Κάνετε κλικ. Κατεβαίνετε πιο κάτω. Προσθήκη στο καλάθι. Τώρα γυρίζετε πίσω στη συνάντηση στο Zoom.

Τις μέρες που δουλεύουμε εξ αποστάσεως, όπως φαίνεται, ψωνίζουμε ενώ δουλεύουμε. Οι ερευνητές λένε ότι αυτό φέρνει δισεκατομμύρια στις διαδικτυακές πωλήσεις. Να ‘μαστε, λοιπόν, όλοι εκεί, να ψάχνουμε τα πάντα, από οδοντόκρεμα μέχρι εισιτήρια για συναυλίες, κουνώντας κάθε τόσο το κεφάλι μας στην κάμερα κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης, να πληκτρολογούμε τις πληροφορίες της πιστωτικής μας κάρτας ανάμεσα στα email που στέλνουμε στο αφεντικό.

Το να περάσουμε όλο μας το οκτάωρο ψωνίζοντας είναι προφανώς μια κακή κίνηση. Αλλά αν ενδώσουμε λιγάκι, αυτό δεν πρόκειται να καταβαραθρώσει την παραγωγικότητά μας. Κάνουμε παύσεις και χασομεράμε και στο γραφείο, αλλά με τρόπους που είναι αποδεκτοί εκεί. Στο σπίτι χαζεύουμε κριτικές ρούχων όπως κάνουμε πηγαδάκια στο γραφείο γύρω από τον ψύκτη και διαγράφουμε τις δουλειές από τη λίστα μας μέσω του Target.com.

Οταν δεν μας βλέπει κανείς, μπορούμε να σπάσουμε τη μονοτονία μιας ακόμη βαρετής μέρας δουλειάς με την έξαψη της ντοπαμίνης που μας χαρίζει η παραγγελία του τέλειου ζευγαριού παπουτσιών. Ακόμα κι αν μερικές φορές μπορεί να το μετανιώσουμε έπειτα.

«Τι την ήθελα αυτή τη βλακεία;» σκέφτηκε εκ των υστέρων η Μέγκαν Μορεάλε, content marketer στο Νιου Τζέρσεϊ, αφού αγόρασε ένα κερί από τη σελίδα ενός influencer κατά τη διάρκεια μιας ανιαρής εταιρικής συνάντησης. Οταν βαριέται ή ανάμεσα σε επαγγελματικά τηλεφωνήματα, η 32χρονη χαζεύει στο Instagram, στο TikTok και στο YouTube. Μέρες αργότερα, καταλήγει να παραλαμβάνει ένα πακέτο με φτηνά είδη τέχνης ή ένα viral φόρεμα που στην πραγματικότητα δεν της πηγαίνει. Τέλος πάντων…

«Είναι μια μικρή διασκέδαση μέσα στη μέρα» λέει η Μέγκαν, χωρίς να φοβάσαι ότι θα σου πουν ότι τεμπελιάζεις. Στο γραφείο δεν θα το έκανε ποτέ. «Οι ενοχές εξαφανίζονται εντελώς όταν δουλεύεις από το σπίτι».

Μια άνοδος 375 δισ. δολαρίων

Η συλλογική καταναλωτική θεραπεία μας αποδίδει. Μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, του Πανεπιστημίου Νορθγουέστερν και του Οικονομικού Ινστιτούτου της Mastercard, του ερευνητικού βραχίονα της γνωστής εταιρείας πληρωμών, δείχνει ότι η πανδημία πυροδότησε μια άνοδο των διαδικτυακών αγορών που συνεχίζεται. Πέρυσι, για παράδειγμα, ξοδέψαμε 375 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα απ’ ό,τι άλλοτε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της μελέτης.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται σε ανθρώπους που εργάζονται υβριδικά ή πλήρως εξ αποστάσεως, λέει ο οικονομολόγος του Στάνφορντ, Νικ Μπλουμ, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης. Τα στοιχεία σε επίπεδο κομητείας δείχνουν ότι σε περιοχές όπου επικρατεί η εργασία από το σπίτι οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν αυξηθεί, ενώ στα μέρη όπου είναι πιο διαδεδομένη η αυτοπρόσωπη εργασία έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Οπως η βόλτα του σκύλου και η προετοιμασία του δείπνου, έτσι και οι αγορές κατά τη διάρκεια του ωραρίου εργασίας είναι ένας τρόπος για να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά τον χρόνο μας, λέει ο Μπλουμ, και να εκμεταλλευτούμε το γεγονός ότι στο σπίτι έχουμε μεγαλύτερο έλεγχο πάνω σε αυτόν.

«Οι άνθρωποι απλά δεν μπορούν να εργάζονται συνεχώς χωρίς να κάνουν ένα διάλειμμα» λέει.

Ξεφεύγεις χωρίς να σηκωθείς από το γραφείο σου

Στο σπίτι υπάρχει ελευθερία και χρόνος, αλλά συχνά και αδράνεια. «Δεν υπάρχει διάλειμμα για καφέ, δεν υπάρχουν τα γενέθλια κάποιου» λέει ο Εϊς Μπατατσαρίγια, διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας που βοηθά τους πελάτες της να έχουν πρόσβαση στα ιατρικά τους αρχεία.

Αντί γι’ αυτό υπάρχει η έρευνα για την κυκλοφορία μιας περιορισμένης έκδοσης αθλητικών παπουτσιών ή για συλλεκτικές φιγούρες στο eBay, λέει ο Μπατατσαρίγια, ανατρέχοντας σε μερικές από τις πρόσφατες αναζητήσεις του. Τα πάντα στα καταστήματα μοιάζουν ίδια στις μέρες μας, διαπιστώνει, αλλά στο Διαδίκτυο µπορεί να μπει σε μια περιπλάνηση που θα τον οδηγήσει σε τυχαίες µικροκοινότητες και πηγές έμπνευσης. Οταν αφήνει τη δουλειά του στον υπολογιστή και στρέφει την προσοχή του στο ηλεκτρονικό εμπόριο στο iPad Pro παίρνει μια δόση δημιουργικότητας και ενέργειας.

Αλλωστε, τα όρια μεταξύ της εργασίας και όλων των άλλων πραγμάτων έχουν γίνει δυσδιάκριτα. Η δουλειά του Μπατατσαρίγια απλώνεται και στα Σαββατοκύριακα. Κι αυτό μπορεί να τον κάνει να αισθάνεται ότι επιτρέπεται να παρεμβάλλει κάποιες προσωπικές υποθέσεις ανάμεσα στη δουλειά τις καθημερινές.

Α, μια προσφορά!

Μέσα στην εβδομάδα, οι δαπάνες στο Διαδίκτυο κορυφώνονται την Παρασκευή από τις 10 π.μ. έως τη 1 μ.μ., καθώς η εργάσιμη εβδομάδα βαίνει αργά προς το τέλος της, σύμφωνα με τα στοιχεία της Adobe. Πάνω από το ένα τέταρτο των γυναικών που ερωτήθηκαν πέρυσι από την εμπορική πλατφόρμα Rakuten δήλωσαν ότι συνήθως ψωνίζουν online κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας. Για τη γενιά Z το ποσοστό αυτό ήταν 41%.

Η Τζένι Χίρσι, που ζει στο Σεντ Πολ της Μινεσότα και ασχολείται με την πώληση κοσμημάτων μέσω Instagram, εξεπλάγη όταν διαπίστωσε ότι περίπου το 80% των πωλήσεών της πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας.

«Λαμβάνω συνέχεια σχόλια όπως: «Τρέχω να προλάβω μια συνάντηση, αλλά αυτό το δαχτυλίδι είναι δικό μου! Πουλήθηκε! Θα σας πληρώσω σε μισή ώρα»» λέει.

Οι μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης έχουν επίσης διαπιστώσει αυτή την τάση, λέει η Λάιζα Αμλάνι, σύμβουλος επιχειρήσεων λιανεμπορίου με έδρα το Τορόντο, που έχει συνεργαστεί με εταιρείες όπως η Under Armour και η Lands’ End.

Ορισμένοι από τους πελάτες της προγραμματίζουν πράγματα όπως οι νέες κυκλοφορίες προϊόντων και η αποστολή προωθητικών email γύρω στις 12 το μεσημέρι ή στις 3 μ.μ.

«Ξέρουμε ότι βρίσκεστε στον υπολογιστή σας», αιχμάλωτοι και λαχταράτε κάτι που θα σας φτιάξει τη διάθεση, λέει.

Οι έμποροι λιανικής έχουν επίσης αυξήσει τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία του Διαδικτύου και πλημμυρίζουν τις ιστοσελίδες τους με περισσότερα προϊόντα, προσθέτει. Οι προτάσεις που βασίζονται σε αλγορίθμους έχουν εξελιχθεί τόσο που μπορεί να νιώσετε ότι γνωρίζουν τις υποσυνείδητες επιθυμίες σας πριν από εσάς. Α, και μήπως ξεχάσατε εκείνο το προϊόν που βάλατε με μισή καρδιά στο καλάθι σας; Σας δίνουμε 20% έκπτωση.

«Λαμβάνετε πολύ περισσότερες υπενθυμίσεις και προτροπές για αγορές» λέει η Νάνσι Γουόνγκ, ψυχολόγος που ειδικεύεται στα θέματα καταναλωτών, στο Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν-Μάντισον.

Το δέλεαρ των αγορών μέσω Διαδικτύου

Η βόλτα στα μαγαζιά μπορεί να έχει άγνωστες και ενοχλητικές παραμέτρους: κίνηση στον δρόμο, μεγάλες ουρές στο κατάστημα, το ενδεχόμενο αυτό που θέλετε να έχει εξαντληθεί.

Αντίθετα, λέει η Γουόνγκ, το πάτημα του κουμπιού αγοράς στο Διαδίκτυο προσφέρει μια ικανοποιητική βεβαιότητα και μια διπλή ευχαρίστηση: την άμεση απόλαυση όταν παίρνεις το προϊόν από το εικονικό ράφι και έπειτα την προσμονή της παράδοσής του. Βέβαια, αυτό το gadget μπορεί να αποδειχτεί σκέτη αποτυχία μόλις φτάσει. Αλλά είναι καθ’ οδόν.

«Είναι τόσο δελεαστικό» λέει η Μισέλ Ντράπκιν, ψυχοθεραπεύτρια στο Νιου Τζέρσεϊ που εργάζεται με υβριδικό ωράριο.

Οταν δούλευε σε μια μεγάλη εταιρεία στον τομέα της υγείας πριν από χρόνια, δεν φανταζόταν καν ότι θα μπορούσε να ανοίξει το Amazon στον υπολογιστή του γραφείου της.

Τώρα, τις ημέρες που εργάζεται από το σπίτι, μερικές φορές πέφτει στο κρεβάτι με το λάπτοπ και κάνει τις αγορές που έχει στη λίστα με τις δουλειές της. Είναι χαλαρωτικό, λέει. «Μπορώ να κάνω κάτι διαφορετικό από τη δουλειά, που όμως είναι και πάλι παραγωγικό».

Ορισμένες αγορές, όπως τα ψώνια του σουπερμάρκετ, είναι χρήσιμες για το νοικοκυριό. Αλλες, όπως ένα καινούργιο φόρεμα για ένα πάρτι στις ιπποδρομίες του Κεντάκι, τις νιώθει σαν δωράκι.

Μέχρι να φτάσει το πακέτο, ωστόσο, συνήθως έχει ξεχάσει τι έχει μέσα.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Rachel Feintzeig στο Rachel.Feintzeig@wsj.com