Οι εργαζόμενοι στον κλάδο της τεχνολογίας ανανεώνουν πυρετωδώς τις δεξιότητές τους σε μια εποχή κατά την οποία κάθε εταιρεία θέλει ξαφνικά να γίνει εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και κάθε εργαζόμενος νιώθει την ανάγκη να διαθέτει AI ικανότητες.

Για να δοκιμάσουν να καταφέρουν κάτι τέτοιο, οι εργαζόμενοι προσπαθούν να γεφυρώσουν την απόσταση ανάμεσα σε όσα γνωρίζουν και σε όσα πρέπει να γνωρίζουν, αποκτώντας νέες δεξιότητες και γνώσεις ώστε να κάνουν στροφή προς αυτή την τεχνολογία που αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού. Οι εταιρείες τεχνολογίας στο μεταξύ μετεξελίσσονται σε εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης και προσπαθούν να αναμορφώσουν το εργατικό τους δυναμικό ώστε να έχει μεγαλύτερη επάρκεια σε θέματα τεχνητής νοημοσύνης.

«Τους τελευταίους δυο-τρεις μήνες πηγαίνω με ένα βιογραφικό προσαρμοσμένο στις AI δεξιότητες» λέει ο 31χρονος Ασίφ Ντανάνι, από το Ιρβάιν της Καλιφόρνια, ο οποίος έχασε τη δουλειά του ως product manager τεχνολογίας στην Amazon, τον Μάρτιο.

Ο Ντανάνι έχει κάνει ως τώρα πολλές συνεντεύξεις για θέσεις AI product manager, αλλά δεν έχει ακόμη δεχθεί προτάσεις για συνεργασία. Εχει δουλέψει με μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, αλλά όχι μετά το 2016 και η τεχνολογία έχει αλλάξει σημαντικά από τότε. Δεν είναι επίσης εντελώς πεπεισμένος ότι οι εταιρείες ξέρουν τι είναι αυτό για το οποίο ψάχνουν. Επιπλέον, δύο διαφορετικοί υπεύθυνοι προσλήψεων του είπαν ότι έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε εκατοντάδες αιτήσεις.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Το επόμενο βήμα του είναι ένα online πρόγραμμα εκπαίδευσης της Deep Atlas, με διάρκεια δύο εβδομάδες και κόστος 6.800 δολάρια. «Η ανάπτυξη δεξιοτήτων για μένα είναι μια επένδυση που αξίζει» λέει, ακόμη και αν δεν τον βοηθήσει να βρει δουλειά.

Η αγορά εργασίας στον τεχνολογικό κλάδο είναι σε ανισορροπία. Υπάρχει ζήτηση για έναν συγκεκριμένο τύπο ταλέντων κορυφαίου επιπέδου στην AI – δηλαδή για όσους έχουν τεχνικές γνώσεις ή εμπειρία στα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM), τα οποία τροφοδοτούν τα chatbots ώστε να μπορούν να παράγουν περιεχόμενο. Υπάρχουν εταιρείες που αναζητούν υποψηφίους με τέτοιες δεξιότητες, αλλά δεν υπάρχουν αρκετοί εργαζόμενοι κατάλληλα καταρτισμένοι.

Και ύστερα υπάρχουν όλοι οι άλλοι. Χιλιάδες άνθρωποι αντιμετωπίζουν νέα στυλ διοίκησης, αναδιοργανώσεις και μικροπερικοπές, καθώς όλο και περισσότεροι πόροι στρέφονται προς την AI. Οι εργαζόμενοι αυτοί τώρα κάνουν σεμινάρια τεχνητής νοημοσύνης.

Ο Τόνι Φίλιπς, συνιδρυτής του προγράμματος εκπαίδευσης Deep Atlas, λέει ότι παρατηρεί πως οι εργαζόμενοι στην τεχνολογία αισθάνονται ως πολύ πιο επείγουσα την ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων τους. Η Deep Atlas πρόσφατα πρόσθεσε πέντε ακόμη θέσεις στο καλοκαιρινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης.

«Οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να βλέπουν τους οιωνούς που δείχνουν ότι οι δουλειές τους μπορεί σύντομα να θεωρούνται ξεπερασμένες και άχρηστες» λέει. «Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα αντικατασταθείτε από την τεχνητή νοημοσύνη. Θα αντικατασταθείτε από κάποιον που ξέρει από τεχνητή νοημοσύνη και κάνει την ίδια δουλειά με εσάς».

Από τον Δεκέμβριο ο αριθμός των μελών του LinkedIn που προσθέτουν δεξιότητες όπως τα Copilot και ChatGPT στο προφίλ τους είναι 142 φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο περσινό, σύμφωνα με τον Δείκτη Τάσεων Εργασίας (Work Trend Index) της Microsoft και του LinkedIn. Η έρευνα επίσης διαπίστωσε ότι στο LinkedIn οι αγγελίες για θέσεις εργασίας που αναφέρουν «AI» λαμβάνουν 17% περισσότερες αιτήσεις.

Οι θέσεις εργασίας

Οι τεχνολογικές εταιρείες κάνουν σημαντικές επενδύσεις στην AI, αλλά δεν πρόκειται να επιδοθούν σε όργια προσλήψεων, όπως έκαναν πριν από χρόνια: Οι νέες αγγελίες για δουλειές στην τεχνολογία υποχώρησαν από τον μέσο όρο των 308.000 ανά μήνα το 2019 στις 180.000 ανά μήνα τον Απρίλιο, σύμφωνα με την αμερικανική μη κερδοσκοπική εμπορική ένωση τεχνολογίας CompTIA.

Οι θέσεις εργασίας AI και μηχανικής μάθησης κινούνται ανοδικά ως ποσοστό επί του συνόλου των αγγελιών για τεχνολογικές θέσεις στις ΗΠΑ, αλλά δεν αποτελούν ακόμη μεγάλο τμήμα της όλης αγοράς εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας. Ο αριθμός των σχετικών αγγελιών αυξήθηκε από 9,5% επί των συνολικών αγγελιών για θέσεις εργασίας στην τεχνολογία τον Ιανουάριο του 2023 στο 11,5% τον Απρίλιο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης αγοράς εργασίας, Lightcast. Αλλά αυτή η άνοδος καταγράφεται εν μέσω πίεσης στη συνολική ζήτηση για εργαζομένους στην τεχνολογία, αναφέρει ο Αρτ Ζέιλ, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου DHI, στον οποίο ανήκει και η εταιρεία σταδιοδρομίας στον τομέα της τεχνολογίας Dice.

Ο Ζέιλ λέει ότι πολλές από αυτές τις προσλήψεις για τεχνητή νοημοσύνη ή για συναφείς θέσεις γίνονται από εταιρείες συμβούλων.

Πρότυπες εφαρμογές

«Αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες αρχίζουν να συνεργάζονται με συμβούλους επιχειρήσεων για πιλοτικά προγράμματα και πρότυπες εφαρμογές» αναφέρει.

Πολλοί εργαζόμενοι στον τεχνολογικό κλάδο θέλουν να εργαστούν συγκεκριμένα σε εταιρείες που επιλύουν προβλήματα τεχνητής νοημοσύνης, σύμφωνα με τη Νάνσι Σιου, ιδρύτρια της Moonhub, μιας εταιρείας προσλήψεων η οποία προσλαμβάνει ταλέντα για λογαριασμό εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Μπορεί να εργάζονται σε μια εταιρεία τεχνολογίας όπου πολλοί θα επιθυμούσαν να εργαστούν, σημειώνει, «αλλά φεύγουν από τέτοιες εταιρείες γιατί θέλουν να πάνε σε μια εταιρεία AI». Οι υποψήφιοι δεν θα πρέπει να αποθαρρύνονται υπερβολικά αν δεν έχουν μεγάλη σχετική εμπειρία, λέει η Σιου.

Η OpenAI είναι πρόθυμη να δοκιμάσει εργαζομένους που είναι νέοι στον χώρο, λέει η Ελενα Χατζηαθανασιάδου, επικεφαλής του εξάμηνου προγράμματος κατάρτισης της εταιρείας που δημιούργησε το ChatGPT. Πιο σημαντικό από την προηγούμενη εμπειρία στην τεχνητή νοημοσύνη, λέει η Χατζηαθανασιάδου, είναι η θέληση για μάθηση και η δέσμευση στην αποστολή της επιχείρησης. Το πρόγραμμα έχει δεχθεί ανθρώπους που παράτησαν το κολέγιο, νευροεπιστήμονες και έναν απόφοιτο του Julliard, ο οποίος έχει εργαστεί σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα μουσικής βασισμένο σε τεχνητή νοημοσύνη. «Ενδιαφερόμαστε για ανθρώπους που είναι σε θέση να κατανοήσουν το πεδίο» λέει η Ελενα Χατζηαθανασιάδου.

Η Αννα Ξ. Γουάνγκ, επικεφαλής AI στην εταιρεία τεχνολογικής εκπαίδευσης Multiverse, φτιάχνει μια ομάδα μηχανικών μηχανικής μάθησης. Υπάρχουν τρία σημαντικά κριτήρια για την επιλογή: οι ικανότητες δημιουργίας κώδικα, οι κοινωνικές δεξιότητες (όπου περιλαμβάνονται η ευελιξία στη μάθηση και η ικανότητα συνεργασίας με άλλες ειδικότητες) και η γνώση βασικής θεωρίας τεχνητής νοημοσύνης, ακόμη και αν αυτή αποκτήθηκε από αυτοδιδασκαλία ή από διαδικτυακά μαθήματα.

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας προσπαθούν να επιμορφώσουν ολόκληρο το εργασιακό τους δυναμικό στην τεχνητή νοημοσύνη. Η Trailhead, η εκπαιδευτική πλατφόρμα της Salesforce, προσφέρει σήμερα 43 μαθήματα που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη. Το αντικείμενο των μαθημάτων αυτών εκτείνεται από τις βασικές γνώσεις τεχνητής νοημοσύνης έως τα ζητήματα ηθικής στη χρήση της. Πάνω από 60.000 εργαζόμενοι της Salesforce έχουν κάνει τουλάχιστον ένα σεμινάριο τεχνητής νοημοσύνης.

Επανακατάρτιση

«Πιστεύουμε ότι όλοι θα έπρεπε να επανακαταρτιστούν και με κάποιον τρόπο να αποκτήσουν τα εργαλεία που τους χρειάζονται για να πετύχουν σε αυτόν τον νέο κόσμο» λέει ο Τζαγές Γκοβινταραγιάν, senior vice president της Saleforce AI.

H Τζούλιετ Κέλσο, σύμβουλος που έχει εργαστεί σε πρότζεκτ της Meta και της Google με αντικείμενο τις δυνατότητες χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, έχει στραφεί στο πεδίο εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, πριν αυτό γίνει τόσο ανταγωνιστικό. Πήρε την πρωτοβουλία να μάθει μόνη της για την AI.

«Εκανα μια έρευνα μέσω της οποίας εντόπισα τα καλύτερα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης σχετικά με το πού θα μπορούσε να χρησιμεύσει στη δραστηριότητά της και ανάλογα με το αν ο πελάτης θέλει να δώσει προτεραιότητα στις πιο καινοτόμες δυνατότητες ή πλατφόρμες της τεχνητής νοημοσύνης» λέει η ίδια.

Η Κέλσο στη συνέχεια ίδρυσε την Oasis Collective, έναν όμιλο στο Σαν Φρανσίσκο, που διοργανώνει προγράμματα επιμόρφωσης και δικτύωσης γυναικών στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Λέει ότι έχει δει πολλές γυναίκες που, αφού έφτιαξαν τις δικές τους startups, αυτοεκπαιδεύονται στο πώς να δημιουργούν AI προϊόντα ώστε να αλλάξουν τον κύριο προσανατολισμό των επιχειρήσεών τους.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Katherine Bindley στο katie.bindley@wsj.com