Εγκαινιάστηκε πέρυσι στη Βόρεια Εύβοια προκειμένου να στηρίξειτην τραυματισμένη από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021 περιοχή. Βρήκε ανταπόκριση, στέφθηκε με επιτυχία και, εφέτος, το Evia Film Project είναι έτοιμο ναπροσφέρει και πάλι ένα πενθήμερο προβολών ταινιών και άλλων εκδηλώσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και προτροπή σε δράση όλων όσοι έχουν ευαισθησία απέναντι στο περιβάλλον και σε ζητήματα οικολογικής φύσης.

Κάτω από την ομπρέλα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα περιέχει ταινίες και δράσεις που επιδιώκουν να υμνήσουν τη μαγεία και την αναγκαιότητα προστασίας της φύσης, να αποκαλύψουν τις βλαβερές συνέπειες των ανθρώπινων δραστηριοτήτων πάνω στο περιβάλλον και να αναδείξουν τη χρυσή ευκαιρία που προσφέρει στον άνθρωπο η υγιής σχέση με τον κόσμο που μας περιβάλλει. Σφιχτό και ενδιαφέρον, το πρόγραμμα του Evia Film Project θα φιλοξενηθεί από την Τρίτη 20 έως το Σάββατο 24 Ιουνίου στους θερινούς κινηματογράφους «Απόλλων» της Αιδηψού και «Ελύμνιον» της Λίμνης και στην Αγία Αννα.

Για δεύτερη φορά φέτος το Evia Film Project υπόσχεται ένα οικολογικού χαρακτήρα πολιτιστικό πενθήμερο μέσα στον Ιούνιο.

Στην Αιδηψό

Ενα μεγάλο όνομα του Χόλιγουντ, ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν, αναμένεται (εκτός απροόπτου) να δώσει το «παρών» στην ταινία έναρξης του φεστιβάλ, που θα είναι ο δικός του «Μικρόκοσμος» (Downsizing) την Τρίτη 20 Ιουνίου στις 21.00 στον «Απόλλωνα» της Αιδηψού. Παραγωγής 2017 και με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον, η τελευταία μέχρι σήμερα ταινία του Πέιν προτείνει ένα απίθανο σενάριο ως αντίδοτο στην πληθυσμιακή έκρηξη του πλανήτη: τι θα συνέβαινε αν κάποιοι επιστήμονες έβρισκαν τρόπο να συρρικνώσουν τις διαστάσεις ενός μέσου ανθρώπου; Και ποια θα μπορούσαν να είναι τα αποτελέσματα της απόφασης ενός ζευγαριού που θέλει να ενταχθεί σε μια κοινότητα μικροσκοπικών ανθρώπων – για να αλλάξει το βιοτικό του επίπεδο;

Πάντα στον «Απόλλωνα», την Τετάρτη 21 Ιουνίου (21.00), θα προβληθεί η πολυβραβευμένη ταινία ντοκιμαντέρ  «Δαμάζοντας τον κήπο» (Taming the Garden, 2021) της Σαλομέ Τζασί, συμπαραγωγής Ελβετίας / Γερμανίας / Γεωργίας / Ολλανδίας. Το πρωτότυπο θέμα της ταινίας που στοχάζεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο γύρω από την έννοια της «εκρίζωσης» αφορά τον ξεριζωμό πανύψηλων δέντρων από παράκτιες περιοχές της Γεωργίας προκειμένου να φυτευτούν στον κήπο του πάμπλουτου πρωθυπουργού της χώρας (η σκηνοθέτρια θα δώσει και αυτή το «παρών» στο φεστιβάλ).

Συνταρακτικές εικόνες πολέμου από το κατεστραμμένο Νότιο Σουδάν, σε συνδυασμό με την αγωνία των ανθρώπων για την ανεξαρτησία τους από το Βόρειο Σουδάν και τον κτηνώδη πρόεδρο Ομάρ αλ Μπασίρ να βρίσκεται στο peak της δημιουργούν την εκρηκτική κατάσταση του γαλλο-αυστριακής συμπαραγωγής ντοκιμαντέρ του 2014 με τίτλο «We Come as Friends», το οποίο σκηνοθέτησε ο υποψήφιος για Οσκαρ σκηνοθέτης Χούμπερτ Ζάουπερ και θα προβληθεί παρουσία του την Πέμπτη 22 Ιουνίου.

Την Παρασκευή 23 Ιουνίου σειρά έχει η εφετινής παραγωγής ταινία κινουμένων σχεδίων «White Plastic Sky» (Ουγγαρία – Σλοβακία) των Τιμπόρ Μπανότσκι και Σαρόλτα Ζάμπο, ένας στοχασμός επιστημονικής φαντασίας για την επιβίωση ανθρώπων, ζώων και φυτών στη Γη του κοντινού μέλλοντος. Να σημειωθεί ότι στη συγγραφή του σεναρίου συνέδραμαν γεωλόγοι, βοτανολόγοι και μετεωρολόγοι, προσφέροντας ένα επιστημονικό υπόβαθρο σε μια ιστορία πλημμυρισμένη από φαντασία.

Το «White Plastic Sky» των Τιμπόρ Μπανότσκι και Σαρόλτα Ζάμπο, συνδυάζει το animation και την επιστημονική φαντασία για να εγείρει προβληματισμούς για την επιβίωση ανθρώπων, ζώων και φυτών.

Από τη Λίμνη ως την Αγία Αννα

Οι προβολές στο «Ελύμνιον» της Λίμνης Ευβοίας αρχίζουν την Τετάρτη 21 Ιουνίου με το ντοκιμαντέρ «Η ορχήστρα της ανακύκλωσης – Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος» (Landfill Harmonic – A Symphony of the Human Spirit, 2015) των Μπραντ Ολγκουντ, Γκρέιαμ Τάουνσλι, Τζουλιάνα Πεναράντα-Λόφτους, μια συμπαραγωγή ΗΠΑ – Παραγουάης – Νορβηγίας – Βραζιλίας. Εδώ μαθαίνουμε για τους Recycled Orchestra of Cateura, μία ορχήστρα από την Παραγουάη που χρησιμοποιεί όργανα κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από ανακυκλωμένα απορρίμματα. Η προβολή συνδυάζεται με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής και πριν από αυτήν το συγκρότημα Αγία Φανφάρα, μια ξεχωριστή μπάντα κρουστών και πνευστών, θα παίξει αγαπημένες παραδοσιακές αλλά και σύγχρονες μελωδίες από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο.

Μία ημέρα μετά, την Πέμπτη 22 Ιουνίου, σειρά θα έχει «Η γη των κόκκινων ανθρώπων» (Birdwatchers, 2008) του Μάρκο Μπέτσις, μιας συμπαραγωγής Βραζιλίας – Ιταλίας που μεταφέρει τον θεατή στο Μάτο Γκρόσο ντο Σουλ της Βραζιλίας, όπου οι ιθαγενείς, κάποτε νόμιμοι κάτοχοι της γης, εξόριστοι πλέον σε καταυλισμούς, εργάζονται ως σύγχρονοι σκλάβοι στις φυτείες ζαχαροκάλαμου που ανήκουν σε πλούσιους γαιοκτήμονες οι οποίοι περνούν τις νύχτες τους παρέα με τους τουρίστες που έρχονται στην περιοχή για παρατήρηση πουλιών. Κάποια στιγμή θα ανάψει τελικά η σπίθα της εξέγερσης…

Στην ταινία «Utama, το σπίτι μας» (Utama, 2022) που τοποθετείται στα ψηλά βουνά της Βολιβίας, μαθαίνουμε για την περίπτωση ενός ηλικιωμένου ζευγαριού ιθαγενών οι οποίοι στη διάρκεια μιας ασυνήθιστα μακράς ξηρασίας θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα αντισταθούν βάζοντας σε κίνδυνο ακόμη και την ίδια τους τη ζωή ή να ηττηθούν από το περιβάλλον και τον χρόνο. Η περυσινή ταινία του Αλεχάντρο Λοάισα Γκρίσι, συμπαραγωγής Βολιβίας – Ουρουγουάης – Γαλλίας, θα προβληθεί την Παρασκευή 23 Ιουνίου, ενώ μία ημέρα μετά το «Σκαρί» (Luzzu, 2021) του Αλεξ Καμιλέρι από τη Μάλτα παρακολουθεί την προσπάθεια ενός μαλτέζου ψαρά που παλεύει με την πατροπαράδοτη παλιά ξύλινη βάρκα του (luzzu, όπως και ο τίτλος της ταινίας) να κερδίσει τα προς το ζην για τη σύζυγο και το νεογέννητο παιδί του, εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού και παράνομης αλιείας που λυμαίνονται την ιχθυαγορά του νησιού.

Την Παρασκευή 23 Ιουνίου, στην κεντρική πλατεία της τοπικής κοινότητας Αγίας Αννας, θα γίνει προβολή του ντοκιμαντέρ «Οταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» (2019) της Μαριάννας Οικονόμου που εκτυλίσσεται στον Θεσσαλικό κάμπο, όπου ενώ η γεωργία αργοπεθαίνει, ένα μικρό χωριό αντιστέκεται: στον Ηλιά, δύο νέοι αγρότες και πέντε γιαγιάδες παίρνουν τη μοίρα στα χέρια τους και ξεκινούν να καλλιεργούν παλιούς σπόρους ντομάτας.

Πέρα από τις προβολές θα υπάρξει ποικίλο πρόγραμμα οικολογικών δράσεων στο οποίο περιλαμβάνεται μια «αλλιώτικη δημοπρασία» στο Κύμα των Λουτρών Αιδηψού (Τρίτη 20 Ιουνίου, στις 18.00), ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο για παιδιά 7 έως 12 ετών (την Τετάρτη 21 και την Παρασκευή 23 Ιουνίου στην Αγία Αννα), το CIRCLE Women Doc Accelerator, ένα εξειδικευμένο workshop ανάπτυξης ντοκιμαντέρ το οποίο απευθύνεται σε γυναίκες και θηλυκότητες παραγωγούς και σκηνοθέτες, και ένα εντατικό εργαστήριο για φοιτητές όπου κινηματογραφιστές και άνθρωποι του σινεμά θα μοιραστούν τις πολύτιμες εμπειρίες και τη γνώση τους (οι σκηνοθέτες Ζαχαρίας Μαυροειδής, Γιώργος Τσεμπερόπουλος και Λευτέρης Χαρίτος ανάμεσά τους). Επίσης, την Πέμπτη 22 και την Παρασκευή 23 Ιουνίου θα γίνουν location tours σε υπέροχες τοποθεσίες στη Βόρεια Εύβοια, ενώ το Σάββατο 24 Ιουνίου θα λάβει χώρα ένα masterclass – case study για το πολυβραβευμένο «Τρίγωνο της Θλίψης» (2022) του Ρούμπεν Εστλουντ, μέρος του οποίου γυρίστηκε στην παραλία Χιλιαδού στην Εύβοια.

Το βράδυ του Σαββάτου 24 Ιουνίου, στην πλατεία Θερμοποτάμου των Λουτρών Αιδηψού, το Evia Film Project θα κατεβάσει την αυλαία του με μουσικό χρώμα και τον Νίκο Πορτοκάλογλου, ο οποίος θα δώσει μεγάλη συναυλία μαζί με τη Βίκυ Καρατζόγλου και τον Βύρωνα Τσουράπη.