για να επιστρέψουμε στα της έκθεσης. Αφιερώνετε για τον κάθε καμβά σας πολλές ώρες. Πόσο καιρό σας πήρε η ετοιμασία; Πώς προέκυψε η ιδέα δημιουργίας αυτής της σειράς έργων;  

Αρχισα να δουλεύω σε αυτή τη σειρά έργων τον Νοέμβριο του 2022. Ολα ξεκίνησαν λίγο πιο πριν από εκείνο το διάστημα, όταν ζωγράφισα ένα έργο με θέμα ένα δέντρο με φόντο τον ουρανό. Η δημιουργία αυτή ήταν κατόπιν παραγγελίας με σκοπό να εκτεθεί σε συγκεκριμένο χώρο.

Οταν το ολοκλήρωσα και το είδα εγκατεστημένο στον χώρο, ο οποίος ήταν περιτριγυρισμένος από δάσος με πλούσια βλάστηση, μου κίνησε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι το έργο φαινόταν σχεδόν σαν ένα ακόμα παράθυρο, όπως τα υπόλοιπα του χώρου – μια αναπάντεχη πύλη προς τον εξωτερικό κόσμο, στο κέντρο του σπιτιού.

Αυτή η εμπειρία, σε συνδυασμό με τη βαθιά αγάπη μου για τη φύση, πυροδότησαν την ιδέα για τη δημιουργία αυτής της σειράς, με τίτλο «Windows Within». Νομίζω ότι ήταν κάτι το αναπόφευκτο.

INFO

«Windows Within»: Della Rounick Gallery (Λεβέντη 1, Κολωνάκι). Εγκαίνια στις 21 Νοεμβρίου (7-10 μ.μ.). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 21 Δεκεμβρίου (Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00-20.00, Τετάρτη 11.00-15.00, Κυριακή 11.00-16.00).

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.