Το ένα μετά το άλλο τα μεγάλα θέατρα ανακοινώνουν το πρόγραμμά τους για την περίοδο 2023-2024, η οποία ξεκινά περίπου στα τέλη του ερχόμενου Σεπτεμβρίου. Οι δημοφιλείς ακριβοπληρωμένοι σταρ συνωστίζονται στις σημαντικότερες σκηνές, οι ανερχόμενοι αναζητούν την κατάλληλη ευκαιρία για να δείξουν την αξία τους πρωταγωνιστώντας στις ουκ ολίγες νέες παραγωγές των μικρότερων θεάτρων που λειτουργούν ως προθάλαμοι των «ναών της λυρικής τέχνης», δηλαδή της Σκάλας του Μιλάνου, της Κρατικής Οπερας της Βιέννης, της παρισινής Οπερας της Βαστίλλης, της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου και της Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης. Δεκάδες οι πολυαναμενόμενες πρεμιέρες και τα ντεμπούτι (ένα από τα πιο συζητημένα πρoτού καν πραγματοποιηθεί είναι εκείνο της Αννας Νετρέμπκο και του Γιόνας Κάουφμαν στην «Τζοκόντα» του Πονκιέλι), την ίδια όμως στιγμή τα εισιτήρια γίνονται όλο και πιο δυσπρόσιτα (έως και απαγορευτικά) για τον μέσο φιλόμουσο. Τα τελευταία χρόνια οι τιμές τους έχουν εκτιναχθεί σε ύψη δυσθεώρητα (συχνά, στα μεγάλα θέατρα του εξωτερικού, υπερβαίνουν τα 200 ευρώ για μια οριακά αξιοπρεπή θέση, ενώ οι καλύτερες θέσεις στις πρεμιέρες μπορεί να κοστίζουν πάνω και από 500 ευρώ), με αποτέλεσμα το λυρικό τραγούδι, παρά τη δημοφιλία που απολαμβάνει, να μετατρέπεται σε θέαμα που μπορούν να απολαμβάνουν πιο συχνά κυρίως οι ισχυροί του χρήματος. Αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα που θα έπρεπε να το εξετάσουν σοβαρά οι διεθνείς σκηνές που με τις παραστάσεις τους διαμορφώνουν τους ακροατές του μέλλοντος. Παραστάσεις όπως οι παρακάτω, που έρχονται για να γεμίσουν με υπέροχη μουσική τα βράδια μας.
Πλήθος έργων στη Βιέννη
Εξαιρετικά πληθωρικό για άλλη μια χρονιά είναι το πρόγραμμα της Κρατικής Οπερας της Βιέννης, από τη σκηνή της οποίας θα παρελάσουν και πάλι οι διασημότεροι λυρικοί τραγουδιστές των ημερών μας. Το δημοφιλές «Τρίπτυχο» του Πουτσίνι θα κάνει πρεμιέρα στις 4 Οκτωβρίου, στη σκηνοθεσία της Τατιάνα Γκιουρμπάκα και θα παίζεται (κατά διαστήματα) έως τις 24 Φεβρουαρίου 2024. Μεταξύ άλλων, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα εμφανιστούν η Ελεονόρα Μπουράτο (αδελφή Αγγελική), ο Κάρλος Αλβαρες (Μικέλε και Τζάνι Σκίκι) και η Ανια Κάμπε (Τζορτζέτα). Στη νέα παραγωγή της «Τουραντότ», που θα κάνει τη δική της πρεμιέρα στις 7 Δεκεμβρίου, τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσει η Ασμίκ Γκριγκοριάν έχοντας στο πλευρό της, ως Καλάφ, τον Γιόνας Κάουφμαν. Νέα παραγωγή θα είναι και ο «Λόενγκριν» του Βάγκνερ που θα παρουσιαστεί στις 29 Απριλίου 2024 υπό τη διεύθυνση του Κρίστιαν Τίλεμαν. Κατά τα άλλα, και σε ό,τι αφορά παλαιότερες παραγωγές που θα επαναληφθούν, ο Μάθιου Πολεντσάνι θα εμφανιστεί στη «Μεγαλοψυχία του Τίτο» του Μότσαρτ (4 Σεπτεμβρίου), η Πρίτι Γέντε και ο Χαβιέ Καμαρένα στην «Υπνοβάτιδα» του Μπελίνι (6 Σεπτεμβρίου), η Λιζέτ Οροπέσα και ο Χουάν Ντιέγκο Φλόρες στην «Τραβιάτα» του Βέρντι (1η Οκτωβρίου), η Εϊντζελ Μπλου και ο Βιτόριο Γκρίγκολο στην «Τόσκα» του Πουτσίνι (12 Μαΐου 2024), ο Κάουφμαν στον «Οθέλλο» του Βέρντι (25 Οκτωβρίου), η Αννα Νετρέμπκο και ο Γιουσίφ Εϊβάζοφ στη «Μανόν Λεσκό» του Πουτσίνι (29 Οκτωβρίου), η Νικόλ Καρ στους «Διαλόγους Καρμηλιττισών» του Πουλένκ (21 Μαΐου 2024), η Ελίνα Γκαράντσα στον «Πάρσιφαλ» του Βάγκνερ (28 Μαρτίου 2024), η Αννα Πιρότσι στον «Ναμπούκο» του Βέρντι (8 Ιουνίου 2024) και η Τσετσίλια Μπάρτολι στον «Ιούλιο Καίσαρα» του Χέντελ (6 Ιουλίου 2024). Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και το ντεμπούτο της Λιζέτ Οροπέσα στον «Γουλιέλμο Τέλλο» του Ροσίνι, στις 8 Μαρτίου 2024. Μαζί της στο all star cast ο Χουάν Ντιέγκο Φλόρες και ο Κάρλος Αλβαρες.
Οι ντίβες λάμπουν στο Βερολίνο
Η ελληνικής καταγωγής Ανια Χαρτερός, μια τραγουδίστρια ιδιαιτέρως αγαπητή στο γερμανικό κοινό, θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τη Σαντούτσα στην «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι, στις 7 Σεπτεμβρίου στην Deutsche Oper του Βερολίνου. Η Γελένα Στίκινα και η Ασμίκ Γκριγκοριάν θα μοιραστούν τον επώνυμο ρόλο σε σειρά παραστάσεων της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, με την πρώτη παράσταση να δίνεται στις 10 Σεπτεμβρίου.
Η Φεντερίκα Λομπάρντι θα είναι η «Αννα Μπολένα» του Ντονιτσέτι στην παραγωγή του Ντέιβιντ Αλντεν που θα κάνει πρεμιέρα στις 15 Δεκεμβρίου. Μεταξύ άλλων η Αΐντα Γκαριφούλινα θα τραγουδήσει την «Τραβιάτα» του Βέρντι (21 Δεκεμβρίου), η Σόντρα Ραντβανόφσκι την «Αΐντα» του ίδιου συνθέτη (28 Ιανουαρίου 2024) και η Κάρμεν Τζανατάζιο την «Τζοκόντα» του Πονκιέλι (3 Φεβρουαρίου). Ο Μάιος του 2024 ανήκει στον Βάγκνερ, καθώς θα παρουσιαστεί ολόκληρη τη τετραλογία «Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ».
Στη Staatsoper Unter den Linden ο Λούκα Σάλσι και η Αννα Νετρέμπκο θα ερμηνεύσουν τον «Μάκβεθ» του Βέρντι στις 15 Σεπτεμβρίου. Ο γενικός διευθυντής της όπερας, Ματίας Σουλτς, δήλωσε, δικαιολογώντας την απόφασή του να επαναφέρει τη ρωσίδα σταρ στη σκηνή του Βερολίνου έπειτα από μήνες αποχής που ακολούθησαν την εισβολή του Πούριν στην Ουκρανία: «Η Αννα είναι μια σπουδαία καλλιτέχνις και έχει πλέον ξεκάθαρα τοποθετηθεί με τις πράξεις της, στον βαθμό που της ήταν δυνατό. Νομίζω ότι πρέπει να της δώσετε την ευκαιρία να τραγουδήσει ξανά». Στις 17 Νοεμβρίου η Μαρίνα Ρεμπέκα θα τραγουδήσει, πάντα στη Staatsoper Unter den Linden, τη «Μήδεια» του Κερουμπίνι. Η Σόνια Γιόντσεβα στις 10 Φεβρουαρίου 2024 θα κάνει το ντεμπούτο της στον ρόλο της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, με τον σύζυγό της μαέστρο Ντομίνγκο Χιντογιάν να τη διευθύνει. Λίγο μετά θα μοιραστεί τον ρόλο της «Τόσκα» του Πουτσίνι σε σειρά παραστάσεων με τις Μαρία Αγκρέστα και Αλεξάντρα Κούρζακ. Ο Μάικλ Φαμπιάνο και ο Γιόζεφ Καλέγια θα τραγουδήσουν τον Μάριο Καβαραντόσι.
Το παλιό και το νέο στη ΜΕΤ
Η παρουσία της Γιόντσεβα την περασμένη σεζόν της Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης ήταν αρκετά επεισοδιακή, καθώς η σταρ, αφού τραγούδησε την πρεμιέρα της «Νόρμα» του Μπελίνι, ακύρωσε τις υπόλοιπες παραστάσεις επικαλούμενη ασθένεια. Υπήρξαν εκείνοι που θεώρησαν πως η ασθένεια ήταν αποτέλεσμα μιας ελαφρώς δυσμενούς κριτικής που γράφτηκε μετά την εμφάνισή της στους «New York Times». Είχε γραφτεί πως η εκ Βουλγαρίας σταρ θα επιστρέψει στη Νέα Υόρκη εν νέου για να τραγουδήσει «Χορό μεταμφιεσμένων» του Βέρντι, «Μήδεια» του Κερουμπίνι ή «Ντάμα Πίκα» του Τσαϊκόφσκι. Ομως, στην περίοδο 2023-24 το όνομά της δεν περιλαμβάνεται (μέχρι στιγμής) στον προγραμματισμό του οργανισμού. Η ΜΕΤ θα δώσει την πρεμιέρα της νέας σεζόν στις 26 Σεπτεμβρίου με την όπερα του Τζέικ Χέγκι «Dead Man Walking» και με πρωταγωνίστρια, στον ρόλο της αδελφής Ελεν Πρεζάν, την Τζόις ΝτιΝτονάτο. Θα ακολουθήσουν, μεταξύ άλλων, παραστάσεις της «Κάρμεν» του Μπιζέ, της «Δύναμης του πεπρωμένου» (με τη Λίζε Ντάβιντσεν), του «Ναμπούκο» και του «Χορού μεταμφιεσμένων» του Βέρντι, της «Μποέμ» του Πουτσίνι κ.λπ. Εκτός όμως από το κλασικό ρεπερτόριο, όπως ανακοίνωσαν σε πρόσφατη συνέντευξή τους οι επικεφαλής της ΜΕΤ, Πίτερ Γκελμπ και Γιανίκ Νεζέτ-Σεγκέν, το συγκρότημα προτίθεται τις επόμενες πέντε σεζόν να παρουσιάσει τις πρεμιέρες 17 σύγχρονων έργων. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται οι «Δαίμονες» του 33χρονου Μάθιου Ακόιν (βασισμένοι στους «Δαιμονισμένους» του Ντοστογέφσκι), το «Conquest Requiem» της Γκαμπριέλα Λένα Φρανκ, το «Ainadamar» του Οσβάλντο Γκολίχοφ καθώς και μια ακόμα όπερα της Φρανκ για τη Φρίντα Κάλο και τον Ντιέγκο Ριβέρα και την παθιασμένη/τραυματική σχέση τους.
Οι μουσικές της Βαστίλλης
Η διάσημη φινλανδή υψίφωνος Καρίτα Μάτιλα επιστρέφει στο Παρίσι σε μια μεγάλη επιτυχία της: Θα ερμηνεύσει την Εμίλια Μάρτι, τη γυναίκα που έχει κερδίσει την αιώνια ζωή, στη μεταφυσική όπερα του Λέος Γιάνατσεκ «Υπόθεση Μακρόπουλος», στις 5 Οκτωβρίου στην Οπερα της Βαστίλλης. Τον Νοέμβριο η Σόντρα Ραντβανόφσκι και η Ταμάρα Γουίλσον θα τραγουδήσουν εναλλάξ την «Τουραντότ» του Πουτσίνι. Ο Γκρέγκορι Κούντε θα είναι ο Καλάφ και η Ερμονέλα Γιάχο η Λιου. Με τη σειρά τους τον Ιανουάριο του 2024 η Αννα Νετρέμπκο και η Αννα Πιρότσι θα τραγουδήσουν εναλλάξ την «Αντριάνα Λεκουβρέρ» του Τσιλέα. Ο Γιουσίφ Εϊβάζοφ θα είναι για άλλη μία φορά, όπως συμβαίνει συχνά, στο πλευρό της συζύγου ο ερωτευμένος Μαουρίτσιο. Ο αιρετικός Πίτερ Σέλαρς θα σκηνοθετήσει τη «Βεατρίκη Ντι Τέντα» του Μπελίνι, με την Ταμάρα Γουίλσον στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Πρεμιέρα στις 9 Φεβρουαρίου 2024. Τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς ο Λουντοβίκ Τεζιέ, η Νικόλ Καρ και ο Τσαρλς Καστρονόβο θα ζωντανέψουν τη συγκινητική ιστορία του «Σιμόν Μποκανέγκρα» του Βέρντι. Η Λίζε Ντάβιντσεν θα είναι η «Σαλώμη» του Γιόχαν Στράους, στις 9 Μαΐου.
Από το Μιλάνο ως το Χιούστον και τη Δρέσδη
Η νέα περίοδος λειτουργίας της Σκάλας του Μιλάνου θα εγκαινιαστεί στις 7 Δεκεμβρίου με τον «Ντον Κάρλος» του Βέρντι και με (ποια άλλη;) την Αννα Νετρέμπκο στον ρόλο της Ελιζαμπέτα ντε Βαλουά. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και το κοινό ρεσιτάλ της Νετρέμπκο και του Γιόνας Κάουφμαν υπό τη διεύθυνση του Ρικάρντο Σαγί. Μέσα στο 2024 Νετρέμπο και Κάουφμαν θα επιστρέψουν στη Νάπολι (12-20 Μαρτίου) και στο Σάλτσμπουργκ για να ερμηνεύσουν για πρώτη φορά στην καριέρα τους την «Τζοκόντα» του Πονκιέλι. Στο Σάλτσμπουργκ θα τους διευθύνει ο Αντόνιο Παπάνο και θα τους πλαισιώνουν η Ανίτα Ρατσβελισβίλι και ο Λουντοβίκ Τεζιέ. Η Τσετσίλια Μπάρτολι θα είναι η Κλεοπάτρα στον «Ιούλιο Καίσαρα» του Χέντελ, στην παραγωγή του Τζανλούκα Καπουάνο που θα παρουσιαστεί στις 27 Οκτωβρίου στο La Monnaie των Βρυξελλών. Στη Semperoper της Δρέσδης ο αγέραστος Γκρέγκορι Κούντε θα ερμηνεύσει για άλλη μία φορά τον «Οθέλλο» του Βέρντι, στις 5 Μαΐου 2024. Η Ερμονέλα Γιάχο και ο Μπενζαμέν Μπερνέμ θα είναι η Μάγδα και ο Ρουτζέρο στο «Χελιδόνι» του Πουτσίνι, στην Οπερα της Ζυρίχης. Πρεμιέρα στις 17 Σεπτεμβρίου. Στο ίδιο θέατρο, στις 22 Δεκεμβρίου, ο Μπριν Τέρφελ θα πρωταγωνιστήσει στο μιούζικαλ του Στίβεν Σόντχαϊμ «Sweeney Todd», ενώ οι Σάιμον Κίνλσαϊντ, Χαβιέ Καμαρένα, Ερβιν Σροτ, Ρόζα Φεόλα, Ανίτα Ρατσβελισβίλι και Πιότρ Μπεστσάλα θα δώσουν ρεσιτάλ. Η Οπερα του Χιούστον θα εγκαινιάσει τη νέα περίοδο λειτουργίας της στις 20 Οκτωβρίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας «Intelligence» του Τζέικ Χέγκι με θέμα μια αληθινή ιστορία κατασκοπείας στον αμερικανικό Νότο κατά τη διάρκεια του εμφυλίου. Παγκόσμια πρεμιέρα και στο Ντάλας για την όπερα «The Diving Bell and the Butterfly» των Τζόμπι Τάλμποτ (μουσική) και Τζιν Σέερ (λιμπρέτο). Hρωας, ένας άνδρας που ξυπνάει από κώμα και καλείται να αντιμετωπίσει μια νέα πραγματικότητα. Η Λιζέτ Οροπέσα επιστρέφει σε έναν ρόλο που είχε τραγουδήσει στην αρχή της διεθνούς καριέρας της, αυτόν της Μαρίας στο «Κορίτσι του Συντάγματος» του Ντονιτσέτι. Θα τον τραγουδήσει στις 4 Νοεμβρίου στη Λυρική Οπερα του Σικάγο έχοντας στο πλευρό της τον Λόρενς Μπράουνλι ως Τόνιο. Λίγες ημέρες μετά, στην ίδια όπερα, η Λίζε Ντάβιντσεν θα ερμηνεύσει τη «Γενούφα» του Λέος Γιάνατσεκ με Κοστέλνιτσκα τη Νίνα Στέμε. Στις παραγωγές της Βασιλικής Oπερας του Λονδίνου θα πρωταγωνιστήσουν η Σόντρα Ραντβανόφσκι («Δύναμη του πεπρωμένου» του Βέρντι στις 19 Σεπτεμβρίου), η Αλεξάντρα Κούρζακ, ο Ρομπέρτο Αλάνια και ο Δημήτρης Πλατανιάς («Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι στις 30 Νοεμβρίου), η Αντζελα Γκεόργκιου («Η Mποέμ» του Πουτσίνι στις 24 Ιανουαρίου 2024) και πολλοί άλλοι. Στο Τόκιο, η Εκατερίνα Σιουρίνα θα μεταμορφωθεί στην Τατιάνα του «Ευγένιου Ονιέγκιν» του Τσαϊκόφκσι στις 24 Ιανουαρίου 2024 και η Τζόις Ελ-Χουρί θα είναι η «Τόσκα» του Πουτσίνι (σε μουσική διεύθυνση του Μαουρίτσιο Μπενίνι) στις 6 Ιουλίου της ίδιας χρονιάς.
Τέλος, ο Πλάθιντο Ντομίνγκο θα ερμηνεύσει τον «Ναμπούκο» του Βέρντι στην Κρατική Οπερα της Ουγγαρίας, στη Βουδαπέστη, στις 4 και 8 Δεκεμβρίου (η όπερα θα παρουσιαστεί σε μορφή κοντσέρτου), η Τζόις ΝτιΝτονάτο θα τραγουδήσει τη Διδώ από το αριστούργημα του Περσέλ «Διδώ και Αινείας» στο Théâtre des Champs-Elysées, στο Παρίσι στις 8 Φεβρουαρίου 2024 και ο Ρολάντο Βιλαγιόν θα ερμηνεύσει τον «Ορφέα» του Μοντεβέρντι στη Semperoper της Δρέσδης σε σειρά παραστάσεων που ξεκινούν από τον Απρίλιο του 2024.