Ακόμα και οι αστέρες του κινηματογράφου δικαιούνται διακοπές…

Οταν η έκθεση των σταρ αποτελούσε μέρος της επαγγελματικής τους ζωής, καλοκαιρινές διακοπές και εργασία πήγαιναν μαζί.

Σε μια εποχή όπου όλα γίνονται ιδιωτικά, υπό την ομπρέλα της υπερβολικής προστασίας, είναι δύσκολο να φανταστούμε διασήμους του κινηματογράφου, της μουσικής και της κοσμικής ζωής να κυκλοφορούν ελεύθερα ανάμεσα στον «ανώνυμο» κόσμο. Αυτό, βεβαίως, με έναν τρόπο, πάντοτε ίσχυε. Απλώς, τα μέτρα ασφαλείας στο παρελθόν ίσως να μην ήταν τόσο ισχυρά (και ηχηρά) όσο σήμερα που όλοι κρατούν στο χέρι ένα κινητό και φωτογραφίζουν ή βιντεοσκοπούν, οπότε ελλοχεύει ο κίνδυνος της ανά πάσα στιγμής έκθεσης ενός διάσημου προσώπου στο Διαδίκτυο. Σωματοφύλακες πάντα υπήρχαν, όμως σήμερα έχεις την εντύπωση ότι οι αστέρες είναι… κρατούμενοι.

Ανατρέχοντας ωστόσο στο παρελθόν, θα δούμε ότι η ιδέα καλλονές όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Οντρεϊ Χέπμπορν, η Σοφία Λόρεν ή η Γκρέις Κέλι να βγαίνουν στην παραλία και να χαλαρώνουν στην άμμο, δροσίζοντας στο νερό το κορμί τους, δεν ήταν δα και τόσο αδιανόητη. Είναι πραγματικά αστείο να βλέπεις σήμερα φωτογραφίες με πρόσωπα όπως της Τζόαν Κρόφορντ, της Αβα Γκάρντνερ και της Μέριλιν Μονρόε ανάμεσα σε δεκάδες αγνώστους να κάνουν το μπάνιο τους στο Μαλιμπού και άλλες πλαζ της Καλιφόρνιας σαν να μην τρέχει τίποτα. Ή την Ελίζαμπεθ Τέιλορ να χαιρετά τον κόσμο καβάλα στο άλογό της σε μια πλαζ εν έτει 1949. Σε πολλές περιπτώσεις, άλλωστε, ιδίως στους ηθοποιούς, οι διακοπές μπορούσαν να συνδυαστούν με την εργασία – είτε αυτό λεγόταν κινηματογραφικό φεστιβάλ εν μέσω θέρους είτε γυρίσματα ταινίας δίπλα σε μια πισίνα ή στην πλαζ.

Καλοκαιρινή πόζα της Οντρεϊ Χέπμπορν για την προώθηση της ταινίας «Γλυκιά μου Σαμπρίνα».

Οπως, για παράδειγμα, συνέβη με την Αλι Μακ Γκρο και τον Ράιαν Ο’ Νιλ στα γυρίσματα της κλασικής «Ιστορίας αγάπης» (1970), που ναι μεν σε ένα μεγάλο μέρος της είναι μια χειμερινή ταινία, έχει όμως και καλοκαιρινά γυρίσματα, που έλαβαν χώρα στο Λονγκ Αϊλαντ των Ηνωμένων Πολιτειών, με τους δύο ηθοποιούς να κυκλοφορούν ανέμελα στην πλαζ, συνδυάζοντας έτσι τις καλοκαιρινές διακοπές τους με τα γυρίσματα μιας ταινίας που επρόκειτο να γράψει Ιστορία.

Μερικά χρόνια πιο πριν η Οντρεϊ Χέπμπορν συνδύασε τις θερινές διακοπές της με το photo shoot της ταινίας «Σαμπρίνα» (1954) του Μπίλι Γουάιλντερ, για τις ανάγκες του οποίου φωτογραφήθηκε πάνω σε ένα γιοτ με T shirt και σορτσάκι.

Μεσογειακή μαγεία

Με τα κινηματογραφικά φεστιβάλ των Καννών και της Βενετίας να διεξάγονται εδώ και δεκαετίες ανάμεσα στον Μάιο και στον Σεπτέμβριο, φυσικό ήταν (και εξακολουθεί να είναι) πολλοί διάσημοι αστέρες να συνδυάζουν τις διακοπές τους στη Γαλλική ή στην Ιταλική Ριβιέρα με μια βόλτα στο κόκκινο χαλί για… επαγγελματικούς λόγους. Οι Κάννες, η Αντίμπ, το Σεν Τροπέ, το Κάπρι, η Βενετία είναι κοσμοπολίτικα σημεία της Ευρώπης, τα οποία θρυλικοί σταρ της γηραιάς ηπείρου, από τον Αλέν Ντελόν και την Μπριζίτ Μπαρντό ως τη Σοφία Λόρεν και την Κατρίν Ντενέβ, τα… έχουν φάει με το κουτάλι σε όλη τους την καριέρα.

Το Λίντο, ένα νησί μήκους 11 χιλιομέτρων, μεταξύ του κύριου τμήματος της ενετικής λιμνοθάλασσας και της Αδριατικής, στο οποίο κατοικούν περίπου 20.000 άνθρωποι, φιλοξενεί το ετήσιο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Σε μικρή απόσταση με το πλοίο από την πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία, το Λίντο προσφέρει μια ελαφρώς πιο χαλαρή ατμόσφαιρα από τη Βενετία και εκεί η αυστριακής καταγωγής αμερικανίδα ηθοποιός Χέντι Λαμάρ και ο πέμπτος σύζυγός της Γ. Χάουαρντ Λι απαθανατίστηκαν να χαλαρώνουν το 1955.

Η θρυλική σταρ Χέντι Λαμάρ μετά του συζύγου της στο Σαν Ρέμο.

Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1963, η φωτογραφία του αμερικανού ηθοποιού Πολ Νιούμαν να κυκλοφορεί με το μαγιό του στην παραλία του Λίντο έχοντας μόλις κάνει το μπάνιο του θα γινόταν πρωτοσέλιδο. Και παρά την προσπάθειά τους για άκρα μυστικότητα, οι καλοκαιρινές διακοπές της Ελίζαμπεθ Τέιλορ και του τότε συζύγου της Εντι Φίσερ στο νησί Μπουράνο στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας κάθε άλλο παρά απαρατήρητες πέρασαν το 1960.

Η ίδια ηθοποιός, για τις ανάγκες προώθησης της ταινίας «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» (1959), φωτογραφήθηκε με το κατάλευκο μαγιό της σε μια πλαζ στη Μαγιόρκα της Ισπανίας καθώς η ταινία του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς γυρίστηκε σε αρκετά σημεία της Καταλωνίας, όπως το Μπεγκούρ, η Κόστα Μπράβα και η S’Agaró στην επαρχία Τζιρόνα. Και μια και βρεθήκαμε για λίγο στην Ισπανία, ας θυμηθούμε και την επίσης ηλιόλουστη Μαδρίτη, όπου η Οντρεϊ Χέπμπορν το 1966 θα στεκόταν άτυχη ενώ περνούσε ξέγνοιαστα τις διακοπές της και δεν θα κατάφερνε να αποφύγει τους παπαράτσι.

Aκόμα και σήμερα, η παραθαλάσσια πόλη του Σαν Ρέμο στη Βορειοδυτική Ιταλία, εκεί όπου φιλοξενούνταν το άλλοτε πιο διάσημο φεστιβάλ τραγουδιού στην Ευρώπη, κουβαλά κάτι από το λαμπερό παρελθόν της. Τότε που το Σαν Ρέμο θεωρούνταν το σημείο έλξης όμορφων και διασήμων, η «Ξυπόλυτη κόμισσα», καμία άλλη από την Αβα Γκάρντνερ, το επισκέφθηκε για τις διακοπές της το 1954. Το στυλ του Σαν Ρέμο εξακολουθεί να υπάρχει στις μέρες μας, παρότι σήμερα τα απομεινάρια αυτού του ένδοξου παρελθόντος δεν μπορούν να συγκριθούν με την κομψότητα της εποχής των βιλών και των ξενοδοχείων της Belle Époque που χρονολογούνται από την ακμή του.

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ με το κατάλευκο μαγιό της για τις ανάγκες προώθησης της ταινίας «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι».

Μια ακόμη φωτογραφία αλλοτινών εποχών που επίσης έκανε πάταγο, αυτήν τη φορά τραβηγμένη το 1954 στην πλαζ των Καννών, παρουσιάζει τον αμερικανό σταρ Κερκ Ντάγκλας και μια άγνωστη κυρία να βοηθούν την Μπριζίτ Μπαρντό – 20 χρονών τότε – να πλέξει τα μαλλιά της. Η πλαζ των Καννών, όπως και της Αντίμπ, έχει φιλοξενήσει αμέτρητους σταρ για το μπάνιο τους, κάτι που μια φορά κι έναν καιρό ήταν κοινός τόπος, σήμερα όμως θεωρείται αδιανόητο. Σε αυτή την πλαζ ο Ρόμπερτ Μίτσαμ, επίσης στο φεστιβάλ του 1954, είχε φωτογραφηθεί με τη γυμνόστηθη στάρλετ Σιμόν Σίλβα. Η πόζα τους παραμένει ένα από τα πιο κλασικά στιγμιότυπα της ιστορίας του φεστιβάλ, αλλά εν τέλει η Σιμόν «εκδιώχθηκε» από την πόλη και από τότε δεν ξανακούστηκε…

Δύο χρόνια πριν από τη φωτογραφία της με τον Ντάγκλας, η Μπαρντό είχε ανάψει φωτιές στο Αρχιπέλαγος του Λαβέτσι, εκεί όπου μια συλλογή μικρών νησιών και υφάλων από γρανίτη στολίζουν το στενό του Μπονιφάτσιο, που χωρίζει την Κορσική από τη Σαρδηνία. Εκεί, η Μπαρντό θα συνδύαζε τις θερινές διακοπές της με μια ταινία που συνέβαλε τα μέγιστα στο να γίνει της μόδας το μαγιό μπικίνι, καμία άλλη από τη «Μανίνα, ο γυμνός θησαυρός» (Manina, la fille sans voiles, 1952) του Γουιλί Ροζιέ.

Η Ντόροθι Ντάντριτζ έκανε πάταγο με το γεωμετρικό μαγιό της στο θέρετρο της Αντίμπ το 1955.

Κρυμμένη ανάμεσα στα δημοφιλή θέρετρα της Νίκαιας και των Καννών, η Αντίμπ προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες με το γεμάτο πολυτελή γιοτ λιμάνι, τα κομψά αρχοντικά και το μεσογειακό κλίμα της (λέγεται ότι έχει 300 ημέρες ηλιοφάνειας τον χρόνο). Η λαμπερή σταρ του κινηματογράφου Ντόροθι Ντάντριτζ επισκέφθηκε το θέρετρο της Αντίμπ το 1955, καλεσμένη για το κοντινό Φεστιβάλ των Καννών. Πάταγο είχε κάνει τότε το εντυπωσιακό «γεωμετρικό» μαγιό που φόρεσε για μια βουτιά στην πισίνα. Μια από τις δεκάδες σταρ που έχουν φέρει νότα Χόλιγουντ στη Γαλλική Ριβιέρα.

Συμπρωταγωνιστές στη μεγάλη επιτυχία «Ραντεβού κάθε Σεπτέμβρη» του Ρόμπερτ Μάλιγκαν, οι ηθοποιοί Ροκ Χάντσον και Τζίνα Λολομπρίτζιντα έκαναν μια βόλτα στη Santa Margherita Ligure, κοντά στη Γένοβα της Ιταλίας, το 1960. Αυτό το παραθαλάσσιο θέρετρο δεν έχει χάσει την παλιομοδίτικη γοητεία του, προσφέροντας τον τέλειο περίπατο ανάμεσα σε εστιατόρια και ξενοδοχεία.

O Ροκ Χάντσον και η Τζίνα Λολομπρίτζιντα στη μεγάλη επιτυχία «Ραντεβού κάθε Σεπτέμβρη».

Πάνω από την πόλη δεσπόζει η Villa Durazzo του 17ου αιώνα, η οποία αρχικά χρησίμευε ως θερινή κατοικία για τον μαρκήσιο Ντουράτσο και την οικογένειά του. Σήμερα φιλοξενεί σημαντικά έργα τέχνης, ενώ το πάρκο που την περιβάλλει αποτελεί τμήμα των Σπουδαίων Κήπων της Ιταλίας, οι οποίοι αναγνωρίζονται ως τα πιο εντυπωσιακά «πράσινα σημεία» της χώρας.

Στη δεκαετία του 1950 το ζεύγος Τόνι Κέρτις και Τζάνετ Λι βρισκόταν ακόμα στα ντουζένια του απασχολώντας διαρκώς τους φακούς των παπαράτσι, ιδίως όταν οι δύο ηθοποιοί βρίσκονταν σε διακοπές, όπως συνέβη το 1955 όταν το ζεύγος είχε επιλέξει τη Ρώμη. Πόζαραν έξω από το Trinità dei Monti στην περίφημη Piazza di Spagna.

Τζάκι Κένεντι, κομψή και τραγική

Η Τζάκι Κένεντι κατά τη διάρκεια των διακοπών της στην Ακτή του Αμάλφι το καλοκαίρι του 1962, κάνοντας η ίδια τη φωτογράφο.

Αδιαμφισβήτητα η πιο κομψή αλλά και η πιο τραγική Πρώτη Κυρία των Ηνωμένων Πολιτειών, η Τζάκι Μπουβιέ-Κένεντι, σύζυγος του αμερικανού προέδρου Τζον Φ. Κένεντι, ήταν διάσημη και για τις επιλογές που έκανε για τις θερινές διακοπές της. Γεννημένη το 1929 στο Σαουθάμπτον της Νέας Υόρκης, η Τζάκι αγάπησε από πολύ νωρίς την ιππασία και μάλιστα σε νεαρή ηλικία άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες, περνώντας πολλά καλοκαίρια στο Lasata, όπως λεγόταν το κτήμα της οικογένειάς της στο Σαουθάμπτον, ιδιοκτησία του παππού της.

Σύμφωνα με την Προεδρική Βιβλιοθήκη των ΗΠΑ και το Μουσείο John F. Kennedy, αργότερα η οικογένεια Κένεντι μοίραζε τον χρόνο της μεταξύ Νέας Υόρκης, Ιστ Χάμπτον και Σαουθάμπτον. Πριν και αφότου ο JFK έγινε πρόεδρος το 1960, η Τζάκι περνούσε τα καλοκαίρια της στο Χαϊάνις Πορτ της Μασαχουσέτης στο συγκρότημα των πεθερικών της. Ωστόσο, η Τζάκι Κένεντι δεν ανήκε στις κυρίες που έκαναν εμφανίσεις στην πόλη.

Ως μητέρα δύο παιδιών προτιμούσε να περνά τον χρόνο της ζωγραφίζοντας, διαβάζοντας, κάνοντας θαλάσσιο σκι και κρουαζιέρες με το σκάφος των Κένεντι, το The Marlin. Βεβαίως, η Τζάκι Κένεντι δεν μπορούσε να αποφύγει το αναπόφευκτο. Οι κάτοικοι του Κέιπ Κοντ δεν έκρυβαν τον ενθουσιασμό τους που ο πρόεδρος και η οικογένειά του περνούσαν τα καλοκαίρια τους στο Χαϊάνις Πορτ και έτσι οι φαν και οι περίεργοι στριμώχνονταν στους δρόμους όποτε φημολογούνταν ότι οι Κένεντι επρόκειτο να βγουν από τις εγκαταστάσεις τους. Ωστόσο, η αποστροφή της Τζάκι Κένεντι για τον θόρυβο και τις φανφάρες κρατούσε πάντα τις δραστηριότητές της περιορισμένες στο συγκρότημα.

Η Τζάκι Κένεντι κατά τη διάρκεια των διακοπών της στην Ακτή του Αμάλφι το καλοκαίρι του 1962 με την κόρη της Καρολάιν.

Τον Αύγουστο του 1962, μαζί με την κόρη της Καρολάιν, η Τζάκι Κένεντι έκανε διακοπές στην Conca dei Marini κοντά στο Αμάλφι της Ιταλίας, στο σπίτι της αδελφής της, πριγκίπισσας Λι Ράντζιγουιλ. Η παραλία είναι γνωστή για τα σμαραγδένια νερά και τα ρομαντικά ηλιοβασιλέματά της. Αυτές, όμως, ήταν από τις τελευταίες ξέγνοιαστες διακοπές της ζωής της Τζάκι, καθώς τον Νοέμβριο του επόμενου έτους ο σύζυγός της δολοφονήθηκε στο Ντάλας του Τέξας με την ίδια να βρίσκεται στο πλευρό του.

Ο Μάρλον Μπράντο στην Ακρόπολη

Ηταν το 1958 όταν ο Μάρλον Μπράντο, ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς του 20ού αιώνα, αποφάσισε να γνωρίσει καλύτερα τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και να επισκεφθεί την Ακρόπολη στην Αθήνα, συνδυάζοντας έτσι τις καλοκαιρινές διακοπές του με την Ιστορία. Ξεναγός του από τα Προπύλαια μέχρι την Ακρόπολη ήταν ο αμερικανός σκηνοθέτης Ζυλ Ντασσέν, που εκείνη την εποχή στο πλευρό της μούσας του, της Μελίνας Μερκούρη, είχε γοητευτεί από τον ελληνικό πολιτισμό και ζούσε στην Ελλάδα.

Ο Ζυλ Ντασσέν ξεναγεί τον Μάρλον Μπράντο στο Ερέχθειο το 1958.

Ο Μπράντο ήταν ένας από τους πολλούς διάσημους επισκέπτες της Ακρόπολης εκείνης της εποχής. Διασημότητες όπως ο πρίγκιπας Ρενιέ με την Γκρέις του Μονακό, η Αγκαθα Κρίστι, ο Γκρέγκορι Πεκ, ο Κερκ Ντάγκλας, ο Πολ Νιούμαν μαζί με την Τζοάν Γούντγουορντ, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και η Γκρέτα Γκάρμπο, αποτραβηγμένη πλέον από το σινεμά, συγκέντρωναν με την παρουσία τους τα φλας των φωτογράφων όταν αποφάσιζαν να συνδυάσουν τις διακοπές τους με μια επίσκεψη στην Ακρόπολη.

1961. Ρενιέ, Γκρέις Κέλι, Καρολίνα και Αλβέρτος ποζάρουν με φόντο την Ακρόπολη. Η πριγκιπική οικογένεια του Μονακό βρισκόταν σε κρουαζιέρα με το γιοτ «Christina» του Αριστοτέλη Ωνάση.

Ομως Ελλάδα, εκτός από Ακρόπολη, σημαίνει επίσης καταγάλανα νερά και σε αυτά κολύμπησε η Σοφία Λόρεν όταν γύριζε την κλασική πλέον ταινία «Το παιδί και το δελφίνι» του Ζαν Νεγκουλέσκο στην όμορφη Υδρα. Ομορφότερες διακοπές σε συνδυασμό με δουλειά, πραγματικά δεν μπορεί κανείς να φανταστεί, αφού η ιταλίδα ηθοποιός  στο «Παιδί και το δελφίνι» εμφανίζεται κυρίως με μαγιό και… βρεγμένη!

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.