Αλέξης Σταμάτης

Ο γνωστός συγγραφέας σχεδίασε μια πολυκατοικία που δεν θέλει να βλέπει, έγραφε εξαιρετικές εκθέσεις εκτός θέματος και θέλει οι ήρωές του να διαθέτουν αυθεντικότητα.

Ο συγγραφέας με το έργο του κατακτά την αθανασία;
«Ουδείς αθάνατος. Ας κατακτήσουμε πρώτα τη ζωή και μετά βλέπουμε για την αθανασία…».
Η δική σας περιπέτεια με τη γραφή πώς ξεκινά;
«Πρωτοέγραψα όταν πρωτοέμαθα να γράφω. Πιστεύω όμως ότι και πριν μάθω γραφή έπλαθα ιστορίες στο κεφάλι μου. Φυσικά, έπρεπε να περάσουν τριάντα χρόνια για να δω κάτι δικό μου τυπωμένο».
Πράγματι, σπουδάσατε αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και κάνατε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία…
«Οι σπουδές της αρχιτεκτονικής ήταν ένα εφόδιο ζωής. Εμαθα πολλά πράγματα που μου ήταν αργότερα χρήσιμα για τη συγγραφή. Αρχιτεκτονική και συγγραφή έχουν πολλά κοινά. Είναι για παράδειγμα και οι δύο επιμέλειες του χάους».
Βγάλατε χρήματα ως αρχιτέκτονας;
«Οχι. Σχεδίασα μόνο μία πολυκατοικία, την οποία δεν θέλω να βλέπω».
Η μητέρα σας, η ηθοποιός Μπέττυ Αρβανίτη, σας έφερε στη ζωή σε ηλικία μόλις 19 ετών. Νιώθατε ότι μεγαλώνατε μαζί της;
«Η μάνα μου δεν υπήρξε κλασικός γονιός. Η διαφορά ηλικίας ήταν πολύ μικρή και οι συνθήκες πολύ ιδιαίτερες. Τώρα που πέρασαν τα χρόνια αρχίζει και κλασικίζει περισσότερο!».
Υπήρξατε καλός μαθητής; Γράφατε, π.χ., καλές εκθέσεις;
«Μέτριος μαθητής με εξαιρετικές εκθέσεις… εκτός θέματος».
Ησασταν ένα ευτυχισμένο παιδί;
«Ημουν ευτυχισμένος μέσα από τα βιβλία που διάβαζα, τις ονειροφαντασίες και τον μυστικό κόσμο που είχα κατασκευάσει. Η πραγματικότητα μού δημιουργούσε δυσφορία, δεν μου ήταν αρκετή».
Εχετε μιλήσει δημόσια για το πρόβλημα αλκοολισμού που αντιμετωπίσατε πριν από πολλά χρόνια. Γιατί ένας άνθρωπος που φαινομενικά τα είχε όλα επέλεξε να πίνει;
«Προφανώς γιατί δεν τα είχε όλα».
Τι χρειάστηκε να κάνετε για να αλλάξετε πορεία;
«Να δουλέψω με τον εαυτό μου, να αποδεχθώ το πρόβλημά μου και να συνεργαστώ με τους ειδικούς».
Στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας φιλοξενείται το έργο «Κόσμος/Γωνία» σε σκηνοθεσία Αρη Τρουπάκη, βασισμένο σε δύο μονολόγους σας, την «Τελευταία Μάρθα» και τα «Μεσάνυχτα σ’ έναν τέλειο κόσμο». Πώς είναι να βλέπει ένας συγγραφέας του ήρωές του να ζωντανεύουν στη σκηνή;
«Συγκινητικό. Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό το να δημιουργείς έναν χαρακτήρα στο χαρτί από το να τον βλέπεις να κινείται ζωντανός μπροστά σου στο απόλυτο παρόν. Το θέατρο είναι τέχνη πληθυντικού αριθμού, ενώ η πεζογραφία ενικού».
Ο Φώτης από τον μονόλογο «Μεσάνυχτα σ’ έναν τέλειο κόσμο» είναι ένας συγγραφέας που «κλέβει» στιγμές της ζωής του για να γράψει. Εσείς πόσο «κλέφτης» είστε;
«Κάθε συγγραφέας έχει ως πρωταρχικό υλικό τον εαυτό του. Το θέμα δεν είναι να αναπαραγάγει κανείς τα γεγονότα της ζωής του, αλλά να τα μετουσιώσει. Ο Φώτης πάσχει από αυτή την αδυναμία μετουσίωσης. Εγώ ελπίζω όχι».
Εχετε βρεθεί ποτέ μπροστά στην αγωνία του λευκού χαρτιού;
«Σχεδόν ποτέ».
Τι πρέπει να διαθέτει ένας ήρωας για να γίνει ήρωάς σας;
«Αυθεντικότητα».
Παραδίδετε μαθήματα δημιουργικής γραφής. Μπορείτε να βοηθήσετε έναν ατάλαντο να γράψει;
«Θα μπορούσα να βοηθήσω κάποιον να κατανοήσει τη λειτουργία της γραφής και τη θερμοκρασία που χρειάζεται κανείς για να μπει στη διαδικασία. Δεν επιδιώκω να κατασκευάσω τη φωνή κανενός. Ο καθένας εισπράττει τα εργαλεία και εξελίσσεται με βάση το προσωπικό του υλικό».
Το νέο σας βιβλίο «Ο άντρας της πέμπτης πράξης» κυκλοφορεί σε λίγες ημέρες από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Σε ποιον βαθμό είναι αυτοβιογραφικό;
«Το βιβλίο αφορά την ιστορία ζωής ενός άντρα από τη γέννησή του έως τη μέση ηλικία. Πιστεύω σε αυτό που λέει ο Μπόρχες, ότι όλα τα βιβλία είναι αυτοβιογραφικά. Στην περίπτωσή μου υπάρχουν κάποια πραγματικά στοιχεία αλλά και πολλά επινοημένα, τα οποία όμως φέρουν την αλήθεια του ανθρώπου που τα έγραψε».
Είστε παντρεμένος με την ηθοποιό Εύα Σιμάτου. Μεγαλώνοντας τι έχετε απομυθοποιήσει στον έρωτα;
«Η μυθοποίηση του έρωτα συμβαίνει πριν γνωρίσεις τον πραγματικό. Η Εύα είναι ο έρωτας της ζωής μου, τον οποίο βιώνω καθημερινά χωρίς ανάγκη μυθοποιήσεων ή απομυθοποιήσεων».
Ποιο ήταν το χειρότερο ραντεβού της ζωής σας;
«Με μια Κνίτισσα, εποχές ΕΜΠ, όταν μου ανέλυε με ζέση το «εγχειρίδιο του καλού Κνίτη» με τις «Οδηγίες του Φαράκου» που αναφερόταν στην επιθυμητή συμπεριφορά του μέλους της ΚΝΕ στο πεδίο της οικογένειας και της σεξουαλικότητας, υποστηρίζοντας τις σταθερές, ετεροφυλοφιλικές σχέσεις που οδηγούν σε γάμο».
ΙNFO: «Κόσμος/Γωνία»:
Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Β’ Σκηνή (Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη), Δευτέρα και Τρίτη.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.