Ορισμένες από τις μεγαλύτερες αμερικανικές επιχειρήσεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, επιδιώκοντας να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, έχουν ζητήσει από τους συνεργάτες τους κατασκευαστές με έδρα την Ταϊβάν να αυξήσουν την παραγωγή του hardware που σχετίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη στο Μεξικό.
Η ταϊβανέζικη Foxconn, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρονικού εξοπλισμού για λογαριασμό τρίτων στον κόσμο, και άλλες ταϊβανέζικες εταιρείες ανταποκρίνονται στο κάλεσμα και επενδύουν περισσότερα στο Μεξικό, σύμφωνα με στελέχη και ειδικούς του κλάδου.
Εκμεταλλεύονται τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ΗΠΑ – Μεξικού που τέθηκε σε εφαρμογή το 2020. Εχει προσελκύσει δισεκατομμύρια δολάρια από κατασκευαστές που σκοπεύουν να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους από την Κίνα στο Μεξικό – μια διαδικασία γνωστή ως «nearshoring», δηλαδή μεταφορά της δραστηριότητας σε κράτη γειτονικά προς την εκάστοτε αγορά.
Τα κράτη της Βόρειας Αμερικής «ευελπιστούν να αντικαταστήσουν τα εισαγόμενα από την Ασία προϊόντα σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βαθμό», είπε ο James Huang, πρόεδρος του Συμβουλίου Ανάπτυξης Εξωτερικού Εμπορίου της Ταιβάν. «Με βάση αυτή την κοινή θέση, το Μεξικό πρόκειται να γίνει η πιο σημαντική κατασκευαστική βάση για τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ΗΠΑ – Μεξικού – Καναδά (USMCA)».
Επενδύσεις στο Μεξικό
Τον Φεβρουάριο η Foxconn είπε ότι ξόδεψε περίπου 27 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να αγοράσει εκτάσεις γης στα δυτικά της Πολιτείας Χαλίσκο του Μεξικού. Πρόκειται για ένα εγχείρημα το οποίο έχει χαρακτηριστεί, από πρόσωπα που γνωρίζουν το σχέδιο, μείζονος σημασίας επέκταση της παραγωγής διακομιστών (servers) τεχνητής νοημοσύνης από την εταιρεία. Η Foxconn ανέφερε ότι έχει επενδύσει περίπου 690 εκατομμύρια δολάρια στο Μεξικό τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.
Στις εγκαταστάσεις της Foxconn στο Μεξικό κατασκευάζονται διακομιστές τεχνητής νοημοσύνης για αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως η Amazon.com, η Google, η Microsoft και η Nvidia, όπως αναφέρουν πρόσωπα που γνωρίζουν τις συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Οι εταιρείες από την πλευρά τους είτε αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν αν η Foxconn κατασκευάζει στο Μεξικό διακομιστές για λογαριασμό τους είτε δεν απάντησαν όταν τους ζητήθηκε να κάνουν κάποιο σχόλιο.
Η αυξανόμενη παρουσία ταϊβανέζικων εταιρειών στο Μεξικό είναι μέρος μιας διαδικασίας που θα «αλλάξει δραματικά τη βιομηχανική δομή του Μεξικού στα επόμενα 10 χρόνια», είπε πέρυσι ο Francisco Cervantes, επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα στη χώρα.
Μονάδες επεξεργασίας
Το hardware που χρησιμοποιείται σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης περιλαμβάνει ισχυρούς υπολογιστές που αποκαλούνται servers (διακομιστές), συστήματα αποθήκευσης, μονάδες ψύξης, συνδέσμους και άλλον εξοπλισμό. Εξωτερικά τα μηχανήματα φαίνονται ίδια με εκείνα που δεν προορίζονται για εργασίες τεχνητής νοημοσύνης. Κάτω από το περίβλημα όμως είναι σχεδιασμένα για να πραγματοποιούν τους περίπλοκους υπολογισμούς που απαιτούν τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης, και συχνά ενσωματώνουν τελευταίας τεχνολογίας μονάδες επεξεργασίας.
Καθώς η παραγωγή τέτοιου εξοπλισμού αυξάνεται, οι αμερικανικές εταιρείες θέλουν να αποφύγουν μια επανάληψη αυτού που έγινε με τα smartphones, αφότου η συγκεκριμένη αγορά απογειώθηκε, πριν από 15 χρόνια. Μεγάλο μέρος της κύριας διαδικασίας κατασκευής των smartphones και των εξαρτημάτων τους κατέληξε στην Κίνα, ειδικά στα εργοστάσια της Foxconn και άλλων εταιρειών για τη συναρμολόγηση iPhone.
Το Μεξικό ως κόμβος παραγωγής παρουσιάζει κάποιους κινδύνους, όπως η εγκληματικότητα, η ανεπαρκής τροφοδοσία σε νερό και ηλεκτρικό ρεύμα, και ο έντονος μισθολογικός ανταγωνισμός για τους εξειδικευμένους εργαζομένους στη συναρμολόγηση προϊόντων υψηλής τεχνολογίας.
Ορισμένοι μάνατζερ από την Ταϊβάν λένε ότι χρησιμοποιούν ιδιωτικές υπηρεσίες security για να θωρακίσουν τα εργοστάσιά τους έναντι κλοπών ημιαγωγών ή άλλου εξοπλισμού αξίας από τις τοπικές συμμορίες. Αναφέρουν ακόμη ότι οι μεξικανοί εργάτες έχουν την τάση να είναι λιγότερο πρόθυμοι από τους Κινέζους να εργαστούν υπερωριακά πολύ πέραν του οκταώρου. Οι μεξικανοί εργάτες είναι συνδικαλισμένοι και τα εργοστάσια εκεί είναι υποχρεωμένα να συμμορφώνονται με τους εργασιακούς κανονισμούς της συμφωνίας USMCA.
Η παραγωγή servers
Η Inventec, με έδρα την Ταϊβάν, η οποία κατασκευάζει για λογαριασμό μεγάλων αμερικανικών εταιρειών διακομιστές τεχνητής νοημοσύνης και για άλλες χρήσεις, είναι από τις εταιρείες που επεκτείνουν την παρουσία τους στο Μεξικό.
Ο Arch Chen, περιφερειακός διευθυντής της Inventec στο Μεξικό, είπε σε μια διάσκεψη στην Ταϊβάν τον Δεκέμβριο ότι ένας από τους πελάτες του, μια κορυφαία αμερικανική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, έλεγε αρχικά ότι ήθελε η παραγωγή του εξοπλισμού της να γίνεται στις ΗΠΑ. Αφού επιθεώρησε εγκαταστάσεις στο Μεξικό, ο συγκεκριμένος πελάτης εντυπωσιάστηκε από την τεχνολογία και τελικά επέλεξε η παραγωγή να γίνεται εκεί, σύμφωνα με τον Chen.
Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να παραχθεί τεχνολογία αιχμής στην Κίνα, λόγω των απαγορεύσεων που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στις εξαγωγές προς τη συγκεκριμένη χώρα των τσιπ προηγμένης τεχνολογίας για εφαρμογές AI, όπως αυτά που σχεδιάζει η Nvidia.
Μεγάλοι κατασκευαστές servers στις ΗΠΑ, όπως η Dell και η Hewlett Packard Enterprise, έχουν ζητήσει από τους προμηθευτές τους να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής servers και cloud computing στη Νοτιοανατολική Ασία και στο Μεξικό, για να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές. Τόσο η Hewlett Packard Enterprise όσο και η Dell δηλώνουν ότι θέλουν να ενδυναμώσουν και να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, ενώ η Hewlett Packard Enterprise ανέφερε ότι η αλυσίδα εφοδιασμού της περιλαμβάνει μεγάλο όγκο προμηθειών από την Κίνα.
Κατασκευή αυτοκινήτων
Ο εξοπλισμός που σχετίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας από τους τομείς προηγμένης μεταποίησης στους οποίους το Μεξικό αναλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο ρόλο, καθώς οι εντάσεις ΗΠΑ – Κίνας αυξάνονται. Η χώρα έχει συνάψει 14 συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με 50 χώρες – περισσότερες από κάθε άλλη στον κόσμο. Αυτές οι συμφωνίες έχουν προσελκύσει κατασκευαστές αυτοκινήτων από την Ασία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, και έχουν καταστήσει το Μεξικό τον πέμπτο μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων στον κόσμο.
Ορισμένοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, μεταξύ των οποίων και η Tesla, θέλουν να ιδρύσουν μονάδες παραγωγής στο Μεξικό. Ταϊβανέζικες εταιρείες έχουν εξάλλου επενδύσει στο κεντρικό και στο νότιο τμήμα της χώρας, προκειμένου να εφοδιάζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Επίσημες πηγές της Ταϊβάν εκτιμούν ότι στο Μεξικό δραστηριοποιούνται περίπου 300 ταϊβανέζικες εταιρείες, οι οποίες απασχολούν 70.000 άτομα. Οι συνολικές διμερείς συναλλαγές ξεπέρασαν πέρυσι τα 15 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της μεξικανικής κυβέρνησης.
Οι ταϊβανέζοι εργολάβοι κατασκευαστές είναι συγκεντρωμένοι σε λίγους κόμβους κοντά στο Τέξας, όπως στη Σιουδάδ Χουάρες που συνορεύει με το Ελ Πάσο, το Τέξας και το Μόντερεϊ. Στις περιοχές αυτές φιλοξενούνται εγκαταστάσεις εταιρειών που στην Ταϊβάν είναι γνωστές ως «τα έξι αδέλφια των ηλεκτρονικών» – οι Foxconn, Pegatron, Wistron, Quanta, Compal και Inventec.
Σύμφωνα με τον Mark Liu, της εταιρείας ερευνών αγοράς Trendforce, με αυτές τις έξι εταιρείες στην πρωτοπορία, οι ταϊβανέζικες κατασκευάστριες εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 90% της παγκόσμιας παραγωγής μητρικών πλακετών για servers, που αποτελούν την καρδιά των διακομιστών αυτών, όπου περιέχονται τα βασικά τους μέρη.
Η Foxconn και μόνο παράγει πάνω από 70% των δομικών μερών των κυκλωμάτων για τις μονάδες επεξεργασίας γραφικών που είναι απαραίτητες στους πανίσχυρους διακομιστές τεχνητής νοημοσύνης, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Foxconn, Young Liu, τον περασμένο Αύγουστο.
Οι εισαγωγές προϊόντων κινεζικής κατασκευής αποτελούσαν πέρυσι το 13,9% των συνολικών εισαγωγών αγαθών στις ΗΠΑ, έχοντας υποχωρήσει σε σχέση με το 2015, οπότε το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 21,5%, σύμφωνα με στοιχεία του Census Bureau. Στο μεταξύ, το Μεξικό βρέθηκε στην πρώτη θέση, καθώς το μερίδιό του στις εισαγωγές αγαθών στις ΗΠΑ ανέβηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας στο 15,4%.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μιας ταϊβανέζικης αντιπροσωπείας στο Μεξικό πέρυσι, η μεξικανή υπουργός Οικονομίας Ρακέλ Μπουενρόστρο δήλωσε ότι η χώρα της είναι έτοιμη να συνεργαστεί με περισσότερους προμηθευτές από την Ταϊβάν, ειδικά για την κατασκευή προϊόντων όπως οι ημιαγωγοί.
«Δεν μπορούμε να ξεχνάμε ότι το Μεξικό είναι η χώρα της Αμερικής που έχει πραγματοποιήσει τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε έργα υποδομής τα τελευταία πέντε χρόνια: αεροδρόμια, σιδηροδρόμους, αυτοκινητοδρόμους και άλλα» είπε.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Yang Jie στο jie.yang@wsj.com και με τον Santiago Pérez στο santiago.perez@wsj.com